Såld

Här säljer du tillbehör till bilar

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Såld

Inlägg av NEO »

Såld
Senast redigerad av NEO, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Unplugged performance facelift front

Inlägg av HelectriC »

Någon som sagt de ska ha den, men inte kom? Det är intressant det där, verkar vanligare Sverige än i Norge. Men kanske för att man är bunden till köpet om man bekräftat att man ska ha det via sms, mail eller annat i Norge. Kanske inte är så i Sverige? Jag sålde några fälgar förra året och en svensk skulle ha de, jag krävde ingen handpeng för den tiden innan de skulle levereras och jag tackade nej till andra som var intresserade. När det var dags för leverans backade han ur och ville inte stå för sitt köp eller ersätta mig för något, ruttet beteende. Har aldrig upplevt nåt liknande i Norge trots att jag sålt betydligt fler grejer här.
Tror han var VD på nåt hyfsat företag, så pengar fattades nog inte.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare
Inlägg: 552
Blev medlem: 20 feb 2016 21:54

Re: Unplugged performance facelift front

Inlägg av Andersen »

Jodå, även i Sverige är motparten tvungen att hålla ett ingånget avtal. Har ni kommit överens - även muntligt! - så har köparen ingen ångerrätt, om ni inte avtalat om det i förväg. Som säljare kan du till och med ha rätt till skadestånd om säljaren inte dyker upp och du drabbas av merkostnader. Men du själv får driva den processen civilrättsligt.

Handpenning är alltid ett bra tips att kräva!
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Unplugged performance facelift front

Inlägg av LarsL »

...och samtidigt ska man aldrig betala förskott innan man har grejerna i handen.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Unplugged performance facelift front

Inlägg av NEO »

Tyvärr så delar jag Helectrics uppfattning. Att göra affärer i Norge är 999/1000 en solskenshistoria, säljare/köpare håller sitt ord och är seriösa. Står det först till kvarn så är det förste man till kvarnen som får köpa, oavsett om köpare nummer tre eller fem hostar upp mer pengar. Jag fick uppfattningen av att hålla sitt ord är en stor stolthet och man håller det man lovat.

Det är såklart tråkigt att köparen (som är medlem här på forumet) valt att backa på grund av svårigheter att hämta fronten

Diskuterade detta med en god vän till mig som är jurist och han bekräftar Andersens påstående. Jag har smsat köparen om hans skyldigheter (då vi dessutom har ett skrivet kontrakt med kontaktuppgifter och firmauppgifter) återstår att se om han väljer att göra rätt för sig. Jag hade trist nog tre köpare vid förra säljinlägget men de andra två är inte intresserade längre, vilket innebär att jag kanske inte får den såld till priset jag förväntade mig.

LarsL tråkig inställning du har, jag har faktiskt sålt och köpt en hel del med både förskottsbetalning och handpenning. Alla affärer har gått i box med glada parter på vardera sida av bordet. Det här är första gången jag stöter på problem.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Unplugged performance facelift front

Inlägg av taliz »

Har aldrig haft problem med att sälja ngt i Sverige.
Så gott som alltid blivit sålt på någon/några dagar.
Men sen brukar jag inte ha så höga förväntningar på pris osv, brukar typ vara "billigast på blocket".
Tar snygga bilder och ser till att grejerna är i toppskick. Voilà, sålt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare
Inlägg: 552
Blev medlem: 20 feb 2016 21:54

Re: Unplugged performance facelift front

Inlägg av Andersen »

MDurante skrev:
Tyvärr så delar jag Helectrics uppfattning. Att göra affärer i Norge är 999/1000 en solskenshistoria, säljare/köpare håller sitt ord och är seriösa. Står det först till kvarn så är det förste man till kvarnen som får köpa, oavsett om köpare nummer tre eller fem hostar upp mer pengar. Jag fick uppfattningen av att hålla sitt ord är en stor stolthet och man håller det man lovat.

Det är såklart tråkigt att köparen (som är medlem här på forumet) valt att backa på grund av svårigheter att hämta fronten

Diskuterade detta med en god vän till mig som är jurist och han bekräftar Andersens påstående. Jag har smsat köparen om hans skyldigheter (då vi dessutom har ett skrivet kontrakt med kontaktuppgifter och firmauppgifter) återstår att se om han väljer att göra rätt för sig. Jag hade trist nog tre köpare vid förra säljinlägget men de andra två är inte intresserade längre, vilket innebär att jag kanske inte får den såld till priset jag förväntade mig.

LarsL tråkig inställning du har, jag har faktiskt sålt och köpt en hel del med både förskottsbetalning och handpenning. Alla affärer har gått i box med glada parter på vardera sida av bordet. Det här är första gången jag stöter på problem.
Själv är jag inte jurist, men väl konsumentjournalist, och har bland annat skrivit en handbok i konsumenträtt. Slå köplagen i huvudet på alla som inte håller ingångna avtal - oavsett om de är köpare eller säljare - säger jag!
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Unplugged performance facelift front

Inlägg av HelectriC »

Andersen skrev:
Jodå, även i Sverige är motparten tvungen att hålla ett ingånget avtal. Har ni kommit överens - även muntligt! - så har köparen ingen ångerrätt, om ni inte avtalat om det i förväg. Som säljare kan du till och med ha rätt till skadestånd om säljaren inte dyker upp och du drabbas av merkostnader. Men du själv får driva den processen civilrättsligt.

Handpenning är alltid ett bra tips att kräva!
Tyvärr så kände jag att det hade blivit för omständligt och krävt för mycket tid att driva det vidare, men hade jag haft lite mer tid just då, så hade jag mycket väl kunnat göra det. Jag brukar bli ganska lack när folk bara skiter i att stå för sitt ord utan någon vettig förklaring.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Skriv svar