Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Artikel i media

Inläggav Stevvee » 09 feb 2019 18:50

LarsL skrev:
Geni87 skrev:Jag får nog säga att jag också har svårt att helt tänka bort förbränningsmotorer när det gäller tunga transporter så nära som 2030. Om det nu är förbränningsmotorer som ska förbjudas.

Om vi ska tro på Elon Musk och Tesla Semi så borde det inte vara några problem att ersätta även de tunga transporterna.

Har inte koll på hur Tesla Semi är gjord och så. Men reglerna för lastbilar är annorlunda i USA kontra Ex Sverige. Det finns Max längd för lastbilsekipage. Minns inte exakt men säg 24 meter. I Sverige mäts hela lastbilen medans USA mäter från föraren och bakåt eller om det är skåp och bakåt, plus att dom inte har samma längdkrav. Därför är det inte så vanligt att se huv på lastbilar i Europa just för att huven skäl plats för gods. Man vill ha liten hytt i en lastbil förutom fjärr där du även vill kunna övernattat ordentligt.

Så att ersätta i Europa kan vara bökigare än USA men säger inte att det måste vara det bara att det är olika förutsättningar.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Stevvee

Inläggav Teslaägare Jeppe_E » 09 feb 2019 19:17

25,25 meter är maxlängden på en lastbil. Men det förutsätter en del andra saker. Det är ganska krångliga regler kring det :) och en del olika kombinationer.
Beställt LR AWD den 28/4
Leverans den 24/5?
"Man kan inte använda media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Referralkod: jesper15749

Inläggav Stevvee » 09 feb 2019 19:19

Jeppe_E skrev:25,25 meter är maxlängden på en lastbil. Men det förutsätter en del andra saker. Det är ganska krångliga regler kring det :) och en del olika kombinationer.

Och vi har en annan maxhöjd i Sverige än i Europa va ? Eller är det Europa som har kontra resten av världen ?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Stevvee

Inläggav elbilist LarsL » 09 feb 2019 19:25

Vikten är 35 ton i USA, lite mer i vissa stater, emot 60 ton i EU.

Men det är inte så avgörande tror jag, bara tesla vill satsa på andra marknader.
Nissan Leaf 30kWh Tekna
LarsL
elbilist

Inläggav Teslaägare 12man » 09 feb 2019 19:50

vw tycker att bosch ska bidra med 1 miljard euro
http://www.spiegel.de/wirtschaft/untern ... 52317.html
ms 76132 "Eleamore"
12man
Teslaägare

Referralkod: hanjo2756

Inläggav Geni87 » 10 feb 2019 22:42

LarsL skrev:
Geni87 skrev:Jag får nog säga att jag också har svårt att helt tänka bort förbränningsmotorer när det gäller tunga transporter så nära som 2030. Om det nu är förbränningsmotorer som ska förbjudas.

Om vi ska tro på Elon Musk och Tesla Semi så borde det inte vara några problem att ersätta även de tunga transporterna.

Tror du missförstod mig, jag är övertygad om att det kommer gå att köra en stor del av de tunga transporterna med eldrift inom en inte alltför avlägsen framtid. Men jag tror också att det kommer finnas ett gäng fall som kommer kräva förbränningsmotorer av olika skäl, dvs svårt att _helt_ tänka bort förbränningsmotorer för tunga transporter redan 2030. :)

Och det var ju det som kommenterades i artikeln, ett totalförbud. Det utesluter ju inte att de också ser en stor marknad för eldrivna lastbilar.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Geni87

Inläggav HenrikC » 10 feb 2019 23:02

Stevvee skrev:Och vi har en annan maxhöjd i Sverige än i Europa va ? Eller är det Europa som har kontra resten av världen ?

Maxhöjden på fordon varierar inom Europa mellan 4.0 och 4.9 meter om jag inte missminner mig.

Som kuriosa kan nämnas att det inte finns någon maxhöjd i Sverige. Däremot byggs broar, tunnlar etc för 4.5 meter och är höjden mindre skyltas det. Däremot skyltas det inte om höjden är högre än 4.5m så om du ger dig ut med ett ännu högre fordon så gäller det att du i förväg har kollat alla tunnlar och broar på vägen.

Maxvikten är som lägst 40 ton inom EU, men massor av undantag och dispenser finns. Sverige tillåter sedan förra året 74 ton på vägar i bärighetsklass 4. Situationen är snarlikt i USA: som lägst tillåts 80 000 Lbs.
HenrikC

Inläggav kallekula » 11 feb 2019 20:32

https://www.di.se/analys/sveriges-ekono ... allvar-nu/

På sistone har det visat sig att Tesla är ett luftslott med en vd som lovar runt och håller tunt. Nu blir bilbolaget omkört av en massa andra producenter av elbilar.
kallekula

Inläggav Teslaägare Jeppe_E » 11 feb 2019 20:42

kallekula skrev:https://www.di.se/analys/sveriges-ekonomi-ar-ett-luftslott-det-ar-allvar-nu/

På sistone har det visat sig att Tesla är ett luftslott med en vd som lovar runt och håller tunt. Nu blir bilbolaget omkört av en massa andra producenter av elbilar.

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Är det någon som gärna vill in på TSLA??
Beställt LR AWD den 28/4
Leverans den 24/5?
"Man kan inte använda media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Referralkod: jesper15749

Inläggav Teslaägare Teslaspolen » 11 feb 2019 20:45

kallekula skrev:https://www.di.se/analys/sveriges-ekonomi-ar-ett-luftslott-det-ar-allvar-nu/

Och så sa man att Elon rökt på... :lol:
Mörkröd 2016 Leaf 24 kWh - 30 maj 2016 -> Tillbaks 31 maj 2018. Saknad och älskad!

Investera för framtiden med TRINE! https://www.jointrine.com/just-invested/26249

Forumregel nr 1. Don't mention the kärnkraft! ;)
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Referralkod: hans816

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon