Ja du, säg det. Ett tag efter, som det brukar vara.Walker skrev:”De första” ....när kommer de som faktiskt går till helt vanlig slutkund?Geni87 skrev:Haha, mittersta punkten är ju dock väldigt trevlig information. Även om det har varit känt i ett tag.Bjelke skrev:Coolt, en till fin bild på en presentation av VW...
VW I.D
Moderator: Redaktion
Re: VW I.D
Re: VW I.D
Fick detta i mejlen.
"Nedräkningen för Volkswagens stora satsning på ekonomiskt överkomliga
elbilar med lång räckvidd har startat på allvar. Under senvåren öppnar vi möjligheten att förboka din Volkswagen ID. Vi håller dig uppdaterad!"
"Allt du behöver veta om framtidens laddbara bilar.
Nedräkningen har börjat. Med början år 2020 kommer Volkswagen i snabb takt att lansera helt nyutvecklade elbilar som alla har lång räckvidd och visionär design: ID.-familjen. Fyra ID.-modeller i olika form kommer att lanseras: kompaktbilen ID., en SUV-modell kallad ID. CROZZ, ID. VIZZION som är en premiumsedan och en familjebuss/MPV - ID. BUZZ.
Stommen i ID.-familjen kommer vara den nyutvecklade plattformen MEB (Modular Electric Drive Matrix) som är byggd särskilt för helelektriska bilar. Det är en helt ny fordonsarkitektur som bland annat kommer innebära avsevärt bättre utrymme i fordonen och som ger möjlighet till snabbladdning. Projektet med att ta fram MEB beskrivs som ett av de största i Volkswagens historia.
– Det är fullt i paritet med övergången från ”Folkabubblan” till Golf. MEB utgör grunden för fler än 10 miljoner elbilar i den första vågen från koncernens olika märken och banar väg för e-mobiliteten, säger Thomas Ulbrich, medlem i Volkswagens ledningsgrupp med ansvar för e-mobility.
På MEB-plattformen har Volkswagen dessutom skapat en extraordinär supersportbil för utmanande tävlingar: ID. R Pikes Peak. I juni 2018 slog den 680 hk starka elbilen nytt rekord uppför berget Pikes Peak i USA."
https://www.volkswagen.se/sv/laddbara-b ... gn=1%20feb
"Nedräkningen för Volkswagens stora satsning på ekonomiskt överkomliga
elbilar med lång räckvidd har startat på allvar. Under senvåren öppnar vi möjligheten att förboka din Volkswagen ID. Vi håller dig uppdaterad!"
"Allt du behöver veta om framtidens laddbara bilar.
Nedräkningen har börjat. Med början år 2020 kommer Volkswagen i snabb takt att lansera helt nyutvecklade elbilar som alla har lång räckvidd och visionär design: ID.-familjen. Fyra ID.-modeller i olika form kommer att lanseras: kompaktbilen ID., en SUV-modell kallad ID. CROZZ, ID. VIZZION som är en premiumsedan och en familjebuss/MPV - ID. BUZZ.
Stommen i ID.-familjen kommer vara den nyutvecklade plattformen MEB (Modular Electric Drive Matrix) som är byggd särskilt för helelektriska bilar. Det är en helt ny fordonsarkitektur som bland annat kommer innebära avsevärt bättre utrymme i fordonen och som ger möjlighet till snabbladdning. Projektet med att ta fram MEB beskrivs som ett av de största i Volkswagens historia.
– Det är fullt i paritet med övergången från ”Folkabubblan” till Golf. MEB utgör grunden för fler än 10 miljoner elbilar i den första vågen från koncernens olika märken och banar väg för e-mobiliteten, säger Thomas Ulbrich, medlem i Volkswagens ledningsgrupp med ansvar för e-mobility.
På MEB-plattformen har Volkswagen dessutom skapat en extraordinär supersportbil för utmanande tävlingar: ID. R Pikes Peak. I juni 2018 slog den 680 hk starka elbilen nytt rekord uppför berget Pikes Peak i USA."
https://www.volkswagen.se/sv/laddbara-b ... gn=1%20feb
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW I.D
Har det pratats något om elbilar från övriga koncernmärken?
