Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Audi e-tron

Inläggav Geni87 » 10 mar 2019 10:33

Och jag såg en privatägd (tror jag, ingen tryckt grafik på bilen iaf) utanför Bengtsfors i fredags.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Geni87

Inläggav elbilist p1457 » 10 mar 2019 18:58

Då har även jag provkört Audis lilla bit av poop. Jag har inte samma erfarenhet av bilar i det här segmentet som en del av er andra - har provkört S och X en gång och kör till vardags Passat GTE.

Tittade in på Möller bil i Eskilstuna som meddelat att de fått in ett exemplar v9. Första intrycket är att den är snygg. Jag började med att kolla av de praktiska sakerna: bagaget är större än jag förväntade mig från bilderna jag sett. Skulle räcka för oss som har tre barn. Utrymmet under golvet är konstigt utformat och skulle av mig nog bara användas till typ spännband.
Frunken är pytteliten och väldigt omständlig att komma in i. Vad kan man ha där? Varningstriangel och ett par dunkar spolarvätska kanske. En laddkabel som man sällan använder. Jag skulle inte ha primära laddkabeln där.
Baksätet fick godkänt av barnen. Det är vår elvaåring som sitter i mitten och han fick plats trots mittkonsolen vid benen. Men jag tror han skulle börja klaga när bilen inte känns ny och häftig längre.
I utrymmen vinner tesla, förutom på fack i interiören. Audin hade en smart hållare för mobilen i mittfacket bl a.

Ett stort plus hos Audi var att jag utan att boka en tid ändå fick ta en provtur. Säljaren brydde sig inte om att följa med. "kör i 30-45 minuter så du hinner känna på den". Lite skillnad mot Teslas förbestämda rutter.

Jag gillar inte alls att behöva kliva så högt upp för att komma in i bilen. Jag gillar egentligen inte alls SUVar så jag hade inte förväntat mig annat.
Instrumenteringen är snygg. Många knappar, men inte värre än andra bilar. Jag gillade den haptiska feedbacken på touchskärmen. Bra att man behöver trycka till lite, blir lättare att undvika feltryck.
Menyerna känns lite gammalmodiga. Undre mittskärmen verkar bara vara för klimatet. Onödigt stor isåfall. Känns också onödigt att knappa sig till undermenyer som bara har ett val i sig.
Jag satt väldigt skönt, bra med armstöd och tillräckligt med inställningar för mig.

Jag blev ombedd att köra i sportläget "dynamic". Det var ända sättet att göra bilen rättvisa, speciellt eftersom jag provkört tesla. Säljaren hade fått lära sig att e-tron är mycket tyngre och därför långsammare. Och den var långsammare. Även om det såklart är bra drag i den så känns den väldigt stor och tung. Inte särskilt sportig. Det som gör den mest rättvisa är ju motorväg. Den går väldigt tyst, och att öka från 90 till 140 var otroligt smidigt. Bilen blev inte alls skakig eller högljudd i höga farter.

Andra plus är hud:en. Har inte testat det tidigare och det var riktigt sjysst. Även att kunna mata in adresser i naven genom att kludda med fingrarna var en bra upplevelse.

Vi får se om dom svarar tesla på priset.
p1457
elbilist

Inläggav Teslaägare bjelkeman » 11 mar 2019 14:45

Träffade någon på Mall of Scandinavia idag som hade precis provkört en e-Tron. Hen skulle byta från en väldigt stor och traditionell SUV. Tyckte att e-tron kändes som vilken SUV som helst och tänkte istället ta en Tesla Model S.

Hjälpte lite med att förklara om min upplevelse att äga en Model S. Verkar som hen var rätt nöjd. Hoppas på en till Model S ägare snart.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening. Tidigare en S75D.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare

Referralkod: THOMAS2261

Inläggav Geni87 » 11 mar 2019 15:55

bjelkeman skrev:Träffade någon på Mall of Scandinavia idag som hade precis provkört en e-Tron. Hen skulle byta från en väldigt stor och traditionell SUV. Tyckte att e-tron kändes som vilken SUV som helst och tänkte istället ta en Tesla Model S.

Hjälpte lite med att förklara om min upplevelse att äga en Model S. Verkar som hen var rätt nöjd. Hoppas på en till Model S ägare snart.

Låter som hen helt enkelt ville sluta köra SUV (vettig människa för övrigt). :)
Användarvisningsbild
Geni87

Inläggav Teslaägare esaiasmaximus » 11 mar 2019 17:40

mati skrev:Jag vet inte om jag gillar designen, men jag har iaf anmält mig till nyhetsbrevet. Jag kan inte låta bli att tänka på att bilen heter bajs på franska. Hoppas att det är oavsiktligt. :?

Dom köper inga tyska bilar ändå så Kbry...
Användarvisningsbild
esaiasmaximus
Teslaägare

Inläggav Geni87 » 11 mar 2019 17:50

esaiasmaximus skrev:
mati skrev:Jag vet inte om jag gillar designen, men jag har iaf anmält mig till nyhetsbrevet. Jag kan inte låta bli att tänka på att bilen heter bajs på franska. Hoppas att det är oavsiktligt. :?

Dom köper inga tyska bilar ändå så Kbry...

Nä de köper ju bara sisådär 400 000 bilar från Tyska tillverkare per år...
Användarvisningsbild
Geni87

Inläggav mjoakim » 15 mar 2019 11:21

Hörde igår från en audihandlare att e-tron kommer med Matrix LED-strålkastare som standard men är avaktiverat om man inte gjort tillvalet.

Nu till det intressanta, man kommer kunna hyra denna funktionen per vecka eller månad t ex om man ska köra till fjällen. Väldigt intressant och en ny affärsmodell.
mjoakim

Inläggav Teslaägare Addex86 » 15 mar 2019 12:53

mjoakim skrev:Hörde igår från en audihandlare att e-tron kommer med Matrix LED-strålkastare som standard men är avaktiverat om man inte gjort tillvalet.

Nu till det intressanta, man kommer kunna hyra denna funktionen per vecka eller månad t ex om man ska köra till fjällen. Väldigt intressant och en ny affärsmodell.

Det hade jag velat haft fast för autopiloten på teslan när jag åkte upp på sportlovet!
Detta var ju dock innan prissänkningen, så nu har jag köpt till det iaf :)
Model S 75D Midnight Silver
Användarvisningsbild
Addex86
Teslaägare

Referralkod: andreas38414

Inläggav elbilist Mr S » 15 mar 2019 12:56

mjoakim skrev:Hörde igår från en audihandlare att e-tron kommer med Matrix LED-strålkastare som standard men är avaktiverat om man inte gjort tillvalet.

Detta fick jag reda på redan innan beställning, så vi beställde utan. Det håller ner leasingkostnaderna och vi kan "hyra" det när det behövs. Väldigt sällan för vår del.
Audi e-tron 55 quattro
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Användarvisningsbild
Mr S
elbilist

Inläggav halper » 15 mar 2019 13:52

Ojdå, nu kommer "prenumerationsmodellen" till bilar också.
halper

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon