Dubbdäck M3P

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Delevi
Teslaägare
Inlägg: 101
Blev medlem: 18 feb 2019 09:09
Ort: Västmanland

Dubbdäck M3P

Inlägg av Delevi »

Beställde äntligen min M3P i förrgår, Tesla ringde mig igår för att kolla finansiering och frågade om jag ville ha vinterdäck till bilen, vilket jag såklart vill.
Dock så är dubbdäck ett måste för mig, fick då till svar att till M3P så måste det vara 20” även på vinterdäcken och dessa finns bara med dubbfria vinterdäck. Går att få dubbdäck i mindre dimensioner men dessa ska inte passa till Perfomance... Hade nåt att göra med bromsarna tydligen.
Är på andra sidan jordklotet, så hade rätt kass mottagning och fördröjning men kan detta verkligen stämma? Nån som har koll?
Vill ju gärna ha originalfälgar men ska jag då vara begränsad till dubbfria innerstadsdäck? :(
Model X Plaid - 23
Model Y P - 23
Model Y P - 23
Model Y P - 22
Model Y P - 22
Model X P - 20
Model 3 P - 20
Model X LR+ - 21
Model X100D -19
Model S100D -19
Model X100D -18
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Inlägg: 1489
Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
Ort: Björklinge

Re: Dubbdäck M3P

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Kan du inte plocka ut bilen nu på sommardäck och avvakta utbudet i höst?
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
Delevi
Teslaägare
Inlägg: 101
Blev medlem: 18 feb 2019 09:09
Ort: Västmanland

Re: Dubbdäck M3P

Inlägg av Delevi »

Jo, såklart. Lutar ju åt det.
Model X Plaid - 23
Model Y P - 23
Model Y P - 23
Model Y P - 22
Model Y P - 22
Model X P - 20
Model 3 P - 20
Model X LR+ - 21
Model X100D -19
Model S100D -19
Model X100D -18
Användarvisningsbild
Ante74
Teslaägare
Inlägg: 102
Blev medlem: 20 nov 2018 08:59
Ort: Skellefteå

Re: Dubbdäck M3P

Inlägg av Ante74 »

Delevi skrev:
Beställde äntligen min M3P i förrgår, Tesla ringde mig igår för att kolla finansiering och frågade om jag ville ha vinterdäck till bilen, vilket jag såklart vill.
Dock så är dubbdäck ett måste för mig, fick då till svar att till M3P så måste det vara 20” även på vinterdäcken och dessa finns bara med dubbfria vinterdäck. Går att få dubbdäck i mindre dimensioner men dessa ska inte passa till Perfomance... Hade nåt att göra med bromsarna tydligen.
Är på andra sidan jordklotet, så hade rätt kass mottagning och fördröjning men kan detta verkligen stämma? Nån som har koll?
Vill ju gärna ha originalfälgar men ska jag då vara begränsad till dubbfria innerstadsdäck? :(
Har kört 1,5 vecka nu med min M3P med dom dubbfria Pirrelli Sottozero 3 som sitter på min.
Bor i Skellefteå och har haft snöstormar, modd och 2plusgrader mm
Jag har alltid kört dubb tidigare, bilen har i detta väder varit hur bra som helst, inte ett hjulspinn.
Jag är nog nöjd med dom dubbfria just nu iallafall.
Men på svartis tror jag inte det går så bra att bromsa
2019 Model 3 Performance FSD, Svart
2021 Model 3 Performance FSD, Midnight Silver Metallic
2024 BMW i4 M50
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Dubbdäck M3P

Inlägg av Legato »

Delevi skrev:

Dock så är dubbdäck ett måste för mig
Hur pass mycket Tesla har du kört på friktionsdäck innan du kom fram till den slutsatsen? Jag hade dubb på min första Tesla, det misstaget gör jag inte igen. Fantastisk väghållning på friktion och i en elbil är det ännu viktigare att hålla nere däckljud imo.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Delevi
Teslaägare
Inlägg: 101
Blev medlem: 18 feb 2019 09:09
Ort: Västmanland

Re: Dubbdäck M3P

Inlägg av Delevi »

Ok, där ser man.
Då blir det friktionsdäck trots allt. Tack för hjälpen!
Model X Plaid - 23
Model Y P - 23
Model Y P - 23
Model Y P - 22
Model Y P - 22
Model X P - 20
Model 3 P - 20
Model X LR+ - 21
Model X100D -19
Model S100D -19
Model X100D -18
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Dubbdäck M3P

Inlägg av Tellus »

