Nu går jag all in electric, men vilken skåpbil ska jag köpa?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
dbar
Teslaägare
Inlägg: 300
Blev medlem: 12 sep 2018 13:42

Nu går jag all in electric, men vilken skåpbil ska jag köpa?

Inlägg av dbar »

För ca 5 år sedan fick jag för mig att jag aldrig mer skulle köpa en fosilbil. Fordonsparken bestod då av en Audi A3 Sportback och en skåpbil i form av Nissan NV200. Jag är egenföretagare och driver ett företag med min far, båda bilarna körs på firman, och är utformade efter våra behov (han har en privat bil också). I privatlivet räckte A3:an fint för mig, gift men inga barn, centralt boende i medelstor stad krävde inte inte mer än en bil. Min fru hade förmodligen åkt kommunalt till jobbet även om hon hade en "egen" bil.

Min A3:a från 2010 var i hyfsat skick när jag tog beslutet, men jag visste inte riktigt hur länge jag skulle behöva vänta innan jag skulle få byta bil. Har lite naivt trott att "elbilarna kommer nästa år". Mitt krav har varit att den ska gå 30 mil på en laddning, och det gjorde inte leafen då, och jag har aldrig riktigt fått suget för den. Så när Model3 presenterades tvekade jag inte en sekund, och även om jag egentligen tycker den är 200kkr för dyr för mina behov, tvekade jag inte heller en sekund på att konfigurera och beställa den så fort det blev möjligt i december.
Är normalt totalt bil-o-intresserad, men är verkligen som ett barn dagen innan julafton just nu, kan inte vänta tills jag får sätta mig bakom ratten på min TM3a.

I privatlivet håller vi nu på att skola in en dotter på dagis, och enbilslivet har varit trevligt rent ekonomiskt, men kommer inte hålla längre. Renault Zoe är det som finns på marknaden som stämmer in på vårt behov. Åter igen, kanske 100k för dyr kan jag tycka, hade jag inte brytt mig om drivmedlet, hade kanske en Audi A1 eller liknande "stadsbil" varit det vi tittat på. Men var och tog fram en offert på en Zoe igår, som jag nog slår till på....
Denna bil kommer max gå ~500 mil om året, så att det är "billigt" att köra på el hjälper inte så mycket som på Teslan, som kommer gå lite mer. Därför prisskillnaden mot A1:an på nära 100kkr tar emot lite extra.

Men, när det gälller skåpbilen, är jag lite mer osäker och sämre påläst. Renault Kangoo Z.E eller e-NV200 är väl det jag tittat på, och också frågat pris på, men förutom NV200 som funnits i några versioner är det ganska skralt på skåpbilsfronten. Både Ford och Marcedes pratar om att släppa lite nytt under 2019, finns också några till lite för begränsade modeller från Peguot & Citroën. Med antingen topphastighet på precise över 100km/h, eller alldeles för kort körsträcka på en laddning. Behovet är att dugligt kunna köra motorväg, och kunna köra ca 20 mil på en laddning (okej med lite mindre på vintern, lite mer på sommaren).
Någon som har lite koll på marknaden för skåpbilar, jag är sugen, men har inte jättebrottom egenltigen. Ska man slå till på en kangoo eller e-NV200 nu, eller är det värt att vänta ut lite fler släpp från konkurrenterna?

e-NV200 lockar lite extra, eftersom den bygger på leaf, som iaf är en platform som funnits ett tag
Model 3 LR +FSD+AccBoost, Pearl White, svart premiumklädsel, 18" Aero-fälgar
Model Y LR +FSD, Grå med matt PPF, svart premiumklädsel, 21" custom made fälgar
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6503
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Nu går jag all in electric, men vilken skåpbil ska jag k

Inlägg av Tars »

Det enda valet för dig är då nya nv200.
Har själv provat Nissan, men kom då ca 20 mil motorvägsfart, vilket är tyvärr för kort för mig.

Annars en trevlig bil.
Hoppas på att även den kommer med ett 62 kWh batteri.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Nu går jag all in electric, men vilken skåpbil ska jag k

Inlägg av Zalman3 »

Nissan e-NV200 borde ju komma med 62kWh batteriet som Leaf fått.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6503
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Nu går jag all in electric, men vilken skåpbil ska jag k

Inlägg av Tars »

Zalman3 skrev:
Nissan e-NV200 borde ju komma med 62kWh batteriet som Leaf fått.
Håller med, men jag tycker man bör vid det här laget ha hört något.
Kommer en 62 kWh, så har jag hittat en värdig firmabil till mig.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Nu går jag all in electric, men vilken skåpbil ska jag k

Inlägg av Zalman3 »

Pratas ju om att Renault Kangoo EV kommer i en ny version.
Med större batteri och snabbladdning.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
dbar
Teslaägare
Inlägg: 300
Blev medlem: 12 sep 2018 13:42

Re: Nu går jag all in electric, men vilken skåpbil ska jag k

Inlägg av dbar »

Vi brukar normalt sätt leasa firmabilarna längre än 3 år. Harnormalt sätt inte varit så dyra bilar, så att förmånsvärdet blir "ovärdigt högt för en gammal bil" har jag inte brytt mig om. Har snarare sett det som att det blir billigt att äga en bil utan leasing avgift något år.

