Tesla HUD [Beta]

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Henrik
Teslaägare
Inlägg: 307
Blev medlem: 17 aug 2014 22:10
Ort: Leksand
Kontakt:

Re: Tesla HUD [WIP] - Behöver lite hjälp

Inlägg av Henrik »

bjelkeman skrev:
Väldigt intressant.

Behöver man göra ingrepp på bilen för att använda systemet? Hur får den data från bilen?

Vill inte lämna ifrån mig inloggningsuppgifter till en tredjepartstjänst, (det blir tråkigt den dagen bilen blir stulen och försäkringsbolaget vägrar betala för man lämnade ut lösenordet. )

(OAuth Token baserad API access vore bra om Tesla ordnade).
I dagsläget har vi planerat 3 system,

1. Där du inte behöver göra något alls, bara tuta och köra (nästan) - det flesta av funktionerna fungerar. Men då blir det bara mest väsentliga saker, är väl inte det vi riktigt är ute efter, en Tesla HUD ska vara en Tesla HUD! ;)
2. Ett sätt där du varken loggar in i 3:e part men kan få ut all data ändå - tex batteri, konsumption, status etc (utan att koppla in i OBD etc) - WIP, inga konstigheter alls, förutsatt att du befinner dig i Teslan förstås. Dock är detta tyvärr beroende på vilken smarttelefon du använder, men vi jobbar på det.
3. Där du kan logga in i 3:e partstjänst via HUD-systemet, men om vi kan få tlll nr2 ordentligt så kommer detta inte att behövas.

Och eftersom som Tony frågade så är detta lite beroende på, det går garanterat att göra detta system för de flesta bilar. Dock har vi anpassat systemet för Teslas vindruta och vinklar etc och behandlingen vi gör på framrutan kanske inte fungerar i alla lägen på alla bilar.

Men om vi får till nr2 (eller använder n3) så går det enbart att få en riktig HUD på Teslabilar, alltså med ALL information, vi kan få till nr1 på de flesta bilar men då blir det ungefär som en helt vanlig "telefonhud", fast häftigare upplevelse förstås.

De flesta andra bilar får man isåfall göra en OBD-lösning på skulle jag gissa på - om man vill få till det på riktigt. Men vi vill väl försöka göra detta enbart till elbilar, och jag vet inte hur det är - Men OBD, finns det på nyare elbilar? Har lekt runt i e-tron och jaguar men glömde kolla efter sådant..

Vi får se - just nu gäller det att få till en Tesla HUD som kan visa så mycket info om bilen som det bara går i dagsläget.

Målet är att få till ett infotainmentsystem i Model 3 som är nästan intill identisk med Model S/X förardisplay, fast HUD då. Men att gå långt bortom det också och inkludera saker som aldrig funnits i Teslabilar förut och göra det väldigt bra och enkelt samt att du ska kunna göra egna HUD:ar.

Öppna och roliga system tycker vi är bra.
Senast redigerad av Henrik, redigerad totalt 4 gång.
TESLA Model S | P85+
Användarvisningsbild
Henrik
Teslaägare
Inlägg: 307
Blev medlem: 17 aug 2014 22:10
Ort: Leksand
Kontakt:

Re: Tesla HUD [WIP] - Behöver lite hjälp

Inlägg av Henrik »

Generalbogge skrev:
Verkligen ett intressant projekt. Ska bli kul att följa.
Funderar på om det kommer att gå att kombinera med integrerad dashcam i backspegeln. Eller om man blir tvungen att välja en av dessa?
Eftersom vi gillar dashcams så är förhoppningen att du ska kunna använda båda. Men just nu är det vi monterar ganska stort och bökigt men målet är såklart att göra det till en liten och snygg enhet som enkelt ska kunna monteras på bakspegeln, blir väl lite under dashkameran.

Fast vi har ingen sådan monterad i våra Teslabilar och jag vet inte vilken lens en sådan använder om det är fisheye-liknande? För det finns säkert en risk att man ser dosan på kameran då. Men vi får se vad slutresultatet blir, backspegeln är det som funkar just nu för oss - kanske kommer ändras framöver.
TESLA Model S | P85+
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Tesla HUD [WIP] - Behöver lite hjälp

Inlägg av dd88 »

Henrik skrev:
Men vi vill väl försöka göra detta enbart till elbilar, och jag vet inte hur det är - Men OBD, finns det på nyare elbilar? Har lekt runt i e-tron och jaguar men glömde kolla efter sådant..
Tydligen så har inte den amerikanska TM3 någon OBD, men tolkar jag detta rätt så är det lagkrav för EU: https://www.mrf.se/blog/2018/01/02/obd- ... m-lagkrav/
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
ascii
Inlägg: 57
Blev medlem: 18 jan 2019 16:33

Re: Tesla HUD [WIP] - Behöver lite hjälp

Inlägg av ascii »

