Danni fick 2, men kan han behålla ens 1?

Här diskuterar vi om Tesla Roadster

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Danni fick 2, men kan han behålla ens 1?

Inlägg av Pontus »

kallekula skrev:
Pontus skrev:
Frågan i tråden skulle ju lika gärna kunna översättas till "Mitt företag fick 5 miljoner kronor i ersättning för en tjänst jag kommer inte ens få ut 2,5 miljon kronor efter skatt?"
Alla i Sverige betalar lika mycket i skatt eller kanske rättare sagt alla som inte är egenföretagare eftersom dom betalar mindre i skatt?
Grundproblemet är väl att man får en pryl som man nödvändigtvis inte vill behålla. Hur värderar man då den för skatt?

Får jag fem miljoner cash är det enkelt att räkna ut skatten och vad som finns kvar efteråt. Men får jag en pryl som på pappret är värd fem miljoner men kanske bara fyra när jag direkt säljer den (eller kanske sex i detta fallet, vad vet jag) så blir det ju lite märkligare med skatten. Samtidigt måste det ju vara så, annars skulle jag som arbetsgivare börja ge mina anställda prylar istället för pengar.
Hhåller med om att detta är en intressant aspekt. Man vet ju inte åt vilket håll detta slår. Men när det gäller sådana här saker i så få upplagor så borde man ju kunna få använda försäljningspriset som skatteunderlag såvida man inte använt bilen innan man säljer den och man gör ett ärligt försöka att få ett marknadspris för den.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Danni fick 2, men kan han behålla ens 1?

Inlägg av NEO »

Tesla HQ har nu svarat på frågan TOCN lyft angående att de som använt din referral måste motta sina bilar innan 28/2. Det stämmer inte, från och med nästkommande fredag kommer man kunna välja sina referral premier i appen. Premier vill dock enbart bli klargjorda och fraktade efter att utleverering av bilarna som använt din premie tagit plats. Detta gäller för hela världen och vill träda i kraft fr.om fredag 15/2.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1351
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Danni fick 2, men kan han behålla ens 1?

Inlägg av thebishop »

Verdi skrev:

Vad gäller kommunalskatten så råder det ingen tvekan om att det är djupt orättvist.
Liksom https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Kommuna ... gssystemet och mycket annat - man kan också fundera på om det är en mänsklig rättighet att bosätta sig i princip var man vill i detta avlånga land och ha samma service från stat och kommun och landsting - det är ganska komplicerat ändå... inte helt sällan har vissa kommuner med hög kommunalskatt även låga boendekostnader - och så vidare... många och komplexa samband. Och knappast särskilt rättvist - men det behöver det inte vara...
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Danni fick 2, men kan han behålla ens 1?

Inlägg av Pontus »

thebishop skrev:
Verdi skrev:

Vad gäller kommunalskatten så råder det ingen tvekan om att det är djupt orättvist.
Liksom https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Kommuna ... gssystemet och mycket annat - man kan också fundera på om det är en mänsklig rättighet att bosätta sig i princip var man vill i detta avlånga land och ha samma service från stat och kommun och landsting - det är ganska komplicerat ändå... inte helt sällan har vissa kommuner med hög kommunalskatt även låga boendekostnader - och så vidare... många och komplexa samband. Och knappast särskilt rättvist - men det behöver det inte vara...
Men skulle ju också enligt principen att allt är frivilligt kunna hävda att det mesta är rättvist. Det är fritt fram för mig att bosätta mig var jag vill och starta ett börsnoterat bolag för att få låg skatt om jag vill, ingen stoppar mig. Men samtidigt tycker jag att det borde vara samma skatt för samma arbete. Eller kanske ännu enklare 35% skatt på all inkomst rakt av, då skulle vi säkert kunna kapa kostnaden för personal på skatteverket också
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1731
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Danni fick 2, men kan han behålla ens 1?

Inlägg av Franz »

Minimera skatten:

Ett eget aktiebolag står som mottagare av bilarna och säljer dessa direkt. Omkostanden är 0 kronor och försäljningspriset blir därmed helt och hållet vinsten. Att köpa av dig är ju sämre än att köpa direkt av Tesla förutom den korta leveranstiden då. Det är ju bara att glömma supermiljöbilspremie. Om vi räknar med att bilarna kostar 2,5 MSEK styck och du får sålt dem för 2,35MSEK gör bolaget med andra ord en vinst på 4,7MSEK. Det var aldrig moms på dem från början så det skall inte läggas på nu heller. Bolaget åker på en vinstskatt på 22% eller 1,034 MSEK. Kvar i kassan är med andra ord 3,666 MSEK. Hade det hela varit ett noterat bolag hade bolaget kunnat dela ut pengarna med 30% skatt. Danni hade då fått ut 2,566 MSEK. I ett icke-noterat fåmansbolag kan man anses vara aktiv eller passiv ägare. Eftersom bolaget tjänat ihop sina pengar på Dannis arbete kommer Danni att framstå som aktiv ägare. Det innebär att han får ta ut 2,75 inkomstbasbelopp till 20% skatt vilket i år är 171 875 kronor. Allt som tas ut över det antas vara förtäckt lön och läggs ovanpå lönen vad gäller skatt. Vi antar att Danni redan har lön nog för att få ut statsskatt varför han i praktiken får maximal skatt på hela resterande belopp. Ungefär 60% i skatt pratar vi om här. Observera att vi här helt och hållet slipper arbetsgivaravgiften.

Exempel 1 - Företaget säljer bilarna och delar ut all vinst till Danni direkt.
Belopp att dela ut 3,666 MSEK
Utdelning med låg skatt: 171 875 kr (137 500 efter skatt)
Utdelning med hög skatt: 3 494 125 kr (cirka 1,4 MSEK efter skatt)
Totalt till Danni: Cirka 1 537 500 kr

Nu är det dock så att ifall Danni inte har någon verksamhet i bolaget kommer han att övergå till en passiv ägare. Har man varit aktiv ägare tar det dock minst 5 hela kalenderår. Man kan säga att ifall bolaget får bilarna i december blir det 1 månad + 5 år, får bolaget bilarna i januari blir det nästan 6 år. En passiv ägare har rätt att ta ut utdelning till 25% skatt. Fram tills bolaget är passivt kan man blocka ut 2,75 inkomstbasbelopp till 20%.

Exempel 2 - Dela ut med lägsta möjliga skatt men sedan allt så fort Danni anses vara passiv.
Belopp att dela ut 3,666 MSEK
År 1 - 171 875 kr (137 500 kr efter skatt)
År 2 - 177 100 kr (141 680 kr efter skatt)
År 3 - 180 000 kr (144 000 kr efter skatt)
År 4 - 185 000 kr (148 000 kr efter skatt)
År 5 - 190 000 kr (152 000 kr efter skatt)
År 6 - 2 762 000 kr (2 071 500 kr efter skatt)
Totalt till Danni: 2 794 680 kr

I exemplet ovan ser ni att beloppet per år ökar. Det är för att inkomstbasbeloppet normalt sett ökar varje år, jag känner ju inte till mer än ett år framåt så jag höftade till lite på år 3-5

Exempel 3 - Dela ut med lägsta möjliga skatt. Orkar inte räkna här men man tar ut 2,75 inkomstbasbelopp per år tills pengarna är slut. Det kanske blir 20-25 år.
Totalt till Danni: 2 932 800 kr

I exempel 2 är det viktigt att Danni inte gör något i bolaget men än typ bokför, betalar eventuella bankkostnader etc. för att plötsligt inte räknas som aktiv. Att fakturera något innebär att man börjar om från 0 med att vänta 5 år. Man kan dock hålla på med viss form av placering av pengarna. I både exempel 2 och 3 bör man ju definitivt se över sina möjligheter att få någon form av avkastning på pengarna. Det är också rimligt att tro att man har någon form av hjälp med att sköta bolaget vilket kostar några 1000-lappar om året. Att låta ett bolag stå passivt i 5 år är en ganska vanlig form för att få ut pengar ur ett bolag utan att behöva skatta bort väldigt stora summor. Det kallas ett trädabolag.

