Kia Niro EV

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

krivik
Inlägg: 49
Blev medlem: 01 nov 2016 21:09

Re: Kia Niro EV

Inlägg av krivik »

Jerker skrev:
I FB-grupperna pågår diskussioner om detta. Nån fick besked från handlarn att det inte gällde för e-Niro, så ringde han till LRF som sa att det visst gällde för e-Niron. LRF skulle ringa och prata med Kia centralt.

Så vi får vänta och höra vad de kommer fram till.
Ok. Ska bli intressant vad de kommer fram till.
Men det är väl å andra sidan slutet av året som gäller ifall man lägger en beställning nu. I bästa fall... :cry:
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Jerker »

krivik skrev:
Jerker skrev:
I FB-grupperna pågår diskussioner om detta. Nån fick besked från handlarn att det inte gällde för e-Niro, så ringde han till LRF som sa att det visst gällde för e-Niron. LRF skulle ringa och prata med Kia centralt.

Så vi får vänta och höra vad de kommer fram till.
Ok. Ska bli intressant vad de kommer fram till.
Men det är väl å andra sidan slutet av året som gäller ifall man lägger en beställning nu. I bästa fall... :cry:
Det tror jag inte. Du kan nog få en före sommaren om du lägger en beställning nu. Fast ska man ha en med dragkrok är det skrivet i stjärnorna när det blir.
krivik
Inlägg: 49
Blev medlem: 01 nov 2016 21:09

Re: Kia Niro EV

Inlägg av krivik »

Jerker skrev:
Det tror jag inte. Du kan nog få en före sommaren om du lägger en beställning nu. Fast ska man ha en med dragkrok är det skrivet i stjärnorna när det blir.
Oj! De var helt andra uppskattningar än vad de sa åt mig. :o
Låter lovande. Dock var de väldigt svävande på uppgifterna. Eller för att vara exakt så var det inte säljaren som verkade svävande, säljaren hävdade att det är generalagenten som svävar. De ger inga vettiga uppgifter säger säljarna.

Har någon testat Niron med dubbdäck?
Jag körde den igår med dubbfritt och det var helt ok ljudnivå på det. Lite nyfiken på hur det skulle bli med dubbat.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Jerker »

Senaste beskedet från Kia är tydligen väldigt tydligt: Inga LRF-rabatter på e-Niron...
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Jeppe_E »

Jerker skrev:
Senaste beskedet från Kia är tydligen väldigt tydligt: Inga LRF-rabatter på e-Niron...
Sedär ja, undra hur LRF ska tackla de som kanske blivit medlemmar bara för att få denna rabatt :)
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
juristen
Teslaägare
Inlägg: 859
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Kia Niro EV

Inlägg av juristen »

Är det någon här som undersökt vad det är för serviceintervall och servicekostnad på e-Niro?
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Jerker »

juristen skrev:
Är det någon här som undersökt vad det är för serviceintervall och servicekostnad på e-Niro?
1500 mil/12 månader. Nån hade fått pris på de första 3 servicarna: 900 - 2000 - 700.
Svampen
Inlägg: 96
Blev medlem: 19 apr 2018 16:39

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Svampen »

Jerker skrev:
juristen skrev:
Är det någon här som undersökt vad det är för serviceintervall och servicekostnad på e-Niro?
1500 mil/12 månader. Nån hade fått pris på de första 3 servicarna: 900 - 2000 - 700.
Jag fick ett paketpris på de tre första.
5000kr
Sen troligtvis dyrare.
Skiljer en hel del hos olika handlare.

Skickat från min LM-G710 via Tapatalk
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Kia Niro EV

Inlägg av taliz »

1500 mil? Vad är det som behöver fixas efter så kort sträcka?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
juristen
Teslaägare
Inlägg: 859
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Kia Niro EV

Inlägg av juristen »

Jerker skrev:

1500 mil/12 månader. Nån hade fått pris på de första 3 servicarna: 900 - 2000 - 700.
Kollade just med Kia Sundsvall. De sa 1500 mil / 12 mån i intervaller, varannan service kostar 2541 kr och varannan 2990 kr. Verkar gå att kunna deala lite med just servicekostnaden, beroende på handlare/säljare. Service på märkesverkstad är en förutsättning för att Kias generösa garantier ska gälla.