Ante74 skrev:
Delevi skrev:
Beställde äntligen min M3P i förrgår, Tesla ringde mig igår för att kolla finansiering och frågade om jag ville ha vinterdäck till bilen, vilket jag såklart vill.
Dock så är dubbdäck ett måste för mig, fick då till svar att till M3P så måste det vara 20” även på vinterdäcken och dessa finns bara med dubbfria vinterdäck. Går att få dubbdäck i mindre dimensioner men dessa ska inte passa till Perfomance... Hade nåt att göra med bromsarna tydligen.
Är på andra sidan jordklotet, så hade rätt kass mottagning och fördröjning men kan detta verkligen stämma? Nån som har koll?
Vill ju gärna ha originalfälgar men ska jag då vara begränsad till dubbfria innerstadsdäck? :(
Har kört 1,5 vecka nu med min M3P med dom dubbfria Pirrelli Sottozero 3 som sitter på min.
Bor i Skellefteå och har haft snöstormar, modd och 2plusgrader mm
Jag har alltid kört dubb tidigare, bilen har i detta väder varit hur bra som helst, inte ett hjulspinn.
Jag är nog nöjd med dom dubbfria just nu iallafall.
Men på svartis tror jag inte det går så bra att bromsa
Hur gjorde du för att få dom däcken? Jag kan bara välja nokian r3 fast jag pratat med dom.
Upplever du Sottozero3 bullriga?
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Yxel
Teslaägare
Inlägg: 549
Blev medlem: 02 apr 2017 17:29

Re: Dubbdäck M3P

Inlägg av Yxel »

Delevi skrev:
Ok, där ser man.
Då blir det friktionsdäck trots allt. Tack för hjälpen!
Älskar inställningen :)

"Jag måste ha dubbdäck"

3 användare skriver att man inte behöver ha dubbdäck

"Ok, där ser man då blir det friktion"

:) Instämmer med övriga, framkomligheten är fenomenal. Det är bara svartisen som är det farliga.
Multicoat Red Model X P100D
Användarvisningsbild
Ante74
Teslaägare
Inlägg: 102
Blev medlem: 20 nov 2018 08:59
Ort: Skellefteå

Re: Dubbdäck M3P

Inlägg av Ante74 »

Tellus skrev:
Ante74 skrev:
Delevi skrev:
Beställde äntligen min M3P i förrgår, Tesla ringde mig igår för att kolla finansiering och frågade om jag ville ha vinterdäck till bilen, vilket jag såklart vill.
Dock så är dubbdäck ett måste för mig, fick då till svar att till M3P så måste det vara 20” även på vinterdäcken och dessa finns bara med dubbfria vinterdäck. Går att få dubbdäck i mindre dimensioner men dessa ska inte passa till Perfomance... Hade nåt att göra med bromsarna tydligen.
Är på andra sidan jordklotet, så hade rätt kass mottagning och fördröjning men kan detta verkligen stämma? Nån som har koll?
Vill ju gärna ha originalfälgar men ska jag då vara begränsad till dubbfria innerstadsdäck? :(
Har kört 1,5 vecka nu med min M3P med dom dubbfria Pirrelli Sottozero 3 som sitter på min.
Bor i Skellefteå och har haft snöstormar, modd och 2plusgrader mm
Jag har alltid kört dubb tidigare, bilen har i detta väder varit hur bra som helst, inte ett hjulspinn.
Jag är nog nöjd med dom dubbfria just nu iallafall.
Men på svartis tror jag inte det går så bra att bromsa
Hur gjorde du för att få dom däcken? Jag kan bara välja nokian r3 fast jag pratat med dom.
Upplever du Sottozero3 bullriga?

Jag gjorde ingenting, trodde det skulle vara Nokian som det står på hemsidan.
När jag kom hem efter 75mil så kollade jag vad det stod på dom och då var det Pirrelli Sottozero 3 .
Dom kanske hade slut Nokian eller inte hade fått dom ännu.
Nokian är väl lite bättre tror jag.
Tyckte dom var väldigt tysta faktiskt. Eftersom jag är van dubbdäck så var det väldigt skönt att slippa dubbljudet.
2019 Model 3 Performance FSD, Svart
2021 Model 3 Performance FSD, Midnight Silver Metallic
2024 BMW i4 M50
Användarvisningsbild
Grovsnus
Teslaägare
Inlägg: 89
Blev medlem: 14 maj 2018 21:59
Ort: Sandviken

Re: Dubbdäck M3P

Inlägg av Grovsnus »

har beställt 19 tum med dubb!
Men nu så börjar jag få lite ångest! blir ljudet så mycket mer med dubb i en model 3????
Någon som har dubb och kan jämföra med utan dubb??