Men när det gäller elbilar, både i from av skåp, och kanske även model3. Så tänker jag nog helt tvärt om, tänker mig att jag snarare är motiverad att byta efter tre år. Tar gärna en ny bonus malus på 60 lax för att behålla låg leasingavgift, och att det förmodligen har hänt en jäkla massa på tre år.

Detta gör att jag å ena sidan inte är så sugen på att "vänta på nästa pinal man behöver", å andra sidan går utvecklingen så pass fort, att man heller inte vill gå på första bästa. Lite moment22.
Är dock i ganska tacksam sits där 95% av skåpbilens dagssträckor är långt under 10 mil. övriga 5% är strax under 20 mil, och då är det motorväg där det finns snabbladdningsalternativ på vägen. Så får då stanna 20 min och ladda om det är kallt eller streckan blir något längre än batteriet klarar.

Så kanske bara ska slå till på e-NV200 då, får nog ta en provkörning i nästa vecka!
Model 3 LR +FSD+AccBoost, Pearl White, svart premiumklädsel, 18" Aero-fälgar
Model Y LR +FSD, Grå med matt PPF, svart premiumklädsel, 21" custom made fälgar
Användarvisningsbild
dbar
Teslaägare
Inlägg: 300
Blev medlem: 12 sep 2018 13:42

Re: Nu går jag all in electric, men vilken skåpbil ska jag k

Inlägg av dbar »

Zalman3 skrev:
Pratas ju om att Renault Kangoo EV kommer i en ny version.
Med större batteri och snabbladdning.
Ok, hur går snackat, bara rykten, eller något matnyttigt om något som kommer snart. Är ju ändå ett 37kWh batteri nu.

Är ett sådan mellanläge med alla dessa ~40kWh batterier, räcker till ganska mycket, men inte riktigt stort nog för alla resor. Man vill ju ändå slippa ladda på de resor där man ändå inte hade stannat för mat/behov av naturliga skäl. Hade gladeligen betalt lite premium för 15-20kWh till. Hade gjort stort skillnad för våra behov.
Model 3 LR +FSD+AccBoost, Pearl White, svart premiumklädsel, 18" Aero-fälgar
Model Y LR +FSD, Grå med matt PPF, svart premiumklädsel, 21" custom made fälgar
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Nu går jag all in electric, men vilken skåpbil ska jag k

Inlägg av Leo »

VW påstås presentera både Caddy och T6 i elbilsutförande i år 2019. Redan idag finns ju load-up och Crafter i elbilsversion.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6503
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Nu går jag all in electric, men vilken skåpbil ska jag k

Inlägg av Tars »

Leo skrev:
VW påstås presentera både Caddy och T6 i elbilsutförande i år 2019. Redan idag finns ju load-up och Crafter i elbilsversion.
Tyvärr med samma batteripaket som i e-golfen.
Vi får hoppas caddyn och t6:an kommer med större batteri.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Nu går jag all in electric, men vilken skåpbil ska jag k

Inlägg av Leo »

T6:an ska tydligen gå att få med dubbla batteripaket. Många transportbilar kör ju också kortare sträckor och en hel del i staden. (=lägre hastighet och mycket start/stopp) Så räckvidden kan nog bli helt ok även med de batteristorlekar som e-Golfen har.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Nu går jag all in electric, men vilken skåpbil ska jag k

Inlägg av taliz »

Nissan har väl hållt NV200 i fas med Leaf, med nån/några månaders eftersläp?
Har för mig att när Leaf 40kwh släpptes dröjde det inte länge innan NV200 också fanns med 40kwh.
Så det skulle inte förvåna mig alls om NV200 säljs med 62kwh i sommar/höst.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6503
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Nu går jag all in electric, men vilken skåpbil ska jag k

Inlägg av Tars »

taliz skrev:
Nissan har väl hållt NV200 i fas med Leaf, med nån/några månaders eftersläp?
Har för mig att när Leaf 40kwh släpptes dröjde det inte länge innan NV200 också fanns med 40kwh.
Så det skulle inte förvåna mig alls om NV200 säljs med 62kwh i sommar/höst.
Blir väldigt bra för mig!!
Får hålla ut med i3:an ett tag till.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Nu går jag all in electric, men vilken skåpbil ska jag k

Inlägg av Zalman3 »

The battery system of the ABT e-Transporter is built to be scalable so that it can satisfy the needs of a wide variety of potential applications and budgets in a possible production model. In its base configuration, the Transporter has a lithium-ion battery with an energy capacity of 37.3 kWh; the second battery version offers an energy capacity of 74.6 kWh. Driving ranges with these two batteries are between 208 and 400 km (predicted NEDC figures).

400km i räckvidd är helt ok.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Nu går jag all in electric, men vilken skåpbil ska jag k

Inlägg av Gustafsson »

De siffrorna verkar väääldigt optimistiska,
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Nu går jag all in electric, men vilken skåpbil ska jag k

Inlägg av Zalman3 »

Gustafsson skrev:
De siffrorna verkar väääldigt optimistiska,
Visst är de optimistiska, kanske 25-30mil är närmare verkligheten.

