Vinterdäck med fälg?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
perre
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 19 nov 2018 18:52
Ort: Bandhagen

Re: Vinterdäck med fälg?

Inlägg av perre »

fuske skrev:
Monark1954 skrev:
Jag hoppas detta stämmer.
"I had no issues with 20" tires. I had my summer tires swapped out with winter tires and they put 2 in the trunk and the other 2 in the back seat without putting the back seats down. They were wrapped in plastic so my white interior didn't get dirty."

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... -3.118478/

Däckhotell 65 mil bort enkel väg är alternativet.
Jag fick veta när de ringde att de kommer att skicka sommardäcken till en Euromaster-firma. Det finns såna lite överallt. Tex i Umeå: https://www.euromaster.se/privat/dackverkstad/umea
Mig frågade de om jag var intresserad av att anlita Euromaster, på vilket jag svarade nej tack.
Model 3 LR AWD
Användarvisningsbild
fuske
Teslaägare
Inlägg: 14
Blev medlem: 10 dec 2018 20:59
Ort: Timrå

Re: Vinterdäck med fälg?

Inlägg av fuske »

perre skrev:
fuske skrev:
Monark1954 skrev:
Jag hoppas detta stämmer.
"I had no issues with 20" tires. I had my summer tires swapped out with winter tires and they put 2 in the trunk and the other 2 in the back seat without putting the back seats down. They were wrapped in plastic so my white interior didn't get dirty."

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... -3.118478/

Däckhotell 65 mil bort enkel väg är alternativet.
Jag fick veta när de ringde att de kommer att skicka sommardäcken till en Euromaster-firma. Det finns såna lite överallt. Tex i Umeå: https://www.euromaster.se/privat/dackverkstad/umea
Mig frågade de om jag var intresserad av att anlita Euromaster, på vilket jag svarade nej tack.
Ok, jag tänkte bara att det var bekvämt jag :D
Vad var det som gjorde att du valde bort det?
Tesla Model 3 LR AWD, EAP, deep blue metallic
Användarvisningsbild
perre
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 19 nov 2018 18:52
Ort: Bandhagen

Re: Vinterdäck med fälg?

Inlägg av perre »

fuske skrev:
perre skrev:
fuske skrev:
Monark1954 skrev:
Jag hoppas detta stämmer.
"I had no issues with 20" tires. I had my summer tires swapped out with winter tires and they put 2 in the trunk and the other 2 in the back seat without putting the back seats down. They were wrapped in plastic so my white interior didn't get dirty."

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... -3.118478/

Däckhotell 65 mil bort enkel väg är alternativet.
Jag fick veta när de ringde att de kommer att skicka sommardäcken till en Euromaster-firma. Det finns såna lite överallt. Tex i Umeå: https://www.euromaster.se/privat/dackverkstad/umea
Mig frågade de om jag var intresserad av att anlita Euromaster, på vilket jag svarade nej tack.
Ok, jag tänkte bara att det var bekvämt jag :D
Vad var det som gjorde att du valde bort det?
Jag har inget behov av däckhotell då jag har gott om plats hemma helt enkelt. Räknar med att få bilen levererad med vinterhjulen på och sommarhjulen i nån trunk eller frunk.
Model 3 LR AWD
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Vinterdäck med fälg?

Inlägg av Kalle »

perre skrev:

Jag har inget behov av däckhotell då jag har gott om plats hemma helt enkelt. Räknar med att få bilen levererad med vinterhjulen på och sommarhjulen i nån trunk eller frunk.
de gör de inte, jag har frågat. De levererar till ett däck hotel alltid och så får du hämta dom där och lägga de i trunk och fruns själv. Tesla bjuder på hotellet tills du hämtat däcken dock.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Vinterdäck med fälg?

Inlägg av TiborBlomhall »

Nu fick jag bekräftat från Tesla att de som har köpt vinterhjul kommer få sina Model 3 levererade med vinterhjul på och sommardäcken lagrade på däckhotell. Tesla bjuder på första säsongen på däckhotellet.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Vinterdäck med fälg?

Inlägg av Smutt »

TiborBlomhall skrev:
Nu fick jag bekräftat från Tesla att de som har köpt vinterhjul kommer få sina Model 3 levererade med vinterhjul på och sommardäcken lagrade på däckhotell. Tesla bjuder på första säsongen på däckhotellet.
Kort säsong :D blir väl bara en månad för dom flesta
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
ap_
Teslaägare
Inlägg: 27
Blev medlem: 31 mar 2016 18:21
Ort: Onsala

Re: Vinterdäck med fälg?

Inlägg av ap_ »

Jag har beställt 18" vinterhjul från Tesla som skall levereras med min 3a. När jag pratade med dem idag sa de att jag kommer få Hakkapelitta R3 istället för de Sotttozero 3 jag beställt. Detta på grund av att Pirelli inte kunde leverera i tillräcklig mängd. Tesla erbjuder inte Sottozero längre.
Tesla M3 LR AWD
Användarvisningsbild
R2D2
Teslaägare
Inlägg: 208
Blev medlem: 26 aug 2015 19:49

Re: Vinterdäck med fälg?

Inlägg av R2D2 »

Någon som har erfarenhet av Continentals dubbfria vinterdäck?
Funderar på att köpa bara däck och kränga hos lokala däckhandlaren.

Någon annan för/nackdel med att kränga däcken 2 gånger om året?
Model 3 LR AWD Solid Black AP 2019
Model Y LR AWD Solid Black AP 2022
Användarvisningsbild
selfish
Teslaägare
Inlägg: 272
Blev medlem: 19 dec 2015 08:42
Ort: Fjollträsk - men född i Norrbotten

Re: Vinterdäck med fälg?

Inlägg av selfish »

Som tidigare sagts så mår ju inte däcken bra av att krängas på och av många gånger. För egen del brukar jag ändå göra så utan bekymmer. Dock så brukar jag förbruka sommardäcken på en sommar! ;-)
Stora fördelen med att rulla på Teslas originalfälg är att man kan få snabb vägassistans vid punktering. Testade detta med min model S som fick punka i Österrike. Jag hade eftermarknads 22" fälgar och fick bo på SPA-hotel ***** under 4 dagar tills den lokala däckhandlaren fick tag i nytt 22" gummi från Tyskland.
Hade jag haft original har Tesla kunna swappa hjulet och jag har varit på rull efter en timme... Men min fru njöt av SPA-hotel med god mat! :-)
P3D | Shareholder
Skriv svar