Jo fälgarana passar m3p!
Tesla Model P3D röd med vit inredning!
Renault Zoe Intense 41 kWh -18
Användarvisningsbild
Johan84
Teslaägare
Inlägg: 163
Blev medlem: 22 dec 2018 00:11
Ort: Umeå

Re: Dubbdäck M3P

Inlägg av Johan84 »

Jag tänkte beställa 2 uppsättningar 19” fälgar och sälja mina 20” orginalhjul då jag inte tycker dom är så snygga och vill hellre köra på 19”.

Är det någon som satt på 3e parts fälgar på en performance än. Är centrumhål på 75 på dessa och tänkte köra med centreringsrin och ifall det inte går att fräsa ur 5mm för bultskallen på navet så kör jag 5mm spacers, är et 38 på fälgarna och et 40 original så blir +/- 2-3mm vilket borde va inom marginal. Har kollat på USA filmen i tråden och tänkte gå på det. Någon som tror på det?

Svart på sommar och grå på vinter, tror det blir nice med röda bromsoken.
96627328-0285-4305-8D00-C293B32FB82F.jpeg
83569DFE-2365-4427-8216-31CB78B13077.jpeg
Röd S100D -18, OZ superturismo black 21”, Chrome Delete, EAP+FSD och fri SuC.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Dubbdäck M3P

Inlägg av TiborBlomhall »

Allmänt är det så att elbilar klarar sig bättre med odubbade däck än avgasbilar

http://teslaclubsweden.se/odubbade-vinterdack/

Måste man ändå ha dubbade däck skulle jag föreslå Michelin X-Ice North 4 som är tystare än vanliga dubbdäck

http://teslaclubsweden.se/michelin-x-ic ... xperience/
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Dubbdäck M3P

Inlägg av Legato »

Johan84 skrev:
Jag tänkte beställa 2 uppsättningar 19” fälgar och sälja mina 20” orginalhjul då jag inte tycker dom är så snygga och vill hellre köra på 19”.

Är det någon som satt på 3e parts fälgar på en performance än. Är centrumhål på 75 på dessa och tänkte köra med centreringsrin och ifall det inte går att fräsa ur 5mm för bultskallen på navet så kör jag 5mm spacers, är et 38 på fälgarna och et 40 original så blir +/- 2-3mm vilket borde va inom marginal. Har kollat på USA filmen i tråden och tänkte gå på det. Någon som tror på det?

Svart på sommar och grå på vinter, tror det blir nice med röda bromsoken.
96627328-0285-4305-8D00-C293B32FB82F.jpeg
83569DFE-2365-4427-8216-31CB78B13077.jpeg
Hehe jag gör tvärtom. Har beställt nästan samma fälg fast i 20".
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Dubbdäck M3P

Inlägg av TeslaTissel »

[quote="Grovsnus"]har beställt 19 tum med dubb!
Men nu så börjar jag få lite ångest! blir ljudet så mycket mer med dubb i en model 3????
Någon som har dubb och kan jämföra med utan dubb??

Jo fälgarana passar m3p![/

Ja givetvis blir det bullrigt -

Användarvisningsbild
Johan84
Teslaägare
Inlägg: 163
Blev medlem: 22 dec 2018 00:11
Ort: Umeå

Re: Dubbdäck M3P

Inlägg av Johan84 »

TiborBlomhall skrev:
Allmänt är det så att elbilar klarar sig bättre med odubbade däck än avgasbilar

http://teslaclubsweden.se/odubbade-vinterdack/

Måste man ändå ha dubbade däck skulle jag föreslå Michelin X-Ice North 4 som är tystare än vanliga dubbdäck

http://teslaclubsweden.se/michelin-x-ic ... xperience/
Det är inte hjulspinn jag är orolig över. Pendlar på isiga inlandsvägar i Norrland och är bromssträcka för renar som känns anledningen att köra dubbat. Vet inte hur det skulle va olika mot en avgasbil? Skulle det va någon teknik i teslan som gör det bättre? Kört första vintern med friktion på min andra bil som är en allroad och det är helt ohållbart. Men kanske finns bättre däck än dom men ofta väldigt lite asfalt och mest is utan salt. Bra tips med x-Ice. Hade tänkt gå på hakka9 annars men ska jämföra buller.
Röd S100D -18, OZ superturismo black 21”, Chrome Delete, EAP+FSD och fri SuC.
juristen
Teslaägare
Inlägg: 859
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Dubbdäck M3P

