Är fläktkyl bekräftat? Någon sa samma celler som i leaf40 fast tätare packat. Ingen aktiv kylning alls. Finns det belägg för detta tro?
Har Leaf 40 Nissans egna celler?
Enligt E for electric så är det nu LG celler. Lustigt nog laddar då Leaf utan kylning 70kW i snitt med topp på 100kW. Frågan är hur den ekvationen går ihop. Nissan har kanske lärt sig av Leaf40 att kylning inte behövs och att hög temp kvittar? Något Kia/Hyundai inte vet om? Nissan köper ju celler av LG - som borde säga vad dom tycker innan de börjar pumpa ut celler åt Nissan.
Leaf 3 40kW är det också nya celler från LG?
Inget hindrar väl CCS i Europa egentligen? Den har ju redan Typ 2 här och Typ 1 på andra marknader.
Började lite snabbt på en kalkyl, men känns inte som jag hittade någon anledning till att välja den Även om jag gillar den 40kWh vi leasar idag.
Har haft: Model 3 LR AWD Multi-coat red, Nissan Leaf 2018 (12 mån privat leasing)| Sen dumpade sambon mig och nu bensin-bil igen :/ Laddning:Charge Amps Halo| Solcellsanläggnings på 6.4kWh
Det verkar som dom tagit bort dom olika uteustningsnivåerna Visia, Acenta, N-connecta och Tekna. Nu är alla fullutrustade. Förutom att man kan välja pro park assist bara till e-plus
Utrustningsnivåerna kommer nog till sommaren strax innan bilarna börjar levereras.
Var ju så när man släppte 40 Kwh och började med specialutrustade 2.zero modellen för att sedan gå över till de olika utrustningsnivåerna.
Utrustningsnivåerna kommer nog till sommaren strax innan bilarna börjar levereras.
Var ju så när man släppte 40 Kwh och började med specialutrustade 2.zero modellen för att sedan gå över till de olika utrustningsnivåerna.
Vet att man gjorde gruppköp och fick 14% i rabatt på 2.Zero.
Hoppas man får 14% på 3.Zero, för det lär behövas för att den ska gå att sälja.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Jag tror vi kommer få se en marknadsanpassning av priserna inom kort. Även om det fortfarande handlar om mycket pengar så har nya Hyundai Kona, Kia E-Niro och Tesla Model 3 ritat om prisbilden för hela marknaden i sina respektive segment.
Jag har precis som flera andra här svårt att se hur Nissan Leaf ska kunna hitta kunder till detta pris. Fler exempel är Volvos laddhybrider som ligger väldigt nära Model 3 i pris. Hyundai Ioniq Electric ligger prismässigt bara strax under märkets egna Kona för att den ska vara prisvärd, då Kona har dubbla räckvidden. Det enda som kan motivera de förhållandevis höga priserna är ifall Hyundai Kona och Kia E-Niro kapitalt misslyckas att möta efterfrågan. Tyvärr finns det en del som pekar mot att det blir så, det är inga jättemängder som planerats att produceras. Man kan tycka att Hyundai skulle lärt sig efter att de redan missberäknat efterfrågan på Ioniq Electric, men tydligen inte...
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Enligt EVnewsdaily, AVID och Forbes så är det och har alltid varit AESC celler, Nissans egna i Leaf. Alltså inte LG. Man har gjort en ny version av sina celler med högre energitäthet och fortsatt utan kylning.
Det är alltså samma recept som vi hitintills sett att 24kWh blir 30kWh med värme som resultat. 30kWh blir 40kWh med för mycket värme som resultat. 40kWh blir 62kWh på samma sätt. Det kommer ju ge ännu mera värme. Man kan inte bara räkna C-tal alltså belastning per kWh batteri utan måste se till batteriets egenskaper där ett 62kWh på samma yta som ett 24kWh alltid har det tuffare. Nu går ju utvecklingen framåt men man kan inte trolla. Det är ju klart uppenbart om man tittar på värmeproblemen med 40kWh Leaf.
Går det att förhandla rabatt med Nissan vid företagsleasing eller köp? Får man typ 7% kommer man ändå u det 400k med rabatt och premie. Det vore rätt okej för en 62kWh elbil...
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Skulle jag köpa en Leaf igen så skulle jag kräva sjukt tydliga krav på batteri-garanti och laddförmåga, även om det är den överlägset
mest driftssäkra bil jag någonsin ägt...
Jag lånade ju hem en 40-bil över en hel helg och testade den verkligen ordentligt och var nära att beställa en, men pruttig enfas-laddning och
allt för mesig väghållning blev för mycket så jag la ner det spåret. (väghållningen är skön när man kör lugnt men inte trevlig om man pressar den lite).
