Vinterdäck med fälg?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Vinterdäck med fälg?

Inlägg av 12man »

cesar skrev:

En tumregel verkar vara att så länge et inte avviker mer än 10(mm) så är det OK.
Navhålsmåttet är enkelt avhjälpt med ringar så länge det är större på fälgen. 64,1 är inte ett......ciell anledning att jag köpte dessa är att navhålet är exakt 64,1 och jag kan då köpa Tesla original navkapslar.

Navhål på 64,1 mm garanterar inte att navkapsel passar, det är inte ett hål borrat rakt igenom

Tveksamt om +/- 10 mm på et/is funkar heller, på model S funkar det inte, original et är 40, et 30 funkar men är eventuellt inte tillåtet, men inte et 50 tveksamt om hjulet ens snurrar runt då, et fram på en s högst 42 på en 8" och 35 på en 8,5"
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
cesar
Teslaägare
Inlägg: 152
Blev medlem: 12 jul 2017 13:01
Ort: Växjö

Re: Vinterdäck med fälg?

Inlägg av cesar »

12man skrev:
cesar skrev:

En tumregel verkar vara att så länge et inte avviker mer än 10(mm) så är det OK.
Navhålsmåttet är enkelt avhjälpt med ringar så länge det är större på fälgen. 64,1 är inte ett......ciell anledning att jag köpte dessa är att navhålet är exakt 64,1 och jag kan då köpa Tesla original navkapslar.

Navhål på 64,1 mm garanterar inte att navkapsel passar, det är inte ett hål borrat rakt igenom

Tveksamt om +/- 10 mm på et/is funkar heller, på model S funkar det inte, original et är 40, et 30 funkar men är eventuellt inte tillåtet, men inte et 50 tveksamt om hjulet ens snurrar runt då, et fram på en s högst 42 på en 8" och 35 på en 8,5"
På de fälgar jag beställt skall det vara rakt hål enligt megahjul eller menar du att navkapseln inte är rak? För då har jag problem... :)
Angående ET, menar du för att hjulen tar i hjulhusen vid sväng?
Model 3 ser ut att ha väldigt mycket (fult mycket tyvärr) utrymme i hjulhusen men visst, kör man 9" breda 20" fälgar med et50 kanske det kan bli trubbel.
"N/A" | Tesla Model Y LR AWD | Vit (svart) | 2021-
"Racer" | Tesla Model 3 LR AWD | Svart (svart) | FSD |2019-2021
Användarvisningsbild
MrStarhouse
Teslaägare
Inlägg: 319
Blev medlem: 15 apr 2016 16:23
Ort: Örebro

Re: Vinterdäck med fälg?

Inlägg av MrStarhouse »

Jag vet jag tidigare sett det nånstans, men hittar det inte nu.

Vad är det för dimensioner på dom Michelin som sitter original på Performance?
Nu ägare till: M3 Performance, Röd 2022, EAP
Användarvisningsbild
cesar
Teslaägare
Inlägg: 152
Blev medlem: 12 jul 2017 13:01
Ort: Växjö

Re: Vinterdäck med fälg?

Inlägg av cesar »

MrStarhouse skrev:
Jag vet jag tidigare sett det nånstans, men hittar det inte nu.

Vad är det för dimensioner på dom Michelin som sitter original på Performance?
Michelin Pilot Sport 4S, 235/35-20 92Y Front / Rear

Källa:
https://tsportline.com/blogs/owners-gui ... heel-guide
"N/A" | Tesla Model Y LR AWD | Vit (svart) | 2021-
"Racer" | Tesla Model 3 LR AWD | Svart (svart) | FSD |2019-2021
Användarvisningsbild
Dadid
Teslaägare
Inlägg: 59
Blev medlem: 13 sep 2015 14:47

Re: Vinterdäck med fälg?

Inlägg av Dadid »

Personalbil genom Autolease.
Fick just besked att det inte är ok att köpa lösa vinterdäck att kränga på orginalfälgarna.
Har någon här andra erfarenheter?

Beskedet kom som ett kort mailmeddelande så jag har inte hunnit ställa följdfrågor.
Model ≡ reservation 31/3 -16
Model ≡ beställd 21/12 -18
Model ≡ leverans 30/3 - 19 Såld
Model ≡ leverans 30/5 - 21 Älskad
Användarvisningsbild
h37
Teslaägare
Inlägg: 99
Blev medlem: 17 apr 2015 19:05
Ort: Karlstad

Re: Vinterdäck med fälg?

Inlägg av h37 »

Varför skulle det inte vara OK att montera egna vinterdäck på originalfälgarna. Tror att det inte var OK att få det gjort av Tesla.
Jag har köpt vinterdäck, som jag tar med om det är vinterföre i samband med leveransen och får monterat på någon närliggande däckfirma i Mölndal.
Användarvisningsbild
Dadid
Teslaägare
Inlägg: 59
Blev medlem: 13 sep 2015 14:47

Re: Vinterdäck med fälg?

Inlägg av Dadid »

Observera att frågan inte rör Tesla specifikt utan att svaret kom från Autolease. Dvs det finns något icke tekniskt skäl som de anser spökar här.
Model ≡ reservation 31/3 -16
Model ≡ beställd 21/12 -18
Model ≡ leverans 30/3 - 19 Såld
Model ≡ leverans 30/5 - 21 Älskad
Användarvisningsbild
selfish
Teslaägare
Inlägg: 272
Blev medlem: 19 dec 2015 08:42
Ort: Fjollträsk - men född i Norrbotten

Re: Vinterdäck med fälg?

Inlägg av selfish »

Fick ett pris från Vianor i Täby på 4 st vinterdäck till min Model 3 performance. Alltså 20" gummin som passar på originalfälgen för performancemodellen.

235/35R20 Nokian Hakka R3 endast gummit = 5658 per styck utan moms.

28290 kronor inkl moms för bara Nokian R3 vintergummin! Dessutom finns de inte i lager utan utan kommer troligen i slutet på februari från fabrik.

Sedan nämnde hon att det är förskottsbetalning som gäller efter som det är beställningsvara!

GULP!!!
P3D | Shareholder
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10123
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Vinterdäck med fälg?

Inlägg av Legato »

selfish skrev:
Fick ett pris från Vianor i Täby på 4 st vinterdäck till min Model 3 performance. Alltså 20" gummin som passar på originalfälgen för performancemodellen.

235/35R20 Nokian Hakka R3 endast gummit = 5658 per styck utan moms.

28290 kronor inkl moms för bara Nokian R3 vintergummin! Dessutom finns de inte i lager utan utan kommer troligen i slutet på februari från fabrik.

Sedan nämnde hon att det är förskottsbetalning som gäller efter som det är beställningsvara!

GULP!!!
Haha, såg din post på FB och tänkte just copy pastea ;)
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
selfish
Teslaägare
Inlägg: 272
Blev medlem: 19 dec 2015 08:42
Ort: Fjollträsk - men född i Norrbotten

Re: Vinterdäck med fälg?

Inlägg av selfish »

Prisvärda för säljaren eller hur?

Legato, hur gör du med vinterdäck?
P3D | Shareholder
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10123
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Vinterdäck med fälg?

Inlägg av Legato »

Är det någon som fått OK på att få bilen med vinterdäck monterade och enbart däcken vid sidan om?

Dvs enbart köpa vinterdäck och montering, inte en extra uppsättning fälgar?

Detta var inget problem när jag köpte min S för ett år sedan, men verkar helt kört för Model 3? Jag planerar att använda 18" original på vintern (pga räckvidd och slask, fälgarna är aldrig snygga på vintern ändå ;) ), samt köpa tredjeparts 20" för sommaren.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10123
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Vinterdäck med fälg?

Inlägg av Legato »

selfish skrev:
Prisvärda för säljaren eller hur?

Legato, hur gör du med vinterdäck?
Ja det var verkligen saftigt. Blev tyvärr ingen P för mig pga förmånsvärdet... Grämer mig lite över detta fortfarande, men får trösta mig med däckpriserna ;)
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Macrobson
Teslaägare
Inlägg: 32
Blev medlem: 23 jul 2018 07:50
Ort: Helsingborg

Re: Vinterdäck med fälg?

Inlägg av Macrobson »

Legato skrev:
Är det någon som fått OK på att få bilen med vinterdäck monterade och enbart däcken vid sidan om?

Dvs enbart köpa vinterdäck och montering, inte en extra uppsättning fälgar?

