Hur ser era laddrutiner ut?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Hur ser era laddrutiner ut?

Inlägg av HelectriC »

MangeT skrev:
HelectriC skrev:
Laddar som oftast när bilen kommer ner på 50% eftersom effekten blir så reducerad på ett 75-batteri under 50%. Jag vill så ofta som möjligt ha maximal tillgänglig kraft även om jag inte använder det hela tiden och därför önskar jag ha SoC på över 50%. Sätter in kontakten när jag kommer från jobbet och då är den ofta på 90% när det är dags att dra på träning om kvällen.
Det är faktiskt en av nackdelarna med 75-batteriet att effekten reduceras så mycket under 50%. Ipacen hade nästan full effekt kändes det som ner till mycket låg SoC. Nu menar jag alltså inte att det kommer upp gula effektbegränsningslinjer i instrumenteringen, men jag känner tydligt att bilen inte är lika snabb från låg fart, tex påfart motorväg eller efter rött trafikljus.
Oj. Tycker min S60D är tvärtom. Väldigt jämn oavsett laddnivå. Märker ingen skillnad 100% till 7% som jag tror är det lägsta jag haft.
Dock har jag inte korkat upp den så kanske det blir större skillnad då.

Jag tror de uppkorkade använder ganska mycket av potentialen som finns och är därför beroende av hög SoC. En 60a är ju så att säga korkad och kan således ge samma ”låsta” effekt över hela spektrat.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Melkin
Teslaägare
Inlägg: 165
Blev medlem: 29 jan 2019 11:01
Ort: Täby

Re: Hur ser era laddrutiner ut?

Inlägg av Melkin »

Elof skrev:
Melkin skrev:
Jag bor i bostadsrätt, så jag måste låsa upp laddningsskåpet, koppla in sladden och låsa skåpet igen så ingen drar ut sladden. Jag orkar inte med detta varje dag, så jag brukar ladda först när jag har 120-150 km kvar (Model 3 LR AWD). Då laddar jag upp till 90% eller så mycket den hinner på den långsamma laddare JM installerat (egentligen bara ett glorifierat schuko-uttag med 16 A). Bilen brukar dra konstant 13 A, 17-18 km/h.

Jag har lekt med tanken på att låta UMC:n sitta kvar i låst skåp ibland, men med tanke på att någon i föreningen tydligen blivit bestulen på sin motor (!?) nyligen vågar man ju inte lämna något av något som helst värde i garaget. :(
Rejält off topic, men jag kan inte låta bli: Stal någon motorn från grannens bil!? Vad kör grannen? Hade hen utombordare på den?
Ja man undrar ju hur det gått till. Jag vet inte vad det var för bil (det är över 200 p-platser i samfällighetens garage), men ska höra mig för. Allt jag vet är att styrelsen satt upp en lapp häromdagen:
20190415_225428.jpg
Även oklart om hjulen satt på bilen eller låg i bagageutrymmet.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model 3 LR
2018 Kia Soul EV 30kWh
Skriv svar