Tänker främst på Skoda och Seat.
Tänker främst på Skoda och Seat.
Re: VW I.D
Skoda Vision Ekrivik skrev:Har det pratats något om elbilar från övriga koncernmärken?
Tänker främst på Skoda och Seat.
"With the VISION E study, ŠKODA offers a glimpse into the company’s future of individual mobility. The ŠKODA VISION E concept car is the first purely electric vehicle in ŠKODA’s history. The emotionally designed five-door SUV coupé also meets the level 3 requirements for autonomous driving."
http://www.skoda-auto.com/news/news-detail/vision-e
Skoda Citigo EV(syskon med VW e-Up) har 300km i räckvidd.
"Skoda's first electric car will arrive in 2019. The Citigo E will be based on the firm's popular city car"
“We have been waiting for the range to increase and at 300km, we think that’s acceptable range for our type of customers.”
https://www.autoexpress.co.uk/skoda/cit ... ue-in-2019
SEAT eMii(syskon med VW e-Up) har 300km i räckvidd.
SEAT e-Born
"The new model - which could be called Born, Born-E or E-Born, based on trademark applications - looks likely to be the second or third model launched by a VW Group brand on the bespoke electric MEB platform. SEAT has already confirmed that the car will have a targeted range of 500km, or just over 300 miles - and senior officials have suggested it will be pitched between the Leon hatchback and the Ateca family SUV on pricing."
https://www.autoexpress.co.uk/seat/1003 ... -late-2018
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW I.D
Några mulor har siktats:
https://insideevs.com/mysterious-vw-ev- ... d-testing/
https://insideevs.com/volkswagen-i-d-crozz-mule-spied/
Ser ni vad jag ser? Dragkrok!
https://insideevs.com/mysterious-vw-ev- ... d-testing/
https://insideevs.com/volkswagen-i-d-crozz-mule-spied/
Ser ni vad jag ser? Dragkrok!
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: VW I.D
Äntligen...Surfaren skrev:Några mulor har siktats:
https://insideevs.com/mysterious-vw-ev- ... d-testing/
https://insideevs.com/volkswagen-i-d-crozz-mule-spied/
Ser ni vad jag ser? Dragkrok!
Jag tror VW kommer ha ett riktigt spännande utbud.. Tyvärr dröjer de några år till innan alla modeller är ute men jag tror de kommer bli bra.. Men den som lever får se..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: VW I.D
Från Facebook för
VW I.D. Sverige
"45 mil är räxkvidden enligt WLTP cykeln, d. v. s blandad körning. Jag gjorde en matematisk modell av VW Neo baserad på uppattad luftmotstånd, rullningsmotstånd, drivlinaförluster och laddade ner WLTP testet sekund för sekund och fick 45 mil räckvidd på 62 kWh batteriet om regenering av el vid motorbroms var 70 % effektiv, vilket är rimligt. Om jag då tror på min modell kan jag räkna ut räckvidden vid konstant motorvägshastighet och kpm fram till att vid 95 km/h får man 45 mil. Vid 110 km/h blev det cirka 36 mil"
VW I.D. Sverige
"45 mil är räxkvidden enligt WLTP cykeln, d. v. s blandad körning. Jag gjorde en matematisk modell av VW Neo baserad på uppattad luftmotstånd, rullningsmotstånd, drivlinaförluster och laddade ner WLTP testet sekund för sekund och fick 45 mil räckvidd på 62 kWh batteriet om regenering av el vid motorbroms var 70 % effektiv, vilket är rimligt. Om jag då tror på min modell kan jag räkna ut räckvidden vid konstant motorvägshastighet och kpm fram till att vid 95 km/h får man 45 mil. Vid 110 km/h blev det cirka 36 mil"
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: VW I.D
Äntligen... [/quote]chaffis75 skrev:Dragkrok!
Det är ju en Tiguan liksom...
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2072
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: VW I.D
Det är ju en Tiguan liksom...[/quote]Henrik Torphammar skrev:Äntligen...chaffis75 skrev:Dragkrok!
Precis, testmulorna har dragkrok. Den är utfälld liksom dragöglan är monterad. Detta så att det skall vara förberett för att bli bogserade ur snödrivorna. Hade donatorbilen inte haft dragkrok hade dragögla varit monterad även bak. Säger tyvärr inget om att den riktiga bilen kommer få det. Sorry.
Tesla Model Y
Re: VW I.D
Bilden är från EV inside tror jag eller om det vaHok skrev:Varifrån kommer bilden?Oykkh47 skrev:VW ID ute på vinter test
Re: VW I.D
Verkar bli en stor skärm likt model 3. Samt en active info display vid ratten. Ser mindre ut än dagens display. Men kanske är för att den är fristående?
Re: VW I.D
https://insideevs.com/vw-i-d-neo-spied-winter-testing/Oykkh47 skrev:Bilden är från EV inside tror jag eller om det vaHok skrev:Varifrån kommer bilden?
https://www.autoexpress.co.uk/volkswage ... tric-hatch
Re: VW I.D
Den där bilden är väl från en mula och inte från de kamouflerade bilarna på bilderna?Oykkh47 skrev:Verkar bli en stor skärm likt model 3. Samt en active info display vid ratten. Ser mindre ut än dagens display. Men kanske är för att den är fristående?
Re: VW I.D
Stämmer. Men påminner lite om det ID neo har visat uppGeni87 skrev:Den där bilden är väl från en mula och inte från de kamouflerade bilarna på bilderna?Oykkh47 skrev:Verkar bli en stor skärm likt model 3. Samt en active info display vid ratten. Ser mindre ut än dagens display. Men kanske är för att den är fristående?
Re: VW I.D
Tack för länkarna.Geni87 skrev:https://insideevs.com/vw-i-d-neo-spied-winter-testing/Oykkh47 skrev:Bilden är från EV inside tror jag eller om det vaHok skrev:Varifrån kommer bilden?
https://www.autoexpress.co.uk/volkswage ... tric-hatch
Re: VW I.D
Batteries:
The biggest battery: 83 kWh (550km WLTP ), available 10/2020, will charge with up to 125 kW DC and 11 kW AC
The smaller batteries: 49 kWh (330km WLTP) and 62 kWh (450km WLTP) will charge with up to 100 kW DC and 11 kW AC .
All ranges are currently VW estimates and not official yet.
All batteries have active cooling and heating. Heatpump is optional (might be standard in bigger batteries or higher trims)
A/C and heatpump:
The CO2 based A/C will only be available in combination with the heatpump. If you get a configuration without heatpump, you'll get a normal A/C with R1234yf. As a reminder: A CO2 heatpump will work in much lower temperatures than usual.
2 Headlight upgrade options:
1) LED Headlight with "Bad Weather" function (no idea what the difference to the normal LED headlights is)
2) Matrix LED Headlights
Wireless Carplay is available
Not much else is known about the Infotainment System.
Except that it is based on a new vw.OSoperating system and it will allow over the air updates for the car.
As mentioned in other topics, there will be a "1st Edition" which can be preordered. What leaked out so far:
It will be available in 3 configuration variants: Cool, Style and WoW
All of them with a 62 kWh battery.
Colors: Black, Grey, White and Green
They will have some unique styling traits, reserved just for the 1st Edition.
And last but not least, VW has a Start Of Production countdown in their Intranet, counting down to 4th November 2019:

Wednesday at 6:51 PM
The biggest battery: 83 kWh (550km WLTP ), available 10/2020, will charge with up to 125 kW DC and 11 kW AC
The smaller batteries: 49 kWh (330km WLTP) and 62 kWh (450km WLTP) will charge with up to 100 kW DC and 11 kW AC .
All ranges are currently VW estimates and not official yet.
All batteries have active cooling and heating. Heatpump is optional (might be standard in bigger batteries or higher trims)
A/C and heatpump:
The CO2 based A/C will only be available in combination with the heatpump. If you get a configuration without heatpump, you'll get a normal A/C with R1234yf. As a reminder: A CO2 heatpump will work in much lower temperatures than usual.
2 Headlight upgrade options:
1) LED Headlight with "Bad Weather" function (no idea what the difference to the normal LED headlights is)
2) Matrix LED Headlights
Wireless Carplay is available
Not much else is known about the Infotainment System.
Except that it is based on a new vw.OSoperating system and it will allow over the air updates for the car.
As mentioned in other topics, there will be a "1st Edition" which can be preordered. What leaked out so far:
It will be available in 3 configuration variants: Cool, Style and WoW
All of them with a 62 kWh battery.
Colors: Black, Grey, White and Green
They will have some unique styling traits, reserved just for the 1st Edition.
And last but not least, VW has a Start Of Production countdown in their Intranet, counting down to 4th November 2019:

Wednesday at 6:51 PM
Re: VW I.D
Nice! Räckvidd vs batteristorlek låter lovande! 450 km WLTP på 62 kWh jämfört med t.ex. I-pace 470 km WLTP på 90 kWh. VW-bilarna är säkert mindre, lättare och mindre prestandabetonade dock.
Re: VW I.D
Ja, de lär ju inte rulla 450 km med de där 24" hjulenGeni87 skrev:Nice! Räckvidd vs batteristorlek låter lovande! 450 km WLTP på 62 kWh jämfört med t.ex. I-pace 470 km WLTP på 90 kWh. VW-bilarna är säkert mindre, lättare och mindre prestandabetonade dock.
Ser ju jättefräckt ut, men sen när bilen levereras med 17-18" så kommer den att se lite mindre fräck ut.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: VW I.D
Från £30 000.-
M a o: 340 000.- + 60 000.- i B/M
= 400 000.-
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: VW I.D
Haha nä det lär den inte göra. Men de ser hyfsat aerodynamiska ut, komforten lär inte vara något vidare dock.Jeppe_E skrev:Ja, de lär ju inte rulla 450 km med de där 24" hjulenGeni87 skrev:Nice! Räckvidd vs batteristorlek låter lovande! 450 km WLTP på 62 kWh jämfört med t.ex. I-pace 470 km WLTP på 90 kWh. VW-bilarna är säkert mindre, lättare och mindre prestandabetonade dock.
Ser ju jättefräckt ut, men sen när bilen levereras med 17-18" så kommer den att se lite mindre fräck ut.
Re: VW I.D
Fast... 30.000 GBP är inte 340.000 SEK.Walker skrev:Det här tror jag på!
Från £30 000.-
M a o: 340 000.- + 60 000.- i B/M
= 400 000.-
GB har 20% moms och har väl inte vagnskadegaranti inkluderat?
Så, om startpriset i UK är 30K, så lär det ju bli närmre 450.000 kr i Sverige.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: VW I.D
...ännu mer realistiskt.Jeppe_E skrev:Fast... 30.000 GBP är inte 340.000 SEK.Walker skrev:Det här tror jag på!
Från £30 000.-
M a o: 340 000.- + 60 000.- i B/M
= 400 000.-
GB har 20% moms och har väl inte vagnskadegaranti inkluderat?
Så, om startpriset i UK är 30K, så lär det ju bli närmre 450.000 kr i Sverige.
Tror faktiskt inte att den blir billigare än eGolf och eNiro
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: VW I.D
Det känns väldigt negativt måste jag säga. Hyundai Kona - 39 kWh kostar från 359 000 :- Jag har svårt att se att motsvarande version av ID kommer att kosta mer än så. Sen återstår det väl att se om den billigaste versionen släpps på en gång eller om det blir mer i stil med Model 3 SR.Walker skrev:...ännu mer realistiskt.
Tror faktiskt inte att den blir billigare än eGolf och eNiro
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd