Kända fel på våra nya model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 dec 2018 15:22

Re: Kända fel på våra nya model 3

Inlägg av anna__ »

Melkin skrev:
Någon annan som har upplevt att bilen klagar på öppen dörr på passagerarsidan? När min fru åker med måste hon smälla igen dörren ordentligt för att bilen inte ska tro att dörren är öppen. Lite jobbigt då man gärna vill vara försiktig med dörren för att inte ha sönder något... Kanske är det en mildare variant av dörrproblemet rapporterat ovan.

Annars verkar bilen vara felfri så här långt.
Yes! Samma här! Måste vekligen dra igen dörren hårt!
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 dec 2018 15:22

Re: Kända fel på våra nya model 3

Inlägg av anna__ »

Listen ska inte se ut såhär? Likadant på båda sidorna.
Samt panelen har gapp på båda sidor, normalt?
99A723ED-A797-4F98-B349-30F24D20F5D1.jpeg
B0C1CB79-1795-48A8-B059-1FA9C8523BB4.png
Användarvisningsbild
Joohan
Teslaägare
Inlägg: 84
Blev medlem: 02 jan 2019 21:23

Re: Kända fel på våra nya model 3

Inlägg av Joohan »

anna__ skrev:
Melkin skrev:
Någon annan som har upplevt att bilen klagar på öppen dörr på passagerarsidan? När min fru åker med måste hon smälla igen dörren ordentligt för att bilen inte ska tro att dörren är öppen. Lite jobbigt då man gärna vill vara försiktig med dörren för att inte ha sönder något... Kanske är det en mildare variant av dörrproblemet rapporterat ovan.

Annars verkar bilen vara felfri så här långt.
Yes! Samma här! Måste vekligen dra igen dörren hårt!
Vi har köpt två till familjen, och den ena (LR) får man ta I ordentligt för att dörrarna ska gå igen ordentligt, medans P bilen inte har detta problem.

Och den som man får smälla igen dörrarna på läker dessutom in vatten vid ena bakrutan vid tvätt.

Så detta behöver nog justeras på ena bilen.

Jag har även problem med vindrutor är på bägge bilarna. Ena är i te limmad ordentligt i underkant så det blåser in, och den andra fick ett minimalt stenskott och omedelbart så sprack rutan. Måste ha varit duktigt med spänning ifrån fabriken..
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Kända fel på våra nya model 3

Inlägg av Jeppe_E »

anna__ skrev:
Listen ska inte se ut såhär? Likadant på båda sidorna.
Nej, det är väl ganska uppenbart :)

Det var väl några som redan rapporterat om detta fel. Tesla får göra om - göra rätt. Tesla har lite att jobba på när det gäller deras QA. Men det är många bilar. Till sist blir man blind.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
tompet
Teslaägare
Inlägg: 91
Blev medlem: 29 mar 2014 08:10
Ort: Spånga

Re: Kända fel på våra nya model 3

Inlägg av tompet »

Jag har samma problem med flera liknande lister, båda framdörrarna och höger bak.
Även fönstren på höger sida sitter inte bra. Fönstret på passagerarsidan sluter inte riktigt tätt så vägljudet går genom ordentligt.
Är det någon som har en mailadress till service som man kan använda. Hittar inget på hemsidan för Upplands Väsby.
Hämtat en 2021, blå M3P med FSD.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Kända fel på våra nya model 3

Inlägg av Tellus »

Jag hade en kromlist på dörren som satt rätt mkt fel, så Tesla skulle åtgärda det.
Hittade detta klipp

Det var inte alls svårt, behövde varken använda tape eller plastverktyg, gick med bara händerna.
Så nu sliper jag åka 40mil!

Ni som behöver åtgärda något, testat att boka service via appen?
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1958
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Kända fel på våra nya model 3

Inlägg av pejvic »

Ja i appen bokade jag. Visste ej att det fanns flera sätt?
Bilen har skakat en månad när jag kört men nu när jag kommit till 80 mil tycker jag inte den skakar längre. så jag vill skriva det i appen. Ser bara att man kan cancellera tiden. Finns det något nummer att ringa? I övrigt finns inga fel på min som jag kan se. förutom att de satt regskylten snett men det kanske man inte åker dit för i onödan och stör dem.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
AiO
Teslaägare
Inlägg: 59
Blev medlem: 02 feb 2019 09:34

Re: Kända fel på våra nya model 3

Inlägg av AiO »

AiO skrev:
ironjack skrev:
AiO skrev:
Har ett lite läbbigt knäppljud när jag öppnar passagerarsidans framdörr... Känns lite som att dörrens styrmekanism (med hacken för olika öppningsvinklar) drar onödigt mycket i plåten vid gångjärnen.
Har noterat liknande, plåten bågnar när man öppnar dörren. Undrar hur länge det håller?
OK. Det är lite trist. Ska kika lite närmre på det imorgon. Förmodligen fixar de till det. Men med tanke vilket strul de har haft med leveranserna så känns det som att de har fullt upp en tid framöver....
Det verkar som att bulten som håller den där på plats borde gå in i något gods på insidan av den tunnare plåten av framskärmen.... Saknas en mutter på andra sidan??? Oklart.
Användarvisningsbild
Melkin
Teslaägare
Inlägg: 165
Blev medlem: 29 jan 2019 11:01
Ort: Täby

Re: Kända fel på våra nya model 3

Inlägg av Melkin »

anna__ skrev:
Melkin skrev:
Någon annan som har upplevt att bilen klagar på öppen dörr på passagerarsidan? När min fru åker med måste hon smälla igen dörren ordentligt för att bilen inte ska tro att dörren är öppen. Lite jobbigt då man gärna vill vara försiktig med dörren för att inte ha sönder något... Kanske är det en mildare variant av dörrproblemet rapporterat ovan.

Annars verkar bilen vara felfri så här långt.
Yes! Samma här! Måste vekligen dra igen dörren hårt!
Jag hittade vad jag tror var problemet på min bil. Gummilisten vid taket på passagerarsidan i fram hade vikt sig under takpanelen (eller vad det heter - tygdelen iaf) från ungefär halvvägs. Förmodligen var det inte helt tätt eller nåt pga detta. Jag drog ut listen så att den satt rätt hela vägen, och sedan dess har vi inte behövt smälla igen dörren så hårt. Såg att du postat en bild på en list som satt skumt också, så kanske kan det vara något liknande för dig?
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model 3 LR
2018 Kia Soul EV 30kWh
Användarvisningsbild
Melkin
Teslaägare
Inlägg: 165
Blev medlem: 29 jan 2019 11:01
Ort: Täby

Re: Kända fel på våra nya model 3

Inlägg av Melkin »

Hittade denna plugg-liknande sak på golvet under det främre passagerarsätet. Någon som vet vad det kan vara? Kanske något för att hålla "veganlädret" på plats?
20190403_095819.jpg
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model 3 LR
2018 Kia Soul EV 30kWh
Användarvisningsbild
Ante74
Teslaägare
Inlägg: 102
Blev medlem: 20 nov 2018 08:59
Ort: Skellefteå

Re: Kända fel på våra nya model 3

Inlägg av Ante74 »

Melkin skrev:
Hittade denna plugg-liknande sak på golvet under det främre passagerarsätet. Någon som vet vad det kan vara? Kanske något för att hålla "veganlädret" på plats?
20190403_095819.jpg
Är nog för att hålla fast innerskärmarna, saknades flera pluggar på min så satte dit ett gäng nya i dom hål som det inte satt i.
2019 Model 3 Performance FSD, Svart
2021 Model 3 Performance FSD, Midnight Silver Metallic
2024 BMW i4 M50
Användarvisningsbild
AiO
Teslaägare
Inlägg: 59
Blev medlem: 02 feb 2019 09:34

Re: Kända fel på våra nya model 3

Inlägg av AiO »

AiO skrev:
AiO skrev:
ironjack skrev:
AiO skrev:
Har ett lite läbbigt knäppljud när jag öppnar passagerarsidans framdörr... Känns lite som att dörrens styrmekanism (med hacken för olika öppningsvinklar) drar onödigt mycket i plåten vid gångjärnen.
Har noterat liknande, plåten bågnar när man öppnar dörren. Undrar hur länge det håller?
OK. Det är lite trist. Ska kika lite närmre på det imorgon. Förmodligen fixar de till det. Men med tanke vilket strul de har haft med leveranserna så känns det som att de har fullt upp en tid framöver....
Det verkar som att bulten som håller den där på plats borde gå in i något gods på insidan av den tunnare plåten av framskärmen.... Saknas en mutter på andra sidan??? Oklart.
Har någon av er som hade detta fel forskat mer i det hela? Funderar på att ge mig ner med ett spärrskaft och se hur bulten är tänkt att vara monterad.... För Tesla service hör man ju inget från. Felanmälde för en vecka sedan. :shock: :? :shock: :(
Användarvisningsbild
hakan_k
Teslaägare
Inlägg: 163
Blev medlem: 12 mar 2016 15:56
Ort: Vara, Västra Götaland

Re: Kända fel på våra nya model 3

Inlägg av hakan_k »

Ja, då fick jag första felet på min Model 3. "Cabin heat currently unavailable", vilket tyvärr stämde. Ingen värme längre. Tur att det inte är vinter längre. Efter samtal med Tesla roadside assistance och lite loggningar så blir det att kontakta Service Center i morgon bitti.
Model 3 LR AWD Midnight Silver 18" med FSD
CyberTruck single engine förbokad
Renault Zoe R240
1,5 kW solel, 0,5 kW vindsnurra
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Kända fel på våra nya model 3

Inlägg av jonas »

Min backkamera brukar vara svart vid flera tillfällen oftast när man backar och vill se.
Fick även att vartannat tecken i displayen bortplockat, kanske brist på bokstäver vem vet. Åtgärdades men en reset men kameran trilskas än, för att sedan fungera. Det verkar som om den har en lång starttid, ren hypotes från min sida.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
Sascha
Teslaägare
Inlägg: 92
Blev medlem: 26 feb 2019 19:43

Re: Kända fel på våra nya model 3

Inlägg av Sascha »

Jag upplever vindbrus med högt tonläge (ungefär som när man säger Ssss) från passagerarsidan, det oljudet finns inte på förarsidan. Skall kontakta TSCom detta.

Hade också en trilskande sidoruta, som när den var nere och man drog knappen för att den ska stänga sig helt åkte ner när man släppte knappen. Löstes genom att hålla knappen dragen en bra stund efter att rutan stängts.
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 dec 2018 15:22

Re: Kända fel på våra nya model 3

Inlägg av anna__ »

Tvättade bilen idag och behövde rulla ner rutan ett par timmar efter och rutan var vått när den kom upp, verkar ta tid att torka där nere :shock: nån som också märkt detta?
RufusDufus
Inlägg: 24
Blev medlem: 10 mar 2019 16:37
Ort: Ugglarp

Re: Kända fel på våra nya model 3

Inlägg av RufusDufus »

anna__ skrev:
Tvättade bilen idag och behövde rulla ner rutan ett par timmar efter och rutan var vått när den kom upp, verkar ta tid att torka där nere :shock: nån som också märkt detta?
Så har jag haft det på alla nya(are) bilar jag haft, tar evigheter för rutlisterna att torka när det är tätt mellan glas och list.
Inget att oroa sig över (så länge det inte är blött på insidan av rutan förstås :D ).
/Johan
MS100D -19 Deep Blue
Användarvisningsbild
Hebbe
Teslaägare
Inlägg: 150
Blev medlem: 03 nov 2016 17:34
Ort: Västerås

Re: Kända fel på våra nya model 3

Inlägg av Hebbe »

Hämtade min idag. Förutom en liten lackskada på bakre kofångaren, som redan hade antecknads av personalen, hittade vi inga synbara fel.
Allt gick som smort och bemötandet var det inget fel på.
Bilen var fulladdat, så det var bara att dra iväg och njuta i fulla muggar. Man mådde som en prins. :P


Körde bilen genom en borstlös tvätt idag och upptäckte att det kommer in vatten på passagerarsidan. Inte trevligt att bli blöt om fötterna!
IMG_1919.jpg
Senast redigerad av Hebbe, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
hakan_k
Teslaägare
Inlägg: 163
Blev medlem: 12 mar 2016 15:56
Ort: Vara, Västra Götaland

Re: Kända fel på våra nya model 3

Inlägg av hakan_k »

hakan_k skrev:
Ja, då fick jag första felet på min Model 3. "Cabin heat currently unavailable", vilket tyvärr stämde. Ingen värme längre. Tur att det inte är vinter längre. Efter samtal med Tesla roadside assistance och lite loggningar så blir det att kontakta Service Center i morgon bitti.
Nu står bilen i Mölndal. Tydligen fel i en high voltage-kabel som måste bytas. Två veckors leveranstid. Har fått låna en faceliftad S 75D som lånebil under tiden.
Model 3 LR AWD Midnight Silver 18" med FSD
CyberTruck single engine förbokad
Renault Zoe R240
1,5 kW solel, 0,5 kW vindsnurra
meg768
Inlägg: 46
Blev medlem: 08 dec 2017 20:41

Re: Kända fel på våra nya model 3

Inlägg av meg768 »

Lång tråd nu, men hade samma problem med min list under bilen. De sitter med cllps, så det är bara att banka in listen med knytnäven så sitter de. De lösa detaljerna i hjulhusen har jag inte löst än...
Användarvisningsbild
djFabbe
Teslaägare
Inlägg: 348
Blev medlem: 06 jul 2016 10:45

Re: Kända fel på våra nya model 3

Inlägg av djFabbe »

Detta fel har jag också. Riktigt störigt! Men är det inte bara mjukvara? Tror vi att detta är en hårdvarufråga?

