Kända fel på våra nya model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Kända fel på våra nya model 3

Inlägg av Legato »

Ludwig skrev:
Legato skrev:
djFabbe skrev:
Detta fel har jag också. Riktigt störigt! Men är det inte bara mjukvara? Tror vi att detta är en hårdvarufråga?

Blir ju lite av en säkerhetsfråga med tanke på den dåliga sikten bakåt.

Någon som bokat service eller på annat sätt kontaktat Tesla ang detta?


jonas skrev:
Min backkamera brukar vara svart vid flera tillfällen oftast när man backar och vill se.
Fick även att vartannat tecken i displayen bortplockat, kanske brist på bokstäver vem vet. Åtgärdades men en reset men kameran trilskas än, för att sedan fungera. Det verkar som om den har en lång starttid, ren hypotes från min sida.
Menar ni permanent svart eller några sekunder när man lägger i backen? För mig kom det efter senaste uppdateringen... :( Störigt, men för mig bara några sekunder.
Jag upplever detta om jag har haft USB för daschcam och sentry. Tar jag bort det är den perfekt.
Ahh säkert det som spökar då, inte uppdateringen. För mig visas det "bara" några sekunder men är irriterande ändå, man vill ju se bilden direkt man börjar backa. Ska testa utan USB-sticka!
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 dec 2018 15:22

Re: Kända fel på våra nya model 3

Inlägg av anna__ »

Hittade ett "ganska" stort glapp uppe vid instrumentpanelen, jämför mot andra sidan där den sitter tight med stolpen, på förare sidan är det typ 0.5-1 cm glapp ungefär :(
1F58EEF4-21BE-43BD-948B-BAF621B21503.jpeg
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Kända fel på våra nya model 3

Inlägg av taliz »

anna__ skrev:
Hittade ett "ganska" stort glapp uppe vid instrumentpanelen, jämför mot andra sidan där den sitter tight med stolpen, på förare sidan är det typ 0.5-1 cm glapp ungefär :(
Undersöker du bilen med lupp?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 dec 2018 15:22

Re: Kända fel på våra nya model 3

Inlägg av anna__ »

taliz skrev:
anna__ skrev:
Hittade ett "ganska" stort glapp uppe vid instrumentpanelen, jämför mot andra sidan där den sitter tight med stolpen, på förare sidan är det typ 0.5-1 cm glapp ungefär :(
Undersöker du bilen med lupp?
haha nej upptäckte det eftersom det typ knakar till vid ojämnheter osv vägen på den sidan av bilen
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Kända fel på våra nya model 3

Inlägg av Jeppe_E »

taliz skrev:
anna__ skrev:
Hittade ett "ganska" stort glapp uppe vid instrumentpanelen, jämför mot andra sidan där den sitter tight med stolpen, på förare sidan är det typ 0.5-1 cm glapp ungefär :(
Undersöker du bilen med lupp?
Nåja, vän av ordning kan tycka att valideringsfönstren hos Tesla behöver vara lite snävare än att det sitter tight med a-stolpen på ena sidan och 7mm glapp på andra sidan. Det måste vara okej att man ifrågasätter vissa saker. Man ska inte behöva svälja dåligt monterade detaljer bara för att det är en Tesla, oavsett hur frälst man är :)
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Kända fel på våra nya model 3

Inlägg av taliz »

Jeppe_E skrev:
taliz skrev:
anna__ skrev:
Hittade ett "ganska" stort glapp uppe vid instrumentpanelen, jämför mot andra sidan där den sitter tight med stolpen, på förare sidan är det typ 0.5-1 cm glapp ungefär :(
Undersöker du bilen med lupp?
Nåja, vän av ordning kan tycka att valideringsfönstren hos Tesla behöver vara lite snävare än att det sitter tight med a-stolpen på ena sidan och 7mm glapp på andra sidan. Det måste vara okej att man ifrågasätter vissa saker. Man ska inte behöva svälja dåligt monterade detaljer bara för att det är en Tesla, oavsett hur frälst man är :)
Det kan ju faktiskt ha lossnat under transporten tex.
Och verkar det vara just loss så får man be SC kika på det. Man har ju garanti av en anledning.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 dec 2018 15:22

Re: Kända fel på våra nya model 3

Inlägg av anna__ »

taliz skrev:
Jeppe_E skrev:
taliz skrev:
anna__ skrev:
Hittade ett "ganska" stort glapp uppe vid instrumentpanelen, jämför mot andra sidan där den sitter tight med stolpen, på förare sidan är det typ 0.5-1 cm glapp ungefär :(
Undersöker du bilen med lupp?
Nåja, vän av ordning kan tycka att valideringsfönstren hos Tesla behöver vara lite snävare än att det sitter tight med a-stolpen på ena sidan och 7mm glapp på andra sidan. Det måste vara okej att man ifrågasätter vissa saker. Man ska inte behöva svälja dåligt monterade detaljer bara för att det är en Tesla, oavsett hur frälst man är :)
Det kan ju faktiskt ha lossnat under transporten tex.
Och verkar det vara just loss så får man be SC kika på det. Man har ju garanti av en anledning.
Litar inte riktigt på SC, var i Malmö med min bil av en annan anledning och när jag fick tillbaka bilen var gallret till högtalare spräckt så de har beställt en ny del nu :/
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 dec 2018 15:22

Re: Kända fel på våra nya model 3

Inlägg av anna__ »

Någon som upplevt att typ a-pillar stolpen knakar vid högre vägbulor o liknande?
Användarvisningsbild
Liibo
Teslaägare
Inlägg: 220
Blev medlem: 04 dec 2018 16:28

Re: Kända fel på våra nya model 3

Inlägg av Liibo »

Tycker det börjar gå lite väl långt med att försöka hitta fel på sin bil för vissa.

Självklart kommer det alltid finnas större eller mindre glipa på olika sidor, både interiört och utvändigt.
Sjävklart har Tesla haft alldeles för mycket fel på 3:orna, även om jag själv inte hittat fel på min.

Men att det skiljer 3-5 m.m vid ena sidan av a stolpen mot andra. Det får du nog leva med :)
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 dec 2018 15:22

Re: Kända fel på våra nya model 3

Inlägg av anna__ »

Liibo skrev:
Tycker det börjar gå lite väl långt med att försöka hitta fel på sin bil för vissa.

Självklart kommer det alltid finnas större eller mindre glipa på olika sidor, både interiört och utvändigt.
Sjävklart har Tesla haft alldeles för mycket fel på 3:orna, även om jag själv inte hittat fel på min.

Men att det skiljer 3-5 m.m vid ena sidan av a stolpen mot andra. Det får du nog leva med :)
Vad bra då Liibo att du påpekade att du inte har några fel på din! Grattis och köp en lott :!:
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Kända fel på våra nya model 3

Inlägg av Jeppe_E »

Liibo skrev:
Tycker det börjar gå lite väl långt med att försöka hitta fel på sin bil för vissa.

Självklart kommer det alltid finnas större eller mindre glipa på olika sidor, både interiört och utvändigt.
Sjävklart har Tesla haft alldeles för mycket fel på 3:orna, även om jag själv inte hittat fel på min.

Men att det skiljer 3-5 m.m vid ena sidan av a stolpen mot andra. Det får du nog leva med :)
Det var väl 5-10mm? Men låt oss ta 7mm. Riktigt tråkigt när Teslaägare börjar försvara dåliga tillverkningsparametrar. Om en ägare upplever det som en defekt, så är det en defekt. Vissa saker får man acceptera. Men en dåligt inpassad panel? Visst, det är bara en visuell defekt.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 dec 2018 15:22

Re: Kända fel på våra nya model 3

Inlägg av anna__ »

Jeppe_E skrev:
Liibo skrev:
Tycker det börjar gå lite väl långt med att försöka hitta fel på sin bil för vissa.

