Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Dubbdäck M3P

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Dubbdäck M3P

Inläggav Teslaägare Delevi » 15 mar 2019 05:39

Beställde äntligen min M3P i förrgår, Tesla ringde mig igår för att kolla finansiering och frågade om jag ville ha vinterdäck till bilen, vilket jag såklart vill.
Dock så är dubbdäck ett måste för mig, fick då till svar att till M3P så måste det vara 20” även på vinterdäcken och dessa finns bara med dubbfria vinterdäck. Går att få dubbdäck i mindre dimensioner men dessa ska inte passa till Perfomance... Hade nåt att göra med bromsarna tydligen.
Är på andra sidan jordklotet, så hade rätt kass mottagning och fördröjning men kan detta verkligen stämma? Nån som har koll?
Vill ju gärna ha originalfälgar men ska jag då vara begränsad till dubbfria innerstadsdäck? :(
Användarvisningsbild
Delevi
Teslaägare

Re: Dubbdäck M3P

Inläggav Teslaägare SR-71-BlackBird » 15 mar 2019 05:41

Kan du inte plocka ut bilen nu på sommardäck och avvakta utbudet i höst?
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare

Referralkod: stefan9931

Inläggav Teslaägare Delevi » 15 mar 2019 06:08

Jo, såklart. Lutar ju åt det.
Användarvisningsbild
Delevi
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Ante74 » 15 mar 2019 08:02

Delevi skrev:Beställde äntligen min M3P i förrgår, Tesla ringde mig igår för att kolla finansiering och frågade om jag ville ha vinterdäck till bilen, vilket jag såklart vill.
Dock så är dubbdäck ett måste för mig, fick då till svar att till M3P så måste det vara 20” även på vinterdäcken och dessa finns bara med dubbfria vinterdäck. Går att få dubbdäck i mindre dimensioner men dessa ska inte passa till Perfomance... Hade nåt att göra med bromsarna tydligen.
Är på andra sidan jordklotet, så hade rätt kass mottagning och fördröjning men kan detta verkligen stämma? Nån som har koll?
Vill ju gärna ha originalfälgar men ska jag då vara begränsad till dubbfria innerstadsdäck? :(

Har kört 1,5 vecka nu med min M3P med dom dubbfria Pirrelli Sottozero 3 som sitter på min.
Bor i Skellefteå och har haft snöstormar, modd och 2plusgrader mm
Jag har alltid kört dubb tidigare, bilen har i detta väder varit hur bra som helst, inte ett hjulspinn.
Jag är nog nöjd med dom dubbfria just nu iallafall.
Men på svartis tror jag inte det går så bra att bromsa
Model 3 Performance EAP/FSD Svart
Användarvisningsbild
Ante74
Teslaägare

Referralkod: andreas43097

Inläggav Teslaägare Legato » 15 mar 2019 08:24

Delevi skrev:
Dock så är dubbdäck ett måste för mig

Hur pass mycket Tesla har du kört på friktionsdäck innan du kom fram till den slutsatsen? Jag hade dubb på min första Tesla, det misstaget gör jag inte igen. Fantastisk väghållning på friktion och i en elbil är det ännu viktigare att hålla nere däckljud imo.
SÅLD - Röd X75D (fd X60d) 2016
SÅLD - Svart (blacked out) S75D 2017
NO2GAS - Svart LR3D 2019
På ingång - Röd X100D 2017
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Delevi » 15 mar 2019 09:28

Ok, där ser man.
Då blir det friktionsdäck trots allt. Tack för hjälpen!
Användarvisningsbild
Delevi
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Tellus » 15 mar 2019 13:04

Ante74 skrev:
Delevi skrev:Beställde äntligen min M3P i förrgår, Tesla ringde mig igår för att kolla finansiering och frågade om jag ville ha vinterdäck till bilen, vilket jag såklart vill.

Har kört 1,5 vecka nu med min M3P med dom dubbfria Pirrelli Sottozero 3 som sitter på min.
Jag har alltid kört dubb tidigare, bilen har i detta väder varit hur bra som helst, inte ett hjulspinn.

Hur gjorde du för att få dom däcken? Jag kan bara välja nokian r3 fast jag pratat med dom.
Upplever du Sottozero3 bullriga?
Model 3 P+
Model 3 SR+
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare

Referralkod: magnus93984

Inläggav Teslaägare Yxel » 15 mar 2019 13:09

Delevi skrev:Ok, där ser man.
Då blir det friktionsdäck trots allt. Tack för hjälpen!

Älskar inställningen :)

"Jag måste ha dubbdäck"

3 användare skriver att man inte behöver ha dubbdäck

"Ok, där ser man då blir det friktion"

:) Instämmer med övriga, framkomligheten är fenomenal. Det är bara svartisen som är det farliga.
Midnight Silver P85D
Användarvisningsbild
Yxel
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Ante74 » 15 mar 2019 13:16

Tellus skrev:
Ante74 skrev:

Hur gjorde du för att få dom däcken? Jag kan bara välja nokian r3 fast jag pratat med dom.
Upplever du Sottozero3 bullriga?

Jag gjorde ingenting, trodde det skulle vara Nokian som det står på hemsidan.
När jag kom hem efter 75mil så kollade jag vad det stod på dom och då var det Pirrelli Sottozero 3 .
Dom kanske hade slut Nokian eller inte hade fått dom ännu.
Nokian är väl lite bättre tror jag.
Tyckte dom var väldigt tysta faktiskt. Eftersom jag är van dubbdäck så var det väldigt skönt att slippa dubbljudet.
Model 3 Performance EAP/FSD Svart
Användarvisningsbild
Ante74
Teslaägare

Referralkod: andreas43097

Inläggav Teslaägare Grovsnus » 15 mar 2019 13:38

har beställt 19 tum med dubb!
Men nu så börjar jag få lite ångest! blir ljudet så mycket mer med dubb i en model 3????
Någon som har dubb och kan jämföra med utan dubb??

Jo fälgarana passar m3p!
Tesla Model P3D röd med vit inredning!
Renault Zoe Intense 41 kWh -18
Användarvisningsbild
Grovsnus
Teslaägare

Referralkod: mattias74302

Nästa

Återgå till Model 3