Sono Motors

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Så här ser kurvan ut.
Sono reservationer.PNG
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Sono Motors

Inlägg av Limbster »

Jerker skrev:
De har inte berättat än vem som ska sköta tillverkningen.

Antalet reservationer per vecka har gått ner sakta sen peaken i mitten av hösten, så man ser inte nån förändring som kan relateras till prishöjningen, faktiskt. Det är snarare så att de har minskat stadigt med avståndet till senaste provkörningsturnén.

Jag menar att det tyvärr finns en risk för att vi kommer se under 9000 reservationer nästa vecka :cry:

Hoppas du har rätt med provkörningen
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Sono Motors

Inlägg av TeslaTissel »

Sono Sion – reklamfilm

Första gången vi ser ett tydligt budskap mellan elbil och framtid!
Spontant blir jag jätteglad att en biltillverkare vågar ta det här steget!!

”Varning klippet innehåller reklam”, känns inte viktigt här. Klippet visar ju att det går att tänka på framtida generationer, att boendet inte nödvändigtvis skall kräva mer av vår omgivning och att vi verkligen KAN leva klimatsmart! Heja Sono Motors.
”Made in Germany, is Great again”! ;^)

Enligt uppgifter är det för närvarande ca: 9.0051 reservationer på modellen.
Länk: http://vuef.se/sono-sion-reklamfilm/

Skärmavbild 2018-12-26 kl. 15.39.56.png
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Sono Motors

Inlägg av zyax »

Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Tyvärr är videon gammal och mycket av infon om bilen är ändrad sedan dess.

T.ex.:
Nu vet vi att det blir framhjulsdrift.
Bilen blir c:a 10 cm längre
Det blir inget glastak med genomsikt. Förbjudet inom EU om det är mönstrat.
35 kWh
Priset höjt från €20000 till 25.500
Inte 3 separata ryggstöd bak utan konventionell 2+1-delning.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Sono Motors

Inlägg av Klintan »

Tycker det är tråkigt att Fully Charged inte kunde ställa några kritiska frågor, hur allt verkligen fungerar. Många kritiska frågor i kommentarsfältet.
Att bilen laddar med hjälp av solcellerna helt i skuggan under tältet var ett uttalande som jag verkligen skulle vilja ha verifierat istället för att bara svälja. Fully Charged borde varit medvetna om att det var en i3-drivlina de provkörde.
Elbilist sedan 2014
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Sono Motors

Inlägg av Henrik Torphammar »

Klintan skrev:
Tycker det är tråkigt att Fully Charged inte kunde ställa några kritiska frågor, hur allt verkligen fungerar. Många kritiska frågor i kommentarsfältet.
Att bilen laddar med hjälp av solcellerna helt i skuggan under tältet var ett uttalande som jag verkligen skulle vilja ha verifierat istället för att bara svälja. Fully Charged borde varit medvetna om att det var en i3-drivlina de provkörde.
FC är ett skämt
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Klintan skrev:
Tycker det är tråkigt att Fully Charged inte kunde ställa några kritiska frågor, hur allt verkligen fungerar. Många kritiska frågor i kommentarsfältet.
Att bilen laddar med hjälp av solcellerna helt i skuggan under tältet var ett uttalande som jag verkligen skulle vilja ha verifierat istället för att bara svälja. Fully Charged borde varit medvetna om att det var en i3-drivlina de provkörde.
Ja, de fick det att låta som att man aldrig skulle behöva ladda bilen med kabel. Men då har man väldigt liten körsträcka per dag.

Ja, de som gör Fully Charged är ju inte journalister och är inte tränade i kritiskt tänkande (vilket iofs många yrkesverksamma journalister inte heller är) utan de är bilentusiaster.

En annan sak som jag tycker är märkligt är att de väntade flera månader med att publicera videon.
ochso
Inlägg: 365
Blev medlem: 22 feb 2016 21:03

Re: Sono Motors

Inlägg av ochso »

Henrik Torphammar skrev:
Klintan skrev:
Tycker det är tråkigt att Fully Charged inte kunde ställa några kritiska frågor, hur allt verkligen fungerar. Många kritiska frågor i kommentarsfältet.
Att bilen laddar med hjälp av solcellerna helt i skuggan under tältet var ett uttalande som jag verkligen skulle vilja ha verifierat istället för att bara svälja. Fully Charged borde varit medvetna om att det var en i3-drivlina de provkörde.
FC är ett skämt
Jag tycker FC är riktigt bra. De sätter fokus på elektrifieringen på ett lättsamt och underhållade sätt. De har passerat 50 miljoner visningar och har garanterat inspirerat väldigt många människor att skaffa elbil eller i alla fall låta bli att köpa ny avgasbil.