Inlägg av juristen »

Precis, en elbil upphäver inte fysikens lagar. Dubbar har bättre grepp än odubbat på is, det går inte att komma ifrån. Jag kör mycket Norrlands inland med min fyrhjulsdrivna Audi som också går mycket mjukt med sin automatlåda - växlingarna märks aldrig. Jag kör odubbat och har aldrig problem med hjulspinn, jag har aldrig kört fast och jag tar mig iväg fort. Men jag blir ifrånkörd av tvåhjulsdrivna bilar med dubbdäck på kurviga vägar och jag får anpassa farten efter min längre bromssträcka på halt underlag.

Jag har alltid kört odubbat tidigare, för jag har ansett att fördelarna övervägt. Då har jag bott längs kusten och vägarna har ofta varit bara även på vintern. Nu i inlandet är det mycket mer is på vintern och jag ångrar att jag inte köpte dubbade däck. Det beror på vart man bor, hur man kör och vilka behov man har, men jag förstår att dubbat verkligen kan vara ett krav.

Hakka 9 ska ju ha stötdämpare på dubbarna och vara tystare också, men jag har inte sett någon jämförelse med dom.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Dubbdäck M3P

Inlägg av ovelundkvist »

Körde också dubbat första säsongen men aldrig mer! Med den tysta bilen blir rasslet outhärdligt. De två däckfirmor jag pratat med avråder från Nokia friktionsdäck på Model S & X eftersom de är så tunga, så jag kör med Pirelli Sottosero sen tre år och är väldigt nöjd!
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5180
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Dubbdäck M3P

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Ante74 skrev:
Tellus skrev:
Ante74 skrev:
Delevi skrev:
Beställde äntligen min M3P i förrgår, Tesla ringde mig igår för att kolla finansiering och frågade om jag ville ha vinterdäck till bilen, vilket jag såklart vill.
Dock så är dubbdäck ett måste för mig, fick då till svar att till M3P så måste det vara 20” även på vinterdäcken och dessa finns bara med dubbfria vinterdäck. Går att få dubbdäck i mindre dimensioner men dessa ska inte passa till Perfomance... Hade nåt att göra med bromsarna tydligen.
Är på andra sidan jordklotet, så hade rätt kass mottagning och fördröjning men kan detta verkligen stämma? Nån som har koll?
Vill ju gärna ha originalfälgar men ska jag då vara begränsad till dubbfria innerstadsdäck? :(
Har kört 1,5 vecka nu med min M3P med dom dubbfria Pirrelli Sottozero 3 som sitter på min.
Bor i Skellefteå och har haft snöstormar, modd och 2plusgrader mm
Jag har alltid kört dubb tidigare, bilen har i detta väder varit hur bra som helst, inte ett hjulspinn.
Jag är nog nöjd med dom dubbfria just nu iallafall.
Men på svartis tror jag inte det går så bra att bromsa
Hur gjorde du för att få dom däcken? Jag kan bara välja nokian r3 fast jag pratat med dom.
Upplever du Sottozero3 bullriga?
Jag gjorde ingenting, trodde det skulle vara Nokian som det står på hemsidan.
När jag kom hem e är van dubbdäck så var det väldigt skönt att slippa dubbljudet.
Pirelli Sottozero och Nokian R3 är två olika typer av däck som inte går att jämföra rakt av.

Sottozero är europeiskt vinterdäck och Nokian R3 är nordiskt vinterdäck. Europeiska vinterdäck har mycket sämre grepp i snö och vid låga temperaturer eftersom gummiblandningen är mycket hårdare. Fördelen är att de är mycket stabilare på torrt underlag och när temperaturen är över 0˚.

Jag bor på skånska västkusten och snö finns i realiteten inte mer än en handfull dagar per år. Och temperaturen är väldigt sällan under 0˚. Jag har kört på Pirelli Sottozero och Nokian WR (som också är europeiskt vinterdäck) på min Model S eftersom de nordiska vinterdäcken blir svajiga på en så tung bil så fort tempen stiger lite.

Jag skulle dock aldrig köra på Sottozero, Nokian WR eller något annan europeiskt vinterdäck om jag bodde/körde där snö faktisk är en realitet. För då är de däcken faktiskt inte så mycket att hurra för. Så hade jag bott där det finns snö och beställt Nokian R3 men fått Sottozero, hade jag krävt att få byta.
Model Y P
Model S P
Model S P
Skriv svar