Dragkrok till model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av chaffis75 »

Geni87 skrev:
TeslaTissel skrev:
Jeppe_E skrev:
RagWal skrev:
Ja då är det väl samma för alla M3 i EU kan man tänka.. synd. Hoppas verkligen de reviderar och tillåter eftermontering. Lär väl kosta en slant och visst engagemang att komplettera med. Med historiken för Mofel S i åtanke så blir man ju lite purken.
Nej, kommer inte att hända, är väl bilen (individen) typad utan drag så kan man inte eftermontera det (ja alltså om man vill dra lagligt). Om det skulle komma senare (höst osannolikt) så blir det alltså på nyregistrerade bilar

Nu vet vi säkert att det inte går. Tråkigt. Då står hoppet till Model Y.

Till saken hör att en FB-grupp där saken diskuterats livligt, de flesta vill ha dragkrok och - eller, vissa var väldigt sugna på Model 3, så har jag räknat till ca: 650 medlemmar. Om en nu tänker 20% av dem verkliga kunder på dragkrok så är det bara något hundratal.
Utanför den gruppen i hela landet så är det kanske ett tusental som gärna hade kastat sig över en Model 3 med drag?

Ja konstigt agerande av en fritänkande biltillverkare som Tesla?
Dock ser man till vad de prioriterat så är ju bilden att de till varje pris försökt undvika till och med småkostnader som de ser som möjliga hinder i produktions-cykeln?

Men Model Y som sagt??
Dragkroken kan ju dock monteras i efterhand på verkstad, så tycker inte att det borde stoppa upp flödet i fabriken om nu det mot förmodan skulle vara problemet.
Jo håller med, kan man förbereda alla bilar med datorn för ap så kan man även förbereda kablar för krok och kanske någon extra balk, sedan kan verkstaden montera själva kroken för att fabriken inte ska behöva bekymra sig om detta.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av LarsL »

Precis, Tesla behöver bara säga att det är dra 1500kg efter bilen. I nästa läge kan de vara hyggliga och dra fram kablar och förbereda infästningspunkter för dragkroken.

Men de är Amerikaner och fattar helt enkelt inte, det är åtminstone min fasta övertygelse. Hoppas att de som avbokar gör som jag gjorde och anger att avbokningen beror på avsaknad av dragkrok.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av TeslaTissel »

LarsL skrev:
Precis, Tesla behöver bara säga att det är dra 1500kg efter bilen. I nästa läge kan de vara hyggliga och dra fram kablar och förbereda infästningspunkter för dragkroken.

Men de är Amerikaner och fattar helt enkelt inte, det är åtminstone min fasta övertygelse. Hoppas att de som avbokar gör som jag gjorde och anger att avbokningen beror på avsaknad av dragkrok.
Helt rätt, kanske ta upp det i Tesla Motor Club? US? ;)
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av RagWal »

Kabeldragningen är inte ett jätteproblem med lite fix. Finns eftermonteringskit till andra bilar som är värre å utföra än att koppla sig mod 12V och baklysen. Vettiga dragkrokar finns redan sim säkert är fullt ok rent tekniskt. Det är godkännandet som e det jobbiga och som bara Tesla kan stå bakom.
Själv behöver jag inte kunna dra 2 ton men ruggigt surt å inte kunna köra fram å tillbaka några km till tipoen. Cykelställ på kroken har man också vant sig vid....
För mig innebär det att bytlåna bil med nån granne när behovet med tippen pockar på. Säkert trevligt för dem också.
Kanske blir en Ecohitch för cykelproblemet.
Vilka risker tar man? Garanti, krock bakifrån, legala?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av LarsL »

Risken med att använda en dragkrok till att dra ett släpfordon är att om det händer en olycka så kanske inte försäkringen gäller. Allt annat, böter, besiktning och trasig bil, handlar bara om små pengar och egentligen inga problem.

En dragkrok för cykelställ kan du montera och använda utan några problem.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av TeslaTissel »

LarsL skrev:
Risken med att använda en dragkrok till att dra ett släpfordon är att om det händer en olycka så kanske inte försäkringen gäller. Allt annat, böter, besiktning och trasig bil, handlar bara om små pengar och egentligen inga problem.

En dragkrok för cykelställ kan du montera och använda utan några problem.
Nitiska lagmän som Poliser kan bli lite konfunderade och eventuellt nitiska med paragraferna i kronologisk ordning.
Vi har ju tagit långa diskussioner om det här med att chansa kring dragkrok tidigare. Alltså inte att rekommendera.