Jag gillar Volvos HUD. Den ger mig nuvarande hastighet, gällande hastighetsbegränsning samt (om navigation är på) vad jag skall göra härnäst. Jag ser det som en viktig sak att det just är väldigt begränsat vad man väljer att slänga upp på rutan. Om typ musikval, telefonsamtal, laddstatus och 10 andra "bra att ha"-saker låg på vindrutan och blokerade mitt synfält skulle jag lätt kunna missa en fotgängare eller någonting annat. Så från mitt perspektiv vill man gärna ha en liten HUD som bara ger mig den absolut mest kritiska infon, och så får allting annat på på konsollen.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Tesla HUD [WIP] - Behöver lite hjälp

Inlägg av dd88 »

ascii skrev:
Jag gillar Volvos HUD. Den ger mig nuvarande hastighet, gällande hastighetsbegränsning samt (om navigation är på) vad jag skall göra härnäst. Jag ser det som en viktig sak att det just är väldigt begränsat vad man väljer att slänga upp på rutan. Om typ musikval, telefonsamtal, laddstatus och 10 andra "bra att ha"-saker låg på vindrutan och blokerade mitt synfält skulle jag lätt kunna missa en fotgängare eller någonting annat. Så från mitt perspektiv vill man gärna ha en liten HUD som bara ger mig den absolut mest kritiska infon, och så får allting annat på på konsollen.
Jag håller med, men "bra att ha" -saker kan visas vid behov (tex när det ringer, när man byter låt, när man ska svänga osv). Jag hade kopierat funktionen i en befintlig HUD rakt av, låta andra sitta med UX och själv fokusera på att få tekniken att fungera smärtfritt.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Henrik
Teslaägare
Inlägg: 307
Blev medlem: 17 aug 2014 22:10
Ort: Leksand
Kontakt:

Re: Tesla HUD [WIP] - Behöver lite hjälp

Inlägg av Henrik »

Tanken är att du själv får styra hur stort saker är och var det ska placeras, vi kommer såklart ha olika "standardinställningar". Så det är helt upp till dig hur du vill ha det.

Vill du bara ha en text som visar siffror med hastighet eller en cirkel som visar förbrukning/effekt eller göra något eget så kan du det.

Mjukvaran är faktiskt en väldigt liten del i detta för oss och är för det mesta klar, vi har gjort det väldigt enkelt och kommer introducera mer av det inom kort. Det är hårdvaran och sammankopplingen av allt som kommer ta tid för oss att få till.

Så egentligen består arbetet just nu av att få allt att prata med varann ordentligt och att se till att det passar bra och fungerar.
TESLA Model S | P85+
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Tesla HUD [WIP] - Behöver lite hjälp

Inlägg av kangru »

Om ni kan hålla priset som i omröstningen kan du säga till hur jag beställer så gör jag det nu och förbetalar gladeligen för att hjälp er på vägen.
Användarvisningsbild
Kronberg
Teslaägare
Inlägg: 120
Blev medlem: 28 jun 2018 15:03

Re: Tesla HUD [WIP] - Behöver lite hjälp

Inlägg av Kronberg »

Helst vill vi förstås kunna plocka ut all data från canbussarna.
https://model3ownersclub.com/threads/di ... cess.7502/
Användarvisningsbild
hakan_k
Teslaägare
Inlägg: 163
Blev medlem: 12 mar 2016 15:56
Ort: Vara, Västra Götaland

Re: Tesla HUD [WIP] - Behöver lite hjälp

Inlägg av hakan_k »

Varför inte köra det som en Kickstarter? Bra sätt att dra in pengar till ett sådant här projekt. Jag skulle garanterat hoppa på.
Model 3 LR AWD Midnight Silver 18" med FSD
CyberTruck single engine förbokad
Renault Zoe R240
1,5 kW solel, 0,5 kW vindsnurra
Användarvisningsbild
Henrik
Teslaägare
Inlägg: 307
Blev medlem: 17 aug 2014 22:10
Ort: Leksand
Kontakt:

Re: Tesla HUD [WIP] - Behöver lite hjälp

Inlägg av Henrik »

hakan_k skrev:
Varför inte köra det som en Kickstarter? Bra sätt att dra in pengar till ett sådant här projekt. Jag skulle garanterat hoppa på.
Har ett projekt på gång i andra sammanhang på kickstarter och vet inte hur de ser på om man skulle göra fler så nära inpå varann.

Även om det skulle ge mycket så vet jag inte riktigt, kickstarter/crowdfunding tar ganska mycket energi av egen erfarenhet - planen har väl varit att köra ganska låg produktion och försöka hålla det till en marknad i Sverige när det väl är lanserat. Dessutom finns risken att det kan bli för stort i början.

Jag ska fundera på det!

Planen var från början att bygga detta system och applicera det på en äldre Tesla från 2014 och använda som demo.

Men vi bestämde oss sedan för att göra det till ett fristående projekt och få detta till att bli en riktig produkt.
Senast redigerad av Henrik, redigerad totalt 1 gånger.
TESLA Model S | P85+
Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare
Inlägg: 559
Blev medlem: 24 aug 2017 10:29

Re: Tesla HUD [WIP] - Behöver lite hjälp

Inlägg av OlleBack »

Ptesla skrev:
Superintressant! Driver en firma som sysslar med AR-teknik. Skulle gärna vara med och hjälpa till om det är möjligt på något sätt. Skickar ett PM med mina kontaktuppgifter.

Hade varit sjukt nice med pedestrian/wildlife detection outlining i AR :)
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6504
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Tesla HUD [WIP] - Behöver lite hjälp

Inlägg av Tars »

Jag är gärna testpilot.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Henrik
Teslaägare
Inlägg: 307
Blev medlem: 17 aug 2014 22:10
Ort: Leksand
Kontakt:

Re: Tesla HUD [WIP] - Behöver lite hjälp

Inlägg av Henrik »

Det känna som vi har fått tillräckligt med röster/resonemang och feedback nu för att förstå hur vi ska ordna upp saker! :D

Jättesnällt att så många av er vill hjälpa till och att det blev så positiv respons kring detta, har egentligen bara lett er in på toppen av isberget än så länge av vad vi planerar att åstadkomma.

Men alla er som skrivit här och skickat PM om intresse av att hjälpa till på ett eller annat sätt - jag skulle gärna vilja föra detta vidare via mail-konversation och ge er var och en lite mer info om hur saker och ting fungerar och hur vi tänker kring funktioner samt mjukvara/hårdvara.

Samt hur vi tänkt göra med beta-testare etc.

Har fått några mailadresser via PM, men av er som skrev i tråden. Jag kan väl skicka PM och fråga om mail men ni får gärna PM:a er mailaddress till mig om ni vill vara en del i nästa steg.

Kommer antagligen inte så mycket uppdateringar här på forumet under ett tag, men jag kommer lägga upp en video med hela systemet i action så småningom.

Tack återigen!
TESLA Model S | P85+
NinjaNiklas

Re: Tesla HUD [WIP] - Behöver lite hjälp

Inlägg av NinjaNiklas »

Jag beställer en så fort den finns :)
Användarvisningsbild
Guldis-54
Teslaägare
Inlägg: 264
Blev medlem: 12 aug 2016 13:57
Ort: Uppsala

Re: Tesla HUD [WIP] - Behöver lite hjälp

Inlägg av Guldis-54 »

Om fler behövs för testning ställer även jag upp.
Kör ca 2500 mil året som pensionär.
Är nyfiken på ny teknik helt enkelt och saknat HUD i Teslan.
S90D, 2016,Folierad Titanium brushed (Obsidian Black)Såld 4/9-23
MYRWD, 2023 Quick Silver
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: Tesla HUD [WIP] - Behöver lite hjälp

Inlägg av Jocce »

För rätt pris, och om installationen är enkel och det blir snyggt. Då är jag klart sugen :)


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
sweslac
Teslaägare
Inlägg: 310
Blev medlem: 08 mar 2015 15:31
Ort: Vallentuna

Re: Tesla HUD [WIP] - Behöver lite hjälp

Inlägg av sweslac »

Jag var en av dom första backers av Navdy. Dom hade lagt ner otroligt mycket tid och pengar på sin produkt samt integration med appar och gesture kontroll.

Trots alla deras arbete och pengar som blev det en flopp och dom gick i konkurs.

Jag tyckte att produkten var ok, men att den var 3 cm tjock och utgjörde en säkerhetsrisk vid krock kändes så där...

Jag rekommenderar att ni låser på om Navdy!
Väntar på MYP blå/svart // 2016 Model X 90D [SÅLD]// 2019 Volvo XC60 T8 //1999 Subaru Impreza GT // 1973 VW Thing
Användarvisningsbild
Henrik
Teslaägare
Inlägg: 307
Blev medlem: 17 aug 2014 22:10
Ort: Leksand
Kontakt:

Re: Tesla HUD [WIP] - Behöver lite hjälp

Inlägg av Henrik »

sweslac skrev:
Jag var en av dom första backers av Navdy. Dom hade lagt ner otroligt mycket tid och pengar på sin produkt samt integration med appar och gesture kontroll.

Trots alla deras arbete och pengar som blev det en flopp och dom gick i konkurs.

Jag tyckte att produkten var ok, men att den var 3 cm tjock och utgjörde en säkerhetsrisk vid krock kändes så där...

Jag rekommenderar att ni låser på om Navdy!
Jodå, testat de flesta av dessa system (med glas-skiva + låda) men visste faktiskt inte att de hade gått i konkurs!

