A Better Routeplanner - 4.0 Premium

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: A Better Routeplanner - 3.4

Inlägg av Remuz »

Är kartfri planering fortfarande beta?
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 3.4

Inlägg av blincoln »

Remuz skrev:
Är kartfri planering fortfarande beta?
Kartfri planering är fortfarande så fruktansvärt fult att den inte ens ligger på betasiten längre. Men vi jobbar på den!

Tyvärr är Teslans browser med gammal MCU så totalkvaddad att inte ens den kartfria ABRP-varianten går acceptabelt snabbt i bilen. Så fort bilen inte är parkerad går MCUn fullständigt på knäna.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: A Better Routeplanner - 3.4

Inlägg av Remuz »

blincoln skrev:
Remuz skrev:
Är kartfri planering fortfarande beta?
Kartfri planering är fortfarande så fruktansvärt fult att den inte ens ligger på betasiten längre. Men vi jobbar på den!

Tyvärr är Teslans browser med gammal MCU så totalkvaddad att inte ens den kartfria ABRP-varianten går acceptabelt snabbt i bilen. Så fort bilen inte är parkerad går MCUn fullständigt på knäna.
Ah, tyckte det funkade super i min med gammal MCU i version 46... Med karta var det ok, men inte bra
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Inlägg: 562
Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
Ort: Smedjebacken
Referralkod: ts.la/mats11813

Re: A Better Routeplanner - 3.4

Inlägg av Elmil »

Och nu har ni fått med Soulen också, lysande! :D

En ganska viktig parameter när det gäller CHAdeMO: Soul EV avslutar laddningen vid 94%. Åtminstone 2015 och troligen 2016 (vet ej hur 2017 gör) stannar redan vid 84%, men då kan man starta om och köra till 94%. Det är lite meckigt, men fördelen är ju att man inte behöver blockera laddaren en halvtimme till för väldigt lite..

En inställning för max (snabb)laddprocent vore kanske användbart även för andra bilar?

Tack för en superbra ruttplanerare!

Edit: Kanske borde kollas hur e-Niro och Hyundai gör?
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 3.4

Inlägg av blincoln »

Elmil skrev:
Och nu har ni fått med Soulen också, lysande! :D

En ganska viktig parameter när det gäller CHAdeMO: Soul EV avslutar laddningen vid 94%. Åtminstone 2015 och troligen 2016 (vet ej hur 2017 gör) stannar redan vid 84%, men då kan man starta om och köra till 94%. Det är lite meckigt, men fördelen är ju att man inte behöver blockera laddaren en halvtimme till för väldigt lite..

En inställning för max (snabb)laddprocent vore kanske användbart även för andra bilar?

Tack för en superbra ruttplanerare!

Edit: Kanske borde kollas hur e-Niro och Hyundai gör?
Ioniqen gör likadant, och det har vi lagt in. Fixar det på Soulen också och försöker hitta info om de andra.

Vet du förresten hur det är med Soul 2020 på den fronten?
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Inlägg: 562
Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
Ort: Smedjebacken
Referralkod: ts.la/mats11813

Re: A Better Routeplanner - 3.4

Inlägg av Elmil »

blincoln skrev:
Elmil skrev:
Och nu har ni fått med Soulen också, lysande! :D

En ganska viktig parameter när det gäller CHAdeMO: Soul EV avslutar laddningen vid 94%. Åtminstone 2015 och troligen 2016 (vet ej hur 2017 gör) stannar redan vid 84%, men då kan man starta om och köra till 94%. Det är lite meckigt, men fördelen är ju att man inte behöver blockera laddaren en halvtimme till för väldigt lite..

En inställning för max (snabb)laddprocent vore kanske användbart även för andra bilar?

Tack för en superbra ruttplanerare!

Edit: Kanske borde kollas hur e-Niro och Hyundai gör?
Ioniqen gör likadant, och det har vi lagt in. Fixar det på Soulen också och försöker hitta info om de andra.

Vet du förresten hur det är med Soul 2020 på den fronten?
Nej 2020 Soul är väl inget mer än rykten fortfarande, men 94% känns nog rimligt för Kia/Hyundai tills annat bevisats.. ;)
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: A Better Routeplanner - 3.4

Inlägg av Remuz »

48.12.1 kör jag nu och den kan inte ens ladda sidan. Teslas mjukvarufolk verkar trasiga...
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 3.4

Inlägg av blincoln »

Remuz skrev:
48.12.1 kör jag nu och den kan inte ens ladda sidan. Teslas mjukvarufolk verkar trasiga...
Men vaddå, det är.väl normalt att boota om mittskärmen varje gång man vill ladda en webbsida?
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: A Better Routeplanner - 3.4

Inlägg av Remuz »

blincoln skrev:
Remuz skrev:
48.12.1 kör jag nu och den kan inte ens ladda sidan. Teslas mjukvarufolk verkar trasiga...
Men vaddå, det är.väl normalt att boota om mittskärmen varje gång man vill ladda en webbsida?