Självklart kommer det alltid finnas större eller mindre glipa på olika sidor, både interiört och utvändigt.
Sjävklart har Tesla haft alldeles för mycket fel på 3:orna, även om jag själv inte hittat fel på min.

Men att det skiljer 3-5 m.m vid ena sidan av a stolpen mot andra. Det får du nog leva med :)
Det var väl 5-10mm? Men låt oss ta 7mm. Riktigt tråkigt när Teslaägare börjar försvara dåliga tillverkningsparametrar. Om en ägare upplever det som en defekt, så är det en defekt. Vissa saker får man acceptera. Men en dåligt inpassad panel? Visst, det är bara en visuell defekt.
Håller med dig Jeppe, eftersom det knakar runt a-pillar stolpen / dashboard när kan kör över gupp så upptäcktes defekter och kanske har med saken att göra, SC får kolla vidare, det har inte så att jag satt och letade efter "fel"
Användarvisningsbild
Liibo
Teslaägare
Inlägg: 220
Blev medlem: 04 dec 2018 16:28

Re: Kända fel på våra nya model 3

Inlägg av Liibo »

Jeppe_E skrev:
Liibo skrev:
Tycker det börjar gå lite väl långt med att försöka hitta fel på sin bil för vissa.

Självklart kommer det alltid finnas större eller mindre glipa på olika sidor, både interiört och utvändigt.
Sjävklart har Tesla haft alldeles för mycket fel på 3:orna, även om jag själv inte hittat fel på min.

Men att det skiljer 3-5 m.m vid ena sidan av a stolpen mot andra. Det får du nog leva med :)
Det var väl 5-10mm? Men låt oss ta 7mm. Riktigt tråkigt när Teslaägare börjar försvara dåliga tillverkningsparametrar. Om en ägare upplever det som en defekt, så är det en defekt. Vissa saker får man acceptera. Men en dåligt inpassad panel? Visst, det är bara en visuell defekt.
Så du är igång igen?

Jag vet inte med dej men jag kan bara se till min egen erfarenhet som själv köpt en tesla m3p nyss.
Vet inte om du inte läser tillräckligt noga eller om du bara är allmänt dryg mot just mej.

Men jag skriver inte någonstans att jag försvarar felen på våra teslor. MEN det finns en gräns på hur nära man ska söka fel. Vad kommer här näst. Ska vi ligga med microskop och jämföra mellanrum eller ojämnheter?

Större fel är verkligen inte ok av Tesla. Men en glipa vad jag kan se är max 4m.m i ett hör. Det får man nog leva med. En bil sätts ju ihop med flera komponenter som sagt.
Användarvisningsbild
Liibo
Teslaägare
Inlägg: 220
Blev medlem: 04 dec 2018 16:28

Re: Kända fel på våra nya model 3

Inlägg av Liibo »

anna__ skrev:
Liibo skrev:
Tycker det börjar gå lite väl långt med att försöka hitta fel på sin bil för vissa.

Självklart kommer det alltid finnas större eller mindre glipa på olika sidor, både interiört och utvändigt.
Sjävklart har Tesla haft alldeles för mycket fel på 3:orna, även om jag själv inte hittat fel på min.

Men att det skiljer 3-5 m.m vid ena sidan av a stolpen mot andra. Det får du nog leva med :)
Vad bra då Liibo att du påpekade att du inte har några fel på din! Grattis och köp en lott :!:

Jo fast sådana här fel kan jag säkert ha. Men har inte sökt runt bilen så noga bara :)
Användarvisningsbild
Limmet
Teslaägare
Inlägg: 52
Blev medlem: 10 feb 2019 22:35

Re: Kända fel på våra nya model 3

Inlägg av Limmet »

Limmet skrev:
Får ingen ström till mobilen via USB-uttagen fram. Bak fungerar med samma sladd.

Får inte fram sentry mode -kameran. Heller längre.

