Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Ojojoj, nu närmar det sig. Min bil står redan i exporthamnen Emden i Tyskland. Snart så.... :D :)

Jag har ju ingen bil alls just nu, men min ÅF hade lovat mig att jag skulle få låna en bil (med drag) när som helst. Bara att den bilen i så fall tyvärr inte skulle vara fossilfri. Det finns ju inte direkt många elbilar som en VAG-återförsäljare kan låna ut.
Nu behöver jag en bil på onsdag och jag ringde dem för att få långa ett ånglok eller vad det nu skulle bli. Men så kom han på den otoligt trevliga idén att jag skulle ju kunna ta med mig hem en av deras två demo e-tron som lånebil. Jag tappade nästan hakan. Behålla den hela dagen och över natten? På riktigt?
Jag får nog prioritera om lite. Jag har en bil att provköra. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Audi e-tron

Inlägg av helix »

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Legato »

Åhh fyyy faaaan...

Har aldrig läst på om det där riktigt. Ska det bli ett och samma ljud som alla tillverkare måste använda eller får varje tillverkare välja "sitt" ljud inom ett visst ramverk?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Muhlegg
elbilist
Inlägg: 211
Blev medlem: 01 okt 2018 22:01

Re: Audi e-tron

Inlägg av Muhlegg »

mati skrev:
Ojojoj, nu närmar det sig. Min bil står redan i exporthamnen Emden i Tyskland. Snart så.... :D :)

Jag har ju ingen bil alls just nu, men min ÅF hade lovat mig att jag skulle få låna en bil (med drag) när som helst. Bara att den bilen i så fall tyvärr inte skulle vara fossilfri. Det finns ju inte direkt många elbilar som en VAG-återförsäljare kan låna ut.
Nu behöver jag en bil på onsdag och jag ringde dem för att få långa ett ånglok eller vad det nu skulle bli. Men så kom han på den otoligt trevliga idén att jag skulle ju kunna ta med mig hem en av deras två demo e-tron som lånebil. Jag tappade nästan hakan. Behålla den hela dagen och över natten? På riktigt?
Jag får nog prioritera om lite. Jag har en bil att provköra. :)
Kul, det blir spännande att höra vad du tycker! Har du fått någon datum för leverans? Min lämnade fabriken idag men jag vet inte när jag kan hämta ut den.
Muhlegg
elbilist
Inlägg: 211
Blev medlem: 01 okt 2018 22:01

Re: Audi e-tron

Inlägg av Muhlegg »

helix skrev:
Hoppas det går att stänga av...
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Audi e-tron

Inlägg av Klintan »

mati skrev:
Ojojoj, nu närmar det sig. Min bil står redan i exporthamnen Emden i Tyskland. Snart så.... :D :)

Jag har ju ingen bil alls just nu, men min ÅF hade lovat mig att jag skulle få låna en bil (med drag) när som helst. Bara att den bilen i så fall tyvärr inte skulle vara fossilfri. Det finns ju inte direkt många elbilar som en VAG-återförsäljare kan låna ut.
Nu behöver jag en bil på onsdag och jag ringde dem för att få långa ett ånglok eller vad det nu skulle bli. Men så kom han på den otoligt trevliga idén att jag skulle ju kunna ta med mig hem en av deras två demo e-tron som lånebil. Jag tappade nästan hakan. Behålla den hela dagen och över natten? På riktigt?
Jag får nog prioritera om lite. Jag har en bil att provköra. :)
Vad roligt! Du får komma förbi och provladda!
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Audi e-tron

Inlägg av HelectriC »

helix skrev:

Det där ljudet var sjukt irriterande. Jag tyckte Konan hade ett jobbigt ljud, men eTron slår alltså det. Face Palm på det ljudet, fy sjutton! Kan man dra en säkring?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Muhlegg skrev:
Kul, det blir spännande att höra vad du tycker! Har du fått någon datum för leverans? Min lämnade fabriken idag men jag vet inte när jag kan hämta ut den.
Nope, men den gick genom slutkontrollen i Bryssel den 13 mars och nur står den i hamnen i Emden. Den har alltså redan åkt en bra bit och det gick ju rätt fort. Därifrån skeppas den till Halmstad och sedan direkt till Lidköping. Jag hoppas och tror att den kommer nån gång i början av april. Teslan fick jag den 27 mars och med tanke på att man betalar förmånsvärde för hela månaden, vilket jag inte visste då, vill jag inte råka ut för samma sak igen.

@Klintan, jag kommer förbi när jag har fått min bil.

Angående brumbrum-ljudet har jag för mig att denna dumma EU-regel även föreskriver att ljudet måste gå att stängas av, fast bara tillfälligt, dvs nästa gång man starta bilen brummar den igen. Men i e-tron har jag hittills inte hittat hur man gör detta.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Legato skrev:
Åhh fyyy faaaan...

Har aldrig läst på om det där riktigt. Ska det bli ett och samma ljud som alla tillverkare måste använda eller får varje tillverkare välja "sitt" ljud inom ett visst ramverk?
Det finns ingen standard. Alla gör som de vill. Enda kravet är mig veterligen att det ska låta som en förbränningsmotor, men inte närmare specat på vilket sätt. När man t.ex. tar en Renault Zoe så har de ju verkligen lyckats med att inte låta som nånting man känner igen.
En grannfru har en sådan. Och här omkring brukar det oftast vara knäpptyst med tanke på att det knappt bor nån här. Då kan man ibland höra ett konstigt wao-wao-wao-wao från någonstans och man undrar vad det är som låter. Det är alltså Zoen när hon sakta rullar på grusvägen genom skogen bakom oss.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Re: Audi e-tron

Inlägg av Simon »

Undrar om inte skrikljudet från barnet skulle vara mer effektivt för att få folk att akta sig för bilen.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Simon skrev:
Undrar om inte skrikljudet från barnet skulle vara mer effektivt för att få folk att akta sig för bilen.
Jag trodde faktiskt först att det var det hela inlägget handlade om. Det där spårvagns-enterprise-warp-ljudet kopplade jag inte till bilen överhuvudtaget. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Audi e-tron

Inlägg av Jerker »

Ja, det är så att dt ska gå att stänga av tillfälligt. Jag har det som en del av rutinen när jag startar bilen och tar på säkerhetsbälte osv. att också trycka på knappen som tystar det löjliga ljudet. Däckljud och värmepump låter ju ändå mycket mer.

Funderar på att göra en mätning på olika bilar som kryper fram under 20 km/h för att få svart på vitt om verkligen en elbil är så mycket tystare än en bensinare.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
Ja, det är så att dt ska gå att stänga av tillfälligt. Jag har det som en del av rutinen när jag startar bilen och tar på säkerhetsbälte osv. att också trycka på knappen som tystar det löjliga ljudet. Däckljud och värmepump låter ju ändå mycket mer.

Funderar på att göra en mätning på olika bilar som kryper fram under 20 km/h för att få svart på vitt om verkligen en elbil är så mycket tystare än en bensinare.
Samma här. I Golfen sitter avstängningen av brumbrum ljudet i muskelminnet. Det går med ren automatik. Ibland är det redan avstängt och så sätter jag på det istället och sen undrar jag vad det är som låter så konstigt. Ett monotont wööööööööööööööööö. Det är rentav pinsamt. Tänk om andra hör detta urlöjliga ljudet. De måste ju tro att det är nåt fel på bilen och att jag bara sitter där och märker inget. Tänk vad underbart det hade varit om man hade kunnat lägga in en egen ljudfil som passar mig mycket bättre.
Nåt i den stilen kanske:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Audi e-tron

Inlägg av Jerker »

Jo, iofs, fast känslan när man kör iväg med sin elbil är ju mer så här:

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Fast då stängs ju ljudet av ändå. Det ska ju bara låta när man glider sakta - egentligen helt ljudlöst - och spanar efter synskadade eller fejsbookande människor som springer rakt ut på vägen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Audi e-tron

Inlägg av Jerker »

Det är då man ska spela Haydens symfoni 94, den med pukslaget! :mrgreen:

Jerka
Inlägg: 933
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Audi e-tron

Inlägg av Jerka »

Jag hade velat ha den här:

Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Audi e-tron

Inlägg av lator »

Jerka skrev:
Jag hade velat ha den här:

Den är klart bäst fast jag skulle nöja mig med en cykelklocka... :lol:
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Zalman3 »

En kille i Umeå som beställt en Audi e-tron säger att den har ett 120kWh batteri.
Och att man kommer att kunna låsa upp dessa kWh när man vill.
Stämmer verkligen detta?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Laban »

Zalman3 skrev:
En kille i Umeå som beställt en Audi e-tron säger att den har ett 120kWh batteri.
Och att man kommer att kunna låsa upp dessa kWh när man vill.
Stämmer verkligen detta?
Måste vara rekord i märklig marknadsföring i så fall.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Zalman3 skrev:
En kille i Umeå som beställt en Audi e-tron säger att den har ett 120kWh batteri.
Och att man kommer att kunna låsa upp dessa kWh när man vill.
Stämmer verkligen detta?
Det har jag aldrig hört talas om. Låter som BS. Enligt många som har testat så har e-tron ca 84kWh tillgängligt och Audi säger att batteriet är på 95kWh, vilket är helt rimligt. Hade det varit 120kWh så hade Audi naturligtvis marknadsfört e-tron som bilen med största batteriet på marknaden. Varför skulle de istället ljuga om batteriets verkliga storlek och lägga sig strax under Tesla fast de egentligen är bättre? Nä.
Det är möjligt att en sådan bil kommer senare, men denna är på 95kWh.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Audi e-tron

Inlägg av Henrik Torphammar »

Zalman3 skrev:
En kille i Umeå som beställt en Audi e-tron säger att den har ett 120kWh batteri.
Och att man kommer att kunna låsa upp dessa kWh när man vill.
Stämmer verkligen detta?
Lägg model 3 laddkurva över e-tron och gör en estimering så kommer du nog bra nära sanningen.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Henrik Torphammar skrev:
Zalman3 skrev:
En kille i Umeå som beställt en Audi e-tron säger att den har ett 120kWh batteri.
Och att man kommer att kunna låsa upp dessa kWh när man vill.
Stämmer verkligen detta?
Lägg model 3 laddkurva över e-tron och gör en estimering så kommer du nog bra nära sanningen.
Jag tror inte du kan räkna så. Det är helt olika batterier som högst troligen inte har samma batterikemi.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Audi e-tron

Inlägg av Henrik Torphammar »

mati skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Zalman3 skrev:
En kille i Umeå som beställt en Audi e-tron säger att den har ett 120kWh batteri.
Och att man kommer att kunna låsa upp dessa kWh när man vill.
Stämmer verkligen detta?
Lägg model 3 laddkurva över e-tron och gör en estimering så kommer du nog bra nära sanningen.
Jag tror inte du kan räkna så. Det är helt olika batterier som högst troligen inte har samma batterikemi.
Har du laddat mycket litium? Skall se om jag hinner rita lite ikväll.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6503
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Audi e-tron

Inlägg av Tars »

Jerker skrev:
Jo, iofs, fast känslan när man kör iväg med sin elbil är ju mer så här:

Den va härlig, men tror dock en del kommer ta illa vid sig. Bild
Vi bor i Sverige och det kommer alltid va någon som kommer ta illa vid sig.
Jag skulle lugnt kunna köra med denna melodi.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Skriv svar