Detta var inget problem när jag köpte min S för ett år sedan, men verkar helt kört för Model 3? Jag planerar att använda 18" original på vintern (pga räckvidd och slask, fälgarna är aldrig snygga på vintern ändå ;) ), samt köpa tredjeparts 20" för sommaren.
Det hade jag också velat, men fick inte. Har inte heller läst att någon annan fick det. Jag tänkte göra samma som du, men nöjer mig nog med 19” på sommaren. :)
Tesla M3 LR AWD röd, vitt interiör, 18" aero, Acc boost, FSD. KÖPT mars 2019-SÅLD april 2022
Tesla M3 LR AWD blå, vitt interiör, TheNewAero 19". KÖPT april 2022
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Vinterdäck med fälg?

Inlägg av bullen »

18" vinterdäck på fälg till M3 kostade mig 20'. Tyckte inte det var mycket att bråka om
Användarvisningsbild
ippii
Teslaägare
Inlägg: 639
Blev medlem: 02 okt 2018 15:38
Ort: Malmö

Re: Vinterdäck med fälg?

Inlägg av ippii »

bullen skrev:
18" vinterdäck på fälg till M3 kostade mig 20'. Tyckte inte det var mycket att bråka om
Nä jag håller med dig där. Det är faktiskt helt okej. Med sensorer och allt är original.

Jag var sugen, men det känns inte kul att ha 8 likadana 18" Aero-hjul.. Tror jag sätter vinterdäck på de som följde med bilen till nästa vinter, sedan köper helt nya 19" sommarhjul till nästa sommar.
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10123
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Vinterdäck med fälg?

Inlägg av Legato »

ippii skrev:
bullen skrev:
18" vinterdäck på fälg till M3 kostade mig 20'. Tyckte inte det var mycket att bråka om
Nä jag håller med dig där. Det är faktiskt helt okej. Med sensorer och allt är original.

Jag var sugen, men det känns inte kul att ha 8 likadana 18" Aero-hjul.. Tror jag sätter vinterdäck på de som följde med bilen till nästa vinter, sedan köper helt nya 19" sommarhjul till nästa sommar.
Jag håller också med ;-)

Priset är det inget fel på. Vill man ha de fälgarna så är det ju inget problem.

För mig känns det dock onödigt att betala 12.000:- för 4 fälgar som man sedan måste säljas direkt i andrahand (däcken kostar ju 8000:- ungefär).

Mer jobb och högre kostnad är ingen kombination jag gillar ;)
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 813
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Vinterdäck med fälg?

Inlägg av Elof »

Frågade när jag fick "samtalet" vilka däck som sitter på 18-tummarna som standard. Om det inte framkommit tidigare kan jag lugna er med att det blir Michelin Pilot Sport.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10123
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Vinterdäck med fälg?

Inlägg av Legato »

Elof skrev:
Frågade när jag fick "samtalet" vilka däck som sitter på 18-tummarna som standard. Om det inte framkommit tidigare kan jag lugna er med att det blir Michelin Pilot Sport.
Yes. PS4 till och med... Märkligt tycker jag att de inte kör Michelin rakt igenom. Personligen skulle jag blivit lite missnöjd om jag valt 19" och hade fått Hankook Ventus istället.

Bilen levereras med sommardäck som standard:
18" - Michelin pilot sport (PS4)
19" - Hankook Ventus S1 Evo3
20" - Michelin Pilot Sport (PS4S)
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Vinterdäck med fälg?

Inlägg av Jeppe_E »

Legato skrev:
Elof skrev:
Frågade när jag fick "samtalet" vilka däck som sitter på 18-tummarna som standard. Om det inte framkommit tidigare kan jag lugna er med att det blir Michelin Pilot Sport.
Yes. PS4 till och med... Märkligt tycker jag att de inte kör Michelin rakt igenom. Personligen skulle jag blivit lite missnöjd om jag valt 19" och hade fått Hankook Ventus istället.

Bilen levereras med sommardäck som standard:
18" - Michelin pilot sport (PS4)
19" - Hankook Ventus S1 Evo3
20" - Michelin Pilot Sport (PS4S)
Vad är det för fel på Hankook Ventus?
Har sådana på min XC60 och är väldigt nöjd med dem.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10123
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Vinterdäck med fälg?

Inlägg av Legato »

Jeppe_E skrev:
Legato skrev:
Elof skrev:
Frågade när jag fick "samtalet" vilka däck som sitter på 18-tummarna som standard. Om det inte framkommit tidigare kan jag lugna er med att det blir Michelin Pilot Sport.
Yes. PS4 till och med... Märkligt tycker jag att de inte kör Michelin rakt igenom. Personligen skulle jag blivit lite missnöjd om jag valt 19" och hade fått Hankook Ventus istället.