Jag skulle tro att vårt system blir 2cm (2x3x2 cm) i HxBxL - Det är storleken vi har just nu, men tänker mig att den ska placeras på så sätt så att det inte syns att du har en HUD - kommer skicka ut lite mer info i dagarna till de som jag har mailaddress till :)
TESLA Model S | P85+
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Tesla HUD [WIP]

Inlägg av Teslaspolen »

Spännande att se vad du kan få fram av detta! :)
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Tesla HUD [WIP]

Inlägg av Walker »

Något nytt?
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Henrik
Teslaägare
Inlägg: 307
Blev medlem: 17 aug 2014 22:10
Ort: Leksand
Kontakt:

Re: Tesla HUD [WIP]

Inlägg av Henrik »

Walker skrev:
Något nytt?
Har jag fått din mail?

Händer saker i bakgrunden..
TESLA Model S | P85+
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Tesla HUD [WIP]

Inlägg av Walker »

Henrik skrev:
Walker skrev:
Något nytt?
Har jag fått din mail?

Händer saker i bakgrunden..
Du har PM
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Henrik
Teslaägare
Inlägg: 307
Blev medlem: 17 aug 2014 22:10
Ort: Leksand
Kontakt:

Re: Tesla HUD [WIP]

Inlägg av Henrik »

Så..nu väntar vi bara på några delar från några leverantörer. När vi fått dem har vi två "färdiga" system som kan testas och lekas runt med på riktigt. :D

Har lagt upp http://www.teslahud.com/insider där det är ca 20 stycken från forumet som fått tillgång till insider-delen - finns plats för fler!

Det är två system vi kommer att ge ut som testenheter i början men jag känner mig ganska säker på vilken som kommer bli vinnaren.

Det ena systemet funkar som så att man lägger in en liten glasskiva i nedre delen på rutan i Teslan och resultatet av det blir att det ser ut som att man sitter i ett stridsflygplan. Anledningen till att vi har gjort ett sådant system är för att se om det kan funka bättre i Model 3.

Det andra systemet ser precis ut som de flesta andra bilars HUD fast vi "projicerar" det upp i rutan och kan nå en störra yta.

Vi planerar att göra så att hela nedre delen av rutan kan visa olika objekt så man kan tex visa då hastighet/navigation för föraren och tex karta och annat för passageraren/passagerarna.

Det som jag är mest peppad att få in just nu är "abetterrouteplanner", trafikinformation för rutten man är på (olyckor etc, finns API:er för det) och väder
Tex "detta är vädret för din rutt"

när jag åker till stockholm från Leksand(dalarna) så är det mycket skillnad i temperatur och väglag etc så skulle vara skönt att få en liten info om det på rutan nedanför hastigheten.
TESLA Model S | P85+
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare
Inlägg: 501
Blev medlem: 22 feb 2019 19:19

Re: Tesla HUD [TESTFAS 1/2]

Inlägg av Xeik »

Superspännande detta!
Användarvisningsbild
igu
Teslaägare
Inlägg: 142
Blev medlem: 25 jan 2018 12:45
Ort: Stockholm

Re: Tesla HUD [WIP]

Inlägg av igu »

Henrik skrev:
Så..nu väntar vi bara på några delar från några leverantörer. När vi fått dem har vi två "färdiga" system som kan testas och lekas runt med på riktigt. :D

Har lagt upp http://www.teslahud.com/insider där det är ca 20 stycken från forumet som fått tillgång till insider-delen - finns plats för fler!

Det är två system vi kommer att ge ut som testenheter i början men jag känner mig ganska säker på vilken som kommer bli vinnaren.

Det ena systemet funkar som så att man lägger in en liten glasskiva i nedre delen på rutan i Teslan och resultatet av det blir att det ser ut som att man sitter i ett stridsflygplan. Anledningen till att vi har gjort ett sådant system är för att se om det kan funka bättre i Model 3.

Det andra systemet ser precis ut som de flesta andra bilars HUD fast vi "projicerar" det upp i rutan och kan nå en störra yta.

Vi planerar att göra så att hela nedre delen av rutan kan visa olika objekt så man kan tex visa då hastighet/navigation för föraren och tex karta och annat för passageraren/passagerarna.

Det som jag är mest peppad att få in just nu är "abetterrouteplanner", trafikinformation för rutten man är på (olyckor etc, finns API:er för det) och väder
Tex "detta är vädret för din rutt"

när jag åker till stockholm från Leksand(dalarna) så är det mycket skillnad i temperatur och väglag etc så skulle vara skönt att få en liten info om det på rutan nedanför hastigheten.
Spännande!
Du får hojta om det behövs fler som testar olika saker och olika typer av use case. Är lagom tekniknördig själv :)
Skriv svar