Uppgraderat till FSD

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Uppgraderat till FSD

Inlägg av evilirish »

Ptesla skrev:
evilirish skrev:
Provade adaptiva farthållaren på vägen hem. Hade avgasbilar framför mig på motorvägen så det blev sjukt ryckigt. Är kanske en vanesak men avståndsjusteringen känns lite oraffinerad. Behöver den också "trimma in sig" som AP'n innan den funkar som den ska?
På smal 70-väg tvärnitade den 2 ggr vid möte (AP inte aktiverad, bara farthållaren). Till bilens försvar är man ute på linjerna i högerkanten för att inte toucha varandras backspeglar..


Beställde du utan autopilot men fick den adaptiva farthållaren som kompensation för prissänkningen? När/hur fick du tlllgång till autopilot på din Model 3? Du är den första här som verkar fått det.

För mig var det inte aktiverat när jag hämtade ut bilen och har fortfarande ingen info om att jag har det på mitt tesla-konto eller någonstans i bilen...
Nej detta var på Model X, ganska exakt 1 år gammal, beställd utan någon AP alls.
Fick notifikation i bilen när jag skulle åka hem från jobbet. Dock är den inte helt igång än, behöver tydligen köra några mil och träna upp sig innan den aktiveras "på riktigt".
Användarvisningsbild
armin
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 15 aug 2016 20:43
Ort: Tyresö

Re: Uppgraderat till FSD

Inlägg av armin »

Blev en FSD-uppgradering här med till slut, X:en är endast några månader gammal så något kul ska man väl hinna få för pengarna... kanske :D
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Uppgraderat till FSD

Inlägg av HelectriC »

Jag kan uppgradera till FSD för 16000NOK men jag ser verkligen inte varför? Ska kunna köra själv i stadsmiljö. Jag kör ytterst sällan i stadsmiljö. Summon på parkeringsplatser. Jag står nästan aldrig på stora parkeringsplatser. Navigate on autopilot? Det är väl bara att bilen byter fil själv istället för att man behöver aktivera blinkers först?
BMW i4 M50-22/Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Schelin
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 04 jan 2015 20:50
Ort: Kungsör

Re: Uppgraderat till FSD

Inlägg av Schelin »

Slog också till idag på FSD, ni som köpt syns det någon skillnad överhuvudtaget i bilen? Imponerande vad Tesla får en att göra konstiga saker

S75D sep 2016
S75D dec 2018
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Uppgraderat till FSD

Inlägg av evilirish »

Schelin skrev:
Slog också till idag på FSD, ni som köpt syns det någon skillnad överhuvudtaget i bilen? Imponerande vad Tesla får en att göra konstiga saker Bild

S75D sep 2016
S75D dec 2018
Summon dök upp i appen (har inte vågat testa den än) och det blir en blå ring runt den inställda hastigheten med farthållaren (hade ingen AP innan). AP har änsålänge inte dykt upp som "rattsymbol", har hört rykten om att det tar ett antal mil innan den dyker upp för att AP'n ska trimma in sig.
Användarvisningsbild
Wir
Teslaägare
Inlägg: 183
Blev medlem: 16 apr 2017 00:39
Ort: Gävle

Re: Uppgraderat till FSD

Inlägg av Wir »

Schelin skrev:
Slog också till idag på FSD, ni som köpt syns det någon skillnad överhuvudtaget i bilen? Imponerande vad Tesla får en att göra konstiga saker Bild

S75D sep 2016
S75D dec 2018
Beställde igår, ingen skillnad förutom att jag fick meddelande om att uppdateringen var lyckad (AP2 sen tidigare). Om den i framtiden kan stanna vid rödljus och avancerad summon fungerar så är det "värt" det :D
Model S 90D -17
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Uppgraderat till FSD

Inlägg av evilirish »

evilirish skrev:
Schelin skrev:
Slog också till idag på FSD, ni som köpt syns det någon skillnad överhuvudtaget i bilen? Imponerande vad Tesla får en att göra konstiga saker Bild

S75D sep 2016
S75D dec 2018
Summon dök upp i appen (har inte vågat testa den än) och det blir en blå ring runt den inställda hastigheten med farthållaren (hade ingen AP innan). AP har änsålänge inte dykt upp som "rattsymbol", har hört rykten om att det tar ett antal mil innan den dyker upp för att AP'n ska trimma in sig.
Mitt ärkepucko! Man måste ju gå in i inställningarna och aktivera AP! Provade 5 mil motorväg nyss, riktigt läskigt att låta bilen köra själv..
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19517
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Uppgraderat till FSD

Inlägg av Bjelke »

evilirish skrev:
evilirish skrev:
Schelin skrev:
Slog också till idag på FSD, ni som köpt syns det någon skillnad överhuvudtaget i bilen? Imponerande vad Tesla får en att göra konstiga saker Bild

S75D sep 2016
S75D dec 2018
Summon dök upp i appen (har inte vågat testa den än) och det blir en blå ring runt den inställda hastigheten med farthållaren (hade ingen AP innan). AP har änsålänge inte dykt upp som "rattsymbol", har hört rykten om att det tar ett antal mil innan den dyker upp för att AP'n ska trimma in sig.
Mitt ärkepucko! Man måste ju gå in i inställningarna och aktivera AP! Provade 5 mil motorväg nyss, riktigt läskigt att låta bilen köra själv..
:lol: Trevligt till slut :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Uppgraderat till FSD

Inlägg av evilirish »

Bjelke skrev:
evilirish skrev:
Mitt ärkepucko! Man måste ju gå in i inställningarna och aktivera AP! Provade 5 mil motorväg nyss, riktigt läskigt att låta bilen köra själv..
Bild Trevligt till slut :)
Ja är huvudet dumt, får kroppen lida (ansträngande att gas/bromsa/svänga själv)
Är det bara jag som tycker att bilen driver väldigt långt höger vid omkörning? Själv kompenserar jag ju alltid med att lägga mig åt vänster, men med AP känns det som den lägger sig åt höger istället.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9334
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Uppgraderat till FSD

Inlägg av bylund »

evilirish skrev:
Ja är huvudet dumt, får kroppen lida (ansträngande att gas/bromsa/svänga själv)
Är det bara jag som tycker att bilen driver väldigt långt höger vid omkörning? Själv kompenserar jag ju alltid med att lägga mig åt vänster, men med AP känns det som den lägger sig åt höger istället.
Generellt lägger den sig mer i mitten, medan man som förare oftare tenderar att lägga sig längre ifrån annan trafik.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Uppgraderat till FSD

Inlägg av evilirish »

bylund skrev:
evilirish skrev:
Ja är huvudet dumt, får kroppen lida (ansträngande att gas/bromsa/svänga själv)
Är det bara jag som tycker att bilen driver väldigt långt höger vid omkörning? Själv kompenserar jag ju alltid med att lägga mig åt vänster, men med AP känns det som den lägger sig åt höger istället.
Generellt lägger den sig mer i mitten, medan man som förare oftare tenderar att lägga sig längre ifrån annan trafik.
Jo utan trafik bredvid så ligger den i mitten, men vid omkörning av både bilar och lastbilar ligger den mycket närmare högerkanten, både fysiskt i körfältet och linjerna på lilla displayen.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8477
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Uppgraderat till FSD

Inlägg av Pontus »

Skulle inte priset gå upp innan måndag?
På min sida står det fortfarande 2000 dollar för FSD.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
artscho
Teslaägare
Inlägg: 37
Blev medlem: 28 jun 2016 14:24
Ort: Stockholm

Re: Uppgraderat till FSD

Inlägg av artscho »

Vad är det som gäller om man har AP1 hårdvara? Har inte aktiverat autopilot ännu men blev sugen. Problemet är bara att jag inte kan aktivera i mitt konto pga något fel men jag har heller inte riktigt förstått vad som ingår. Tidigare var det summon, parkering, auto steer, adaptiv farthållare men nu verkar ju en del ha flyttat över till fsd. Gäller samma sak för alla hårdvaruversioner?
Användarvisningsbild
Dansken
Teslaägare
Inlägg: 477
Blev medlem: 12 dec 2016 14:53

Re: Uppgraderat till FSD

Inlägg av Dansken »

Sitter här och våndas... Ska - Eller Ska Inte?
Från EAP till FSD med ett år tillbaka på leasingen.
Kommer jag att få glädje av någon funktionalitet? Kommer värdet på bilen att gå upp med minst 22’?
Användarvisningsbild
Larssa
Teslaägare
Inlägg: 33
Blev medlem: 24 sep 2018 21:36

Re: Uppgraderat till FSD

Inlägg av Larssa »

Skulle just beställa... men uppdaterade sidan... och gamla priset är tillbaka :(
Användarvisningsbild
Cay
Teslaägare
Inlägg: 111
Blev medlem: 27 maj 2017 20:25

Re: Uppgraderat till FSD

Inlägg av Cay »

Larssa skrev:
Skulle just beställa... men uppdaterade sidan... och gamla priset är tillbaka :(
Lider med dig, fast... Du var kanske inte helt säker på att beställa - varför annars vänta till sista sekund när sänkningen och kommande höjning varit känt i flera veckor?! :)
Användarvisningsbild
Larssa
Teslaägare
Inlägg: 33
Blev medlem: 24 sep 2018 21:36

Re: Uppgraderat till FSD

Inlägg av Larssa »

visste att det skulle höjas men inte att det skulle höjas redan nu :shock:
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Uppgraderat till FSD

Inlägg av evilirish »