Har man väldigt bråttom att få ut pengarna behöver man flytta utomlands och hålla sig borta i 6 månader+ från Sverige. Du kan få ner skatten till 5% genom att ett bolag på Malta tar emot bilarna och säljer. Malta-bolaget ägs i sin tur av ett holdingbolag i Cypern. Då sjunker plötsligt bolagsskatten från 35% till 5% på Malta medan utländska bolagsvinster är skattefria i Cypern. Räkna dock med lite större summor i arvoden de till de som sätter upp bolagen och räkna inte med välkomstparad när du kommer hem igen ;).

Edit - Kollade lite grann och jag är inte helt säker på Cypern-upplägget. Det verkar vara viktigt att bolaget sköts från Cypern till 100% men du kan vara ägare till det och bo i Sverige. Oavsett vilket lär du knappast bli mer populär här hemma med det upplägget.

Och, lite nu inte ett dugg på vad jag säger utan kolla upp allt ordentligt med någon skattejurist...
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Danni fick 2, men kan han behålla ens 1?

Inlägg av danni »

Tack för ett intressant inlägg, Franz. Ett par poänger:

Det blir faktiskt moms, men inte på bilarna, utan på det faktum att jag anses utfört en momspliktig tjänst åt Tesla som Tesla belönat mig med motsvarande 5 miljoner för. Men den momsen borde jag kunna fakturera Tesla, och de kan då dra av den helt och hållet. Om de ställer upp på det upplägget.

I mitt nuvarande AB har jag runt en halvmiljon i sparat aktieutdelningsutrymme och använder mig av huvudregeln för att beräkna lönebaserat utrymme varje år, vilket landar på runt 300 000 kr per år, så jag kan lyfta en rätt hyfsad utdelning och skulle kunna få ut pengarna snabbare på det viset. Och istället för att ta ut pengar som utdelning med 60% beskattning kan jag ta mer lön till 60% beskattning eftersom varje krona jag tar ut mer i lön ger mig 50 öre som jag får lov att ta ut till 20% skatt. På så vis skulle jag kunna höja min lön så jag nollar resultatet i bolaget under ett par år och bara dela ut vinstmedlen från bilförsäljningen under dessa år, borde kunna dela ut närmare en halvmiljon per år på det viset.

Men eftersom jag använder huvudregeln i ett bolag så kan jag alltså använda schablonregeln i ett annat, så det skulle kunna finnas en poäng att ta bilarna i ett annat AB för att enbart lyfta schablonbaserad utdelning därifrån till jag räknas som passiv ägare och kan ta ut resten.

Det är knixigt. Jag ska träffa en skattejurist imorgon, jag hoppas han har bra upplägg.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Danni fick 2, men kan han behålla ens 1?

Inlägg av Legato »

Franz:

1.) Om Dannis bolag var noterat så hade han faktiskt fått 0% skatt på utdelningen förutsatt att han ägde aktierna via ISK eller KF. (Dock en liten schablonskatt). Noteringen skulle ju dock medföra minst lika mycket kostnader samt kräva spridning av ägandet.

2.) Maltaupplägget är helt problemfritt om han helt enkelt äger aktierna i det maltesiska bolaget från ett svenskt holdingbolag. Då hamnar vinstskatten på 5%. Utdelningen från Malta till Sverige är skattefri, däremot blir det ju sedvanlig skatt på de pengar som ska plockas ut från svenska bolaget.

Har själv denna lösning, dock för ett bolag som defacto har all verksamhet och alla anställda på Malta. Det är ingen gråzon på något sätt utan är helt "cleant". Dock såklart mer kostnader med att faktiskt ha någon/några anställda på Malta (i Dannis fall), sen får man nog räkna med något lägre intäkt på bilarna.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Danni fick 2, men kan han behålla ens 1?

Inlägg av Pontus »

Har några vänner som använde sig av 5års regeln. Men dom så att för att räknas som passiv så fick man i te bedriva någon verksamhet alls dvs inte i något annat bolag heller. Måste man vara passiv i alla bolag man äger eller räcker det med ett?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Danni fick 2, men kan han behålla ens 1?

Inlägg av danni »

Pontus skrev:
Har några vänner som använde sig av 5års regeln. Men dom så att för att räknas som passiv så fick man i te bedriva någon verksamhet alls dvs inte i något annat bolag heller. Måste man vara passiv i alla bolag man äger eller räcker det med ett?
Det räcker såklart att man är passiv i det bolaget där man ska bli passiv delägare. Nåt annat hade ju varit skitkonstigt. Faktum är att du kan rent av arbeta i bolaget och ändå räknas som passiv delägare, om du utför enklare arbete i ett större arbete. Som aktiv delägare räknas bara den vars arbete i avsevärd utsträckning påverkar bolagets resultat, dvs man ska vara någon form av chef vars arbete i mångt och mycket bestämmer hur det går för företaget.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Danni fick 2, men kan han behålla ens 1?

Inlägg av Kalle »

Danni, kan du skänka din referal vinst tillbaka till tesla sverige. Som de kan ha vid event och sånt, som tack kanske du får låna dom ibland :)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Danni fick 2, men kan han behålla ens 1?

Inlägg av LarsL »

Kalle skrev:
Danni, kan du skänka din referal vinst tillbaka till tesla sverige. Som de kan ha vid event och sånt, som tack kanske du får låna dom ibland :)
Blir det inte två som får skatta då?
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Danni fick 2, men kan han behålla ens 1?

Inlägg av danni »

Nej, men jag skulle såklart ändå inte slippa skatten.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Danni fick 2, men kan han behålla ens 1?

Inlägg av lator »

Många frågetecken och glada (eller mindre glada) förslag finns det i denna tråd och givetvis så kan det kännas tungt att inte kunna behålla den "lön" man får för uträttat värv utan att skatta bort en hel del av den men man kanske kan vända det och tänka som så att för det jobb som Danni har lagt ner på att hjälpa och utbilda framtida Tesla-ägare så får han i alla fall hyfsat betalt. Om det blir en miljon eller två är ju osäkert men det är ju inte småpengar oavsett. Givetvis kan det kännas tungt att man inte vann på lotto istället men den möjligheten kvarstår ju... ;)

Jag tror att om Danni säljer en av de bilar han ska få (någon gång i framtiden) så kan han nog få betydligt mer än de 2,5 miljoner som bilen ska kosta. Förhoppningsvis blir resultatet att den andra bilen kan behållas utan att han behöver lägga till speciellt mycket pengar, vilket ju är otroligt bra utdelning på utfört arbete om man frågar mig.

Någon som vet vem den andra Svensken är?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1731
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Danni fick 2, men kan han behålla ens 1?

Inlägg av Franz »

danni skrev:
Pontus skrev:
Har några vänner som använde sig av 5års regeln. Men dom så att för att räknas som passiv så fick man i te bedriva någon verksamhet alls dvs inte i något annat bolag heller. Måste man vara passiv i alla bolag man äger eller räcker det med ett?
Det räcker såklart att man är passiv i det bolaget där man ska bli passiv delägare. Nåt annat hade ju varit skitkonstigt. Faktum är att du kan rent av arbeta i bolaget och ändå räknas som passiv delägare, om du utför enklare arbete i ett större arbete. Som aktiv delägare räknas bara den vars arbete i avsevärd utsträckning påverkar bolagets resultat, dvs man ska vara någon form av chef vars arbete i mångt och mycket bestämmer hur det går för företaget.
Det är inte riktigt så enkelt. Det passiva bolaget får inte ha haft liknande verksamhet som något bolag du är aktiv i har. Du skall med andra ord inte kunna flytta verksamheten till ett annat bolag för att plocka ut pengarna med låg skatt.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Danni fick 2, men kan han behålla ens 1?

Inlägg av HelectriC »

gellerstam skrev:
Sen är även problemet att får du en bil så vill inte skatteverket ha lite bildelar i skatt. De vill ha pengar. Bara för att man vinner/tjänar en bil betyder det inte att man har pengarna till skatteverket.

Har man inte pengar till vinstskatten så blir det knepigt, detta är ett problem för många B-kändisar och influensers som får varor som tack för att de promotar produkter. Deras kontanter tar slut och sen står de där med alla fancy prylar och ser rika ut fast de inga ören har.

Företagen tjänar massor på att ge bort produkter med högt marknadsvärde och låg produktionskostnad i stället för att betala lön. Är väl lätt att kalle det allt möjligt i bokföringen, svinn? m.m. _antar_ jag som INTE har eget företag.
Ett intressant exempel som hände här lokalt var att en företagare köpte in massor med överdimensionerad ankarkätting, som han tänkte sälja när marknaden gick upp igen. skattmasen sa att detta ska du betala förmögenhetsskatt på. Jaha, sa företagaren, men jag har ju inga pengar att betala med och jag försöker driva lokalverksamhet och sysselsätta en och annan här på orten. Kan jag inte betala när jag sålt kättingen? Nix, hjälper inte sa skattmasen, vi ska ha vår skatt. Ok, sa företagaren och dumpade 40ton kätting utanför skattekontoret. Varsågod! Det blev en ganska stor grej i tidningen av det :lol:
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Danni fick 2, men kan han behålla ens 1?

Inlägg av lator »

HelectriC skrev:
gellerstam skrev:
Sen är även problemet att får du en bil så vill inte skatteverket ha lite bildelar i skatt. De vill ha pengar. Bara för att man vinner/tjänar en bil betyder det inte att man har pengarna till skatteverket.

Har man inte pengar till vinstskatten så blir det knepigt, detta är ett problem för många B-kändisar och influensers som får varor som tack för att de promotar produkter. Deras kontanter tar slut och sen står de där med alla fancy prylar och ser rika ut fast de inga ören har.

Företagen tjänar massor på att ge bort produkter med högt marknadsvärde och låg produktionskostnad i stället för att betala lön. Är väl lätt att kalle det allt möjligt i bokföringen, svinn? m.m. _antar_ jag som INTE har eget företag.
Ett intressant exempel som hände här lokalt var att en företagare köpte in massor med överdimensionerad ankarkätting, som han tänkte sälja när marknaden gick upp igen. skattmasen sa att detta ska du betala förmögenhetsskatt på. Jaha, sa företagaren, men jag har ju inga pengar att betala med och jag försöker driva lokalverksamhet och sysselsätta en och annan här på orten. Kan jag inte betala när jag sålt kättingen? Nix, hjälper inte sa skattmasen, vi ska ha vår skatt. Ok, sa företagaren och dumpade 40ton kätting utanför skattekontoret. Varsågod! Det blev en ganska stor grej i tidningen av det :lol:
Blir kul att se skattmasen ränna runt i Tesla Roadster sen då... :)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Danni fick 2, men kan han behålla ens 1?

Inlägg av Pontus »

Franz skrev:
danni skrev:
Pontus skrev:
Har några vänner som använde sig av 5års regeln. Men dom så att för att räknas som passiv så fick man i te bedriva någon verksamhet alls dvs inte i något annat bolag heller. Måste man vara passiv i alla bolag man äger eller räcker det med ett?
Det räcker såklart att man är passiv i det bolaget där man ska bli passiv delägare. Nåt annat hade ju varit skitkonstigt. Faktum är att du kan rent av arbeta i bolaget och ändå räknas som passiv delägare, om du utför enklare arbete i ett större arbete. Som aktiv delägare räknas bara den vars arbete i avsevärd utsträckning påverkar bolagets resultat, dvs man ska vara någon form av chef vars arbete i mångt och mycket bestämmer hur det går för företaget.
Det är inte riktigt så enkelt. Det passiva bolaget får inte ha haft liknande verksamhet som något bolag du är aktiv i har. Du skall med andra ord inte kunna flytta verksamheten till ett annat bolag för att plocka ut pengarna med låg skatt.
Det var så jag trodde det var tänkt, att man ska inte kunna starta ett nytt bolag varje och på så sätt få en avsevärt lägre skatt på så sett. Det hade ju varit konstigt tycker jag.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Danni fick 2, men kan han behålla ens 1?

Inlägg av danni »

lator skrev:
Många frågetecken och glada (eller mindre glada) förslag finns det i denna tråd och givetvis så kan det kännas tungt att inte kunna behålla den "lön" man får för uträttat värv utan att skatta bort en hel del av den men man kanske kan vända det och tänka som så att för det jobb som Danni har lagt ner på att hjälpa och utbilda framtida Tesla-ägare så får han i alla fall hyfsat betalt. Om det blir en miljon eller två är ju osäkert men det är ju inte småpengar oavsett. Givetvis kan det kännas tungt att man inte vann på lotto istället men den möjligheten kvarstår ju... ;)

Jag tror att om Danni säljer en av de bilar han ska få (någon gång i framtiden) så kan han nog få betydligt mer än de 2,5 miljoner som bilen ska kosta. Förhoppningsvis blir resultatet att den andra bilen kan behållas utan att han behöver lägga till speciellt mycket pengar, vilket ju är otroligt bra utdelning på utfört arbete om man frågar mig.

Någon som vet vem den andra Svensken är?
Ja, om jag får behålla en miljon eller två är jag jätteglad. Som det ser ut just nu finns det en risk att jag rent av går back på om jag plockar ut dem. Måste reda ut alla detaljer.

Ja, jag vet vem den andra svenskan är. Han finns här på forumet också.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Danni fick 2, men kan han behålla ens 1?

Inlägg av Alfred »

Har läst den här tråden med intresse och till min lättnad sett att fler försvarar rimligheten i att man måste betala skatt och sociala avgifter på vinster som dessa. Allt annat skapar ju gigantiska kryphål för hur man ska betala ut lön/ersättning.

Grundproblemet i huruvida du går back eller ej beror ju egentligen inte på att du måste skatta, utan på risken att Skatteverkets syn på hur stor belöning du fått skiljer sig markant från det faktiska marknadsvärdet vid försäljning. Om man vill förändra hur detta hanteras tror jag därför att det är där det är bäst att skjuta in sig och argumentera för regeländringar.

Tänker man efter borde ju det enda rimliga vara att det beskattningsbara värdet på vinsten är det marknadsmässiga försäljningspriset om man väljer att inte ta emot belöningen utan istället sälja den vidare direkt. Om man måste sälja för att ha råd att ta emot blir det ju orimligt om värdet på vinsten ska anses vara högre än det faktiskt inbringade vid försäljning.

Skatteverket har ju dessutom redan en syn på hur bilar ska anses vara värderade till marknadspris, eftersom de måste hantera att folk köper ut sina tjänstebilar vid slutet av leasingen, så det skulle inte krävas särskilt omständlig kontroll eller omfattande nya rutiner för att definiera vad som utgör ett giltigt marknadspris.

Sen kan man diskutera fram och tillbaka vilken nivå skatten ska ligga på, men så länge det är en andel av det faktiskt realiserbara värdet blir det ju åtminstone omöjligt att gå back eller ens hamna nära 100% skatt i praktiken.

Tror det var någon ovan som framförde en liknande idé, så sorry om jag upprepar. Men tror det finns chans att många kan hålla med om att en sådan här förändring skulle vara vettig/rimlig oavsett om man röstar höger eller vänster = lättare att faktiskt få igenom.

Är ju också väldigt relevant i dessa tider när Skatteverket bestämt sig för att syna influencers extra noggrant. Någon borde verkligen uppdatera sagan om Pomperipossa och göra henne till en influencer på Monistube som försöker hanka sig fram genom att sälja de överprissatta prylarna hon får till skänks för att marknadsföra.

Ps: Grattis till vinsten Danni! Två av mina vänner har nämnt Teslakalkylen som något de använt för att komma till inköpsbeslut, så du gör verkligen skillnad och förtjänar din belöning.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Danni fick 2, men kan han behålla ens 1?

Inlägg av danni »

Jag vet inte egentligen om jag håller med dig i att hela problemet är värderingen. För det första ligger ju skatten på nästan 90% av värdet, vilket i sig är ett enormt problem. Ett annat problem är att om Tesla kräver att jag ska betala arbetsgivaravgifterna, så blir de betalade med redan skattade pengar, vilket blir skevt som sjutton och en form av dubbelbeskattning. Ytterligare ett problem är att när det gäller ersättning i pengar så kan man enkelt ta skatten från själva ersättningen. Men jag kan inte riktigt lämna två hjul, glastaket, och ett gäng battericeller hos Skatteverket som skatt på en bil.

Jag håller faktiskt inte egentligen heller med om att det beskattningsbara värdet borde vara vad jag kan sälja bilarna för heller. För det hade ju skapat exakt den sortens kryphål som du pratar om i din första paragraf. Nästan allt man köper tappar ju i värde direkt och blir omöjligt att sälja för mer än 70% av vad man gav för det. För många prylar är det rent av lägre. Kunde man göra som du föreslår, då hade jag ju köpt alla mina prylar på företaget och tagit upp dem för förmånsbeskattning till det värde jag kunde fått om jag sålde dem vidare.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Danni fick 2, men kan han behålla ens 1?

Inlägg av Alfred »

Hur kan du hamna på 90% + sociala avgifter? Om du säljer bilen och vi leker med tanken på att Skatteverket såg det som att du fick lön som motsvarade försäljningspriset – högsta nivå blir väl ca 70% inklusive sociala avgifter?

https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Skatt ... istoriskt/

Kryphålet uppstår ju inte om värderingen till marknadspris bara gäller om man faktiskt säljer prylarna och gör det inom kort tidsfrist och i oanvänt skick. Väljer du att behålla dem/använda dem innan försäljning värderas de till nypris precis som idag.

På så sätt blir det inget kryphål, men förebygger samtidigt situationen att man i praktiken kan behöva betala mer skatt än man fick i lön.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Danni fick 2, men kan han behålla ens 1?

Inlägg av danni »

Alfred skrev:
Hur kan du hamna på 90% + sociala avgifter? Om du säljer bilen och vi leker med tanken på att Skatteverket såg det som att du fick lön som motsvarade försäljningspriset – högsta nivå blir väl ca 70% inklusive sociala avgifter?

https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Skatt ... istoriskt/

Kryphålet uppstår ju inte om värderingen till marknadspris bara gäller om man faktiskt säljer prylarna och gör det inom kort tidsfrist och i oanvänt skick. Väljer du att behålla dem/använda dem innan försäljning värderas de till nypris precis som idag.

På så sätt blir det inget kryphål, men förebygger samtidigt situationen att man i praktiken kan behöva betala mer skatt än man fick i lön.
Det blir 70% av totala lönekostnaden inkl sociala avgifter, ja. Men det blir ca 90% av bruttolönen. Och bilarnas värde är ju bruttolönen i det här fallet. Jag har en marginalskatt på 58% och arbetsgivaravgifterna är på 31,42%. Det blir alltså över 89% av bilarnas värde som den totala skatten utgör.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Danni fick 2, men kan han behålla ens 1?

Inlägg av MangeT »

Bara 89%. Du får ju behålla hela 11%.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Verdi

Re: Danni fick 2, men kan han behålla ens 1?

Inlägg av Verdi »

MangeT skrev:
Bara 89%. Du får ju behålla hela 11%.
Fast 550 tkr är ju inte så pjåkigt. Räcker till en Model 3 LR. Nästan. :)
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Danni fick 2, men kan han behålla ens 1?

Inlägg av Pontus »

danni skrev:
Alfred skrev:
Hur kan du hamna på 90% + sociala avgifter? Om du säljer bilen och vi leker med tanken på att Skatteverket såg det som att du fick lön som motsvarade försäljningspriset – högsta nivå blir väl ca 70% inklusive sociala avgifter?

https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Skatt ... istoriskt/

Kryphålet uppstår ju inte om värderingen till marknadspris bara gäller om man faktiskt säljer prylarna och gör det inom kort tidsfrist och i oanvänt skick. Väljer du att behålla dem/använda dem innan försäljning värderas de till nypris precis som idag.

På så sätt blir det inget kryphål, men förebygger samtidigt situationen att man i praktiken kan behöva betala mer skatt än man fick i lön.
Det blir 70% av totala lönekostnaden inkl sociala avgifter, ja. Men det blir ca 90% av bruttolönen. Och bilarnas värde är ju bruttolönen i det här fallet. Jag har en marginalskatt på 58% och arbetsgivaravgifterna är på 31,42%. Det blir alltså över 89% av bilarnas värde som den totala skatten utgör.
Men vad händer med momsen här. Är värdet 2 mkr + moms. Om du tar ut dom som privatperson så böver man inte ens tänka på momsen?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Skriv svar