Men den som vill chansa så...
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av RagWal »

Så vad tror ni om norskarnas scoop? https://www.tocn.no/2019/01/kommer-tesl ... a-model-3/
Kan det vara så att de kommer uppdatera helbilsgodkännandet innan svenska leveranser? Kan man på VIN avgöra vilket godkännande som gäller? Är det samma godkännande för P3D och ej P? Hoppas fortfarande...
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av dstr »

RagWal skrev:
Så vad tror ni om norskarnas scoop? https://www.tocn.no/2019/01/kommer-tesl ... a-model-3/
Kan det vara så att de kommer uppdatera helbilsgodkännandet innan svenska leveranser? Kan man på VIN avgöra vilket godkännande som gäller? Är det samma godkännande för P3D och ej P? Hoppas fortfarande...
Luftfjädring också!
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3587
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av jonasl »

Man kan ju spekulera i att det finns ett samband, och att drag bara kommer erbjudas på bilar med luftfjädring.

Lite i stil med att takräcke kräver taket med solluckan på Model S, bra merförsäljning.. men på en billigare bil lär de iofs tappa kunder på det så jag hoppas de tänker ett steg till.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Syncronauten
Teslaägare
Inlägg: 202
Blev medlem: 24 aug 2017 21:29
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/svante12917

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av Syncronauten »

Jaha, är det läge att skjuta på leverans för att öka sannolikhet att få montera dragkrok, om nu norrmännen har rätt?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av Jerker »

Det skulle alltså kunna bli som jag sa, att om det kommer dragkrok till 3:an så kommer det att krävas annan utrustning också vilket kommer att göra dragkroken till den dyraste någonsin.

Fast min lågoddsare är fortfarande att det aldrig blir nån dragkrok; de sparar den till Y.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av TeslaTissel »

Jerker skrev:
Det skulle alltså kunna bli som jag sa, att om det kommer dragkrok till 3:an så kommer det att krävas annan utrustning också vilket kommer att göra dragkroken till den dyraste någonsin.

Fast min lågoddsare är fortfarande att det aldrig blir nån dragkrok; de sparar den till Y.
Nu då?? :D

https://www.tocn.no/2019/01/kommer-tesl ... mbuMi6qOOs
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av Jerker »

TeslaTissel skrev:
Jerker skrev:
Det skulle alltså kunna bli som jag sa, att om det kommer dragkrok till 3:an så kommer det att krävas annan utrustning också vilket kommer att göra dragkroken till den dyraste någonsin.

Fast min lågoddsare är fortfarande att det aldrig blir nån dragkrok; de sparar den till Y.
Nu då?? :D

https://www.tocn.no/2019/01/kommer-tesl ... mbuMi6qOOs
Fan tro´t. Inte förrän den kommer i designstudion. Men det är fortfarande så att det enda som skulle ha fått mig att överväga en 3:a är en ren SR med drag; allt annat är för dyrt.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av Bjelke »

Jerker skrev:
TeslaTissel skrev:
Jerker skrev:
Det skulle alltså kunna bli som jag sa, att om det kommer dragkrok till 3:an så kommer det att krävas annan utrustning också vilket kommer att göra dragkroken till den dyraste någonsin.

Fast min lågoddsare är fortfarande att det aldrig blir nån dragkrok; de sparar den till Y.
Nu då?? :D

https://www.tocn.no/2019/01/kommer-tesl ... mbuMi6qOOs
Fan tro´t. Inte förrän den kommer i designstudion. Men det är fortfarande så att det enda som skulle ha fått mig att överväga en 3:a är en ren SR med drag; allt annat är för dyrt.
Tänker man på Teslas strategi i övrigt så är det ganska troligt att OM det kommer en dragkrok så kommer den ganska snart, för då kommer dom att testa marknaden ytterligare
ett steg med dom dyraste modellerna, dvs model 3 LR och P får dragkrok först, och efter att dom ser att marknaden åter börjar bli mättad så kommer dom lite billigare modellerna med dragkrok...
MR ska ju vara på G, men det skulle inte förvåna mig om dom lanserar draget före den modellen börjar säljas här.
Det lär ju finnas några som väntar pgav dragkroken men inte pgav priset direkt (även jag eventuellt, fast sambon gillar inte 3:an öht och jag gillar inte avsaknaden av instrumentkluster på rätt ställe).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av RagWal »

Först måste dock godkännandet uppdateras oavsett. De bilar som reggas närmaste veckorna blir spännande att följa upp. Blir de godkända för dragkrok är de bara en efterlontering bort tills min M3 får drag. Annars kan jag vänta iaf några månader och skjuta på leveransen. Inte önskvärt för Tesla för det lär säkert bli fler än jag som gör så. Kommer kräva besked om hur det blir innan min leverans iaf.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av LarsL »

De kommer inte meddela att det finns drag förrän bilarna är godkända för det är levererade och sålda.

Har inget intresse av en dyrare bil så de får allt sänka priset och lägga till dragkrok om det ska bli något.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av Smutt »

Ska man alltså satsa på att få en bil tillverkad efter 9e Januari?
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av RagWal »

Frågan är om inte alla europabilar e tillverkade enligt norrmännens info. Det var väl dokumentationen på tillverkade bilar man hittat. Många frågor... Första registrerade bilen (utöver föråkarna för demokörning) blir spännande. Hoppas lite väl mycket nu känner jag.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av RagWal »

Pratade med Tesla om dragkrok och takräcke.
Enligt Tesla i Sverige trycker man själva på Tesla centralt om besked ang dragkrok. Finns uppenbart behov. Officiellt är dock svaret att det inte finns till M3... idag. Inga besked ens om OM det kommer. Kan förstå att man gör så.