Bilen levereras med sommardäck som standard:
18" - Michelin pilot sport (PS4)
19" - Hankook Ventus S1 Evo3
20" - Michelin Pilot Sport (PS4S)
Vad är det för fel på Hankook Ventus?
Har sådana på min XC60 och är väldigt nöjd med dem.
Var skrev jag att det är något fel på dem? Jag skrev att jag föredrar PS4... Ett av de bästa däck jag provat och dyrare än Ventus. Hade jag betalat extra för 19" så hade jag förväntat mig ett minst lika bra däck som på 18" och det är inte Hankook för mig.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
ippii
Teslaägare
Inlägg: 639
Blev medlem: 02 okt 2018 15:38
Ort: Malmö

Re: Vinterdäck med fälg?

Inlägg av ippii »

Legato skrev:
Jeppe_E skrev:
Legato skrev:
Elof skrev:
Frågade när jag fick "samtalet" vilka däck som sitter på 18-tummarna som standard. Om det inte framkommit tidigare kan jag lugna er med att det blir Michelin Pilot Sport.
Yes. PS4 till och med... Märkligt tycker jag att de inte kör Michelin rakt igenom. Personligen skulle jag blivit lite missnöjd om jag valt 19" och hade fått Hankook Ventus istället.

Bilen levereras med sommardäck som standard:
18" - Michelin pilot sport (PS4)
19" - Hankook Ventus S1 Evo3
20" - Michelin Pilot Sport (PS4S)
Vad är det för fel på Hankook Ventus?
Har sådana på min XC60 och är väldigt nöjd med dem.
Var skrev jag att det är något fel på dem? Jag skrev att jag föredrar PS4... Ett av de bästa däck jag provat och dyrare än Ventus. Hade jag betalat extra för 19" så hade jag förväntat mig ett minst lika bra däck som på 18" och det är inte Hankook för mig.
Håller med dig PS4 är ett grymt bra däck. Klasskillnad mot Hankook. Kan det vara att Michelin inte har passande dimensioner för 19"-arna?
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Användarvisningsbild
AiO
Teslaägare
Inlägg: 59
Blev medlem: 02 feb 2019 09:34

Re: Vinterdäck med fälg?

Inlägg av AiO »

Vad är det för bultmönster/ET på Model 3 egentligen? Har någon sett någon info?

Redigering: Hittade denna: https://tsportline.com/blogs/owners-gui ... heel-guide om någon har nytta av den :)
Användarvisningsbild
MrStarhouse
Teslaägare
Inlägg: 319
Blev medlem: 15 apr 2016 16:23
Ort: Örebro

Re: Vinterdäck med fälg?

Inlägg av MrStarhouse »

Fick mail från bythjul.com idag. Dom meddelade att om 2-3 veckor så kommer dom ha paket färdiga för även performance modellen. Jag har tidigare frågat dom, och då fanns ingen lösning pga dom skillnader som är på just performance.

Så nu får vi se om några veckor vad dom kommit fram till.

Fast nu närmar sig ju också sista mars så man kanske inte behöver några vinterdäck i år :)
Nu ägare till: M3 Performance, Röd 2022, EAP
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Vinterdäck med fälg?

Inlägg av Monark1954 »

Jag hoppas detta stämmer.
"I had no issues with 20" tires. I had my summer tires swapped out with winter tires and they put 2 in the trunk and the other 2 in the back seat without putting the back seats down. They were wrapped in plastic so my white interior didn't get dirty."

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... -3.118478/

Däckhotell 65 mil bort enkel väg är alternativet.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
fuske
Teslaägare
Inlägg: 14
Blev medlem: 10 dec 2018 20:59
Ort: Timrå

Re: Vinterdäck med fälg?

Inlägg av fuske »

Monark1954 skrev:
Jag hoppas detta stämmer.
"I had no issues with 20" tires. I had my summer tires swapped out with winter tires and they put 2 in the trunk and the other 2 in the back seat without putting the back seats down. They were wrapped in plastic so my white interior didn't get dirty."

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... -3.118478/

Däckhotell 65 mil bort enkel väg är alternativet.
Jag fick veta när de ringde att de kommer att skicka sommardäcken till en Euromaster-firma. Det finns såna lite överallt. Tex i Umeå: https://www.euromaster.se/privat/dackverkstad/umea
Tesla Model 3 LR AWD, EAP, deep blue metallic
Skriv svar