Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Audi e-tron

Inläggav Teslaägare Verdi » 02 mar 2019 23:33

taliz skrev:Ja på ett sätt gynnar det ju dom som fortsätter köra Tesla, nästa bil blir billigare.
Lite som när bostadsmarknaden går ner, då passar man på att uppgradera.
Att byta märke blir som att flytta utomlands, man får ingen vinning av prisfallet.
Tvärtom blir ju risken här att Teslas prissänkning även sänker andrahandsvärdet på etron.

Det är väl en av huvudanledningarna till prissänkningen skulle jag tippa. Konkurrenterna har antagligen detaljstuderat Teslas prissättning och utgått från det. Nu kommer Tesla och ritar om spelplanen. Är som ett parti schack nästan.
Model S 100D -18 Obsidian black.
Model 3 LR AWD -19 MC White [beställd]
Model S 90D -16 MC Red
Model S 75D -17 Midnight silver
Användarvisningsbild
Verdi
Teslaägare

Inläggav Teslaägare frippe » 02 mar 2019 23:37

taliz skrev:Ja på ett sätt gynnar det ju dom som fortsätter köra Tesla, nästa bil blir billigare.
Att byta märke blir som att flytta utomlands, man får ingen vinning av prisfallet.
Tvärtom blir ju risken här att Teslas prissänkning även sänker andrahandsvärdet på etron.

Hursomhelst är det ju trist att folk blir sura, men de var väl tvungna helt enkelt.
Hellre att folk är sura ett tag än att Tesla går under, vi har fortfarande inte nått så långt att elbilsövergången kommer fortgå utan dom tyvärr.

Nästa bil blir visserligen billigare, men den teslan man har har över en natt tappat stort i värde om man inte sitter med garanterat restvärde.
Så summan blir lika oavsett.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Referralkod: fredrik73366

Audi e-tron

Inläggav Teslaägare taliz » 02 mar 2019 23:44

Verdi skrev:

Det är väl en av huvudanledningarna till prissänkningen skulle jag tippa. Konkurrenterna har antagligen detaljstuderat Teslas prissättning och utgått från det. Nu kommer Tesla och ritar om spelplanen. Är som ett parti schack nästan.

Hehe ja det är lite som när Magnus Carlsen spelar mot flera dussin spelare samtidigt. De sitter och grubblar och han bara placerar pjäserna som om det vore ett löpande band.

Här spelar han mot 10st samtidigt och ser inte ens brädet utan har allt i huvudet:
Bild

"Elon vs auto execs" :D
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Referralkod: martin51282

Inläggav Teslaägare Legato » 02 mar 2019 23:53

frippe skrev:

Hursomhelst är det ju trist att folk blir sura, men de var väl tvungna helt enkelt.
Hellre att folk är sura ett tag än att Tesla går under, vi har fortfarande inte nått så långt att elbilsövergången kommer fortgå utan dom tyvärr.

Nästa bil blir visserligen billigare, men den teslan man har har över en natt tappat stort i värde om man inte sitter med garanterat restvärde.

Nope. Värdet på din begagnade bil har fallit mindre än det gjort på de nya bilarna. Förutsatt att man vill ligga kvar på samma nivå eller uppgradera så har förändringen medfört en besparing.
SÅLD - Röd X75D (fd X60d) 2016
SÅLD - Svart (blacked out) S75D 2017
Svart LR3D 2019
Röd X100D 2017
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Audi e-tron

Inläggav Teslaägare taliz » 02 mar 2019 23:53

frippe skrev:

Nja, poängen var att du tappar ännu mer om du byter märke, då de tappar andrahandsvärde om inte de gör motsvarande prissänkning.
Det tesla nu gjorde bör ju nämligen påverka tex etron också.
Stannar du "i familjen" blir det som Verdi säger en vinst, då du sparar på nästa bil.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Referralkod: martin51282

Inläggav Teslaägare Legato » 02 mar 2019 23:59

taliz skrev:
Verdi skrev:

Hehe ja det är lite som när Magnus Carlsen spelar mot flera dussin spelare samtidigt. De sitter och grubblar och han bara placerar pjäserna som om det vore ett löpande band.

Här spelar han mot 10st samtidigt och ser inte ens brädet utan har allt i huvudet:
Bild

"Elon vs auto execs" :D

Blir tvungen att dra en anekdot... Som gammalt pokerproffs har jag vänner som är eller varit världselit i schack, backgammon och bridge.

En pokerkväll tog en av mina vänner med en ny kille som var väldigt kaxig. Efter ett par timmar hade han snabbt förlorat ganska mycket och vi föreslog att vi skulle ta en paus. Han sa "mmm, ni är kanske bättre på poker men schack har ni ingen chans i". Min kompis som var ordentligt berusad svarade "vi kan ta en match, men du får säga hur du flyttar, jag lägger mig i soffan och säger hur jag flyttar." Ganska snart var killen schack matt och konstaterade med svansen mellan benen "jag ska nog gå hem nu" :lol:
SÅLD - Röd X75D (fd X60d) 2016
SÅLD - Svart (blacked out) S75D 2017
Svart LR3D 2019
Röd X100D 2017
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inläggav Teslaägare boreno » 09 mar 2019 20:30

Jag har dålig koll på eTron så detta kanske inte är så intressant. Jag såg 3st stå och ladda här i Tyskland idag:

7ACD7843-9B0E-4A84-8CD4-9DAC562CC416.jpeg

A18F7EBB-C688-41B1-B726-806A83C51DFE.jpeg

4C67140A-51AF-444A-A22A-E953C601521B.jpeg
Dementor är en Model S 90D Aug 2016 | Midnight silver metallic | Panoramatak | Svart skinnklädsel | Kolfiberdekor | Luftfjädring | Svart alcantarainnertak | Köldpaket | Autopilot | Hi-Fi paket | Premiumpaket | 21" grå turbinhjul
Användarvisningsbild
boreno
Teslaägare

Inläggav Teslaägare dhogborg » 09 mar 2019 20:37

Hur vanliga är e-trons i det vilda nu? Såg en ute på gatan i torsdags, första gången! Ägs av DinBil, så demovagn antar jag?

IMG_0159.jpg
Model S, eldriven.
Användarvisningsbild
dhogborg
Teslaägare

Inläggav Henrik Torphammar » 09 mar 2019 20:53

dhogborg skrev:Hur vanliga är e-trons i det vilda nu? Såg en ute på gatan i torsdags, första gången! Ägs av DinBil, så demovagn antar jag?

IMG_0159.jpg

Såg en i Ljungby utan kamouflage med någon tidnings testskylt på dörren för två veckor sedan.

(samt idag en vit m3 i Växjö)
Superhero
Användarvisningsbild
Henrik Torphammar

Inläggav Stevvee » 10 mar 2019 10:23

dhogborg skrev:Hur vanliga är e-trons i det vilda nu? Såg en ute på gatan i torsdags, första gången! Ägs av DinBil, så demovagn antar jag?

IMG_0159.jpg

Såg en privatägd i Sthlm i fredags.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Stevvee

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon