AutoShield skrev:Hej Tesla Club Sweden,
Jag fick tips om denna tråden av en av mina tidigare Tesla kunder och tänkte sprida lite ljus i de oklarheter och påståenden som nämnts här och en del av de generella frågorna jag stöter på gällande stenskottsfilm.
Går det att lägga stenskottsfilm på en lackbehandlad bil?
-Ja, det är inte omöjligt men filmen bör läggas innan lackskydd.
Här finns det även överlapp i vad som är rätt och fel. Flertalet lackskydd går utmärkt att lägga PPF över medans andra kompromissar vidhäftningen.
Ytterst få lackskydd ger oss problem vid foliering. De flesta ceramic coatings går att polera av vilket ger bra förutsättningar. Säger din bilvårdare att endast våtslipning tar bort skyddet är risken för släpp pga kompromissad vidhäftning. Majoriteten av skydd går att torka av bilen med rätt medel.
Kan man sätta stenskottsskydd och sen köra coating över denna?
-Ja, detta går givetvis utmärkt även om där finns undantag.
”vanliga” coatings är inget problem och kompromissar inte garantierna.
Vi jobbar uteslutande med XPEL vilka inte har akrediterat något lackskydd. Då kemikalierna/coatings typ 9h keramiska kan vara rätt aggresiva, då man ej vet hur detta påverkar filmen inom garanti tiden(10år på XPEL) blir det svårt att säga att detta är ok för mig som XPEL akrediterad aktör. Jag har däremot flertalet kollegor runt om i världen som gör detta på rutin med allt ifrån Opti-coat, ceramic pro, Gtechniq mfl. Nu släpper även XPEL sitt eget lackskydd XPEL Fusion.
Hur lång tid efter en omlackering måste jag vänta innan jag kan applicera stenskottsfilm?
4-6 veckor
Hur ställer sig försäkringsbolagen till folierade bitar i samband med skada?
Vi har som nämnts i tråden haft kunder som stött på problem initialt med ersättning för folie med samma hänvisning att om filmen ej finns där från fabrik så täcks ej detta av föräkringen.
I samtliga fall vi vart med om detta (3ggr) har jag personligen ringt och ifrågasatt detta direkt med försäkringsbolaget. Utfallet är 100%, i samtliga fall har vi fått igenom kundens försäkring att ta filmen. Att de endast skulle täcka film från ”fabrik” är jävigt och är ej juridiskt godtagbart.
Skillander på material?
Jag kände att denna fråga var ställd mellan raderna men för att förenkla lite så staplar jag upp lite info mellan sveriges vanligaste film Hexis Bodyfence och XPEL Ultimate Plus. Båda filmerna har självläkande egenskaper men utöver det skiljer det en hel del.
Garanti 10år på XPEl / ”upp till 7 år” för Hexis vad nu de menar med det?
Tjocklek XPEL 8,1 mil / Hexis 5,9mil, Detta påverkar såklart skyddet mot gensomslag av stenskott. Utöver tjockleken är det även andra aspekter som spelar in i hur väl filmen hanterar tryckspridningen från ett stenskott.
UV skydd
XPEL Ultimate, inget UV skydd / Hexis Bodyfence UV skydd.
Detta var för mig en mycket märklig USP som Hexis valde att skriva ut i sin försäljningsfolder när de tog kontakt med mig.
Om jag inte helfolierar min bil, vill jag då verkligen ha UV skydd i filmen?
Nu lever vi inte i solen på det sätet så det kanske gör marginell skillnad här men tanken och analysen var iaf för mig intressant.
Mig veterligen finns det bara ett lackskydd som är akrediterat av XPEL, Opticoat. Endast en akrediterad aktör av detta i sverige sist jag pratade med Rosenbergs Inpol – Rosenbergs Inpol.
Har du fått film lagt via Rosenbergs är det högst troligt att det är vi som gjort jobbet då jag känner sonen Filip från hans tid på Callisma och tidigare gjort jobb för de även om det var ett tag sedan jag hörde av de. Kan även meddela att fam Rosenberg är extremt duktiga på vad de gör. Rekommenderas starkt!