Deras uppgift är att ge människor/produkter uppmärksamhet och att låta folk tala till punkt.

Kritiska frågor är det upp till andra att ställa, det är dessutom inte orimligt att överlåta lite kritiskt tänkande till tittarna, särskilt inte med tanke på hur många infallsvinklar som finns bland kommentarerna på yt.
Grimlos
elbilist
Inlägg: 97
Blev medlem: 08 aug 2018 22:14
Ort: Enköping

Re: Sono Motors

Inlägg av Grimlos »

FC är ett skämt
Jag tycker FC är riktigt bra. De sätter fokus på elektrifieringen på ett lättsamt och underhållade sätt. De har passerat 50 miljoner visningar och har garanterat inspirerat väldigt många människor att skaffa elbil eller i alla fall låta bli att köpa ny avgasbil.

Deras uppgift är att ge människor/produkter uppmärksamhet och att låta folk tala till punkt.

Kritiska frågor är det upp till andra att ställa, det är dessutom inte orimligt att överlåta lite kritiskt tänkande till tittarna, särskilt inte med tanke på hur många infallsvinklar som finns bland kommentarerna på yt.
Instämmer. De medverkade klart till att jag och sambon blev intresserade av elfordon och grön elproduktion och i slutändan inskaffade vår Leaf.

Det finns ett annat bra program med fokus på elfordon som har en värd med betydligt mer analys och kritiskt tänkande, Transport Evolved. Snarare än att vara motpoler så kompletterar de varandra.
Hyundai Ioniq -17, 28 kWh
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Sono Motors

Inlägg av Henrik Torphammar »

Grimlos skrev:
FC är ett skämt
Jag tycker FC är riktigt bra. De sätter fokus på elektrifieringen på ett lättsamt och underhållade sätt. De har passerat 50 miljoner visningar och har garanterat inspirerat väldigt många människor att skaffa elbil eller i alla fall låta bli att köpa ny avgasbil.

Deras uppgift är att ge människor/produkter uppmärksamhet och att låta folk tala till punkt.

Kritiska frågor är det upp till andra att ställa, det är dessutom inte orimligt att överlåta lite kritiskt tänkande till tittarna, särskilt inte med tanke på hur många infallsvinklar som finns bland kommentarerna på yt.
Instämmer. De medverkade klart till att jag och sambon blev intresserade av elfordon och grön elproduktion och i slutändan inskaffade vår Leaf.

Det finns ett annat bra program med fokus på elfordon som har en värd med betydligt mer analys och kritiskt tänkande, Transport Evolved. Snarare än att vara motpoler så kompletterar de varandra.
Jag har problem med program som gör anspråk på att vara seriösa och där vissa inslag är väldigt seriösa, sen tappar man på basala grunderna helt och hållet. Exempelvis så kan Johnny krypa under Niro för att själv ta reda på vilken sorts hjulupphängning den har - jättebra. Sen kan dom faila ur på laddningen eller batteriet eller så som i min mening borde vara en självklarhet för "fully charged" att få till rätt.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Sono Motors

Inlägg av Klintan »

Då de ska vara seriösa måste de läsa på om vad de provkör. De verkar ha missat hela i3-kontroversen och reagerar bara på växelspaken när de får den utpekad. Mycket om Sono Motors ifrågasätts, då bör de passa på att försöka reda ut det och inte bara göra en glad provkörning. Deras video sprids vidare som marknadsföring trots många felaktigheter. En så pass stor elbilskanal behöver vara kompetent.
Elbilist sedan 2014
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Sono Motors

Inlägg av Mickep »

Det är skillnad på att vara journalist och journalist. Tycker det blir konstigt om man blandar de lättsammare reportagen med grävande ifrågasättande. Ibland har kritiskt granskande en tendens att benämnas teslahatare, men det tycker jag är fel de gör bara sitt jobb, det finns olika genrer och det är lika fel att säga att de som är postiva är tesla fanboys. en del stilar har man för att få folk att öppna upp och vissa har man för att ställa folk mot väggen. jag tycker att fc är underhållning. och de är roliga och engagerande. de gör ett bra jobb.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Det är nåt charmigt över FC:s sätt att göra sina videor. De är så entusiastiska och positiva över allt som har med elbilar att göra.

Men när jag ser dem göra videor på nåt som jag kan väldigt mycket om och dessutom vill väl, som Sono Sion, så får jag istället känslan av att det är till nackdel för Sion att de inte ställer några kritiska, eller ens fördjupande, följdfrågor. Särskilt vad gäller solcellerna. Man borde ha förtydligat att det bara är under optimala förhållanden som man kan få ut 30 km räckvidd per dag. Nu fick de det att låta som att vem som helst kunde låta bli att ladda bilen via kabel. Det är ju inte många som skulle klara sig på det för sitt vardagsåkande.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Sono Motors

Inlägg av LarsL »

Hörde att dragkroken blir begränsad till 750kg även för produktionsversionen. :(
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

LarsL skrev:
Hörde att dragkroken blir begränsad till 750kg även för produktionsversionen. :(
Ja, de har aldrig lovat mer. Men efter det där var sagt så har jag läst att de inte har bestämt sig. Det finns kanske en möjlighet att den blir lite högre.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Sono Motors

Inlägg av LarsL »

Jerker skrev:
LarsL skrev:
Hörde att dragkroken blir begränsad till 750kg även för produktionsversionen. :(
Ja, de har aldrig lovat mer. Men efter det där var sagt så har jag läst att de inte har bestämt sig. Det finns kanske en möjlighet att den blir lite högre.
I det omtalade FullyCharge avsnittet säger ju representanten att det kommer stanna vid 750kg, så det verkar vara rätt klart.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

LarsL skrev:
Jerker skrev:
LarsL skrev:
Hörde att dragkroken blir begränsad till 750kg även för produktionsversionen. :(
Ja, de har aldrig lovat mer. Men efter det där var sagt så har jag läst att de inte har bestämt sig. Det finns kanske en möjlighet att den blir lite högre.
I det omtalade FullyCharge avsnittet säger ju representanten att det kommer stanna vid 750kg, så det verkar vara rätt klart.
Alltså, efter den här videon spelades in har de sagt att de inte har bestämt dragvikten än, men den blir minst 750 kg.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Sono Motors

Inlägg av Henrik Torphammar »

Jerker skrev:
Det är nåt charmigt över FC:s sätt att göra sina videor. De är så entusiastiska och positiva över allt som har med elbilar att göra.

Men när jag ser dem göra videor på nåt som jag kan väldigt mycket om och dessutom vill väl, som Sono Sion, så får jag istället känslan av att det är till nackdel för Sion att de inte ställer några kritiska, eller ens fördjupande, följdfrågor. Särskilt vad gäller solcellerna. Man borde ha förtydligat att det bara är under optimala förhållanden som man kan få ut 30 km räckvidd per dag. Nu fick de det att låta som att vem som helst kunde låta bli att ladda bilen via kabel. Det är ju inte många som skulle klara sig på det för sitt vardagsåkande.
Det är ju samma sak med Bilar med sladd, det är ju också fokus underhållning och inte just elbilsfakta. Jag tycker det är synd när något som skulle kunna vara bildande mest blir trams och felaktigheter om än en smula underhållande.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Grimlos
elbilist
Inlägg: 97
Blev medlem: 08 aug 2018 22:14
Ort: Enköping

Re: Sono Motors

Inlägg av Grimlos »

För de "frälsta" som verkligen vill ha alla detaljer så kanske FC blir för simpelt i sina analyser. Men de har verkligen lyckats med att nå ut till fossilbilister och det får nog anses vara nog så viktigt.

(Se klipp från deras live-event i somras där merparten av publiken var fossilbilister)
Hyundai Ioniq -17, 28 kWh
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Nu verkar det som att den slutgiltiga designen av Sion är klar. Sono Motors skickade ut ett nyhetsmail med en bild som enda innehåll, en teaser. De har också lagt upp den som startbild på hemsidan. Man kunde ju tro att nåt var på G eftersom de släppte en helt ny hemsida nyligen.

Denna bild finns på hemsidan, och nedan är en jämförelse mellan final design och prototypen. Jag har lånat bilden från den tyska FB-sidan. Man har tydligen lyckats "framkalla" teaserbilden något.
SionTeaser.PNG
SionFinal.jpg
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Man jobbar hårt på den tyska FB-sidan:
SionFinalHjul.jpg
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Visar de kanske upp bilen i Geneve nu i början av mars?

Edit: Nej, de finns inte med bland utställarna.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Nåt händer på måndag! De presenterar väl produktionsbilen då! :P
SonoSion4.3.19.jpg
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Sono Motors

Inlägg av Klintan »

Jerker skrev:
Nåt händer på måndag! De presenterar väl produktionsbilen då! Bild
SonoSion4.3.19.jpg
En rendering av produktionsbilenBild
Elbilist sedan 2014
Skriv svar