Stockholm - Tyskland ToR

Reseberättelser över långresor du har gjort, alt frågor inför de du tänker göra.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Stockholm - Tyskland ToR

Inlägg av themax »

Sitter i bilen på motorvägen söder om Rødekro på väg till södra Tyskland. Påsklovet används för att bilsemestra lite med nya bilen.

Resan inleddes i lördags med en resa till Romme Alpin, där en god vän hade abonnerat hela stället för kalas. Som jag skrivit i annan tråd startade ingen av destinationsladdarna där men vanliga typ-2 fungerade utmärkt.

Igår lämnade vi Romme med 95% State of Charge (SoC) och stannade en kort stund i Örebro för glass. Testade Beeladdaren på Eurostop och fick 16 kWh. Med deras sinnessjuka priser betalade vi alltså 80 kronor för ungefär 10 mils körning. Det är nästan vad det kostade när jag körde dieselbil! Men jag planerar ändå inte att använda dem annat än i nödfall och det var första gången jag använde min plugsurfingtagg. Den Clevertagg jag också har fungerade dock inte trots att det fortfarande står Clever på laddaren.

Lunchpaus i Ödeshög där bilen blev klar före oss igen. Anlände med 46% SoC och lämnade med 84. Kaffesugen vid Toftaholm där vi var ensamma och bilen gick från 47 till 80% SoC.

Då vi inte hade laddning över natten i Staffanstorp gjorde vi ett tjugominutersstopp i Löddeköpinge så vi åtminstone skulle ta oss till Slagelse idag. Lämnade med 65% när blommorna till nattlogivärdarna var inhandlade.

I morse startade vi med 51%. Erbjöd naturligtvis lite provkörning men också att bilen tycks vägra somna på natten. Det är säkert nån app jag testat som jag glömt avregistrera. Ska byta lösenord på Teslakontot efter resan för att se om det hjälper.

I Slagelse blev det en glass (vi älskar glass i familjen och det finns många att välja på ;-) ) igen och vi lämnade med 66%. Efter en timme blev det en oplanerad paus i Vissenbjerg på ett fullsatt motorvägsstopp. Men vid laddaren fanns parkering så sex minuters inkoppling på EON gav i alla fall 4 kWh. Plugsurfingtaggen funkade även där.

Lunchpaus i Rødekro där vi laddade 45 kWh och lämnade med 86% SoC. Nästa planerade laddstopp blir Wittenburg dit det ska ta knappt tre timmar utan paus. Vi får se om blåsan tillåter det.

Vi ska ta oss till Shlepzig söder om Berlin ikväll eftersom det ska bli Tropical Island i morgon. Vi får hoppas deras destinationsladdare fungerar.
Senast redigerad av themax, redigerad totalt 2 gång.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare
Inlägg: 501
Blev medlem: 22 feb 2019 19:19

Re: Stockholm - München ToR

Inlägg av Xeik »

Vad kul att läsa om en sådan här resa. Bra för mig som elbilsnewbie :)
Ang destinationsladdare som inte funkar. Jag tittande på now you know på Youtube, och dom hade samma problem med destinationsladdare på ett hotell i Nederländerna. Den avsedd för tesla fungerade inte, däremot den som var avsedd för alla elbilar.
Hoppas det funkar för er på tropical Island.
Härligt ställe för övrigt :)
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Stockholm - Tyskland ToR

Inlägg av themax »

Framme i Wittenburg var det lugnt både vid laddplatsen och i skidstadion. Skidsugna svenskar får sätta på skidboxen och åka hit i midsommar istället för Riksgränsen. Skidåkningen är kanske inte riktigt densamma, men baren ligger i alla fall nära för After Ski...

43 minuters stopp gav 50 kWh. Tyvärr är ju bara två laddare konverterade så när vi kom ut hade en norrman kopplat in sig på den andra och en svensk stod och väntade. Hade behövt 10 minuter till för att kunna hoppa över nästa Supercharger (SuC) – särskilt som trafiken avtagit och frifartssträckorna började dyka upp lite oftare...

