Punktering

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Punktering

Inlägg av Walker »

Är det någon som har koll på förfarande vid punktering?
Bilen saknar ju reservhjul, domkaft, lagningssats och kompressor.
Nu har jag inte drabbats (än)...
...men ”varnad är väpnad”
Bra att vara informerad.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Punktering

Inlägg av Bjelke »

Om bilen är "garanti"-ny så ringer man road assistance, och hoppas att man inom räckhåll...
Annars typ bärgare eller däckfirma...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Punktering

Inlägg av HelectriC »

Jag har med mig dessa:

https://www.biltema.se/bil---mc/mc/verk ... 2000022836

https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000028529

Då har man in case of ingen annan hjälp att få.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Punktering

Inlägg av Jerker »

Att bilar nuförtiden saknar reservhjul är inget som jag uppskattar. Jag blev varse det när jag var på väg hem från Malmö till Nyköping och mitt i centrala Jönköping väjde för en polisbil som kom bakifrån. Jag lyckades då köra upp på trottoarkanten och däcket fick ett stort V-format jack. Alltså omöjligt att laga med den medföljande lagningssatsen och kompressorn. Men jag hade ju nån slags assistans i min försäkring, så jag ringde dem.

Men: Den innehöll iofs bärgning till däckverkstad, men klockan var efter 17 och ingen däckverkstad var längre öppen. Då erbjöd försäkringen övernattning på hotell. Det var bara det att för mig var det inte ett alternativ att komma hem först dagen därpå. Jag var tvungen att ta mig hem. Så jag googlade. Som tur var fanns det en akutverkstad i Jönköping som hade jour dygnet runt och de kunde hjälpa mig. Jag hade lite tur eftersom den som skulle ha jouren hade ännu inte hunnit åka hem, så jag slapp en inringningsavgift, vilket gjorde det hela lite billigare.

Väl på verkstaden så visade det sig att de hade inte exakt samma profil på däck som det jag hade, så det fick bli 2 nya däck. Jag minns nu inte exakt, men kalaset gick på närmare 5000:-. (Och då slapp jag ändå undan inringninsavgiften plus att de hade missat att ge mig ett pris inkl. moms, så jag protesterade när fakturan kom, så jag slapp betala momsen. Annars hade det blivit kanske 7000:-) Hade jag haft ett reservhjul hade det blivit betydligt billigare och dessutom hade jag kommit hem tidigare.

Nej, tacka vet jag reservhjul!
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Punktering

Inlägg av Walker »

HelectriC skrev:
Jag har med mig dessa:

https://www.biltema.se/bil---mc/mc/verk ... 2000022836

https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000028529

Då har man in case of ingen annan hjälp att få.
Tack för tipset!!!
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Punktering

Inlägg av HelectriC »

Jerker skrev:
Att bilar nuförtiden saknar reservhjul är inget som jag uppskattar. Jag blev varse det när jag var på väg hem från Malmö till Nyköping och mitt i centrala Jönköping väjde för en polisbil som kom bakifrån. Jag lyckades då köra upp på trottoarkanten och däcket fick ett stort V-format jack. Alltså omöjligt att laga med den medföljande lagningssatsen och kompressorn. Men jag hade ju nån slags assistans i min försäkring, så jag ringde dem.

Men: Den innehöll iofs bärgning till däckverkstad, men klockan var efter 17 och ingen däckverkstad var längre öppen. Då erbjöd försäkringen övernattning på hotell. Det var bara det att för mig var det inte ett alternativ att komma hem först dagen därpå. Jag var tvungen att ta mig hem. Så jag googlade. Som tur var fanns det en akutverkstad i Jönköping som hade jour dygnet runt och de kunde hjälpa mig. Jag hade lite tur eftersom den som skulle ha jouren hade ännu inte hunnit åka hem, så jag slapp en inringningsavgift, vilket gjorde det hela lite billigare.

Väl på verkstaden så visade det sig att de hade inte exakt samma profil på däck som det jag hade, så det fick bli 2 nya däck. Jag minns nu inte exakt, men kalaset gick på närmare 5000:-. (Och då slapp jag ändå undan inringninsavgiften plus att de hade missat att ge mig ett pris inkl. moms, så jag protesterade när fakturan kom, så jag slapp betala momsen. Annars hade det blivit kanske 7000:-) Hade jag haft ett reservhjul hade det blivit betydligt billigare och dessutom hade jag kommit hem tidigare.

Nej, tacka vet jag reservhjul!
Jo, det är klart man kan försöka förbereda sig på alla möjliga olika scenario och delar som kan gå sönder, men faktum är att de flesta aldrig använder det reservhjul de släpar med sig hela tiden (som både tar bagageplats och kostar pengar) och därför har man sällan användning för det.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Punktering

Inlägg av Jerker »

HelectriC skrev:
Jo, det är klart man kan försöka förbereda sig på alla möjliga olika scenario och delar som kan gå sönder, men faktum är att de flesta aldrig använder det reservhjul de släpar med sig hela tiden (som både tar bagageplats och kostar pengar) och därför har man sällan användning för det.
Ja, jag föredrar ändå att prioritera ett reservhjul.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Punktering

Inlägg av taliz »

Aldrig haft punka på en bil. Däremot 2ggr på MC...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Punktering

Inlägg av NiklasTesla »

Bara ringa Roadside assistence. Köpte även en flaska punkteringslagning för 69sek hos Biltema om jag befinner mig på en grå marknad (typ Polen) och måste vidare.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Punktering

Inlägg av Walker »

NiklasTesla skrev:
Bara ringa Roadside assistence. Köpte även en flaska punkteringslagning för 69sek hos Biltema om jag befinner mig på en grå marknad (typ Polen) och måste vidare.
Punkteringslagning kör ju TPMS. Så det går bort.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Punktering

Inlägg av Svenssons »

Förr innan TPMS kanske reservdäck kunde försvaras bättre. Nu finns det alternativ som inte kostar lika mycket i utrymme, kostnad och förbrukning.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Punktering

Inlägg av Walker »

Jerker skrev:
HelectriC skrev:
Jo, det är klart man kan försöka förbereda sig på alla möjliga olika scenario och delar som kan gå sönder, men faktum är att de flesta aldrig använder det reservhjul de släpar med sig hela tiden (som både tar bagageplats och kostar pengar) och därför har man sällan användning för det.
Ja, jag föredrar ändå att prioritera ett reservhjul.
Jo...
...fast nu är det ju inget option, eftersom bilen jag äger de facto saknar reservhjul. (Ungefär som att köpa en sedan utan krok och sedan prioritera en kombi med krok ;) )
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Punktering

Inlägg av e5m1r »

Har man en RWD pre facelift så får faktiskt ett hjul plats i frunken
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Punktering

Inlägg av Walker »

e5m1r skrev:
Har man en RWD pre facelift så får faktiskt ett hjul plats i frunken Bild
Jo...
Om om inte fanns.
Nu äger jag en model3 utan ett reservhjul och jag väljer inte bil utefter det finns eller inte finns plats för ett. Orsaken till denna tråd var och är hur jag från mina förutsättningar hanterar en punktering. Svar har jag fått, och det tackar jag för.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare
Inlägg: 760
Blev medlem: 21 feb 2016 20:46
Ort: Stockholm/Täby

Re: Punktering

Inlägg av lem »

Jag har ett vinterdubbat och ett sommarhjul i beredskap hemma. Då kan man oftast hyggligt enkelt få hem bilen.

Att bara stå som en blondin och ringa någon jourservice är inte min grej,,,,
Hälsningar
Lars

MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
Kentoa
Teslaägare
Inlägg: 13
Blev medlem: 24 aug 2016 18:26
Ort: Bollstabruk

Re: Punktering

Inlägg av Kentoa »

Är det någon av er som har eller har provat Run Flat på Teslan? Har RF på min BMW och en punktering där är helt odramatisk. Kan trots punktering, dock med reducerad fart, ändå fortsätta i flera mil för att nå fram till en gummiverkstad.
Model 3, LR, Midnight Silver, FSD.
Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare
Inlägg: 693
Blev medlem: 16 okt 2015 17:13
Ort: Ronneby

Re: Punktering

Inlägg av far1far2 »

Kentoa skrev:
Är det någon av er som har eller har provat Run Flat på Teslan? Har RF på min BMW och en punktering där är helt odramatisk. Kan trots punktering, dock med reducerad fart, ändå fortsätta i flera mil för att nå fram till en gummiverkstad.
Har Du provat det "inreal life"? För länge sen haltade jag mej fram med en Peugeot 605 11 km till närmsta hjälp. Kan säja-INTE BRA!
X100 lev.14/8-18.
Användarvisningsbild
Kentoa
Teslaägare
Inlägg: 13
Blev medlem: 24 aug 2016 18:26
Ort: Bollstabruk

Re: Punktering

Inlägg av Kentoa »

Jag har ett par gånger tvingats prova, och det var hur smidigt som helst.
Model 3, LR, Midnight Silver, FSD.
Användarvisningsbild
boreno
Teslaägare
Inlägg: 775
Blev medlem: 02 dec 2015 07:37
Ort: Stockholm

Re: Punktering

Inlägg av boreno »

Walker skrev:
Är det någon som har koll på förfarande vid punktering?
Jag fick däckexplosion i 200+km/h på Autobahn vid ett-tiden på natten i Juni 2018. Hade ap-tur och kunde rulla ned på en avfart sekunderna efter att bilen började varna. Fick inga problem med att hantera bilen eller att få ned farten (det var höger bak som smällde).

Precis efter avfarten fanns en mack där jag rullade in och tog fram Teslas däckreparationskit som jag hade i bilen. Det var dock helt meningslöst, hålet i däcket var jättestort (och mönsterdjupet... låt oss nöja oss med att säga att jag kollar mönsterdjup varje vecka numera).

Jag ringde Tesla road assistance. De svarade på några minuter men sa att jag var för långt ifrån ett SC för att bli bärgad. Sedan sa de att de skulle ordna en bärgare till på morgonen. Jag och grabben kröp in och sov gott i bilen (som vi ändå alltid gör på våra resor). Vid 9-snåret dök en bärgare upp och väckte oss och vi blev körda till ett SC några timmar bort. Där köpte jag 4 nya däck (okok, mönsterdjupet var under 1mm på de andra däcken... oops).

Vi tappade inte mer än ett par timmar i tid på resan och allt löste sig på bästa tänkbara vis, nya toppendäck på autobahn är kul!
BD108A9D-5DF4-47F1-992C-1517775CE954.JPG
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Användarvisningsbild
AndersN
Teslaägare
Inlägg: 20
Blev medlem: 16 mar 2019 08:47
Ort: Vallentuna

Re: Punktering run flat?

Inlägg av AndersN »

Kentoa skrev:
Är det någon av er som har eller har provat Run Flat på Teslan? Har RF på min BMW och en punktering där är helt odramatisk. Kan trots punktering, dock med reducerad fart, ändå fortsätta i flera mil för att nå fram till en gummiverkstad.
Ämnet är inte helt uttömt. Finns det någon som har kört en Tesla med run flat? Funkar det med mätaren för lufttryck? Andra problem eller saker att fundera på?

Jag bara haft run flat på BMW 3.20 och det funkade bra då jag en gång fick punktering. Enda nackdelen var att däckfirman sa att man inte fick reparera run flat utan man måste köpa nytt däck, trots litet hål och nästan nytt däck.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Punktering run flat?

Inlägg av dd88 »

AndersN skrev:
Jag bara haft run flat på BMW 3.20 och det funkade bra då jag en gång fick punktering. Enda nackdelen var att däckfirman sa att man inte fick reparera run flat utan man måste köpa nytt däck, trots litet hål och nästan nytt däck.
RFT i sig är det inga problem att laga men sitter skadan på ett ställe som påverkar funktionen så är det värre.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Skriv svar