Men å andra sidan, vilken konkurrent har större än 75kWh batteri idag?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
JonasAnd
Inlägg: 44
Blev medlem: 13 feb 2018 16:21

Re: Nu går jag all in electric, men vilken skåpbil ska jag k

Inlägg av JonasAnd »

Jag lånade en E-NV200 under en vecka i somras, med planen att testa den för att beställa sådana till företaget jag är fordonsansvarig på.

Nu beställde vi förvisso några bilar ändå av pr-skäl (ej levererade än) men jag tyckte verkligen inte att den var speciellt bra, riktigt slö men framförallt var räckvidden dålig. Från handlaren till vårt kontor har vi ganska exakt fem mil, men trots att den vid start skulle ha en räckvidd på c:a 17 mil var det typ tre mil kvar när jag kom fram till kontoret. Nu vågar jag inte svära på siffrorna exakt men under vår provperiod kom man generellt bara c:a 1/3 av distansen som färddatorn utlovade vid resans start.

Den version som levereras nu har längre räckvidd på pappret än lånebilen jag hade, det ska man dock vara medveten om.

Vidare körde jag som man normalt kör med fossilbilar, lite för fort på motorväg, full ac, omkörningar osv. Jag vet ju att det är exakt så personalen kommer köra med dem, de kommer inte försöka snålköra för att spara på elen.

Vi har diesel-nv idag och vi hade några intresserade förare men efter den prov-vecklan var det ingen som ville gå över till elversionen, tyvärr.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Nu går jag all in electric, men vilken skåpbil ska jag k

Inlägg av LarsL »

Förstår faktiskt inte alls hur man kan föredra en vibrerande dånande diselskåp bil före en tyst och lugn eldriven variant... men folk är väl olika.


Jag undviker kommentarer i övrigt om hantverkare i vita skåpbilar för det är ett helt annat ämne.
JonasAnd
Inlägg: 44
Blev medlem: 13 feb 2018 16:21

Re: Nu går jag all in electric, men vilken skåpbil ska jag k

Inlägg av JonasAnd »

Jag tyckte inte att det var så stor skillnad, elbilen upplevdes slöare i långa backar men den gick inte direkt tystare eller mjukare i övrigt, utom vid acceleration. Motorn, trots att den är en äldre diesel, vibrerar inte speciellt mycket in i kupén på dem. Däremot är ju dieselbilarna manuella, så att man inte valde automat framför det är obegripligt.

Men hursom; sammantaget hade jag inte köpt en E-NV om jag inte absolut ville ha något som såg extra bra ut för kunderna, framförallt blev jag inte klok på räckvidden / färddatorn, i övrigt gick den att leva med.
Användarvisningsbild
dbar
Teslaägare
Inlägg: 300
Blev medlem: 12 sep 2018 13:42

Re: Nu går jag all in electric, men vilken skåpbil ska jag k

Inlägg av dbar »

Tack för dina erfarenheter Jonas. Får helt enkelt bli så att vi utreder räckvidd noggrant innan köp.
stämmer dina farhågor på vår situation eller på dagens version av bilen, får man kanske vänta till nästa batteripack eller kunkurrerande model.
Model 3 LR +FSD+AccBoost, Pearl White, svart premiumklädsel, 18" Aero-fälgar
Model Y LR +FSD, Grå med matt PPF, svart premiumklädsel, 21" custom made fälgar
JonasAnd
Inlägg: 44
Blev medlem: 13 feb 2018 16:21

Re: Nu går jag all in electric, men vilken skåpbil ska jag k

Inlägg av JonasAnd »

Inga problem:)

Men som sagt; de som levereras nu har större batterier än den vi hade och vi körde inte speciellt snällt med den, jag körde ju medvetet lite hårdare för att testa "vad den verkligen gick för". Kör man snällt är den säkert snålare på elen, har man en förare som tycker att det är kul med elmotor och att det är en utmaning att köra snålt, då blir situationen nog en helt annan.

Sen är ju inte NV-serien speciellt rolig från första början, den är ju minst två generationer äldre än konkurrenternas bilar oavsett motor.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Nu går jag all in electric, men vilken skåpbil ska jag k

Inlägg av Smutt »

Varför inte bygga om En Model X ? Ut med baksäte in med lastgaller så lär inte skatteverket bråka
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
JonasAnd
Inlägg: 44
Blev medlem: 13 feb 2018 16:21

Re: Nu går jag all in electric, men vilken skåpbil ska jag k

Inlägg av JonasAnd »

Smutt skrev:
Varför inte bygga om En Model X ? Ut med baksäte in med lastgaller så lär inte skatteverket bråka
Den torde väl bli väldigt, väldigt dyr sett till totalkostnaden med försäkring, däck, service om man jämför med exempelvis Kangoo och Nissan E-NV. Även kapitalkostnaden bör väl rimligen bli helt enorm jämfört med exempelvis E-NV som kostar c:a 350.000kr.
Skriv svar