Tänkte inte på det :)
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 3.5

Inlägg av blincoln »

Du har vi släppt ut ABRP 3.5 i det fria. Till @Remuz glädje (förhoppningsvis) finns nu map-less mode med på riktigt. Det innebär alltså att man kan köra ABRP på t.ex. mobilen eller Teslabrowsern med fokus på förbrukningskurvan och data från bilen i "helskärm" utan karta som tar kraft och fokus - om man vill. Det går fint att växla fram och tillbaka.

Som vanligt har vi också lagt till en hel del småsaker och fixat en massa buggar. https://forum.abetterrouteplanner.com/b ... ase-notes/

All feedback välkommen!
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: A Better Routeplanner - 3.5

Inlägg av Remuz »

Jag älskar! (Har inte testat än dock :D )
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1595
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: A Better Routeplanner - 3.5

Inlägg av frippan »

Har planerat massor av resor med min kommande Model 3, Skall bli kul att testa ABRP i verkligheten också :)

Grymt bra jobbat!
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: A Better Routeplanner - 3.5

Inlägg av Pontus »

frippan skrev:
Har planerat massor av resor med min kommande Model 3, Skall bli kul att testa ABRP i verkligheten också :)

Grymt bra jobbat!
De resor jag gjort har stämt väldigt bra. Imponerande.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: A Better Routeplanner - 3.5

Inlägg av Remuz »

Pontus skrev:
frippan skrev:
Har planerat massor av resor med min kommande Model 3, Skall bli kul att testa ABRP i verkligheten också :)

Grymt bra jobbat!
De resor jag gjort har stämt väldigt bra. Imponerande.
Ang just hur hur bra det stämmer vill jag samma in i hyllningen. Första resan hade jag inte så bra koll på referensen, men efter det har jag kört måååånga resor med abrp och det slår aldrig mer än på 1%.

Dock från v9 verkar navigatorn i bilen gissa hyfsat rätt också. Det slår på max 2-3% i den nu mot de typ 20% som det var förr.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: A Better Routeplanner - 3.5

Inlägg av kler »

En fråga blincoln, jag kollade en tripp från Stockholm till Paris. Vid en Supercharger så ville ABRP komma fram med 21%, och två andra med 15%. Alla andra stopp så "prickade" den in de konfigurerade 10%.

Jag försöker att klura ut om det finns det någon anledning till detta, men kan inte komma på vad det skulle vara. Har du någon förklaring till detta?
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Användarvisningsbild
Bitman
Teslaägare
Inlägg: 100
Blev medlem: 17 aug 2017 12:15
Ort: Malmö

Re: A Better Routeplanner - 3.5

Inlägg av Bitman »

Hittade ett litet(?) problem.

Valde en sparad resa från min lista, i detta fall Limhamn till Hultarp, Småland.
Planen har listat rätta start/ändpunkterna, men kartan och SuC-listan har gett Köping till Hultarp.
abrp1.png
Hände också med några andra (men inte alla) resor - t ex Sthlm - Limhamn visas som Limhamn - Köping (som var också sparad).

(Jag hade sparade resor till och från Köping, men inte just Köping - Hultarp.)


Några inställningar som jag borde kolla för att hjälpa med felsökningen?
2017 (november) Model S 100D, röd MC, krämfärgad interiör med kolfiber, soltak, AP2.5
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: A Better Routeplanner - 3.5

Inlägg av Remuz »

Ser ut som du valt att ankomma med 50% vid målet
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: A Better Routeplanner - 3.5

Inlägg av TeslaTissel »

Bitman skrev:
Hittade ett litet(?) problem.

Valde en sparad resa från min lista, i detta fall Limhamn till Hultarp, Småland.
Planen har listat rätta start/ändpunkterna, men kartan och SuC-listan har gett Köping till Hultarp.
abrp1.png
Hände också med några andra (men inte alla) resor - t ex Sthlm - Limhamn visas som Limhamn - Köping (som var också sparad).

(Jag hade sparade resor till och från Köping, men inte just Köping - Hultarp.)


Några inställningar som jag borde kolla för att hjälpa med felsökningen?

