Hur använda powerwall och solceller

Här diskuterar vi om Tesla Energys produkter, såsom tex hemmabatteriet Tesla PowerWall, solceller, etc.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2347
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Hur använda powerwall och solceller

Inlägg av AGCF »

Jag impulsbeställde en powerwall nu samt kryssade även i att jag ville köpa solceller. Men hur ska jag använda det, inkopplat till nätet? Jag har tänkt lägga det på garagetaket och ha lådan där med, ej i bostadshuset.

Ska man låta batteriet arbeta varje dygn 6-8 och 16-19 ca eller ska det stå och damma i väntan på strömavbrott 1 gång per år?

Solcellerna köper jag mest för att få det statliga bidraget för batteriet. De producerar ju i regel när elpriset ändå är lågt. Men visst finns det små kommunala elbolag som köper solcellsel till överpris? Typ en kr per kWh året runt?

Huvudfrågan är, hur ska jag använda batteriet?

Jag hade tidigare funderingar på att köpa en off grid lösning till ett torp jag hyr ut sommartid. Men kollade några anläggningars dagsproduktion och det ser dessvärre ut som att ett par dagar med mulet väder i augusti kan suga ur batteriet och det är otänkbart ens med en dag utan el tyvärr.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2347
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Hur använda powerwall och solceller

Inlägg av AGCF »

I specen står det att garantin täcker "unlimited cycles for 10 years". Så det är bara att låta det jobba så mycket det bara går. Allt hänger på hur bra mjukvara man får med :/
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Hur använda powerwall och solceller

Inlägg av Bjelke »

Tror man bara får bidraget om man kopplar mot nätet, men det går ju att komma runt host host ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
DSV
Teslaägare
Inlägg: 412
Blev medlem: 06 sep 2016 13:54
Ort: Helsingborg

Re: Hur använda powerwall och solceller

Inlägg av DSV »

AGCF skrev:
Jag impulsbeställde en powerwall nu samt kryssade även i att jag ville köpa solceller. Men hur ska jag använda det, inkopplat till nätet? Jag har tänkt lägga det på garagetaket och ha lådan där med, ej i bostadshuset.

Ska man låta batteriet arbeta varje dygn 6-8 och 16-19 ca eller ska det stå och damma i väntan på strömavbrott 1 gång per år?
...
Ställde mig precis den frågan också efter att ha varit inne och läst på teslas sida och läst om powerwall. Det finns ju en poäng för elnätet att ha lite buffrad energi hos producenten så leveransen blir mer stabil och snabbt kan kompensera för svängningar i produktion/förbrukning. Men något sånt krav finns väl inte och inte ger de väl mer betalt för att man är mer stabil leverantör heller? Så jag förstår inte nyttan med batteriet om man är on-grid.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Hur använda powerwall och solceller

Inlägg av 12man »

DSV skrev:
.....bil leverantör heller? Så jag förstår inte nyttan med batteriet om man är on-grid.
effekttaxa kommer mer och mer även för småförbrukare<25A säkring
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2347
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Hur använda powerwall och solceller

Inlägg av AGCF »

Bjelke skrev:
Tror man bara får bidraget om man kopplar mot nätet, men det går ju att komma runt host host ;)
Jag ska ha battieriet hemma, på nätet. :) Det blir inte hållbart att ha på mitt torp som är off-grid. Får dra fram el dit istället. Eftersom jag hyr ut veckovis blir det oacceptabelt om en vecka blir både mulen och utan el.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Hur använda powerwall och solceller

Inlägg av Off Grid Byggaren »

DSV skrev:
AGCF skrev:
Jag impulsbeställde en powerwall nu samt kryssade även i att jag ville köpa solceller. Men hur ska jag använda det, inkopplat till nätet? Jag har tänkt lägga det på garagetaket och ha lådan där med, ej i bostadshuset.

Ska man låta batteriet arbeta varje dygn 6-8 och 16-19 ca eller ska det stå och damma i väntan på strömavbrott 1 gång per år?
...
Ställde mig precis den frågan också efter att ha varit inne och läst på teslas sida och läst om powerwall. Det finns ju en poäng för elnätet att ha lite buffrad energi hos producenten så leveransen blir mer stabil och snabbt kan kompensera för svängningar i produktion/förbrukning. Men något sånt krav finns väl inte och inte ger de väl mer betalt för att man är mer stabil leverantör heller? Så jag förstår inte nyttan med batteriet om man är on-grid.
Detta med energilagring hemma har noga utretts i denna tråd:

http://bengtsvillablogg.info/2016/11/27 ... t-lonsamt/
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare
Inlägg: 653
Blev medlem: 13 apr 2015 10:47

