Hur ser era laddrutiner ut?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
johan0-100
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 10 apr 2019 17:42

Hur ser era laddrutiner ut?

Inlägg av johan0-100 »

Jag laddar så fort jag kan. Även om jag tar ut laddaren kör till affären fram och tillbaka (5km) stoppar jag i laddaren igen när jag kommer hem. Laddar för övrigt till 90% alltid. Ngn som vet om det är en bra "laddrutin"?
Eller hur ska man annars göra för att optimera sitt batteris livslängd? " "A plugged in tesla is a happy tesla"?
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Hur ser era laddrutiner ut?

Inlägg av bjelkeman »

På vintern, 80%, startar laddning 00:30 varje natt så inte toppeffekten går så högt som mitt på dagen, och det är lite snällare mot kraftnätet. (De gör inte så stor skillnad då bilen och värmepunpen i huset är 2/3 av konsumtionen.)

På sommare, 70%. Laddar bara till 95-100% innan jag ska köra lite längre resor.

Enligt en forskare som jobbar med Tesla så är optimala området för batteriet om det hålls mellan 30-70%, om jag kommer ihåg rätt.
Senast redigerad av bjelkeman, redigerad totalt 1 gånger.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7070
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Hur ser era laddrutiner ut?

Inlägg av fth »

En något lägre SoC rekommenderas, typ 70-80%, för maximal livslängd. Undvik ändlägen, dvs <=10% och >=90%, låt inte bilen stå längre perioder med låg eller hög SoC.

Skillnaden mot din nuvarande rutin är dock sannolikt marginell, om du behöver 90% på daglig basis så fortsätt för all del, annars ta ned något, förslagsvis till 80%.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
johan0-100
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 10 apr 2019 17:42

Re: Hur ser era laddrutiner ut?

Inlägg av johan0-100 »

Ok tack, behöver bara 90% ngn gång i månaden ska sänka t 80
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Hur ser era laddrutiner ut?

Inlägg av kler »

Bild

Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Hur ser era laddrutiner ut?

Inlägg av Svenssons »

Kopplar oftast i bilen varje gång jag kommer hem, bara om jag vet att jag ska iväg igen som jag skippar det. Laddningen är schemalagd till midnatt och på morgonen är bilen laddad till 90%. Ska jag köra lite längre laddar jag alltid upp till 100%. Kommer annars inte fram till andra SuC än den i Kalmar som inte är till någon större nytta för mig.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Nikke
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 07 jan 2017 18:28
Ort: Malmö

Re: Hur ser era laddrutiner ut?

Inlägg av Nikke »

Laddar normalt till 70-80%, kopplar inte in bilen varje dag. Jag låter den stå utan att ladda någon dag i veckan även om den har lägre än 70%.
Model S (2023)
Användarvisningsbild
tomla
Teslaägare
Inlägg: 211
Blev medlem: 23 sep 2017 19:10
Ort: Norrköping

Re: Hur ser era laddrutiner ut?

Inlägg av tomla »

Laddar varje natt med start 04:00. (för att batteriet skall vara så varmt som möjligt när jag åker på morgonen)
Laddar till 75%.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Hur ser era laddrutiner ut?

Inlägg av HelectriC »

Laddar som oftast när bilen kommer ner på 50% eftersom effekten blir så reducerad på ett 75-batteri under 50%. Jag vill så ofta som möjligt ha maximal tillgänglig kraft även om jag inte använder det hela tiden och därför önskar jag ha SoC på över 50%. Sätter in kontakten när jag kommer från jobbet och då är den ofta på 90% när det är dags att dra på träning om kvällen.
Det är faktiskt en av nackdelarna med 75-batteriet att effekten reduceras så mycket under 50%. Ipacen hade nästan full effekt kändes det som ner till mycket låg SoC. Nu menar jag alltså inte att det kommer upp gula effektbegränsningslinjer i instrumenteringen, men jag känner tydligt att bilen inte är lika snabb från låg fart, tex påfart motorväg eller efter rött trafikljus.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Hur ser era laddrutiner ut?

Inlägg av Gustafsson »

Kopplar alltid i nattetid, på så sätt slipper man onödig urladdning när man slår på värmen typ varje dag. Följer Teslas rekommendation helt enkelt. Oftast 80 %, men på min tid med 70D till 90%. Gav ingen degradering utöver vad andra rapporterat, vilket var en mycket liten degradering första året. Sedan väldigt stabilt.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7319
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Hur ser era laddrutiner ut?

Inlägg av TiborBlomhall »

Laddar varje dag till 80%, börjar ladda så fort jag kommer hem och sticker i kontakten.

I förrgår glömde jag sticka i kontakten. Trodde när jag kom hem på em att jag skulle iväg på kvällen men gjorde sen inte det iaf.

Med gamla Leaf skulle det varit OMG!!! :shock: att glömma ladda en natt.

Med Teslan blev det bara "jaha och" :P
Användarvisningsbild
dbar
Teslaägare
Inlägg: 300
Blev medlem: 12 sep 2018 13:42

Re: Hur ser era laddrutiner ut?

Inlägg av dbar »

Samma här som för tibor, kör till 80%. Har alltid laddaren inkopplad när jag är hemma.
Bryr mig aldrig om att ladda när jag handlar/är på jobbet etc. Enda gången jag tar en elbilsparkering är om den faktiskt skulle råka ligga på väldigt bra ställe.
Eftersom jag inte behöver ladda när jag är iväg, anstränger jag mig inget för det heller. Kör SuC om jag kör långt.

Har inte fått igång min riktiga laddare hemma, väntar på elektriken. UMC täcker mitt dagliga behov utmärkt, även om det är en tillfällig lösning.
Model 3 LR +FSD+AccBoost, Pearl White, svart premiumklädsel, 18" Aero-fälgar
Model Y LR +FSD, Grå med matt PPF, svart premiumklädsel, 21" custom made fälgar
Användarvisningsbild
A76
Teslaägare
Inlägg: 249
Blev medlem: 29 dec 2018 18:16
Ort: Onsala
Referralkod: ts.la/andreas13052

Re: Hur ser era laddrutiner ut?

Inlägg av A76 »

Kopplar in laddning direkt jag kommer hem. Alltid 90%, även inför långresor. Har än så länge inte fått WC:n inkopplad så jag behöver hela natten för att nå fulladdat på morgonen. Men funkar oftast väldigt bra.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7319
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Hur ser era laddrutiner ut?

Inlägg av TiborBlomhall »

dbar skrev:
Har inte fått igång min riktiga laddare hemma, väntar på elektriken. UMC täcker mitt dagliga behov utmärkt, även om det är en tillfällig lösning.
dito
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Hur ser era laddrutiner ut?

Inlägg av EnTraktor »

Laddar hemma från ca 60-70% till 80% med laddbox varje kväll. Precis som Tibor så blir det ingen laddning vissa kvällar av olika skäl och då har man fortfarande 30-35 mil batteri kvar i reserv till dagen efter.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Headline
elbilist
Inlägg: 149
Blev medlem: 07 mar 2019 08:46
Ort: Torslanda Göteborg

Re: Hur ser era laddrutiner ut?

Inlägg av Headline »

Har Leaf 40 kWh och eftersom den inte går att begränsa till någon satt procent så har jag satt timer så att den inte laddar fullt över natten. Snarare ungefär det jag förbrukar på pendling. Laddar nästa aldrig till 100%. Ska jag åka längre så behöver jag planera att frånkoppla timern.
eNiro -19
eNiro -19
Leaf -18
Förhandsbokat Polstar 2
Förhandsbokat VW ID3

Driver bolag inom elbilsleasing som ska göra det billigare att köra elbil! Vi delar på vinsten med våra kunder (till skillnad mot de stora drakarna). Elbilar åt folket!
Användarvisningsbild
Seregon
Teslaägare
Inlägg: 486
Blev medlem: 05 apr 2016 09:37
Ort: Uppsala

Re: Hur ser era laddrutiner ut?

Inlägg av Seregon »

Brukar koppla in den direkt när vi kommer hem, med fördröjd start till 01:00 (eller lite senare om Tibber tycker att det är mer fördelaktigt). Normal laddning på morgonen är 70%.
Ställer upp den under dagen om tjejen lyckas få laddplats de dagar hon är på arlanda och jobbar (90% så bilen kommer hem med hyfsat nära 70% på kvällen).
Model S85D -15, "Voltaire"
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Hur ser era laddrutiner ut?