Det blev således ett stopp även i Herzsprung där det var lite för tråkigt för att stanna längre än nödvändigt. 10 minuter räckte för att bilen räknade ut att vi skulle anlända med 10%.

Under sista sträckan fick vi lite kalla fötter ifall det skulle visa sig att destinationsladdarna inte skulle fungera, så ett extrastopp på Blankenfelde-Mahlow SuC fick det bli för att känna oss säkra. 2A och 2B vägrade börja ladda, och 1A och 1B gav mig max 90 kW. Nåväl. Väl där kom jag i samspråk med en tysk Model X-ägare som hade haft reservation på en Model 3 2016 men tröttnat och köpt sin X 2017. Samtalet handlade om allt mellan SuC i norra Sverige till premier från staten vid köp av elbil. Ja, och så Elon Musk förstås, och särskilt bådas vår väntan på leveransen av den utlovade Full Self Drive. Vi kom överens om att den kommer vilken torsdag som helst.

Väl framme vid Spreewaldresort Seinerzeit snurrar vi runt som tokiga för att leta de utlovade laddarna. Det hade de inga. Däremot två röda trefasuttag och tre blå schuko gömda i gräset bakom hotellet, så det var bara att koppla in sig. Stabila 13A ger mig inte 90% till i morgon bitti, men 70 borde jag utan problem få i alla fall. Och till Tropical Island är det 12 km, så resten får jag lätt i morgon natt. Vi har bokat två nätter här och har en hel lägenhet (”studio”) i två våningar och mycket fräscht på alla sätt. Bara det att det står en flaska kallt bubbligt vin och väntar gjorde ju inte saken sämre. Om ni funderar på Tropical Island så kan jag varmt rekommendera det här stället att bo på. Billigare än på plats, och med eget ölbryggeri. Ska prova det i morgon.

Totalt 65 mil med en effektivitet på 77%. Använt 116,7 kWh enligt teslafi.com med ett genomsnitt på 181 wH per kilometer. Hade jag inte haft fri SuC i 6 månader skulle det väl kostat mig runt 300 kronor att köra hit. Något jag knappast skulle kunnat passera Danmark på med tanke på dieselpriset med gamla bilen. Laddtiden har varit 2 timmar och 14 minuter på 6 timmar och 9 minuters körning. Känns alldeles lagom. Visst hade dieselbilen kunnat fixa kortare stopp, men tack vare stoppen och autopilot är jag inte alls slut i kroppen efter denna resa.

Fast nu får det bli bingen. I morgon bad!
Senast redigerad av themax, redigerad totalt 1 gånger.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Stockholm - München ToR

Inlägg av themax »

Byggcentralen vid hotellet levererade stabila 13A hela natten och efter den sedvanligt välförsedda tyska frukosten så gav vi oss av mot Tropical Island med 86% i batteriet. Efter nästan 8 timmar stapplar vi ut och då har vi ändå missat det mesta av spaavdelningen. Barnen var lite reserverade eftersom spa sker på tyskt vis. Gemensamt. Badkläder förbjudet.

Nåväl. Vi tänkte äta nåt i Berlin och samtidigt insupa lite historia. Upp mot Brandenburger Tor och förintelsemonumentet. I närheten hittade vi en laddplats i Plugshare som var ledig. Alla övriga gatuparkeringar var fulla.

Bild

Efter monumentet, Brandenburger Tor och det som finns kvar av muren samt middag meddelade bilen att den laddat klart till 90% efter att ha fyllt på 19 kWh. Det ska bli spännande att se hur mycket dessa tester med Plugsurfingtaggen kostar mig, men den har funkat på alla ställen jag testat hittills, och är verkligen en av ”måste”-taggarna på vägen.

Tillbaka vid hotellet nu, med inkopplad bil för natten. Vi ändrade vårt mål så titeln på tråden har ändrats. Vi prioriterar om och åker till Melsungen istället för München, med medeltida stadskärna. Vi tar München en annan gång. Vi ska nämligen försöka handla lite fina Sekt, och då alla bra tillverkare tycks finnas i samma område så vill vi närma oss dem redan nu. Sen får vi hitta nåt hotell med laddning i morgon. Onlinetjänsterna kan ju numera filtrera sånt när man söker så det ordnar sig nog.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Stockholm - Tyskland ToR

Inlägg av themax »

Incheckad och inkopplad på Göbels Hotel Quellenhof i Bad Wildungen kan vi konstatera att resa med elbil i Tyskland är väldigt enkelt. Det finns Superchargers i nästan varenda hörn, och däremellan kryllar det av 50kW och 22/11kW-boxar.

I morse lämnade vi Spreewaldresort Seinerzeit med 90% batteri. Vi valde småvägar och undvek Autobahn och nådde Leipzig med en genomsnittsförbrukning på 133 Wh/km utan att för den skull köra särskilt försiktigt. Sommartemperaturer, sommardäck och tyska släta vägar gör uppenbarligen underverk.

I Leipzig tänkte vi äta lunch och besöka Thomaskyrkan där Bach är begravd. Många fler kända kompositörer och musiker kommer därifrån. Inte bara Richard Wagner är född i Leipzig, det är även Till Lindemann. ;-)

Vi använde Plugsurfing för att leta parkering och hittade en precis vid järnvägsstationen med fyra platser för elbil. 57% i batteret. Tre var lediga så det var bara att parkera. Skyltningen stämmer inte överens med informationen. Enligt skylten så är det fyra timmar med parkeringsskiva om man laddar men appen stod parkeringsavgift och max två timmar. Vi gjorde som skylten sa, kopplade in oss och gick mot kyrkan.

Bild

Efter en timme och 17 minuter avbröts laddningen plötsligt. Vi var en bit bort så jag kunde inte gå tillbaka och kontrollera vad som hänt. Vi hade fått 13,5 kWh och nått 75% batteri. Om jag hade haft laddning hela tiden vi parkerade hade jag nått 90% igen. Men det skulle räcka till Melsungen. Lunch i solskenet nära kyrkan och en rejäl glass efter gågatan och vi var redo att lämna Leipzig.

Stoppet i Sangerhausen på Teslas Supercharger bestämdes av blåsan och behovet av dricksvatten. 17 minuter tog det att gå från 49 till 76% och det kändes bra att ha lite extra när vägarna bjöd på flera frifartssträckor. Sangerhausen ska byggas om snart så då kan ingen ladda där. Missade ta bild på dagarna, men avstängningen kommer vara någon vecka om jag minns rätt.

Mest gick det på max autopilot (150 km/h) men någon gång gick det över 160. Fortfarande rejält omkörd emellanåt men jag har semester och behöver inte visa att jag också kan. Genomsnittet på 18 mil blev ändå bara 199 wH/km.

Framme i Melsungen tipsades vi av en Passat GTE-ägare om var Plugsurfingboxen var placerad. Uppe på taket till en av bankerna! Där finns två typ-2-uttag 22kW och laddningen startade på en gång. Melsungen är en väldigt vacker liten stad med massor av korsvirkeshus. Tyvärr kom vi lite för sent så i stort sett allt var stängt. Men en halvtimme laddning medan vi kollade in stadskärnan gav ändå 6 kWh. Vid ett kort stopp på Lidl hann vi med att hälsa på en vit Model S från Berlin. Vinkningarna är tillbaka!

Bild

Eftersom vi ville vara säkra på att kunna åka långt i morgon bitti stannade vi till lite kort på SuC Malsfeld ifall hotellet skulle visa sig bara erbjuda enfas som igår. Bättre smida medan batteriet är varmt. 16 minuter gav 24 kWh. Tillräckligt för att komma en bra bit i morgon, även utan nattladdning.

Dock behövde vi inte vara oroliga. Framme vid hotellet finns två Tesla Destination Chargers – en med röd skylt och en med vit. Eftersom jag hade problem med laddarna i Romme så ställde jag mig först vid den vita men tänkte att jag kollar om Tesla gjort nåt nu efter felrapporten. I vilket fall så fungerade nu i alla fall den Teslaspecifika laddaren på min Model 3! Endera är det nåt särskilt med laddarna i Romme eller så har de nu uppdaterat bilen att acceptera destinationsladdare. För mig spelar det ingen roll. 3x16A skulle fylla batteriet på ett par timmar så jag satte ner den till 3x6 så den lagom är klar vid frukost.