Larssa skrev:
visste att det skulle höjas men inte att det skulle höjas redan nu :shock:
Skulle ju egentligen höjts natten mellan mån-tis, jänkartid. Men enligt en tweet av Elon så hade deras hemsida överbelastats så folk fick en dag till på sig.
Användarvisningsbild
Larssa
Teslaägare
Inlägg: 33
Blev medlem: 24 sep 2018 21:36

Re: Uppgraderat till FSD

Inlägg av Larssa »

Ja se där ja! Trist för min del men kul för alla som han med att köpa under rean!
Får trösta mig med att jag iallafall fick FSD för 55k i min YP bokning! :D
Användarvisningsbild
Jeddan
Teslaägare
Inlägg: 7
Blev medlem: 28 nov 2019 14:07

Re: Uppgraderat till FSD

Inlägg av Jeddan »

Är det värt att uppgradera?
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Inlägg: 852
Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
Ort: Nacka
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Re: Uppgraderat till FSD

Inlägg av loftux »

Jeddan skrev:
Är det värt att uppgradera?
Frågan om FSD är värt det beror ju på helt personliga preferenser. Blir ju lite diskussion om det emellanåt.
Som jämförelse:
En del vill satsa massor med pengar på snygga fälgar och lågprofildäck. Inte riktigt lika dyrt som FSD, men nästan. För mig är det ointressant, men däremot tycker jag att FSD är intressant, och värt att satsa pengarna på. Då är jag fullt medveten om att min Tesla nog aldrig kommer bli helt självkörande. Det jag tycker är kul, och anledningen till att jag köpte en Tesla, är att jag ser bilen som ett system, där mjukvaran är en stor del. Har aldrig varit intresserad av bilar tidigare, och är nog egentligen ointresserad vad gäller traditionella bilar fortfarande, men utvecklingen av Tesla som mer än bil är något jag tycker är skitkul. Därmed är FSD värt det för mig.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Uppgraderat till FSD

Inlägg av HelectriC »

Gillar man att sponsra Tesla utan att få nåt för det, så kan det ju vara aktuellt att köpa till FSD. Men om man förväntar något för pengarna, så är det helt bortkastat. Bilarna som säljs nu eller redan har levererats kommer med största sannolikhet aldrig bli självkörande med den hårdvara och lagstiftning som är. Lagstiftningen kommer kanske ändras på sikt, men hårdvaran är för dålig för att klara full självkörning om man är utanför spikraka motorvägar och fint väder i USA.
BMW i4 M50-22/Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14346
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Uppgraderat till FSD

Inlägg av taliz »

HelectriC skrev:
Gillar man att sponsra Tesla utan att få nåt för det, så kan det ju vara aktuellt att köpa till FSD. Men om man förväntar något för pengarna, så är det helt bortkastat. Bilarna som säljs nu eller redan har levererats kommer med största sannolikhet aldrig bli självkörande med den hårdvara och lagstiftning som är. Lagstiftningen kommer kanske ändras på sikt, men hårdvaran är för dålig för att klara full självkörning om man är utanför spikraka motorvägar och fint väder i USA.
Behövs inte mkt för att det skall vara värt kostnaden IMO.
En så liten sak som att den själv kan byta fil på motorväg är en sån grej IMO.
Just nu är det ju förbjudet av EU, men när det väl tillåts blir det ju plötsligt väldigt mycket bekvämare att köra långt.

Här är en video som visar att man faktiskt kommit en bra bit, i USA är ju regelverket betydligt mer tillåtande dvs kunderna kan dra nytta av mer funktionalitet.

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4165
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Uppgraderat till FSD

Inlägg av nek0 »

taliz skrev:
HelectriC skrev:
Gillar man att sponsra Tesla utan att få nåt för det, så kan det ju vara aktuellt att köpa till FSD. Men om man förväntar något för pengarna, så är det helt bortkastat. Bilarna som säljs nu eller redan har levererats kommer med största sannolikhet aldrig bli självkörande med den hårdvara och lagstiftning som är. Lagstiftningen kommer kanske ändras på sikt, men hårdvaran är för dålig för att klara full självkörning om man är utanför spikraka motorvägar och fint väder i USA.
Behövs inte mkt för att det skall vara värt kostnaden IMO.
En så liten sak som att den själv kan byta fil på motorväg är en sån grej IMO.
Just nu är det ju förbjudet av EU, men när det väl tillåts blir det ju plötsligt väldigt mycket bekvämare att köra långt.

Här är en video som visar att man faktiskt kommit en bra bit, i USA är ju regelverket betydligt mer tillåtande dvs kunderna kan dra nytta av mer funktionalitet.

Är det så svårt att vrida ratten 10-15 grader?
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Uppgraderat till FSD

Inlägg av BrooklynS »

I USA är FSD något helt annat och har en funktionalitet som ger märkbar komfort vid längre resor eller pendling till/från arbetet. I Europa innebär det i princip att du skall betala 60.000 för att slippa dutta till själv på blinkersspaken. Inte värt.
Tesla Y LR -22 EAP
Skriv svar