Som lite svar på tal angående vår prissättning.
Vi jobbar med av XPEL satta RRP priser. Materialet är antagligen det dyraste på marknaden och reflekteras såklart i slutpriset priset. Det tar däremot inte stopp där…
Tidigare drev jag en traditionell rekond verksamhet. Nu råkar jag ha extremt stort bilintresse och har en förkärlek till bankörning vilket gjorde att jag såklart träffade en hel del männsikor som efterfrågade stenskottsskydd. Jag tog till en början in en välrennomerad underleverantör för dessa jobb. Det visade sig rätt snabbt att det var problem med både garanti och ledtider och var ohållbart för mig att tillgodose efterfrågan med en annan aktör. Det var här jag började min resa inom stenskottsfilm.
Efter många timmars googlande slutade det tillslut med att jag var först i sverige med XPEL stenskottsfilm då materialet fick väldigt goda omdömen av såväl slutkonsumenter som installatörer.
XPEL´s styrkor var utöver materialet även att de producera mallar för bilarna vilket minimerar ”kniven mot lacken” med upp till 98% En trygghet för mig som installatör och för dig som slutkonsument. Vi har möjlighet att editera dessa mallar med t.ex. invik och liknande, mallarna skärs ut in-hous i vår skärplotter efter våra prefferenser.
I vårt program där vi hämtar mallarna får vi även ut beräknad arbetstid/pris för respektive bilmodell och del. Självklart påverkar storleken på bilen men även formerna, hur lång tid det tar att montera filmen.
Hos oss tar en hel foliering 40h+ Att få på filmen med minimalt visuella defekter/stretchlinjer är ett hantverk som inte går att stressa fram. Grundjobbet är otroligt viktigt för ett bra resultat. Fråga gärna hur vi går tillväga! Hoppar det dock i detta svar då det redan blivit en del text.
Då jag efter att jag lärt mig vad stenskottsfilm handlade om och hur finishen faktiskt kunde se ut tog det inte mer än 6 månader innan jag hade lagt ner rekond verksamheten och satsade 100% på stenskottsfilm. Kort o gott kan man säga att jag såg en ”svensk standard” och hur stenskottsfilm kunde se ut.
Vi offereras generellt 3 steg
Standard Kit – skydd mot vanligt förekommande road rash
Extended Kit – Ett utökat skydd och mest valuta för pengarna i form av skydd.
Här lägger vi vanligtvis till t.ex sparklådor, A-stolpar, taklist, lastskydd och sådan som just din bilmodell är i lite extra behov av.
Helbil – Detta är något vi påtalar rakt ut. Här handlar det inte bara om skydd för stenskott utan är en luxprodukt för pice of mind.
Så tillbaka till prissättningen så märker vi att vi sticker ut bland vissa modeller medans vi faktiskt är billigare på andra. Våra priser återspeglar sig somsagt i en beräkning av både materialåtgång och arbetstid utefter formerna på bilen.
Standard Kit Model S – 19.400:-
Standard Kit Model 3 – 15.300:-
Vi håller alltid dörren öppen om ni vill komma och besöka oss!
Du kommer rätt in i verksamheten och får se hur det faktiskt går till att lägga stenskottsfilm och framförallt se slutfinishen på våra jobb som vi är mycket stolta över.
Taliz,
Jag skickar gladeligen en bit film till dig att täcka fronten med helt gratis! Du får även välja på en färdigskuren bit film skräddarsydd för fin front alt ett stycke film som du snidar till själv.
Önskar du att hämta upp den hos oss på gärdet alt att jag skickar den till dig?
Den enda motprestationen jag önskar är att du postar en bild här på slutresultatet så gör jag detsamma.
Hantverket som ligger bakom applicering av stenskottsfilm är ordentligt underskattat.
Att foliera en bil med färgad folie, ca 10-15h att stenskottsfoliera 40h+
Dyker det upp några frågor eller funderingar finns jag givetvis här, på mailen alt telefon.
Med vänlig hälsning
Marcus Wiener
AutoShield
Marcus@autoshield.se
08-303034
vad kostar att köra Stenskott på helabilen M3 ?