Garageportsmanövrering

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Hebbe
Teslaägare
Inlägg: 150
Blev medlem: 03 nov 2016 17:34
Ort: Västerås

Garageportsmanövrering

Inlägg av Hebbe »

Bilen tar inte emot signalen från portens fjärrkontroll. Fungerade i Model S. Har provat med flera kontroller utan framgång.
Är det någon som har lyckats?
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Garageportsmanövrering

Inlägg av TiborBlomhall »

Ja jag lyckades, genom att inte göra som Tesla säger utan som jag läst om på Internet:
Håll fjärrkontrollen riktad mot Tesla-T i nosen och håll inte intryckt utan tryck 2 sekunder släpp 2 sekunder, tryck 2 släpp 2 osv. Då nappar bilen snabbt upp signalen!
Användarvisningsbild
Ante74
Teslaägare
Inlägg: 102
Blev medlem: 20 nov 2018 08:59
Ort: Skellefteå

Re: Garageportsmanövrering

Inlägg av Ante74 »

TiborBlomhall skrev:
Ja jag lyckades, genom att inte göra som Tesla säger utan som jag läst om på Internet:
Håll fjärrkontrollen riktad mot Tesla-T i nosen och håll inte intryckt utan tryck 2 sekunder släpp 2 sekunder, tryck 2 släpp 2 osv. Då nappar bilen snabbt upp signalen!
Vad har du för port/maskineri??
2019 Model 3 Performance FSD, Svart
2021 Model 3 Performance FSD, Midnight Silver Metallic
2024 BMW i4 M50
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Garageportsmanövrering

Inlägg av TiborBlomhall »

Nån Liftmaster från tidig 2000-tal.
Användarvisningsbild
Jo-el
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 11 apr 2019 10:32

Re: Garageportsmanövrering

Inlägg av Jo-el »

Har en Sommer garageöppnare med 868 MHz tror jag och har inte lyckats.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Garageportsmanövrering

Inlägg av themax »

Jag har felanmält på Tesla och de har meddelat att det är ett känt problem. Electric Swede (YouTube) har lagt upp ett klipp som vi diskuterat och konfirmerat. De har satt in amerikansk sändare i många (men kanske inte alla) bilar.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Garageportsmanövrering

Inlägg av TiborBlomhall »

En snabb googling på "sommer garage door opener tesla" ger att den inte är kompatibel, man måste köpa en homelink receiver till den.

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ink.61003/

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ink.81640/
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Garageportsmanövrering

Inlägg av themax »

TiborBlomhall skrev:
En snabb googling på "sommer garage door opener tesla" ger att den inte är kompatibel, man måste köpa en homelink receiver till den.

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ink.61003/

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ink.81640/
Det löser problemet med vissa portar. Men inte ens de som ska vara kompatibla enligt Homelinks hemsida fungerar. Jag har en som är 100% Homelinkkompatibel, men som bilen vägrar hitta ...
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
thogr
Teslaägare
Inlägg: 143
Blev medlem: 15 nov 2018 05:28
Ort: Linköping

Re: Garageportsmanövrering

Inlägg av thogr »

Jag har inga problem att få bilen att snappa upp signalen från fjärrkontrollen. Lyktorna blinkar till som bekräftelse. Allt verkar ok. Men garageporten öppnar inte när bilen skickar signalen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Garageportsmanövrering

Inlägg av Tellus »

Jag har en Hörmann Bisecure, den har dubbelriktad kommunikation och jag har ej fått det att funka.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Ante74
Teslaägare
Inlägg: 102
Blev medlem: 20 nov 2018 08:59
Ort: Skellefteå

Re: Garageportsmanövrering

Inlägg av Ante74 »

Tellus skrev:
Jag har en Hörmann Bisecure, den har dubbelriktad kommunikation och jag har ej fått det att funka.
Jag har också en sådan, har kontakt med garageportexperten som säger att dom kan lösa det.
Dom skulle titta på det nästa vecka, gissar att det behöver bytas styrkort och handkontroll till den.
2019 Model 3 Performance FSD, Svart
2021 Model 3 Performance FSD, Midnight Silver Metallic
2024 BMW i4 M50
Användarvisningsbild
Jo-el
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 11 apr 2019 10:32

