Sommardäck?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Sommardäck?

Inlägg av Jocce »

Finns säkert någon äldre tråd, men tänkte att sådant här är ändå färskvara!


Vilka sommardäck rekommenderas till Tesla Model S (85D) på 19" originalfälgarna?
Most bang for the buck. Gärna tysta, bra grepp och lång hållbarhet!


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Sommardäck?

Inlägg av mickeisol »

Norskarna gillar Landsail LS588 UHP
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Sommardäck?

Inlägg av dd88 »

mickeisol skrev:
Norskarna gillar Landsail LS588 UHP
Om ”most bang” syftar på dåligt grepp vid blött underlag så är det definitivt en vinnare.

”The Landsail LS588 UHP were surprisingly unbalanced. Braking in the wet was excellent, but handling very unstable. In addition, the tyre copes worse than the others with emergency manoeuvres and is quite susceptible to aquaplaning. On dry pavement they again quickly stopped the car, but had very slow response to steering. Lateral grip and stability are too weak for the optimal performance of a sharp manoeuvre at high speed. Because of their softness they demonstrated a high level of comfort, effectively absorbing road irregularities.”
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1047
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Sommardäck?

Inlägg av jeppe_sthlm »

Jag chansade på en omgång Achilles till mina 21” staggered. 4 däck kostade ungefär som ett premiumdäck, så jag tänkte det var värt ett försök.

Betydligt tystade än PS2 däcken som satt på från början. Torrgrepp är det inget fel på.

Säkerligen mjukare och sämre manöverförmåga än ”riktiga” däck. Vattenplaning har jag svårt att bedöma - det får man väl surt veta när man sitter i ett dike...
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Sommardäck?

Inlägg av e5m1r »

SP Maxx Gt är de bästa däcken jag någonsin haft på nån bil
Så första gången det blir aktuellt att köpa nya så blir det sånna
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
h37
Teslaägare
Inlägg: 99
Blev medlem: 17 apr 2015 19:05
Ort: Karlstad

Re: Sommardäck?

Inlägg av h37 »

PÅ min Model S 2015 som jag nu bytt ut till en Model 3, satt från början Michelin som presterade drygt 4000 mil.
Jag gick på dom norska erfarenheterna av Landsail 588 och fick ett mycket bättre resultat än på Michelin däcken.
Millimeterkostnad Mich. 1543:-/mm ger 2.30 i milkostnad (kunde kanske tagit ytterligare 1 mm och kommit ner till 2 kr/mil).
Landsail 517:-/mm. gav 40 öre i milkostnad.
När M S blev utbytt hade dom gått 6800 mil och det fanns 1 mm kvar att förbruka.
Jag anser att dom var både tysta och stadiga.
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 972
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Sommardäck?

Inlägg av Generalbogge »

Funderar också på Dunlop 245/45R19 SPORT MAXX GT - sommardäck till en MS. Bullernivå 67 dB låter lockande. Våtgrepp B och rullmotstånd C känns helt ok imo. Man skulle vilja veta mönsterdjup, och slitage också, när man letar. Någon som har erfarenhet av dessa däcken?
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: Sommardäck?

Inlägg av Jocce »

Min däckhandlare rekommenderade Pirelli PZero...
Tankar?


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
Latt
Teslaägare
Inlägg: 124
Blev medlem: 15 jan 2019 10:30

Re: Sommardäck?

Inlägg av Latt »

Jag har precis beställd sommardäck på fälg från megahjul. Blev ROADCLAW RH660
Model S 100D
Användarvisningsbild
deffe
Teslaägare
Inlägg: 526
Blev medlem: 12 aug 2015 22:33
Ort: Södermanland
Kontakt:

Re: Sommardäck?

Inlägg av deffe »

Hej!

Ta en titt på vad bland annat jag skrev i denna tråd:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... il#p158984

Kör fortfarande med dom. Det är bra däck.

Inget för banan eller för dom absolut vassaste kurvorna, men jag kan inte klaga på något egentligen. Jag tror inte jag hade blivit lyckligare med ett par Continental. Har kört ca 1000mil med dom däcken nu och dom åker på igen strax igen från vinterdvalan. Antar dom är lika bra i år.
Mvh
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Sommardäck?

Inlägg av Kriper »

Jocce skrev:
Min däckhandlare rekommenderade Pirelli PZero...
Tankar?


/Jocce
Jag har dessa på vår S85. Köpte däcken på Däckleader. Lite ostadiga i sidled i 180 på Autobahn. Annars bar. Men Conti sport contact är ett strå vassare.
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 972
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Sommardäck?

Inlägg av Generalbogge »

Generalbogge skrev:
Funderar också på Dunlop 245/45R19 SPORT MAXX GT - sommardäck till en MS. Bullernivå 67 dB låter lockande. Våtgrepp B och rullmotstånd C känns helt ok imo. Man skulle vilja veta mönsterdjup, och slitage också, när man letar. Någon som har erfarenhet av dessa däcken?
Fick två av fyra däck levererade idag. :?
Mätte i alla fall mönsterdjupet, och 7.5 mm ungefär ligger de på, som nya. Spänd på att få höra hur de låter när de väl blivit monterade.
Model S 90D -2017 Titanium
juristen
Teslaägare
Inlägg: 859
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Sommardäck?

Inlägg av juristen »

Generalbogge skrev:
Generalbogge skrev:
Funderar också på Dunlop 245/45R19 SPORT MAXX GT - sommardäck till en MS. Bullernivå 67 dB låter lockande. Våtgrepp B och rullmotstånd C känns helt ok imo.
Fick två av fyra däck levererade idag. :?
Mätte i alla fall mönsterdjupet, och 7.5 mm ungefär ligger de på, som nya. Spänd på att få höra hur de låter när de väl blivit monterade.
Ser fram emot att höra dina erfarenheter. De är säkert bullriga de första 100 milen som alla nya däck, men sen... :)
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 972
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Sommardäck?

Inlägg av Generalbogge »

juristen skrev:
Generalbogge skrev:
Generalbogge skrev:
Funderar också på Dunlop 245/45R19 SPORT MAXX GT - sommardäck till en MS. Bullernivå 67 dB låter lockande. Våtgrepp B och rullmotstånd C känns helt ok imo.
Fick två av fyra däck levererade idag. :?
Mätte i alla fall mönsterdjupet, och 7.5 mm ungefär ligger de på, som nya. Spänd på att få höra hur de låter när de väl blivit monterade.
Ser fram emot att höra dina erfarenheter. De är säkert bullriga de första 100 milen som alla nya däck, men sen... :)
Så har man fått de nya däcken monterade och hunnit köra lite också. Förra gången jag bytte från mina vinterdäck (odubbade Hakka R2), till sommardäcken, så var det en märkbar höjning av ljudnivån. Denna gången var det inte det, utan jag lutar faktiskt åt att det blev lite tystare. Kan vara att jag lurar mig själv, men jag upplevde inte de som mer högljuda i alla fall. Så mycket nöjd med bullernivån. Och då har jag inte kört 100 mil ännu heller, så kanske de kan bli ännu lite tystare?
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 972
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Sommardäck?