I morgon börjar vi med att åka till vår favorit bland Sekttillverkare. Schloss Vaux.
Senast redigerad av themax, redigerad totalt 2 gång.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Thekax
Inlägg: 1
Blev medlem: 27 nov 2016 09:50

Stockholm - Tyskland ToR

Inlägg av Thekax »

Mitt minne säger att laddarna i Sangerhausen kommer att vara stängda den 23-30 april.
Senast redigerad av Thekax, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Stockholm - Tyskland ToR

Inlägg av dstr »

Riktigt kul att läsa efter långa väntan.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14382
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Stockholm - Tyskland ToR

Inlägg av taliz »

Trevlig läsning!
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Stockholm - Tyskland ToR

Inlägg av themax »

Göbels Hotel i Quellenhof erbjöd, som vanligt i Tyskland, ett dignande frukostbord. Resturangen var full av pensionärer. Bad Wildungen är känt för spa, frisk luft och långa promenader. Vi nöjde oss med maten.

Med 90% laddning lämnade vi Bad Wildungen och satte kurs mot Schloss Vaux nere i Eltville am Rhein. På väg ner stannade vi till på en stormarknad för att förse oss med lite gåvor från Tyskland till mindre barn i släkten. Ingen laddning där utan vi hade så det räckte. Valde mest småvägar för att njuta av Tyskland. På Autobahn får man ju bara omväxlande kolla backspegel och köslut och det är inte inspirerande.

Vid halv två var vi framme i Eltville och gick genast in och provade de drycker vi inte kände till sedan tidigare och placerade därefter ett antal lådor med god bubblig Sekt i bagageutrymmet. Fyra lådor får plats längst in, och sen går ändå en stor resväska och flera mjuka väskor in också. Bra att veta att vi nästa gång ska resa med bara mjuka väskor. ;-)

Bild

Efter Eltville åkte vi till närliggande Rüdesheim för att äta lunch på en krog som kompisar tipsat om. Vi testade att stanna på en laddplats i närheten men trots att det skulle gå att aktivera med mobil och PayPal startade aldrig laddningen. Kul att testa men Model 3 har ju nästan hur mycket batteri som helst så det var inget vi behövde just nu i alla fall. Vi körde in närmare centrum och parkerade på gatan istället.

En Wienerschnitzel senare och vi går tillbaka till bilen i värmen. Idag toppade temperaturen 28 grader och det var en riktgt fin dag. Eftersom det är skärtorsdag så märks det på vägarna. Många passar nog på att åka och hälsa på vänner och släktingar – betydligt många fler bilar på vägarna.

Därifrån drog vi oss norrut igen, delvis på vägar vi nyss åkt på. Målet för dagen är ett familjehotell norr om Celle där vi ska tillbringa natten. Vid halv sex blev det dags för dagens första laddning vid Supercharger Mücke. När vi kom dit var vi ensamma och bilen hade 17% SoC. En kaffe och en glass senare sade bilen att det var dags att åka vidare med 82%. Då var fem av sex platser fulla. Vi var ute vid bilen ganska snabbt så jag räknar inte med någon idle fee.

Eftersom trafiken var värre idag blev det kortare sträckor med fri fart. Vi såg att bilen började föreslå småvägar vilket äventyrade vår incheckning på hotellet. Men hellre det än att stå i de milslånga köerna runt Alsfeld. En och en halv timme på småvägar och någon mil Autobahn, vissa småvägar så smala att möte var en utmaning, så stannade vi till lite kort på SuC Lutterberg. Detta för att bilen sa att vi skulle nå målet med under fem procent SoC, och dessutom vet vi inte vilken laddning vi får ikväll. Fem minuter räckte för att bilen skulle komma fram med 17%.

Nu gällde det att stå på för att hinna till 22:00. Men det lättade i trafiken och vi kom fram med fem minuter tillgodo. Såg en hastighetskamera på en 70-sträcka (där det kan ha gått 80) men den blinkade i alla fall inte. Så jag lär bli varse om det var en infraröd kamera eller en avstängd sådan vad det lider.

Framme vid hotellet är det framdraget en 25 meters schuko. Eftersom receptionen inte kan säga vilken säkring som sitter innanför väggen ställer jag ner laddningen till 9A och konstaterar att vi väl får ta en lång frukost i morgon. Vi har tillräckligt att ta oss till närmaste 50kW-laddare i Celle (som verkar vara gratis) redan nu, och om säkringen håller räknar jag med att ha fått ungefär 12 mil till tills vi ska åka i morgon, och då klarar vi oss till Superchargern i Bispingen dit det bara är fyra mil. Målet för morgondagen blir Köpenhamn. Långfredag är allt stängt i Tyskland (utom möjligen snabbmatsställena) så vi drar oss nära Öresundsbron redan i morgon.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Stockholm - Tyskland ToR

Inlägg av themax »

Efter att ha varit ansluten med schukokabeln över natten hade vi ändå fått i 21 kWh i batteriet. Hotellet hade ingen aning vad jag skulle betala, så jag bjöd €4. Ungefär 2kr kWh. Elen är dyrare i Tyskland så när receptionen svarade med €5 så accepterade jag det. Jag hade ändå fått tillräckligt att inte bara nå nästa SuC, utan hela vägen till Braak. Dit var det 11 mil och då det var mycket trafik valde bilen mindre vägar nästan hela vägen. Trafikinformationen om köer och annat har man verkligen vant sig med att använda efter alla år med Waze, TomTom, Navigon och Sygic. Just att slippa köer är värt varenda krona om du frågar mig. Tesla erbjuder ju det som en uppgradering för de billigaste versionerna av Model 3. En självklar uppgradering för mig om jag stod i köpartankar.

I Braak finns ju bara två CCS-laddare, och när vi kom dit var båda upptagna. Dessutom stod en dansk ägare i kö före mig. Dock behövde jag bara vänta 11 minuter innan båda flyttat på sig och både jag och min köbroder fick börja ladda. Eftersom han var först fick jag till en början väldigt låg hastighet, men de danska wienerbröden i Braak är ju både stora och goda. Några minuter senare dök två nya Model 3 upp och ville ladda. Den ena - en svensk kille aktiv på Facebookgruppen - var på väg till Schweiz och hade inget val än att vänta. Den andra var från Hamburg och skulle säkert bara gratisladda och gav upp väntan efter 10 minuter.

När vi åkte kom ytterligare en dansk Model 3 dit. Tesla behöver uppgradera fler laddstolpar, det är alldeles uppenbart. Men å andra sidan är det första gången vi tvingats vänta på laddning under hela veckan. Han meddelade att det var Staub hela vägen mot danska gränsen och Waze visade samma sak. Bilen styrde oss mot Kiel för att välja annan väg norrut och där fanns inga köer.

I Busdorf var det dags att byta av hustrun som kört sedan Braak, och vi laddade i 15 minuter (och åt en mjukglass från Burger King). Laddade 22 kWh på den tiden, tillräckligt för att nå nästa stopp i Slagelse. Men vi bestämde oss för att kolla in Middelfart också för att lära oss vilka laddplatser som är bra och vilka som inte är det. De kommentarer jag läst om Middelfart stämde väl – tråkigare laddplats har vi inte sett tidigare. En Model 3 (norsk) stod och laddade och så stod det en S på den andra platsen. Trots att 6 laddare på ”gamla” sidan var lediga. Ett vänligt leende senare så hade han flyttat på sig för att ge plats åt mig. Väl där stannade vi tillräckligt länge för att få 33 kWh. Nog för att ta oss till målet i Köpenhamn, men med nöd och näppe. Slagelse kunde vi i alla fall hoppa över.