Blir ju lite av en säkerhetsfråga med tanke på den dåliga sikten bakåt.

Någon som bokat service eller på annat sätt kontaktat Tesla ang detta?


jonas skrev:
Min backkamera brukar vara svart vid flera tillfällen oftast när man backar och vill se.
Fick även att vartannat tecken i displayen bortplockat, kanske brist på bokstäver vem vet. Åtgärdades men en reset men kameran trilskas än, för att sedan fungera. Det verkar som om den har en lång starttid, ren hypotes från min sida.
En röd Model 3 Long Range från Mars 2019.

Lyssna på Bilar med sladd - nordens största elbilspoddcast! http://www.bilarmedsladd.se.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Kända fel på våra nya model 3

Inlägg av Legato »

djFabbe skrev:
Detta fel har jag också. Riktigt störigt! Men är det inte bara mjukvara? Tror vi att detta är en hårdvarufråga?

Blir ju lite av en säkerhetsfråga med tanke på den dåliga sikten bakåt.

Någon som bokat service eller på annat sätt kontaktat Tesla ang detta?


jonas skrev:
Min backkamera brukar vara svart vid flera tillfällen oftast när man backar och vill se.
Fick även att vartannat tecken i displayen bortplockat, kanske brist på bokstäver vem vet. Åtgärdades men en reset men kameran trilskas än, för att sedan fungera. Det verkar som om den har en lång starttid, ren hypotes från min sida.
Menar ni permanent svart eller några sekunder när man lägger i backen? För mig kom det efter senaste uppdateringen... :( Störigt, men för mig bara några sekunder.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Limmet
Teslaägare
Inlägg: 52
Blev medlem: 10 feb 2019 22:35

Re: Kända fel på våra nya model 3

Inlägg av Limmet »

Får ingen ström till mobilen via USB-uttagen fram. Bak fungerar med samma sladd.

Får inte fram sentry mode -kameran. Heller längre.

Säkring för USB som gått? Vad gör man? Måste man till sc? Brukar de vara tillmötesgående med tider? Ska förbi Malmö på torsdag exempelvis.

Kan de felsöka på distans?

Byta själv?
Användarvisningsbild
Jo-el
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 11 apr 2019 10:32

Re: Kända fel på våra nya model 3

Inlägg av Jo-el »

Fick LR AWD 4 april efter en ganska stökig leveransupplevelse.

Fick leveranstid.

Fick uppdaterad leveranstid en dag tidigare. Sweet.

Fick två timmar senare avbruten leverans och skjuten till kommande vecka pga mjukvarufel.

Min kompis hade liknande leveransupplevelse med mjukvarufel men fick nytt VIN-nummer.

Senare i veckan fick jag också nytt VIN-nummer som visade sig vara min kompis gamla VIN-nummer. Ingen bra känsla.

Fin leverans 4e april. Man bad om ursäkt efter strul.

7e april försvann min bil från appen. "there are no products linked to your Tesla account".

Har fortfarande ingen bil i appen och måste använda kortet. Har mailat och ringt men har bara fått svar på norsk telefon att det är "known issue". Någon annan som blivit av med sin bil?

Har en död pixel på skärmen som är ett registrerat serviceärende.
Användarvisningsbild
Ludwig
Teslaägare
Inlägg: 20
Blev medlem: 12 mar 2019 14:26

Re: Kända fel på våra nya model 3

Inlägg av Ludwig »

Legato skrev:
djFabbe skrev:
Detta fel har jag också. Riktigt störigt! Men är det inte bara mjukvara? Tror vi att detta är en hårdvarufråga?

Blir ju lite av en säkerhetsfråga med tanke på den dåliga sikten bakåt.

Någon som bokat service eller på annat sätt kontaktat Tesla ang detta?


jonas skrev:
Min backkamera brukar vara svart vid flera tillfällen oftast när man backar och vill se.
Fick även att vartannat tecken i displayen bortplockat, kanske brist på bokstäver vem vet. Åtgärdades men en reset men kameran trilskas än, för att sedan fungera. Det verkar som om den har en lång starttid, ren hypotes från min sida.
Menar ni permanent svart eller några sekunder när man lägger i backen? För mig kom det efter senaste uppdateringen... :( Störigt, men för mig bara några sekunder.
Jag upplever detta om jag har haft USB för daschcam och sentry. Tar jag bort det är den perfekt.
Skriv svar