Re: Garageportsmanövrering

Inlägg av Jo-el »

Jo-el skrev:
Har en Sommer garageöppnare med 868 MHz tror jag och har inte lyckats.
Detta är nog min exakta modell : http://www.aperto.se/support/support-ga ... perto-llx/

Får den alltså inte att fungera.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Garageportsmanövrering

Inlägg av Bjelke »

Jag har inte ens ett garage :(
Ovärt en Tesla liksom...
(jag äger inte marken framför huset och inte på ena sidan närmast huset heller)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Osccar
Teslaägare
Inlägg: 30
Blev medlem: 11 jan 2019 21:45

Re: Garageportsmanövrering

Inlägg av Osccar »

Jag lyckades koppla ihop det på första försöket, jag har ett system med 433 Mhz Homelink.
Efter att ha aktiverat "lägga till fjärrkontroll" så har man 10 sekunder på sig att fortsätta installationen i bilen, men behöver vara snabb.

Riktigt smidigt när man fått igång det:
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Garageportsmanövrering

Inlägg av themax »

Osccar skrev:
Jag lyckades koppla ihop det på första försöket, jag har ett system med 433 Mhz Homelink.
Efter att ha aktiverat "lägga till fjärrkontroll" så har man 10 sekunder på sig att fortsätta installationen i bilen, men behöver vara snabb.

Riktigt smidigt när man fått igång det:
Kul att det i alla fall funkar för nån. Jag som har en Homelinkport (och fjärr) på 868 MHz är dock rökt tills Tesla faktiskt skruvar in ny hårdvara alternativt fixar mjukvaran (eller båda).
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Garageportsmanövrering

Inlägg av fth »

Om man är beredd att mecka lite så finns det billiga mottagare på eBay etc som funkar med Tesla, dessa kan man koppla ihop med garageportar som har ingång för extern manövrering. Jag har ingen garageport själv, men jag köpte en sån på kul, och den funkar utmärkt, jag lät den tända en liten lampa för att se att det funkade :) .

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Lucidor
Teslaägare
Inlägg: 315
Blev medlem: 07 feb 2015 10:20
Ort: Solna

Re: Garageportsmanövrering

Inlägg av Lucidor »

Jag har efter en del pyssel lyckats klona fjärrkontrollen till vår port och kan nu styra den från bilen (MX). Däremot kan jag inte få automatiken att fungera. När jag närmar mig porten blir Homelink-ikonen grön och börjar räkna ned avståndet till dess att jag kommit tillräckligt nära. Då aktiverar den öppning men porten ser ingen signal. Om jag däremot manuellt trycker på Homelink-ikonen så öppnar den sig som den ska. Vad kan det bero på?
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1767
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Garageportsmanövrering

Inlägg av leiflodde »

På tal om Garageportsmanövrering :)

Mitt hemlarm har jag läst in på liknande sätt så det stängas av automatiskt när bilen närmar sig hemmet, ganska praktiskt.

Samma förfarande att bilen läser av fjärrkontrollen som på en port.
Användarvisningsbild
areskoug
Teslaägare
Inlägg: 62
Blev medlem: 02 apr 2016 16:46

Re: Garageportsmanövrering

Inlägg av areskoug »

fth skrev:
Om man är beredd att mecka lite så finns det billiga mottagare på eBay etc som funkar med Tesla, dessa kan man koppla ihop med garageportar som har ingång för extern manövrering. Jag har ingen garageport själv, men jag köpte en sån på kul, och den funkar utmärkt, jag lät den tända en liten lampa för att se att det funkade :) .