Själv tror och hoppas jag med en dåres envishet att det är på G och att ett uppdaterat helbilsgodkännande kommer. Jag skjuter fram levdatum till senare i vår med kommentaren "väntar på dragkrok". Rejält tråkigt och frustrerande.

Dock sa de tydligt att takräcke kommer att finnas men att tillgången är oklar. Inte lysande men acceptabelt i sammanhanget. Thule kanske hinner före Tesla?
Användarvisningsbild
snowtroll
Teslaägare
Inlägg: 554
Blev medlem: 11 aug 2017 15:10
Ort: Alnö
Referralkod: ts.la/peter15233

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av snowtroll »

RagWal skrev:
Pratade med Tesla om dragkrok och takräcke.
Enligt Tesla i Sverige trycker man själva på Tesla centralt om besked ang dragkrok. Finns uppenbart behov. Officiellt är dock svaret att det inte finns till M3... idag. Inga besked ens om OM det kommer. Kan förstå att man gör så.

Själv tror och hoppas jag med en dåres envishet att det är på G och att ett uppdaterat helbilsgodkännande kommer. Jag skjuter fram levdatum till senare i vår med kommentaren "väntar på dragkrok". Rejält tråkigt och frustrerande.

Dock sa de tydligt att takräcke kommer att finnas men att tillgången är oklar. Inte lysande men acceptabelt i sammanhanget. Thule kanske hinner före Tesla?
samma här, blir inget om det ej blir dragkrok. då blir det återkalla 10' pengen och köpa annat fullblodselbil med dragkrok och AWD
2023-06-30 MYLR awd PärlVit
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
Användarvisningsbild
Beigler
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 09 jul 2016 00:30
Ort: Stocksund

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av Beigler »

Jag tror tyvärr att de kommer att göra som med S/X. Dvs det blir ingen dragkrok på 3 utan vill man dra saker får man istället köpa Y. Åtminstone så länge efterfrågan på bilarna är större än leveranskapaciteten. Vilket den sannolikt är ända fram tills Y lanseras.
nisse hult
Inlägg: 3
Blev medlem: 23 maj 2016 00:01

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av nisse hult »

hmm,mina ovetenskapliga 5cent
ingen pratar om denna anledning till utebliven dragkrok?
jag hörde för ett tag sedan att det finns problem med en dragkrok i stål/järn när man har en bilkaross gjord i aluminium i en bil med mycket ström som kan flyta runt. .
det möjliga problemet är elektrolys-aluminiumkorrosion mellan dragkrok och aluminiumchassi.
mvh nisse hult
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av Jerker »

nisse hult skrev:
hmm,mina ovetenskapliga 5cent
ingen pratar om denna anledning till utebliven dragkrok?
jag hörde för ett tag sedan att det finns problem med en dragkrok i stål/järn när man har en bilkaross gjord i aluminium i en bil med mycket ström som kan flyta runt. .
det möjliga problemet är elektrolys-aluminiumkorrosion mellan dragkrok och aluminiumchassi.
mvh nisse hult
X är väl lika mycket i aluminium som S?
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av gellerstam »

nisse hult skrev:
hmm,mina ovetenskapliga 5cent
ingen pratar om denna anledning till utebliven dragkrok?
jag hörde för ett tag sedan att det finns problem med en dragkrok i stål/järn när man har en bilkaross gjord i aluminium i en bil med mycket ström som kan flyta runt. .
det möjliga problemet är elektrolys-aluminiumkorrosion mellan dragkrok och aluminiumchassi.
mvh nisse hult
Med tanke på hur mycket de redan blandat olika stålsorter och aluminium redan så borde det inte vara något problem att få dit en dragkrok också, så just det argumentet köper då inte jag.

Model X har vad jag vet även den rumpan gjord av aluminium, och där har man löst problemet.

https://electrek.co/2017/08/22/tesla-mo ... alloy-mix/
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av RagWal »

Beigler skrev:
Jag tror tyvärr att de kommer att göra som med S/X. Dvs det blir ingen dragkrok på 3 utan vill man dra saker får man istället köpa Y. Åtminstone så länge efterfrågan på bilarna är större än leveranskapaciteten. Vilket den sannolikt är ända fram tills Y lanseras.
Fullt möjligt men så mycket jobb kan det väl inte vara att gå igenom processen med art godkänna dragkrok? Verkar ju också vara förberett för det i chassit som jag förstått det från filmer på nätet.
Verkar som de tackar nej till hyfsat många beställningar på högmarginalbilar pga detta.
Skriv svar