Tycker väghållningen är överraskande bra! Vet inte vad du hade för fälgar och däck om det kan haft betydelse.. Men även när man kör lite utmanande (sjukt svårt att låta bli när man vet att man inte behöver snåla för räckvidd.. Alltså dom vanliga dagarna då man ändå inte gör mer än några mil. Då kvittar det att man förbrukar lite extra.
Min förbrukning mellan långresorna ligger på nära 25kWh/100km.
Längre resor har jag klarat på 17-19kWh/100km.. Och då snålar jag inte med värme eller så och gillar inte att köra saktare än skyltad hastighet.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Allt beror ju på vad man jämför med. Sänkningssats och 18" hade den mått bra av tror jag. Dock har jag aldrig ägt en själv och därför inte velat modifiera den. Det hade gått att trolla bort minst 70mm i höjd från original.
Men oj vad dyr den blev. Leaf har ju sålt på pris och tillgänglighet. Den ursprungliga 24 kWh var en bra affär eftersom man privatleasade den snorbilligt - sen blev 40 kWh mycket dyrare och nu ska alltså 62 kWh vara ännu mycket dyrare? Jag har en 40 kWh Leaf, men det känns svårt att motivera ännu mer pengar för en Nissan. Men de där nya battericellerna imponerar: Om jag räknat rätt så är energidensiteten 280 Wh/kg för cellerna i sig. Och en laddartillverkare (EVTEC) twittrade bilder redan i somras på nya Leafen när den laddade 100+ kW.
Näe inte vad jag vet, kanske någon enstaka isf...
Nissan målar in sig i ett allt trängre hörn tyvärr, jag skulle gärna haft den nya om den hade "rätt" spec...
Finns det någon operatör som bygger 100kW Chademo i Europa? Annars blir den ju rätt kall
Nja, bra malle med 50kW är helt okej också för en Leaf. Men för en prislapp långt över konkurrenterna så blir det ju trist med sämre specs. Men då vill det ju till att någon bygger CHAdeMO alls.... och det kanske dom slutar med nu? Då är det ju hyfsat kallt ja.
Grejen är att Chademo-kontakten redan från början konstruerades för 200A och det är bara kabelns tvärsnitt och programvaran som begränsar den, om laddaren i sig klarar högre effekt. Finns sådana Chademo-laddare ute i fält sedan ett par år, vilket demonstrerats med Kia Soul EV som klarar högre laddeffekt än 50 kW. Man behöver ju inte ens uppgradera laddarna hela vägen till Leafens toppeffekt eftersom de sista kilowatten inte lär ha så stor påverkan på laddtiden. 200A vid 400V = 80 kW räcker nog för att kunderna ska vara nöjda. Tror nog att vi får se uppgraderade Chademo-laddare snart.
Alla publika laddare som sätts upp måste ha CCS enligt någon EU förordning, som Sverige inte antagit än eller? jag är inte säker men har ju varit segt med Supercharger i Tyskland med förment denna orsak,, Varför inte samma krav på alla nya bilar som säljs? Med nån övergångsregel såklart, typ helt nya modeller.
Nissan verkar ju ha svårt att komma till insikt på egen hand??
Fortfarande aktuell: http://teslaclubsweden.se/ar-chademo-s-timme-slagen/
Är de 5000 bil som kommer till Europa bara dessa 3.Zero 62kWh?
När dessa är sålda så kan man köpa vanliga 62kWh Leaf Acenta för en billigare peng?
Vissa spekulerar i att Leaf får CCS I Europa.
"As expected the longer range and faster model is currently aimed for the USA and will probably outsell the basic model. While in Europe we only get a limited edition (5.000 units) for now. However, I do expect that in late 2019 Nissan will say that the e-Plus far exceeded expectations in Europe and the limited edition will be replaced by a mainstream model more adapted to the European market (with CCS and 3-phase charging), just in time to compete with the Volkswagen Neo. Want to bet?" https://pushevs.com/2019/01/09/nissan-a ... ro-e-plus/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Jag finner räckvidden på 40 kWh vara fullt tillräcklig. Det jag hade föredragit är snabbare laddning DC och förmodligen Ccs. Uppgraderar Nissan 40 kWh med det och gärna lite bättre batteritempreglering blir Leaf en höjdare.
Jag finner räckvidden på 40 kWh vara fullt tillräcklig. Det jag hade föredragit är snabbare laddning DC och förmodligen Ccs. Uppgraderar Nissan 40 kWh med det och gärna lite bättre batteritempreglering blir Leaf en höjdare.
Leaf finns faktiskt som sedan också, visste ni det? Tänk en sådan med 40kWh av modernare snitt som väger mindre, CCS 100kW, 3fas, sänkningssats på -70mm och prislapp på 249.900kr före rabatter eller bonusar. Då hade vi haft en helt okej motsvarighet till Ioniq fast bättre på många punkter. Rent av en Model 3 utmanare faktiskt.