Zero SR/F

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Zero SR/F

Inlägg av taliz »

Första elhojen som ser schysst ut IMO:
https://www.zeromotorcycles.com/eu/zero-srf/

Bild

Kostar tydligen från 240 lakan i Sverige.
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Jerka
Inlägg: 933
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Zero SR/F

Inlägg av Jerka »

Jag tycker det stora problemet med Zeros hojar är att de saknar snabbladdning. Tänk en sån där med 100 kW CCS. Fulladdad på 7 minuter!
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5490
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Zero SR/F

Inlägg av Gustafsson »

Jerka skrev:
Jag tycker det stora problemet med Zeros hojar är att de saknar snabbladdning. Tänk en sån där med 100 kW CCS. Fulladdad på 7 minuter!
Laddar > 90% på en timme - det ær ju inte omøjligt att leva med om man inte ær ute efter ren touring førstås...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Zero SR/F

Inlägg av bylund »

Jerka skrev:
Jag tycker det stora problemet med Zeros hojar är att de saknar snabbladdning. Tänk en sån där med 100 kW CCS. Fulladdad på 7 minuter!
Det är väl problemet med små batterier. Bara för att man har färre celler kan de inte ta mycket mer effekt per cell.

Jag tycker det stora problemet är den dåliga passagerarkomforten.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Zero SR/F

Inlägg av taliz »

Jerka skrev:
Jag tycker det stora problemet med Zeros hojar är att de saknar snabbladdning. Tänk en sån där med 100 kW CCS. Fulladdad på 7 minuter!
Finns snabbladdning som extrautrustning. Men som andra skriver beror ju mycket på batteristorleken. Mobiltelefoner har ju också snabbladdning nuförtiden, men det betyder ju inte att de kan ta emot 100kw...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Jjakobb
Teslaägare
Inlägg: 147
Blev medlem: 31 mar 2017 19:28
Ort: Stockholm

Re: Zero SR/F

Inlägg av Jjakobb »

De största hindren för mig är att den är väldigt tung och det största problemet, att den inte låter. Känns helt livsfarligt att zippa förbi folk ljudlöst. Vill höras när jag kommer, märker att folk hör mig när jag kommer med min nuvarande hoj och är mer aktsamma.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Zero SR/F

Inlägg av TeslaTissel »

Jjakobb skrev:
De största hindren för mig är att den är väldigt tung och det största problemet, att den inte låter. Känns helt livsfarligt att zippa förbi folk ljudlöst. Vill höras när jag kommer, märker att folk hör mig när jag kommer med min nuvarande hoj och är mer aktsamma.
Det är nog lite ovana med att plötsligt köra utan ljud.
Zero har funnits ett tag och de är onekligen spännande, men vi har faktiskt även svenska konstruktioner som ser riktigt lovande ut.

Cake konstigt namn men... https://ridecake.com
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Zero SR/F

Inlägg av Kriper »

Det här ser mycket intressant ut. https://lightningmotorcycle.com
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Zero SR/F

Inlägg av taliz »

Jjakobb skrev:
De största hindren för mig är att den är väldigt tung och det största problemet, att den inte låter. Känns helt livsfarligt att zippa förbi folk ljudlöst. Vill höras när jag kommer, märker att folk hör mig när jag kommer med min nuvarande hoj och är mer aktsamma.
220kg är inte farligt. Min lilla er6 väger 213 har jag för mig.
Jag har inte märkt nån direkt skillnad på folks uppmärksamhet relaterat till att köra med öppet blås eller pluggat.
Inbillar mig att stark gul strålkastare gör lite skillnad dock.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Jjakobb
Teslaägare
Inlägg: 147
Blev medlem: 31 mar 2017 19:28
Ort: Stockholm

Re: Zero SR/F

Inlägg av Jjakobb »

TeslaTissel skrev:
Jjakobb skrev:
De största hindren för mig är att den är väldigt tung och det största problemet, att den inte låter. Känns helt livsfarligt att zippa förbi folk ljudlöst. Vill höras när jag kommer, märker att folk hör mig när jag kommer med min nuvarande hoj och är mer aktsamma.
Det är nog lite ovana med att plötsligt köra utan ljud.
Zero har funnits ett tag och de är onekligen spännande, men vi har faktiskt även svenska konstruktioner som ser riktigt lovande ut.

Cake konstigt namn men... https://ridecake.com
Har svårt att se att det skulle vara en vanesak, skulle kräva ett nytt körbeteende där jag mer än idag utgår från att folk inte "ser" mig.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Zero SR/F

Inlägg av TeslaTissel »

Kriper skrev:
Det här ser mycket intressant ut. https://lightningmotorcycle.com


Den där är ju synnerligen intressant!?
Kombinationen solceller och el-MC har jag verkligen inte sett förut!
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Zero SR/F

Inlägg av evilirish »

Kriper skrev:
Det här ser mycket intressant ut. https://lightningmotorcycle.com
Ska avtäckas en gat-variant nu i mars: https://lightningmotorcycle.com/strike-motor/

*dregel*
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Zero SR/F

Inlägg av TeslaTissel »

evilirish skrev:
Kriper skrev:
Det här ser mycket intressant ut. https://lightningmotorcycle.com
Ska avtäckas en gat-variant nu i mars: https://lightningmotorcycle.com/strike-motor/

*dregel*

Kanske dags skapa en el-MC-tråd?

Skitdåligt ljud men... Zero CTO Abe Ashkanazi interview on SR/F launch

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Zero SR/F

Inlägg av taliz »

Synd man inte kan få 60k bonus för mc-köp, då hade det nog blivit en order.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Zero SR/F

Inlägg av StefL »

taliz skrev:
Jjakobb skrev:
De största hindren för mig är att den är väldigt tung och det största problemet, att den inte låter. Känns helt livsfarligt att zippa förbi folk ljudlöst. Vill höras när jag kommer, märker att folk hör mig när jag kommer med min nuvarande hoj och är mer aktsamma.
220kg är inte farligt. Min lilla er6 väger 213 har jag för mig.
Jag har inte märkt nån direkt skillnad på folks uppmärksamhet relaterat till att köra med öppet blås eller pluggat.
Inbillar mig att stark gul strålkastare gör lite skillnad dock.
220 pannor är snarare sensationellt lite för en elektrisk hoj med den prestandan. Jag hade en BMW R1100S med 99 hästars boxer och den vägde rätt precis 220, en grym sporttourer. Räckvidden ser ju också klart rimlig ut - 26 mil i stadstrafik gör att man åtminstone borde kunna närma sig 20 mil vid landsvägskörning om man inte blåser på för fullt i motorvägsfart. Den enda "issue" som kvarstår i min bok (ja, förutom priset då...) är laddningstiden; man vill kanske inte alltid stanna en timme var 20'e mil. Men detta är absolut ett kliv i rätt riktning!
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Zero SR/F

Inlägg av TeslaTissel »

StefL skrev:
taliz skrev:
Jjakobb skrev:
De största hindren för mig är att den är väldigt tung och det största problemet, att den inte låter. Känns helt livsfarligt att zippa förbi folk ljudlöst. Vill höras när jag kommer, märker att folk hör mig när jag kommer med min nuvarande hoj och är mer aktsamma.
220kg är inte farligt. Min lilla er6 väger 213 har jag för mig.
Jag har inte märkt nån direkt skillnad på folks uppmärksamhet relaterat till att köra med öppet blås eller pluggat.
Inbillar mig att stark gul strålkastare gör lite skillnad dock.
220 pannor är snarare sensationellt lite för en elektrisk hoj med den prestandan. Jag hade en BMW R1100S med 99 hästars boxer och den vägde rätt precis 220, en grym sporttourer. Räckvidden ser ju också klart rimlig ut - 26 mil i stadstrafik gör att man åtminstone borde kunna närma sig 20 mil vid landsvägskörning om man inte blåser på för fullt i motorvägsfart. Den enda "issue" som kvarstår i min bok (ja, förutom priset då...) är laddningstiden; man vill kanske inte alltid stanna en timme var 20'e mil. Men detta är absolut ett kliv i rätt riktning!
Sitter man hela 20 mil på hoj egentligen? Har själv kört väldigt mycket hoj som pendlare och gjorde långresor på 60 mil då och då men då stannade jag väldigt ofta tack vare det är så smidigt med hoj. Fick träsmak rätt snart och vibrationer i händerna var irriterande vanligt om jag envisades köra långa etapper.
Körde iofs inte stora hojar så sittkomfort är också en viktig faktor. - Bara min reflektion kring det. :D
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Zero SR/F

Inlägg av TeslaTissel »

Mycket bra klipp!

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Zero SR/F

Inlägg av taliz »

StefL skrev:
Räckvidden ser ju också klart rimlig ut - 26 mil i stadstrafik gör att man åtminstone borde kunna närma sig 20 mil vid landsvägskörning om man inte blåser på för fullt i motorvägsfart. Den enda "issue" som kvarstår i min bok (ja, förutom priset då...) är laddningstiden; man vill kanske inte alltid stanna en timme var 20'e mil. Men detta är absolut ett kliv i rätt riktning!
Nja, 132km i 113kmh säger dom ju. Så tippar på knappt 10 mil om man vill ha några procent över i botten, och slippa ladda till 100%.
Dvs det är definitivt ingen långfärdshoj. Lagom för lite skoj efter jobbet, eller som pendlare/stadshoj.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Zero SR/F

Inlägg av StefL »

TeslaTissel skrev:
StefL skrev:
220 pannor är snarare sensationellt lite för en elektrisk hoj med den prestandan. Jag hade en BMW R1100S med 99 hästars boxer och den vägde rätt precis 220, en grym sporttourer. Räckvidden ser ju också klart rimlig ut - 26 mil i stadstrafik gör att man åtminstone borde kunna närma sig 20 mil vid landsvägskörning om man inte blåser på för fullt i motorvägsfart. Den enda "issue" som kvarstår i min bok (ja, förutom priset då...) är laddningstiden; man vill kanske inte alltid stanna en timme var 20'e mil. Men detta är absolut ett kliv i rätt riktning!
Sitter man hela 20 mil på hoj egentligen? Har själv kört väldigt mycket hoj som pendlare och gjorde långresor på 60 mil då och då men då stannade jag väldigt ofta tack vare det är så smidigt med hoj. Fick träsmak rätt snart och vibrationer i händerna var irriterande vanligt om jag envisades köra långa etapper.
Körde iofs inte stora hojar så sittkomfort är också en viktig faktor. - Bara min reflektion kring det. :D
20 klarar man utan problem - eller tja, på bra vägar i alla fall - men sen vill man gärna ha en paus. Vibrationerna beror ju ofta på motorn, inte minst om man har en twin eller singel, så det lär du förmodligen slippa med en elhoj. De flesta dagar på en långresa kör man kanske inte så långt men jag har ibland t.ex. förflyttat mig 60+ mil under en dag och då är det lite segt att behöva ta flera timslånga pauser.
taliz skrev:
Nja, 132km i 113kmh säger dom ju. Så tippar på knappt 10 mil om man vill ha några procent över i botten, och slippa ladda till 100%.
Dvs det är definitivt ingen långfärdshoj. Lagom för lite skoj efter jobbet, eller som pendlare/stadshoj.
Jo jag läste siffrorna efter jag skrev inlägget. Men jag menade också att kör man landsväg och håller sina 80-90 borde man åtminstone ha en möjilghet att närma sig 20 mil. Och kör man t.ex. i Norge som jag gjort några gånger räcker det oftast med den farten - för att inte tala om risken att det kan bli dyrt också om man kör fortare och "fel" personer råkar se det :lol: . Men jag inser också att man inte vill ladda fullt hela tiden heller för det tar ju länge. Åt rätt håll går det åtminstone så vem vet vad som finns på marknaden om 5-10 år.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Jerka
Inlägg: 933
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Zero SR/F

Inlägg av Jerka »

Är det så lätt att få tag på trefas eller Schuko när man är ute och åker? Och behöver man ta med egen sladd? Jag tänker att det vore smidigt med CCS eftersom de finns utmärkta på karta, är avsedda för laddning och inte kräver att man har med sig sladd själv (förutom att det går snabbare såklart).
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5490
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Zero SR/F

Inlägg av Gustafsson »

Den borde komma med typ2 kontakt till Europa (?).
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Zero SR/F

Inlägg av bylund »

Tidigare Zero har haft möjlighet att ladda med typ 2 (tillval har jag för mig).
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Zero
Inlägg: 7
Blev medlem: 14 apr 2017 17:50

Re: Zero SR/F

Inlägg av Zero »

Zero SR/F har typ 2 i Europa och typ 1 i USA:
Bild

Standardmodellen har en 3 kW laddare. Premium har 2x 3 kW. Båda kan kompletteras med en extra på 6 kW, totalt upp till 12 kW som kan användas tillsammans över varsin fas eller en separat via adapter till shuko.
Mer om Zero SR/F finns nu här:
http://mickesmotor.se/detta-ar-zero-sr- ... ch-190-nm/
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Zero SR/F

Inlägg av taliz »

Zero skrev:
Zero SR/F har typ 2 i Europa och typ 1 i USA:
Bild

Standardmodellen har en 3 kW laddare. Premium har 2x 3 kW. Båda kan kompletteras med en extra på 6 kW, totalt upp till 12 kW som kan användas tillsammans över varsin fas eller en separat via adapter till shuko.
Mer om Zero SR/F finns nu här:
http://mickesmotor.se/detta-ar-zero-sr- ... ch-190-nm/
Najs, när finns de för provkörning? April/maj? :)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 811
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Re: Zero SR/F

Inlägg av Jojo »

Dessa här är mina favoriter:
Energica
Snabbladdning möjlig (ca 25 min). Nu måste jag börja spara...
Skriv svar