Den billigare servicen är bara inspektion av bilen och ev. uppdatering av mjukvara. Den dyrare innehåller även byte av kupéluftfilter och bromsvätska.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Jerker »

taliz skrev:
1500 mil? Vad är det som behöver fixas efter så kort sträcka?
Bra fråga. Inget, skulle jag säga. Men ÅF ska ju tjäna pengar på nåt.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Kia Niro EV

Inlägg av taliz »

Jerker skrev:
taliz skrev:
1500 mil? Vad är det som behöver fixas efter så kort sträcka?
Bra fråga. Inget, skulle jag säga. Men ÅF ska ju tjäna pengar på nåt.
Ja betala 3k för att byta ett kupefilter känns ju sådär.
Bromsvätska har jag aldrig bytt på varken bil eller MC, aldrig haft några problem av det heller. Kan ju vara bra i varma klimat och om man kör banracing typ... men det gör man nog inte med en niro...

Kan man få problem med ev garanti om man inte servar tro?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Jerka
Inlägg: 933
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Jerka »

Angående service på märkesverkstad: gäller inte den här domen fortfarande?

http://www.dagensjuridik.se/2012/12/ola ... -ska-galla
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Kia Niro EV

Inlägg av chaffis75 »

taliz skrev:
Jerker skrev:
taliz skrev:
1500 mil? Vad är det som behöver fixas efter så kort sträcka?
Bra fråga. Inget, skulle jag säga. Men ÅF ska ju tjäna pengar på nåt.
Ja betala 3k för att byta ett kupefilter känns ju sådär.
Bromsvätska har jag aldrig bytt på varken bil eller MC, aldrig haft några problem av det heller. Kan ju vara bra i varma klimat och om man kör banracing typ... men det gör man nog inte med en niro...

Kan man få problem med ev garanti om man inte servar tro?
Broms vätska kan vara bra att byta I kallt klimat också så du inte får is kristaller i den.

Jag bytte på min bil efter 7år, då varnade verkstaden att de bra bråttom att byta, fick en tid väldigt snabbt så de var uppenbarligen angelägna att jag bytte.
Den verkstaden mäter bara kvalitén på bromsoljan och byter vid behov.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
juristen
Teslaägare
Inlägg: 859
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Kia Niro EV

Inlägg av juristen »

chaffis75 skrev:
taliz skrev:
Ja betala 3k för att byta ett kupefilter känns ju sådär.
Bromsvätska har jag aldrig bytt på varken bil eller MC, aldrig haft några problem av det heller. Kan ju vara bra i varma klimat och om man kör banracing typ... men det gör man nog inte med en niro...
Broms vätska kan vara bra att byta I kallt klimat också så du inte får is kristaller i den.

Jag bytte på min bil efter 7år, då varnade verkstaden att de bra bråttom att byta, fick en tid väldigt snabbt så de var uppenbarligen angelägna att jag bytte.
Den verkstaden mäter bara kvalitén på bromsoljan och byter vid behov.
Bromsvätska tar upp vatten med tiden, med följd att det börjar rosta inuti bromsoken så bromsarna kärvar. Man ska byta bromsvätska på alla bilar oavsett klimat. Det är inga konstigheter med det, möjligen är vartannat år och 3000 mil lite ofta.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Svampen
Inlägg: 96
Blev medlem: 19 apr 2018 16:39

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Svampen »

taliz skrev:
1500 mil? Vad är det som behöver fixas efter så kort sträcka?
Nä man undrar ju.
Enligt handlaren i stan var kontroll av rostskydd en ständigt återkommande punkt...

Skickat från min LM-G710 via Tapatalk
Svampen
Inlägg: 96
Blev medlem: 19 apr 2018 16:39

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Svampen »

juristen skrev:
Jerker skrev:

1500 mil/12 månader. Nån hade fått pris på de första 3 servicarna: 900 - 2000 - 700.
Kollade just med Kia Sundsvall. De sa 1500 mil / 12 mån i intervaller, varannan service kostar 2541 kr och varannan 2990 kr. Verkar gå att kunna deala lite med just servicekostnaden, beroende på handlare/säljare. Service på märkesverkstad är en förutsättning för att Kias generösa garantier ska gälla.

Den billigare servicen är bara inspektion av bilen och ev. uppdatering av mjukvara. Den dyrare innehåller även byte av kupéluftfilter och bromsvätska.
Dyrare än vår dieslebil med andra ord.
Sjukt!