Därför var det lika bra att stanna till lite i Køge också. Bara 12 minuter och 13 kWh. Men jag ville ha 30% vid hotellet ifall vi skulle välja åka in till centrum under kvällen och kunna parkera utan att ladda. Alla Cleverladdare (som det finns massor av i Köpenhamn) tar DKK 8,43/kWh (SEK 11:80) så att ladda där är sex kronor dyrare per mil än när jag tankade diesel med gamla bilen. Tack men nej tack.

Väl framme på hotellet kostar det DKK 70 att stå i garaget, men då ingår elen. Alltså ungefär 100 SEK. De har tre blå campinguttag (13A) och ett rött trefas (16A). Nu har jag ju Teslas nya laddare men jag har skruvat ihop en adapter som gör att jag kan använda 16A till min laddare (UMC) med rött industriuttag. Så jag kommer ha 90% lagom tills att det är dags att åka i morgon i alla fall.

Intilliggande Scandic (promenad på 10 minuter) hade Angusbuffé för DKK 189. Ett sundare val för en familj med tonårsbarn än hotellets stjärnkrog med trerätters avsakningsmeny för DKK 469 (de har upp till sju rätters avsmakning för DKK 698. Lägg på 40% i SEK. Då ingår ingen dryck). Men det såg onekligen gott ut.

En sak jag upptäckt är att bilen inte hade kontakt med nätet när vi passerade Fyn. Vare sig på vägen ner eller på vägen upp. Ser riktigt lustigt i TeslaFi. Tur att bilen vet vad den kan utan uppkoppling.

Bild

I morgon ska vi handla lite i Köpenhamn innan vi återvänder till Sverige. Bilen passerade nyss 800 mil varav 330 mil hittills på denna resa. Det kommer bli många mil till.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
akeller
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 28 feb 2016 08:22
Ort: Hörby

Re: Stockholm - Tyskland ToR

Inlägg av akeller »

Ett tips om bilen saknar uppkoppling är att dela ut internet på din telefon.
Model x performance Raven 2019
Model 3 LR svart med vit inredning
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Stockholm - Tyskland ToR

Inlägg av themax »

akeller skrev:
Ett tips om bilen saknar uppkoppling är att dela ut internet på din telefon.
Har en puck liggande i bilen hela tiden, men med två tonåringar i baksätet fylls 20GB (som är gränsen på mitt abonnemang utomlands) på nolltid ... Alltså avstängd utomlands där de får nöja sig med potten på mobilen.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Stockholm - Tyskland ToR

Inlägg av themax »

En kortare uppdatering idag. Inte för att upplevelserna varit färre, men tiden i bilen har varit det.

Glostrup Park Hotel gav oss el så vi nådde 90% i morse, precis som vi räknat med. Så med enfas 16A går det att få en Model 3 att gå från 30% till 90% på en hotellnatt. Fullt tillräckligt alltså.

Vi körde genom centrum i Köpenhamn men vi valde att fortsätta till Sverige istället för att handla där. Vi tänkte att vi kunde fixa framrutan på bilen i Löddeköpinge samtidigt som vi handlade. En nackdel vi upptäckt med elbil är att eftersom man sällan stannar på en mack så får man inte heller tillgång till prylar att rengöra vindrutan med. Men i Lödde ligger macken nära så vi kom ihåg att fixa alla insekter som fastnat på rutan.

Eftersom vi ändå stod där passade vi på att ladda lite. Vi hade ju ganska fullt så det blev bara 11 kWh innan jag kopplade ur för att köra till macken.

I Lödde träffade vi på TeslaTissel och fick se hans gula bil i verkligheten – kul! Dalahästen gjorde hela grejen... Många norrmän som laddar. Jag förstår att alla laddplatser längs E6 ofta har norrmän på plats. Och gärna för mig. Ju fler elbilar desto bättre.

