Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Danni fick 2, men kan han behålla ens 1?

Här diskuterar vi om Tesla Roadster

Moderator: Redaktion

Re: Danni fick 2, men kan han behålla ens 1?

Inläggav Teslaägare danni » 13 feb 2019 23:18

Tack för ett intressant inlägg, Franz. Ett par poänger:

Det blir faktiskt moms, men inte på bilarna, utan på det faktum att jag anses utfört en momspliktig tjänst åt Tesla som Tesla belönat mig med motsvarande 5 miljoner för. Men den momsen borde jag kunna fakturera Tesla, och de kan då dra av den helt och hållet. Om de ställer upp på det upplägget.

I mitt nuvarande AB har jag runt en halvmiljon i sparat aktieutdelningsutrymme och använder mig av huvudregeln för att beräkna lönebaserat utrymme varje år, vilket landar på runt 300 000 kr per år, så jag kan lyfta en rätt hyfsad utdelning och skulle kunna få ut pengarna snabbare på det viset. Och istället för att ta ut pengar som utdelning med 60% beskattning kan jag ta mer lön till 60% beskattning eftersom varje krona jag tar ut mer i lön ger mig 50 öre som jag får lov att ta ut till 20% skatt. På så vis skulle jag kunna höja min lön så jag nollar resultatet i bolaget under ett par år och bara dela ut vinstmedlen från bilförsäljningen under dessa år, borde kunna dela ut närmare en halvmiljon per år på det viset.

Men eftersom jag använder huvudregeln i ett bolag så kan jag alltså använda schablonregeln i ett annat, så det skulle kunna finnas en poäng att ta bilarna i ett annat AB för att enbart lyfta schablonbaserad utdelning därifrån till jag räknas som passiv ägare och kan ta ut resten.

Det är knixigt. Jag ska träffa en skattejurist imorgon, jag hoppas han har bra upplägg.
Model X P100D / obsidian black / ultra white / kolfiber / 22" Onyx / all utrustning
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare

Referralkod: danni1257

Inläggav Teslaägare Legato » 14 feb 2019 02:24

Franz:

1.) Om Dannis bolag var noterat så hade han faktiskt fått 0% skatt på utdelningen förutsatt att han ägde aktierna via ISK eller KF. (Dock en liten schablonskatt). Noteringen skulle ju dock medföra minst lika mycket kostnader samt kräva spridning av ägandet.

2.) Maltaupplägget är helt problemfritt om han helt enkelt äger aktierna i det maltesiska bolaget från ett svenskt holdingbolag. Då hamnar vinstskatten på 5%. Utdelningen från Malta till Sverige är skattefri, däremot blir det ju sedvanlig skatt på de pengar som ska plockas ut från svenska bolaget.

Har själv denna lösning, dock för ett bolag som defacto har all verksamhet och alla anställda på Malta. Det är ingen gråzon på något sätt utan är helt "cleant". Dock såklart mer kostnader med att faktiskt ha någon/några anställda på Malta (i Dannis fall), sen får man nog räkna med något lägre intäkt på bilarna.
SÅLD - Röd X75D (fd X60d) 2016
NO2OIL - Svart (blacked out) S75D 2017
NO2GAS - Svart LR3D 2019
På ingång - Svart XPL 2019
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Pontus » 14 feb 2019 04:10

Har några vänner som använde sig av 5års regeln. Men dom så att för att räknas som passiv så fick man i te bedriva någon verksamhet alls dvs inte i något annat bolag heller. Måste man vara passiv i alla bolag man äger eller räcker det med ett?
- Model 3 LR RWD Svart
- Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
- Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Referralkod: pontus4068

Inläggav Teslaägare danni » 14 feb 2019 08:47

Pontus skrev:Har några vänner som använde sig av 5års regeln. Men dom så att för att räknas som passiv så fick man i te bedriva någon verksamhet alls dvs inte i något annat bolag heller. Måste man vara passiv i alla bolag man äger eller räcker det med ett?

Det räcker såklart att man är passiv i det bolaget där man ska bli passiv delägare. Nåt annat hade ju varit skitkonstigt. Faktum är att du kan rent av arbeta i bolaget och ändå räknas som passiv delägare, om du utför enklare arbete i ett större arbete. Som aktiv delägare räknas bara den vars arbete i avsevärd utsträckning påverkar bolagets resultat, dvs man ska vara någon form av chef vars arbete i mångt och mycket bestämmer hur det går för företaget.
Model X P100D / obsidian black / ultra white / kolfiber / 22" Onyx / all utrustning
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Kalle » 14 feb 2019 15:33

Danni, kan du skänka din referal vinst tillbaka till tesla sverige. Som de kan ha vid event och sånt, som tack kanske du får låna dom ibland :)
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare

Inläggav elbilist LarsL » 14 feb 2019 15:41

Kalle skrev:Danni, kan du skänka din referal vinst tillbaka till tesla sverige. Som de kan ha vid event och sånt, som tack kanske du får låna dom ibland :)

Blir det inte två som får skatta då?
Nissan Leaf 30kWh Tekna
Beställt Tesla Model 3 SR+ Midnight Silver Metallic, svart inredning, dragkrok.
LarsL
elbilist

Referralkod: lars74032

Inläggav Teslaägare danni » 14 feb 2019 15:58

Nej, men jag skulle såklart ändå inte slippa skatten.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare

Inläggav elbilist lator » 14 feb 2019 16:40

Många frågetecken och glada (eller mindre glada) förslag finns det i denna tråd och givetvis så kan det kännas tungt att inte kunna behålla den "lön" man får för uträttat värv utan att skatta bort en hel del av den men man kanske kan vända det och tänka som så att för det jobb som Danni har lagt ner på att hjälpa och utbilda framtida Tesla-ägare så får han i alla fall hyfsat betalt. Om det blir en miljon eller två är ju osäkert men det är ju inte småpengar oavsett. Givetvis kan det kännas tungt att man inte vann på lotto istället men den möjligheten kvarstår ju... ;)

Jag tror att om Danni säljer en av de bilar han ska få (någon gång i framtiden) så kan han nog få betydligt mer än de 2,5 miljoner som bilen ska kosta. Förhoppningsvis blir resultatet att den andra bilen kan behållas utan att han behöver lägga till speciellt mycket pengar, vilket ju är otroligt bra utdelning på utfört arbete om man frågar mig.

Någon som vet vem den andra Svensken är?
Kört elbil sedan maj 2002.
Renault Clio Electrique
Renault Express Electrique
Nissan Leaf
Provat det mesta på marknaden
Kört ca 2000 mil Tesla Model S
Avbokat Model 3
Åergått till Renault Clio Electrique
Väntar på att kunna köpa en Model S för max 400´
Användarvisningsbild
lator
elbilist

Inläggav Teslaägare Franz » 14 feb 2019 17:13

danni skrev:
Pontus skrev:Har några vänner som använde sig av 5års regeln. Men dom så att för att räknas som passiv så fick man i te bedriva någon verksamhet alls dvs inte i något annat bolag heller. Måste man vara passiv i alla bolag man äger eller räcker det med ett?

Det räcker såklart att man är passiv i det bolaget där man ska bli passiv delägare. Nåt annat hade ju varit skitkonstigt. Faktum är att du kan rent av arbeta i bolaget och ändå räknas som passiv delägare, om du utför enklare arbete i ett större arbete. Som aktiv delägare räknas bara den vars arbete i avsevärd utsträckning påverkar bolagets resultat, dvs man ska vara någon form av chef vars arbete i mångt och mycket bestämmer hur det går för företaget.

Det är inte riktigt så enkelt. Det passiva bolaget får inte ha haft liknande verksamhet som något bolag du är aktiv i har. Du skall med andra ord inte kunna flytta verksamheten till ett annat bolag för att plocka ut pengarna med låg skatt.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare

Inläggav Teslaägare HelectriC » 14 feb 2019 17:27

gellerstam skrev:Sen är även problemet att får du en bil så vill inte skatteverket ha lite bildelar i skatt. De vill ha pengar. Bara för att man vinner/tjänar en bil betyder det inte att man har pengarna till skatteverket.

Har man inte pengar till vinstskatten så blir det knepigt, detta är ett problem för många B-kändisar och influensers som får varor som tack för att de promotar produkter. Deras kontanter tar slut och sen står de där med alla fancy prylar och ser rika ut fast de inga ören har.

Företagen tjänar massor på att ge bort produkter med högt marknadsvärde och låg produktionskostnad i stället för att betala lön. Är väl lätt att kalle det allt möjligt i bokföringen, svinn? m.m. _antar_ jag som INTE har eget företag.

Ett intressant exempel som hände här lokalt var att en företagare köpte in massor med överdimensionerad ankarkätting, som han tänkte sälja när marknaden gick upp igen. skattmasen sa att detta ska du betala förmögenhetsskatt på. Jaha, sa företagaren, men jag har ju inga pengar att betala med och jag försöker driva lokalverksamhet och sysselsätta en och annan här på orten. Kan jag inte betala när jag sålt kättingen? Nix, hjälper inte sa skattmasen, vi ska ha vår skatt. Ok, sa företagaren och dumpade 40ton kätting utanför skattekontoret. Varsågod! Det blev en ganska stor grej i tidningen av det :lol:
Model S 75D -17
eGolf 300km -18
Jaguar iPace -18
Model S 85 -15
eGolf 190km -15
Hyundai Kona EV -19
VW ID.3, Polestar2, M3 SR+
Byton, BMW iX3
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

FöregåendeNästa