Skickat från min LM-G710 via Tapatalk
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Mickep »

Svampen skrev:
taliz skrev:
1500 mil? Vad är det som behöver fixas efter så kort sträcka?
Nä man undrar ju.
Enligt handlaren i stan var kontroll av rostskydd en ständigt återkommande punkt...

Skickat från min LM-G710 via Tapatalk
Ja sånt blir man irriterad på. Först betalar man pengar för att de skall kontrollera. när något blivit för rostigt säger de åt en att byta, något man får betala extra för. Man vill ha något som gör att man inte behöver byta och få oväntade kostnader.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Kia Niro EV

Inlägg av taliz »

juristen skrev:
chaffis75 skrev:
taliz skrev:
Ja betala 3k för att byta ett kupefilter känns ju sådär.
Bromsvätska har jag aldrig bytt på varken bil eller MC, aldrig haft några problem av det heller. Kan ju vara bra i varma klimat och om man kör banracing typ... men det gör man nog inte med en niro...
Broms vätska kan vara bra att byta I kallt klimat också så du inte får is kristaller i den.

Jag bytte på min bil efter 7år, då varnade verkstaden att de bra bråttom att byta, fick en tid väldigt snabbt så de var uppenbarligen angelägna att jag bytte.
Den verkstaden mäter bara kvalitén på bromsoljan och byter vid behov.
Bromsvätska tar upp vatten med tiden, med följd att det börjar rosta inuti bromsoken så bromsarna kärvar. Man ska byta bromsvätska på alla bilar oavsett klimat. Det är inga konstigheter med det, möjligen är vartannat år och 3000 mil lite ofta.
Dålig bromsvätska kan göra att den börjar koka, vilket kan försämra bromsverkan. Men som sagt, jag har aldrig haft några problem med det, trots en hel del bankörning. Har någon hört någon som fått problem pga "dålig" bromsvätska?
Min känsla är att det är ytterligare en sån där extrem försiktighetsåtgärd, som blivit standard för folk förstår det ändå inte. Det ger ju mer pengar till verkstäderna, och kunderna vill ju att bromsarna alltid funkar... easy sell.

När jag skulle serva min Volvo senast ville dom ha 500kr bara för att torka rutan framför kollisionsvarnar-kameran(som jag stängt av för den var värdelös). Nej tack...
Dessutom säkert ett dussintal olika "slitagekontroller", för flera hundra kronor stycket, som säkert tar dom 10 sekunder.. om dom överhuvudtaget kollar dvs...
Blev nästan förbannad på hur mkt skit folk blir pålurade av verkstäderna nuförtiden.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Jerker »

En elbil använder ju bromsarna betydligt mindre än en fossil, så att bromsvätskan lär väl stå sig lite längre än annars.

Jag är nästan böjd att skita i serviceprogrammet och garantiprogrammet. Istället åka in när jag tycker att det behövs och låta dem göra den service jag tycker behövs. Med min körsträcka är garantin ändå överspelad på 4 år. Vissa saker (som att kontrollera bromsbelägg och byta bromsvätska) klarar jag alldeles utmärkt själv. Luftfilter kan jag också byta. Så ser jag till att göra en ordentlig rostskyddsbehandling när bilen är ny. Skulle tro att det lönar sig i längden.
Svampen
Inlägg: 96
Blev medlem: 19 apr 2018 16:39

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Svampen »

Jerker skrev:
En elbil använder ju bromsarna betydligt mindre än en fossil, så att bromsvätskan lär väl stå sig lite längre än annars.

Jag är nästan böjd att skita i serviceprogrammet och garantiprogrammet. Istället åka in när jag tycker att det behövs och låta dem göra den service jag tycker behövs. Med min körsträcka är garantin ändå överspelad på 4 år. Vissa saker (som att kontrollera bromsbelägg och byta bromsvätska) klarar jag alldeles utmärkt själv. Luftfilter kan jag också byta. Så ser jag till att göra en ordentlig rostskyddsbehandling när bilen är ny. Skulle tro att det lönar sig i längden.
Jag tror att du resonerar helt rätt. Det enda jag skulle vara nervös över är om batteriet skulle strula.
Att stå där med ett batteribyte för kanske 100.000kr kan inte vara grant.
Kanske täcker försäkringen det?
På en fossilbil täcker maskinskadeförsäkringen en hel del dyra saker, men jag vet ej vilka delar på en elbil som innefattas.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Jerker »

Svampen skrev:
Jerker skrev:
En elbil använder ju bromsarna betydligt mindre än en fossil, så att bromsvätskan lär väl stå sig lite längre än annars.