/fth
Har du namn/länk till någon av dessa?
Model 3 LR AWD - Pearl White 2019.
Användarvisningsbild
Sascha
Teslaägare
Inlägg: 92
Blev medlem: 26 feb 2019 19:43

Re: Garageportsmanövrering

Inlägg av Sascha »

Jag har lyckats koppla ihop min portöppnare med bilen. Följde rekommendationen att trycka två gånger på fjärrkontrollen. Jag har en LiftMaster (tror det heter) system.
Användarvisningsbild
Jo-el
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 11 apr 2019 10:32

Re: Garageportsmanövrering

Inlägg av Jo-el »

Jag fick låna en amerikansk fjärrkontroll för Sommer med 315Mhz som min model 3 kunde läsa in vilket bevisar att min bil levererats med Amerikansk frekvensupptagning. Frågan är om Tesla kan lösa detta med mjukvaruuppdatering eller om byte av hårdvara/radiokomponenter krävs?

Sändning på 315Mhz är förmodligen inte ens tillåtet i Sverige/EU?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Garageportsmanövrering

Inlägg av fth »

areskoug skrev:
fth skrev:
Om man är beredd att mecka lite så finns det billiga mottagare på eBay etc som funkar med Tesla, dessa kan man koppla ihop med garageportar som har ingång för extern manövrering. Jag har ingen garageport själv, men jag köpte en sån på kul, och den funkar utmärkt, jag lät den tända en liten lampa för att se att det funkade :) .

/fth
Har du namn/länk till någon av dessa?
Se bild nedan för den jag har, just denna artikel finns inte kvar på eBay, men sök på "garage door receiver" på eBay, Amazon, AliExpress el dyl så får du massor av träffar.

Mojängen drar alltså relät när du trycker på knappen, fjärren använder du för att programmera bilen, sen dras relät när bilen närmar sig. Reläutgången kan du sen koppla in på din portöppnare om den har ingång för extern manövrering.
remote.png
Värt att testa för ett par tior iaf, funkar det så funkar det, annars ingen skada skedd.

Min funkade utmärkt, lampan tändes när jag närmade mig, bilen försöker fortfarande tända lampan fast mojängen ligger i någon byrålåda sedan länge :)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Jo-el
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 11 apr 2019 10:32

Re: Garageportsmanövrering

Inlägg av Jo-el »

Har varit i kontakt med service center och fick snabbt svar att "the hardware required is in the car and support for european frequencies will be added via firmware update over the air soon".
Användarvisningsbild
areskoug
Teslaägare
Inlägg: 62
Blev medlem: 02 apr 2016 16:46

Re: Garageportsmanövrering

Inlägg av areskoug »

fth skrev:
areskoug skrev:
fth skrev:
Om man är beredd att mecka lite så finns det billiga mottagare på eBay etc som funkar med Tesla, dessa kan man koppla ihop med garageportar som har ingång för extern manövrering. Jag har ingen garageport själv, men jag köpte en sån på kul, och den funkar utmärkt, jag lät den tända en liten lampa för att se att det funkade :) .

/fth
Har du namn/länk till någon av dessa?
Se bild nedan för den jag har, just denna artikel finns inte kvar på eBay, men sök på "garage door receiver" på eBay, Amazon, AliExpress el dyl så får du massor av träffar.

Mojängen drar alltså relät när du trycker på knappen, fjärren använder du för att programmera bilen, sen dras relät när bilen närmar sig. Reläutgången kan du sen koppla in på din portöppnare om den har ingång för extern manövrering.
remote.png
Värt att testa för ett par tior iaf, funkar det så funkar det, annars ingen skada skedd.

Min funkade utmärkt, lampan tändes när jag närmade mig, bilen försöker fortfarande tända lampan fast mojängen ligger i någon byrålåda sedan länge :)

/fth
Tackar! Ser att en OTA uppdatering kanske löser det. Avvaktar den innan beställning.
Model 3 LR AWD - Pearl White 2019.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Garageportsmanövrering

Inlägg av fth »

areskoug skrev:
Tackar! Ser att en OTA uppdatering kanske löser det. Avvaktar den innan beställning.
Det kommer säkert att lösa sig, med kina-mojängerna kan man förstås även styra annat, t.ex. belysning, alltid lite kul att mecka/hacka lite :)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Skriv svar