Säkring för USB som gått? Vad gör man? Måste man till sc? Brukar de vara tillmötesgående med tider? Ska förbi Malmö på torsdag exempelvis.

Kan de felsöka på distans?

Byta själv?
Ingen mer med samma fel? Har anmält det och tesla har felsökt och säger sig hittat felet och väntar på delar... segt med en stockholms-resa för att laga usb-portar :)
Användarvisningsbild
bolleboll
Teslaägare
Inlägg: 153
Blev medlem: 18 jan 2019 03:42
Ort: Linköping

Re: Kända fel på våra nya model 3

Inlägg av bolleboll »

Appropå om man är petig eller inte...
Jag tänkte köpa lite golfklubbor en gång för länge sedan och ville ha lite hjälp med att få några som passade till den sving som min kropp genererar.
Tänkte att det kanske skulle kunna ge ett bättre resultat... (fåfänga??)

klubb-fit-killen bad mig ta tag i en klubba och ställa mig i position. Han ställde en fråga:
"Känns det bra när du tittar ner på klubbskaftet och klubbbladet??"

Jag blev lite paff eftersom jag inte direkt härleder känslor till ett par klubbor.
Jag frågade varför han frågade. Svaret:
"Om du tittar ner på klubban och något känns lustig, konstigt, fel, irriterande, osv osv... Så kommer du att bli irriterad mer och mer varje gång du använder klubborna. Det måste KÄNNAS bra"

Väldigt intressant statment som jag har tagit med mig genom livet angående andra saker.
Denna känsla är nog högst individuell, men känslan måste vara bra, annars kommer det aldrig bli riktigt bra. Ibland måste man laga saker för att känslan ska bli bra, och ibland måste man bara få en förståelse hur skaer ligger till för att känslan ska bli bra.
Solid Svart Model 3 Long Range AWD, EAP, HW2.5, uthämtad 2019-03-09.
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 dec 2018 15:22

Re: Kända fel på våra nya model 3

Inlägg av anna__ »

bolleboll skrev:
Appropå om man är petig eller inte...
Jag tänkte köpa lite golfklubbor en gång för länge sedan och ville ha lite hjälp med att få några som passade till den sving som min kropp genererar.
Tänkte att det kanske skulle kunna ge ett bättre resultat... (fåfänga??)

klubb-fit-killen bad mig ta tag i en klubba och ställa mig i position. Han ställde en fråga:
"Känns det bra när du tittar ner på klubbskaftet och klubbbladet??"

Jag blev lite paff eftersom jag inte direkt härleder känslor till ett par klubbor.
Jag frågade varför han frågade. Svaret:
"Om du tittar ner på klubban och något känns lustig, konstigt, fel, irriterande, osv osv... Så kommer du att bli irriterad mer och mer varje gång du använder klubborna. Det måste KÄNNAS bra"

Väldigt intressant statment som jag har tagit med mig genom livet angående andra saker.
Denna känsla är nog högst individuell, men känslan måste vara bra, annars kommer det aldrig bli riktigt bra. Ibland måste man laga saker för att känslan ska bli bra, och ibland måste man bara få en förståelse hur skaer ligger till för att känslan ska bli bra.
Amen :!:
Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare
Inlägg: 648
Blev medlem: 02 jun 2016 23:38
Ort: Sjömarken, Borås

Re: Kända fel på våra nya model 3

Inlägg av Crappy »

Fan
Där dök första riktiga problemet upp
Höger bakdörr går inte öppna innifrån. Rutan åker ner, dörren öppnar till första läget, men inte helt. Utifrån går det bra. Något ramlade dessutom ner i dörren.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Kända fel på våra nya model 3

Inlägg av Geni87 »

Crappy skrev:
Fan
Där dök första riktiga problemet upp
Höger bakdörr går inte öppna innifrån. Rutan åker ner, dörren öppnar till första läget, men inte helt. Utifrån går det bra. Något ramlade dessutom ner i dörren.
Finns det ingen mekanisk "nödöppnare" för bakdörrarna?
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Kända fel på våra nya model 3

Inlägg av lator »

Geni87 skrev:
Crappy skrev:
Fan
Där dök första riktiga problemet upp
Höger bakdörr går inte öppna innifrån. Rutan åker ner, dörren öppnar till första läget, men inte helt. Utifrån går det bra. Något ramlade dessutom ner i dörren.

Finns det ingen mekanisk "nödöppnare" för bakdörrarna?
Det var väl det som anmärktes på av Sandy Munro. I händelse av en olycka kan passagerarna bli fast i baksätet.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Kända fel på våra nya model 3

Inlägg av Geni87 »

lator skrev:
Geni87 skrev:
Crappy skrev:
Fan
Där dök första riktiga problemet upp
Höger bakdörr går inte öppna innifrån. Rutan åker ner, dörren öppnar till första läget, men inte helt. Utifrån går det bra. Något ramlade dessutom ner i dörren.

Finns det ingen mekanisk "nödöppnare" för bakdörrarna?
Det var väl det som anmärktes på av Sandy Munro. I händelse av en olycka kan passagerarna bli fast i baksätet.
Det har jag missat, låter ju lite sådär...
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Marwelln
Teslaägare
Inlägg: 24
Blev medlem: 06 nov 2016 11:04
Ort: Vilhelmina

Re: Kända fel på våra nya model 3

Inlägg av Marwelln »

Geni87 skrev:
Crappy skrev:
Fan
Där dök första riktiga problemet upp
Höger bakdörr går inte öppna innifrån. Rutan åker ner, dörren öppnar till första läget, men inte helt. Utifrån går det bra. Något ramlade dessutom ner i dörren.
Finns det ingen mekanisk "nödöppnare" för bakdörrarna?
Det finns men är inte tillgängligt föränns man gör en modifikation av dörrarna.

Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Kända fel på våra nya model 3

Inlägg av Geni87 »

Marwelln skrev:
Geni87 skrev:
Crappy skrev:
Fan
Där dök första riktiga problemet upp
Höger bakdörr går inte öppna innifrån. Rutan åker ner, dörren öppnar till första läget, men inte helt. Utifrån går det bra. Något ramlade dessutom ner i dörren.
Finns det ingen mekanisk "nödöppnare" för bakdörrarna?
Det finns men är inte tillgängligt föränns man gör en modifikation av dörrarna.
Med andra ord finns det inte.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
M3apan
Teslaägare
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 dec 2018 23:46

Re: Kända fel på våra nya model 3

Inlägg av M3apan »

Svårt att veta om felet är känt eller inte, då vi inte vet vad som är fel med bilen... Våran LR slutade helt enkelt att fungera för 11 dagar sedan och efter bärgning till SC så är allt jag har fått sms om att dom inte är klara med felsökning. Nu har bilen varit mer på verkstad än vad vi har kunnat köra med den. Har haft tålamod och inte gnällt över detta faktum, eller alla andra små irriterande moment kring leverans och finansiering som inte har funkat så som man tycker de borde för en bil i den här prisklassen. Nu börjar man dock bli lite smått irriterad.

Sedan att man istället måste köra en bil med tusen olika knappar och vred, som inte bromsar när man släpper gasen samt drar igång vindrutetorkarna när jag försöker växla (vid ratten), gör inte saken bättre. Hur kan folk vilja ha så många knappar? (obs lånad bild, men samma interiör som i låneaudin).
audi-a4-sedan-12-640x640.jpg
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6503
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Kända fel på våra nya model 3

Inlägg av Tars »

Hej!
Nu vet jag inte om det är någon annan som har detta fel.

Idag så dog min sub och de bakre högtalarna.
Det knäpper bara i dem som om slutsteget är överbelastat.

Sen det andra konstiga är när jag kliver in i bilen, så åker passagerarrutan ner nån cm och sen upp igen.

Och det tredje. Varje gång jag sätter mig i bilen så är klimatanläggningen avstängd.

Någon som har dessa fel?
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Skriv svar