Re: Hur använda powerwall och solceller

Inlägg av MSO »

Kan man stacka ett par stycken i bagaget och sträcka ut räckvidden lite...? :roll: :lol:
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2347
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Hur använda powerwall och solceller

Inlägg av AGCF »

Säg att man kan ladda batteriet med 12 kW per natt och spara 25 öre på varje. 3 kr per dygn i 10 år ger 11 000 kr. Verkligen inte lönt. Men värdet av att slippa strömavbrott är inte medräknat.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Hur använda powerwall och solceller

Inlägg av vigge50 »

AGCF skrev:
Säg att man kan ladda batteriet med 12 kW per natt och spara 25 öre på varje. 3 kr per dygn i 10 år ger 11 000 kr. Verkligen inte lönt. Men värdet av att slippa strömavbrott är inte medräknat.
Men om du laddar ur det varje natt så är det ju bara ifall det blir strömavbrott på kvällen som powerwall hjälper.
Användarvisningsbild
Wahll
Teslaägare
Inlägg: 519
Blev medlem: 13 jul 2014 17:25

Re: Hur använda powerwall och solceller

Inlägg av Wahll »

vigge50 skrev:
AGCF skrev:
Säg att man kan ladda batteriet med 12 kW per natt och spara 25 öre på varje. 3 kr per dygn i 10 år ger 11 000 kr. Verkligen inte lönt. Men värdet av att slippa strömavbrott är inte medräknat.
Men om du laddar ur det varje natt så är det ju bara ifall det blir strömavbrott på kvällen som powerwall hjälper.
Powerwall hjälper inte vid ström avbrott. För det krävs en dump load (eller dummy load).
Detta finns inte i powerwall utan får köpas separat.
Minns inte var jag läst detta men troligtvis på Tesla.com

Skickat från min ONEPLUS A6013 via Tapatalk
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Hur använda powerwall och solceller

Inlägg av mickeisol »

Lagringsbatterier kommer att få mer och mer betydelse.

Det är nu snack om att införa effekt-tariffer för själva elnätet.
Ett tesla batteri kan till exempel ta bort effekttopparna in i huset så att man inte behöver lida av effekttarifferna.

Tillsammans med solceller så kan det hjälpa till att plocka bort elförbrukningen totalt under större delen av året.
Beror på förstås hur mycket förbrukning man har och det beror på hur mycket batterier och solceller man då behöver.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Hur använda powerwall och solceller

Inlägg av 12man »

mickeisol skrev:
Lagringsbatterier kommer att få mer och mer betydelse.

Det är nu snack om att införa effekt-tariffer för själva elnätet.
Ett tesla batteri kan till exempel ta bort effekttopparna in i huset så att man inte behöver lida av effekttarifferna.

Tillsammans med solceller så kan det hjälpa till att plocka bort elförbrukningen totalt under större delen av året.
Beror på förstås hur mycket förbrukning man har och det beror på hur mycket batterier och solceller man då behöver.
som villa slutkund har jag haft det i minst 5år nu, eller menar du högre upp i systemet
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Hur använda powerwall och solceller

Inlägg av mickeisol »

12man skrev:
mickeisol skrev:
Lagringsbatterier kommer att få mer och mer betydelse.

Det är nu snack om att införa effekt-tariffer för själva elnätet.
Ett tesla batteri kan till exempel ta bort effekttopparna in i huset så att man inte behöver lida av effekttarifferna.

Tillsammans med solceller så kan det hjälpa till att plocka bort elförbrukningen totalt under större delen av året.
Beror på förstås hur mycket förbrukning man har och det beror på hur mycket batterier och solceller man då behöver.
som villa slutkund har jag haft det i minst 5år nu, eller menar du högre upp i systemet
Det beror ju på vilket sätt dom inför effekt avgifter på nätet:

sala heby har ett sätt exvis:
https://sheab.se/elnat/natpriser/
Här är det bra att ha solceller producerande på dagar och man är fri att använda effekt på natten.

här ett annat litet nätbolag med ett annat sätt att införa nättariffer.
https://www.btea.se/elnat/19157.nattariffer.html
Här skulle till exempel ett tesla batteri kunna kapa effekttoppar och minska nätavgifterna.
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: Hur använda powerwall och solceller

Inlägg av metchristian »

Finns powerwalls att köpa i Sverige med installation, Tycker teslas hemsida är luddig på den punkten då det bara står reservation..
Skriv svar