Vårt mål för dagen var Viken mellan Höganäs och Helsingborg. Två fina flaskor in i kylen av de vi köpte hos Schloss Vaux så vi fick en god och underhållande kväll med släktingar här. De kör Leaf som andrabil så här finns laddning att få från en bra laddbox. Ska testa att ladda till 100% i morgon. A Better Routeplanner anser att vi kan klara oss med ett laddstopp i morgon i Ödeshög på väg tillbaka till Stockholm om vi gör det. Vi får se om det stämmer.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Stockholm - Tyskland ToR

Inlägg av fth »

themax skrev:
En nackdel vi upptäckt med elbil är att eftersom man sällan stannar på en mack så får man inte heller tillgång till prylar att rengöra vindrutan med
Jag har en sprutflaska med utspädd fönsterputs och en fönsterskrapa från Biltema i frunken av just den anledningen, perfekt att ta fram på SuC, trevligt att kunna låna ut också.

https://www.biltema.se/bilvard/biltvatt ... 2000041310

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Stockholm - Tyskland ToR

Inlägg av themax »

fth skrev:
themax skrev:
En nackdel vi upptäckt med elbil är att eftersom man sällan stannar på en mack så får man inte heller tillgång till prylar att rengöra vindrutan med
Jag har en sprutflaska med utspädd fönsterputs och en fönsterskrapa från Biltema i frunken av just den anledningen, perfekt att ta fram på SuC, trevligt att kunna låna ut också.

https://www.biltema.se/bilvard/biltvatt ... 2000041310

/fth
Köpte insektsspray på Shell och fick tipset av TeslaTissel att ha med några liter vatten i bilen. Sakta men säkert lär vi oss specialtricken. Fönsterputs och skrapa kanske är bättre, insektssprayen är aggressivare mot lacken så vi får väl experimentera vidare.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Stockholm - Tyskland ToR

Inlägg av themax »

Sista sträckan gick från Viken mellan Höganäs och Helsingborg till Stockholm. Första turen blev ett erbjudande om provkörning hos våra nattvärdar. Naturligtvis med efterföljande delande av referrallänk. Och de 100 % jag planerat för vid avfärd behövdes inte. Bilen visade att vi skulle ha 15% i Ödeshög trots att vi startade med 90%. Så det var bara att ge sig iväg.

Efter en och en halv timme började det dock kurra i magen lagom till vägbygget vid Toftaholm. Nu har de spärrat en lång bit av 2+1-vägen så "omvägen" via Toftaholm hade förmodligen gått snabbare för alla idag. Det gick riktigt sakta där de nu påbörjat arbetet med nya motorvägen. Vägen ska vara klar 2022, så att planera för stopp i Toftaholm är säkert lugnare får nerverna än att passera vägarbetet... Dessutom har vi redan efter bara tre gånger tröttnat på Dinners vid Ödeshög. Tesla måste börja bry sig om var de placerar sina snabbladdare. Ingen skulle bli gladare än jag om det fanns fler ställen som Toftaholm. Jag vet att åsikterna går isär här bland forumets medlemmar, men vi gillar god mat och god dryck. Och det lär dröja innan det serveras på Dinners i Ödeshög.

Nåväl. Dagens var stek med hasselbackspotatis, gräddsås och gelé. Mycket gott och lunchen för hela familjen kostade som en full tank diesel på Circle K. Vi anlände med 50% och lämnade med 91%. Tillräckligt för att bara behöva stanna för en glass i Ödeshög där vi gick från 60% till 81% och 17 kWh på kvarten det tog att äta upp glassen.

Nu hade vi också tillräckligt för att ta oss ända till Stockholm, så Sillekrog kunde vi hoppa över. Några kilometer före Nyköpingsbro märkte vi att bilen ville ta av där och åka mindre vägar förbi Nyköping. Och mycket riktigt var det en olycka där med långa köer. Vi gjorde som bilen sa och bör ha passerat hundratals bilar innan vi körde ut vid Skavstapåfarten i Nyköping. Vi såg brandbilarna som jobbat vid olyckan lämna precis när vi körde på E4 igen.

Väl hemma hade vi kört med en energiåtgång på 154 wH/km. Autopilot hela vägen från Ödeshög och precis på GPS-hastighet. När vi pluggade in i garaget hade vi 19% kvar i batteriet, och en uppskattad räckvidd på 9 mil. Jag vet att flera hardcore-förare här i gruppen fnyser över allt över 5% kvar vid hemkomst, men under hela resan har vi kört och planerat för ungefär 10% kvar vid målet med hjälp av A Better Routeplanner (ABRP) och det har visat sig fungera mycket bra för vårt körmönster. Vi har uppskattat att ha en viss trygghet att göra utsvävningar utöver vad ABRP räknat ut och vad bilen föreslagit. Vi har inte under någon gång under denna resa känt oss begränsade av att vi haft elbil.

Bild

Totalt har vi kört 422 mil och använt 679 kWh (161 wH/km). När vi gjorde en liknande resa förra året med dieselbilen köpte vi drivmedel för nästan 5000 kronor. Denna gång handlar det om hundralappar då jag har sex månader fri SuC tack vare referralprogrammet. Men även om vi hade betalat för all el skulle det ha blivit avsevärt mycket billigare än med dieselbil. Och åkkomforten är det inga problem med. Jag har stora krav på sätet i bil, och jag var orolig att Teslas säte i Model 3 skulle vara för kort för mig som både är lång och tung. Men det har fungerat utmärkt. Det enda jag har att anmärka på är att svensk asfalt hörs mer i Model 3 än i vår gamla bil. Tysk asfalt är en njutning att köra på. Jag sätter min förhoppning inför framtiden att Tesla faktiskt gör ljudtester i Sverige eller Norge för att begränsa vägljudet i framtida bilar.

Hemma med fyra lådor god dryck och massor av upplevelser rikare. Det kan man inte klaga på. Nu börjar vi planera nästa resa.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare
Inlägg: 501
Blev medlem: 22 feb 2019 19:19

Re: Stockholm - Tyskland ToR

Inlägg av Xeik »

Kul att följa din tråd! :)
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Stockholm - Tyskland ToR

Inlägg av kangru »

Kul att läsa, ser fram emot nästa reportage.
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Inlägg: 1489
Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
Ort: Björklinge

Re: Stockholm - Tyskland ToR

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Härligt att följa er resa, tack!
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 660
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Stockholm - Tyskland ToR

Inlägg av Elix747 »

Tack gör intressant läsning. Ger inspiration inför egen planerad resa.
Mycket bra förbrukning på 161 Wh/km. Vilken ungefärlig hastighet har du haft på motorväg / autobahn? Där går min förbrukningen upp ganska fort.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Hok
Inlägg: 365
Blev medlem: 13 jan 2015 17:37

Re: Stockholm - Tyskland ToR

Inlägg av Hok »

Tack för en bra reseberättelse. Alltid lika kul att följa med på andras resor.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Stockholm - Tyskland ToR

Inlägg av themax »

Elix747 skrev:
Tack gör intressant läsning. Ger inspiration inför egen planerad resa.
Mycket bra förbrukning på 161 Wh/km. Vilken ungefärlig hastighet har du haft på motorväg / autobahn? Där går min förbrukningen upp ganska fort.
Vi har kört mycket med autopilot, så max har legat på 150 km/h, någon gång toppade jag över 160 också. Dock är det sällan man kan köra några längre sträckor i den hastigheten på dagtid så 130 är nog mer normalt. Men vi har ibland aktivt valt bort autobahn för att faktiskt få se den tyska landsbygden. Mycket trevligare än motorväg. Då har vi ibland nått förbrukningssiffror nedåt 130 wH/km.

Jag har inte haft energigrafen uppe när vi kört snabbt så jag vet inte vad den drar i 150. Dock är högsta dagsgenomsnittet 181 wH/km. Det var första dagen då vi körde från Sverige till Berlin.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Stockholm - Tyskland ToR

Inlägg av helix »

Tack för riktigt trevligt resereportage!

Angående förbrukning i 150km/h så ligger min Model 3P runt 260wH/km med 20" sommardäck. Tycker det är helt okay. Min tidigare S100D låg på 300wH/km med 21" på samma väg och vid likvärdig temperatur och förhållande.
Skriv svar