Jag är nästan böjd att skita i serviceprogrammet och garantiprogrammet. Istället åka in när jag tycker att det behövs och låta dem göra den service jag tycker behövs. Med min körsträcka är garantin ändå överspelad på 4 år. Vissa saker (som att kontrollera bromsbelägg och byta bromsvätska) klarar jag alldeles utmärkt själv. Luftfilter kan jag också byta. Så ser jag till att göra en ordentlig rostskyddsbehandling när bilen är ny. Skulle tro att det lönar sig i längden.
Jag tror att du resonerar helt rätt. Det enda jag skulle vara nervös över är om batteriet skulle strula.
Att stå där med ett batteribyte för kanske 100.000kr kan inte vara grant.
Kanske täcker försäkringen det?
På en fossilbil täcker maskinskadeförsäkringen en hel del dyra saker, men jag vet ej vilka delar på en elbil som innefattas.
Ja, de har säkert skrivit villkoren så att om man inte betalar flera tusen per år för att de ska få byta luftfilter och annat strunt så gäller inte garantin på batteriet. Det kan man vara säker på. Bara att räkna in servicekostnaderna i TCO:n.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Jerker »

Jag hoppas på att Sono Motors snart får ut sin bil på marknaden. Då får man en insikt i vad man behöver serva på en elbil eftersom de lägger ut sina servicemanualer gratis på nätet så att man ska kunna sköta det själv.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Bjelke »

Jerker skrev:
Svampen skrev:
Jerker skrev:
En elbil använder ju bromsarna betydligt mindre än en fossil, så att bromsvätskan lär väl stå sig lite längre än annars.

Jag är nästan böjd att skita i serviceprogrammet och garantiprogrammet. Istället åka in när jag tycker att det behövs och låta dem göra den service jag tycker behövs. Med min körsträcka är garantin ändå överspelad på 4 år. Vissa saker (som att kontrollera bromsbelägg och byta bromsvätska) klarar jag alldeles utmärkt själv. Luftfilter kan jag också byta. Så ser jag till att göra en ordentlig rostskyddsbehandling när bilen är ny. Skulle tro att det lönar sig i längden.
Jag tror att du resonerar helt rätt. Det enda jag skulle vara nervös över är om batteriet skulle strula.
Att stå där med ett batteribyte för kanske 100.000kr kan inte vara grant.
Kanske täcker försäkringen det?
På en fossilbil täcker maskinskadeförsäkringen en hel del dyra saker, men jag vet ej vilka delar på en elbil som innefattas.
Ja, de har säkert skrivit villkoren så att om man inte betalar flera tusen per år för att de ska få byta luftfilter och annat strunt så gäller inte garantin på batteriet. Det kan man vara säker på. Bara att räkna in servicekostnaderna i TCO:n.
Självklart, en stor del av servicen består ju av att jag ska betala för att dom ska kunna kolla upp allt som kan gå sönder och gå på garantin, och "får" dom inte kolla på det så kan ju inte garantin gälla...
Superlogiskt... eller inte.
Till Ford sa jag att dom gärna får gå igenom bilen och kolla upp allt (som går på garanti), men jag tänker inte betala för det. Jag erbjöd dom alltså att kolla upp bilen hur mycket dom vill för att garantin ska gälla
men aldrig i hel....te att jag skulle betala för det, och jag gjorde klart att genom det så kommer jag att kräva att garantin ska gälla oavsett.
Jag hade några garantiärenden på den bilen (men "tyvärr" inget större) och det blev aldrig något snack om garantin skulle gälla, fast jag alltså bara gjorde första servicen men inget mer (körde den till nästan 20 tusen mil).
Tipset är väl att se till att få skriftligt på det hehe ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2324
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Kia Niro EV

Inlägg av mans71 »

Provkörde lite kort en Niro EV då mina föräldrar just fått leverans av en sån.

Man tänkte inte på att man åkte i en elbil direkt men det är nog så målgruppen vill ha det, en helt vanlig bil fast eldriven helt enkelt.

Dom var länge sugna på model 3 men backade ur då dom tycket att Tesla gått för långt med att ta bort alla knappar och instrumentering.
Model S P85DL+
Skriv svar