Inlägg av gellerstam »

Headline skrev:
Har Leaf 40 kWh och eftersom den inte går att begränsa till någon satt procent så har jag satt timer så att den inte laddar fullt över natten. Snarare ungefär det jag förbrukar på pendling. Laddar nästa aldrig till 100%. Ska jag åka längre så behöver jag planera att frånkoppla timern.
Vill höja ett varningens finger för att köra med billiga timers på laddkablar. Jag påstår inte att du Headline har det! Men det kan vara dumt att ge andra idéer som lätt kan implementeras på farligt sätt.

Se till att de är godkända och klassade för ändamålet! Det finns en anledning till "klonket" i laddboxarna. Det krävs rejäla kontaktorer för att bryta 10-13A upprepade gånger.
Vanliga hushållstimers är allt för oftast inte anpassade för att bryta höga strömmar. De är inte heller anpassade för hög ström under lång tid, dess små kontaktbleck blir lätt överhettade.

Det finns fall där hus brunnit ner där man konstaterat att just timern var boven i dramat. Tyvärr var det ändå elbilen som fick skulden i kvällspressen.
Tesla Model Y
Headline
elbilist
Inlägg: 149
Blev medlem: 07 mar 2019 08:46
Ort: Torslanda Göteborg

Re: Hur ser era laddrutiner ut?

Inlägg av Headline »

gellerstam skrev:
Headline skrev:
Har Leaf 40 kWh och eftersom den inte går att begränsa till någon satt procent så har jag satt timer så att den inte laddar fullt över natten. Snarare ungefär det jag förbrukar på pendling. Laddar nästa aldrig till 100%. Ska jag åka längre så behöver jag planera att frånkoppla timern.
Vill höja ett varningens finger för att köra med billiga timers på laddkablar. Jag påstår inte att du Headline har det! Men det kan vara dumt att ge andra idéer som lätt kan implementeras på farligt sätt.

Se till att de är godkända och klassade för ändamålet! Det finns en anledning till "klonket" i laddboxarna. Det krävs rejäla kontaktorer för att bryta 10-13A upprepade gånger.
Vanliga hushållstimers är allt för oftast inte anpassade för att bryta höga strömmar. De är inte heller anpassade för hög ström under lång tid, dess små kontaktbleck blir lätt överhettade.

Det finns fall där hus brunnit ner där man konstaterat att just timern var boven i dramat. Tyvärr var det ändå elbilen som fick skulden i kvällspressen.
Håller helt med om detta, använd inte timers i uttaget!

Timern är en funktion inbyggd i bilen. Använder alltså denna för att skona batteriet för annars hade den blivit 100% hela tiden.

Hade jag kunnat ställa på 80% så hade jag kopplat in och varit glad. Verkar som de flesta bilar har inställning på procent eller?
eNiro -19
eNiro -19
Leaf -18
Förhandsbokat Polstar 2
Förhandsbokat VW ID3

Driver bolag inom elbilsleasing som ska göra det billigare att köra elbil! Vi delar på vinsten med våra kunder (till skillnad mot de stora drakarna). Elbilar åt folket!
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7319
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Hur ser era laddrutiner ut?

Inlägg av TiborBlomhall »

Till och med Leaf hade det förut!

Nu är det inte lika illa i Leaf, laddar du till "100%" enligt display så är batterierna egentligen bara laddade till ca 95%. De har en säkerhetsmarginal.
Användarvisningsbild
Melkin
Teslaägare
Inlägg: 166
Blev medlem: 29 jan 2019 11:01
Ort: Täby

Re: Hur ser era laddrutiner ut?

Inlägg av Melkin »

Jag bor i bostadsrätt, så jag måste låsa upp laddningsskåpet, koppla in sladden och låsa skåpet igen så ingen drar ut sladden. Jag orkar inte med detta varje dag, så jag brukar ladda först när jag har 120-150 km kvar (Model 3 LR AWD). Då laddar jag upp till 90% eller så mycket den hinner på den långsamma laddare JM installerat (egentligen bara ett glorifierat schuko-uttag med 16 A). Bilen brukar dra konstant 13 A, 17-18 km/h.

Jag har lekt med tanken på att låta UMC:n sitta kvar i låst skåp ibland, men med tanke på att någon i föreningen tydligen blivit bestulen på sin motor (!?) nyligen vågar man ju inte lämna något av något som helst värde i garaget. :(
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model 3 LR
2018 Kia Soul EV 30kWh
Användarvisningsbild
Lucidor
Teslaägare
Inlägg: 315
Blev medlem: 07 feb 2015 10:20
Ort: Solna

Re: Hur ser era laddrutiner ut?

Inlägg av Lucidor »

Till vardags laddar jag till 70% varannan dag. Inför långresor ökar jag till 90%. I väldigt sällsynta fall laddar jag 100% för att kunna göra ett extra långt hopp genom laddöken, men då ser jag alltid till att tima laddningen så att jag kan åka direkt när batteriet är fullt. Ner till 0% har jag bara kört en gång för att testa. Blev onödigt spännande när det var flera kilometer kvar till SuC i Ödeshög. Effektbegränsningen kröp allt längre ned och på slutet stängde bilen av HVAC för att minimera förbrukningen. MX100D.
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 818
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Hur ser era laddrutiner ut?

Inlägg av Elof »

Melkin skrev:
Jag bor i bostadsrätt, så jag måste låsa upp laddningsskåpet, koppla in sladden och låsa skåpet igen så ingen drar ut sladden. Jag orkar inte med detta varje dag, så jag brukar ladda först när jag har 120-150 km kvar (Model 3 LR AWD). Då laddar jag upp till 90% eller så mycket den hinner på den långsamma laddare JM installerat (egentligen bara ett glorifierat schuko-uttag med 16 A). Bilen brukar dra konstant 13 A, 17-18 km/h.

Jag har lekt med tanken på att låta UMC:n sitta kvar i låst skåp ibland, men med tanke på att någon i föreningen tydligen blivit bestulen på sin motor (!?) nyligen vågar man ju inte lämna något av något som helst värde i garaget. :(
Rejält off topic, men jag kan inte låta bli: Stal någon motorn från grannens bil!? Vad kör grannen? Hade hen utombordare på den?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Hur ser era laddrutiner ut?

Inlägg av taliz »

Elof skrev:
Melkin skrev:
Jag bor i bostadsrätt, så jag måste låsa upp laddningsskåpet, koppla in sladden och låsa skåpet igen så ingen drar ut sladden. Jag orkar inte med detta varje dag, så jag brukar ladda först när jag har 120-150 km kvar (Model 3 LR AWD). Då laddar jag upp till 90% eller så mycket den hinner på den långsamma laddare JM installerat (egentligen bara ett glorifierat schuko-uttag med 16 A). Bilen brukar dra konstant 13 A, 17-18 km/h.

Jag har lekt med tanken på att låta UMC:n sitta kvar i låst skåp ibland, men med tanke på att någon i föreningen tydligen blivit bestulen på sin motor (!?) nyligen vågar man ju inte lämna något av något som helst värde i garaget. :(
Rejält off topic, men jag kan inte låta bli: Stal någon motorn från grannens bil!? Vad kör grannen? Hade hen utombordare på den?
Gengas kanske? Det är det senaste har jag hört!
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Hur ser era laddrutiner ut?

Inlägg av MangeT »

HelectriC skrev:
Laddar som oftast när bilen kommer ner på 50% eftersom effekten blir så reducerad på ett 75-batteri under 50%. Jag vill så ofta som möjligt ha maximal tillgänglig kraft även om jag inte använder det hela tiden och därför önskar jag ha SoC på över 50%. Sätter in kontakten när jag kommer från jobbet och då är den ofta på 90% när det är dags att dra på träning om kvällen.
Det är faktiskt en av nackdelarna med 75-batteriet att effekten reduceras så mycket under 50%. Ipacen hade nästan full effekt kändes det som ner till mycket låg SoC. Nu menar jag alltså inte att det kommer upp gula effektbegränsningslinjer i instrumenteringen, men jag känner tydligt att bilen inte är lika snabb från låg fart, tex påfart motorväg eller efter rött trafikljus.
Oj. Tycker min S60D är tvärtom. Väldigt jämn oavsett laddnivå. Märker ingen skillnad 100% till 7% som jag tror är det lägsta jag haft.
Dock har jag inte korkat upp den så kanske det blir större skillnad då.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Skriv svar