Har du provat ange way-points manuellt?
Alltså sätt markören över den plats du vill att du skall åka?
Upptäckte idag att man kan markera SuC i varje fall, där står adress och koordinater.

Stötte på liknande också i början, men nu när jag vant mig så fungerar det mycket bättre. Viktigast är att man anger korrekta adresser, och det fungerar väldigt bra då jag testade kartan så långt bort som med att navigera och mäta en sträcka i USA.
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: A Better Routeplanner - 3.5

Inlägg av joel80 »

En idé och önskan är att man skulle kunna få in aktuell vind och väderdata direkt in i beräkningen.
Typ som om informationen från Windy synkades med resan så att t.ex vind, temperatur och ev. nederbörd tas hänsyn till. Vill man göra det riktigt avancerat kör man det på avresetid och med data från flera punkter under resan beroende på tid man är där.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: A Better Routeplanner - 3.5

Inlägg av TeslaTissel »

joel80 skrev:
En idé och önskan är att man skulle kunna få in aktuell vind och väderdata direkt in i beräkningen.
Typ som om informationen från Windy synkades med resan så att t.ex vind, temperatur och ev. nederbörd tas hänsyn till. Vill man göra det riktigt avancerat kör man det på avresetid och med data från flera punkter under resan beroende på tid man är där.

Absolut - Spännande om det går? Det vore kanon, men värdena går lägga in manuellt än så länge. ;)
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: A Better Routeplanner - 3.5

Inlägg av Remuz »

Jag kanske är ouppmärksam, men jag tycker bara nederbörd gör rejäl skillnad och då tar jag automatiskt ner farten pga sämre sikt så jag brukar aldrig pilla på väderparametrarna
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: A Better Routeplanner - 3.5

Inlägg av TeslaTissel »

Remuz skrev:
Jag kanske är ouppmärksam, men jag tycker bara nederbörd gör rejäl skillnad och då tar jag automatiskt ner farten pga sämre sikt så jag brukar aldrig pilla på väderparametrarna

Bra kommentar! Den parametern är väldigt viktig tänka på.
Tack vare jag kunde ställa in just det framgick det tydligt att jag skulle behövt stanna för laddning fyra gånger mellan tex Västerås - Malmö. Eller tvärtom!
Denna gällde Model 3 Performance med 20” hjul.
Till saken hör att jag också lade in motvind, 8 sekundmeter.

Så snö och slask suger, så att säga på riktigt!

Men å andra sidan så åker man inte i sådant väder av vilje?
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 3.5

Inlägg av blincoln »

kler skrev:
En fråga blincoln, jag kollade en tripp från Stockholm till Paris. Vid en Supercharger så ville ABRP komma fram med 21%, och två andra med 15%. Alla andra stopp så "prickade" den in de konfigurerade 10%.

Jag försöker att klura ut om det finns det någon anledning till detta, men kan inte komma på vad det skulle vara. Har du någon förklaring till detta?
Ja, de flesta Teslor har faktiskt en laddkurva där effekten ökar en bit upp i SoC, så i vissa fall när anstånden stämmer så lönar det sig tidsmässigt att komma in med högre SoC än 10%. Men det är ganska små skillnader vi talar om.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 3.5

Inlägg av blincoln »

joel80 skrev:
En idé och önskan är att man skulle kunna få in aktuell vind och väderdata direkt in i beräkningen.
Typ som om informationen från Windy synkades med resan så att t.ex vind, temperatur och ev. nederbörd tas hänsyn till. Vill man göra det riktigt avancerat kör man det på avresetid och med data från flera punkter under resan beroende på tid man är där.
Japp, det står på listan över framtida funktioner. Jag skulle också vilja göra planerna tidsberoende med bl.a. tidtabeller för färjor och annat.Trafik vore förstås fint att få med också.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: A Better Routeplanner - 3.5

Inlägg av kler »

blincoln skrev:
kler skrev:
En fråga blincoln, jag kollade en tripp från Stockholm till Paris. Vid en Supercharger så ville ABRP komma fram med 21%, och två andra med 15%. Alla andra stopp så "prickade" den in de konfigurerade 10%.

Jag försöker att klura ut om det finns det någon anledning till detta, men kan inte komma på vad det skulle vara. Har du någon förklaring till detta?
Ja, de flesta Teslor har faktiskt en laddkurva där effekten ökar en bit upp i SoC, så i vissa fall när anstånden stämmer så lönar det sig tidsmässigt att komma in med högre SoC än 10%. Men det är ganska små skillnader vi talar om.
Aja, jag förstår
Tack för svar! :)
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Skriv svar