Leasingfråga

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare
Inlägg: 502
Blev medlem: 28 nov 2018 21:03

Leasingfråga

Inlägg av thedude »

Min Tesla är leasad som förmånsbil via mitt egna företag men nu ska jag ta anställning på ett annat konsultbolag och mitt egna blir "vilande" tillsvidare. Det konsultbolag som jag ska vara anställd på har själva så att man kan ta tjänstebil där jag är förbrukare och finansieras med bruttolöneavdrag och dem äger bilen.

Jag har två år kvar av leasingen och vill gärna behålla bilen så min fråga är då ifall det är möjligt att på något sätt överlåta min leasing till min arbetsgivare och leasa den via dem istället? Eller göra på något annat sätt?
Användarvisningsbild
clecab
Teslaägare
Inlägg: 177
Blev medlem: 11 aug 2016 08:40
Ort: Åkersberga

Re: Leasingfråga

Inlägg av clecab »

Du kan `sälja' bilen till din nya arbetsgivare. Dock måste en bilhandlare köpa den och lösa leasingen och sedan sälja den till nya arbetsgivaren med en ny leasingperiod.

En eventuell vinst/förlust kan du då ta på din firma eller putta vidare till den nya beroende på "priset" på bilen. Kostade mig bilhandlare 7kkr att göra en sådan affär.
on order MYP & MSPl
M3LR
MSLR
S85-14(såld)
Leaf 30kWh-16(såld)
Leaf 24kWh-12(såld)
Hembränt T-bränsle: https://monitoringpublic.solaredge.com/ ... /dashboard
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare
Inlägg: 502
Blev medlem: 28 nov 2018 21:03

Re: Leasingfråga

Inlägg av thedude »

Glömde nämna att arbetsgivaren använder sig av Autoplan för leasingen, och i såna fall kanske arbetsgivaren tar över leasingavtalet och byter till Autoplan?

Är det ett alternativ att ha leasingen kvar på mitt egna bolag även om jag inte bedriver någon verksamhet under ett par år? Tills leasingen är över?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Leasingfråga

Inlägg av Bjelke »

Finns det pengar i firman så kan du väl göra så :)
Jag har två bilar på firman nu fast jag mest jobbar som anställd sedan 1,5 år, men jag drar in några kronor
som konsult ändå fortfarande plus lite från 3D-printningen...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Leasingfråga

Inlägg av oscfor »

Bjelke skrev:
Finns det pengar i firman så kan du väl göra så :)
Jag har två bilar på firman nu fast jag mest jobbar som anställd sedan 1,5 år, men jag drar in några kronor
som konsult ändå fortfarande plus lite från 3D-printningen...
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
Majti
Teslaägare
Inlägg: 44
Blev medlem: 20 aug 2018 18:58

Re: Leasingfråga

Inlägg av Majti »

thedude skrev:
Glömde nämna att arbetsgivaren använder sig av Autoplan för leasingen, och i såna fall kanske arbetsgivaren tar över leasingavtalet och byter till Autoplan?

Är det ett alternativ att ha leasingen kvar på mitt egna bolag även om jag inte bedriver någon verksamhet under ett par år? Tills leasingen är över?
Jag skulle behållit bilen med den ursprungliga leasingen och "betalat" ut en minimilön varje månad, men bara så att det bara täcker nettolöneavdrag för förmånsvärdet, dvs noll kronor in på lönekontot.
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare
Inlägg: 502
Blev medlem: 28 nov 2018 21:03

Re: Leasingfråga

Inlägg av thedude »

Det är lite så jag resonerar också
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Leasingfråga

Inlägg av evilirish »

En annan fråga: Får man ha två förmånsbilar på eget aktiebolag med bara sig själv som anställd?
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare
Inlägg: 1004
Blev medlem: 22 okt 2014 21:35
Ort: Hönö

Re: Leasingfråga

Inlägg av mahulkp »

evilirish skrev:
En annan fråga: Får man ha två förmånsbilar på eget aktiebolag med bara sig själv som anställd?
Du kan ha hur många bilar som helst så länge du förmånsbeskattas för samtliga.
2 st Model 3 LR AWD
Reservation Cybertruck Trimotor
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5512
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Leasingfråga

Inlägg av Gustafsson »

Krav på 100 tjänstemil dock.
Ingen förmån på bil som inte används privat, men där måste man nog styrka det grundligt. Den får inte vara bil av nöjeskaraktär heller...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Leasingfråga

Inlägg av Smutt »

Gustafsson skrev:
Krav på 100 tjänstemil dock.
Ingen förmån på bil som inte används privat, men där måste man nog styrka det grundligt. Den får inte vara bil av nöjeskaraktär heller...
Då är ju en Tesla kört :lol:
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Leasingfråga

Inlägg av bylund »

Gustafsson skrev:
Krav på 100 tjänstemil dock.
Ingen förmån på bil som inte används privat, men där måste man nog styrka det grundligt. Den får inte vara bil av nöjeskaraktär heller...
Det kravet på 100 mil är för att få göra avdrag på moms, så inte något strikt krav, men det blir ju såklart dyrare om man har en momsredovisande verksamhet, om man inte kommer upp i 100 tjänstemil.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare
Inlägg: 1004
Blev medlem: 22 okt 2014 21:35
Ort: Hönö

Re: Leasingfråga

Inlägg av mahulkp »

Gustafsson skrev:
Krav på 100 tjänstemil dock.
Ingen förmån på bil som inte används privat, men där måste man nog styrka det grundligt. Den får inte vara bil av nöjeskaraktär heller...
Du kan ställa av ett av fordonen för att slippa förmån. Om man t.ex. har en sommarbil på firman som inte brukas på vintern.
2 st Model 3 LR AWD
Reservation Cybertruck Trimotor
Skriv svar