Inlägg av Generalbogge »

Generalbogge skrev:
juristen skrev:
Generalbogge skrev:
Generalbogge skrev:
Funderar också på Dunlop 245/45R19 SPORT MAXX GT - sommardäck till en MS. Bullernivå 67 dB låter lockande. Våtgrepp B och rullmotstånd C känns helt ok imo.
Fick två av fyra däck levererade idag. :?
Mätte i alla fall mönsterdjupet, och 7.5 mm ungefär ligger de på, som nya. Spänd på att få höra hur de låter när de väl blivit monterade.
Ser fram emot att höra dina erfarenheter. De är säkert bullriga de första 100 milen som alla nya däck, men sen... :)
Så har man fått de nya däcken monterade och hunnit köra lite också. Förra gången jag bytte från mina vinterdäck (odubbade Hakka R2), till sommardäcken, så var det en märkbar höjning av ljudnivån. Denna gången var det inte det, utan jag lutar faktiskt åt att det blev lite tystare. Kan vara att jag lurar mig själv, men jag upplevde inte de som mer högljuda i alla fall. Så mycket nöjd med bullernivån. Och då har jag inte kört 100 mil ännu heller, så kanske de kan bli ännu lite tystare?
Har nu kört lite mer, och de är definitivt tystare än mina förra däck. Dock så har förbrukningen gått upp med runt 10%. Lite chockad att det är så stor skillnad faktiskt.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Sommardäck?

Inlägg av mickeisol »

mickeisol skrev:
Norskarna gillar Landsail LS588 UHP
Jahapp, så har jag kört ett tag (300 mil) på mina landsaildäck (bytte från nokia z line), upplever både tystare och mindre energiförbrukning.
får se hur det är efter längre körsträcka.
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 03 aug 2014 10:46
Ort: Stockholm

Re: Sommardäck?

Inlägg av Kilowatt »

Jag var grymt nöjd med mina Continental Contisilent på 21"
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
Latt
Teslaägare
Inlägg: 124
Blev medlem: 15 jan 2019 10:30

Re: Sommardäck?

Inlägg av Latt »

Jag har kört med RoadClaw RH660 ett par månader nu. Tycker dom är riktigt bra.
Model S 100D
Användarvisningsbild
erkap
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 14 jun 2017 16:21

Re: Sommardäck?

Inlägg av erkap »

Tesla sa något om nya däck på Raven (uppdateringen till Model S och Model X som precis kom). Någon som vet vad det sitter för däck på dessa nya Raven-bilar?
MYP -22
MS 75D -17 (såld -22)
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Sommardäck?

Inlägg av HelectriC »

måste igen slå ett litet slag för Achilles. Nu har jag kört 3 sommarsäsonger på samma däck och det är fortfarande en bra bit kvar till de måste bytas ut :shock: Har kört autobahn under starkt regn och soliga högfartsetapper och de imponerar enormt! Mycket tystare, håller längre, bra väghållning (mycket bättre än standard 19" Michelin, har dock inte kört 21" premiumdäck på autobahn, så kan inte jämföra med de) och med en prislapp som är en annan värld än "premiumdäck". (Jag kör med 21", så kan inte uttala mig om hur de är i 19")

Jag väljer Achilles alla dagar i veckan :D
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Verdi

Re: Sommardäck?

Inlägg av Verdi »

HelectriC skrev:
måste igen slå ett litet slag för Achilles. Nu har jag kört 3 sommarsäsonger på samma däck och det är fortfarande en bra bit kvar till de måste bytas ut :shock: Har kört autobahn under starkt regn och soliga högfartsetapper och de imponerar enormt! Mycket tystare, håller längre, bra väghållning (mycket bättre än standard 19" Michelin, har dock inte kört 21" premiumdäck på autobahn, så kan inte jämföra med de) och med en prislapp som är en annan värld än "premiumdäck". (Jag kör med 21", så kan inte uttala mig om hur de är i 19")

Jag väljer Achilles alla dagar i veckan :D

På papperet är de bullrigare, rullar trögare och har sämre våtgrepp än de andra. Men det kanske är annat i verkligheten? Eller är det fel modell?
achilles.png
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Sommardäck?

Inlägg av fth »

mickeisol skrev:
mickeisol skrev:
Norskarna gillar Landsail LS588 UHP
Jahapp, så har jag kört ett tag (300 mil) på mina landsaildäck (bytte från nokia z line), upplever både tystare och mindre energiförbrukning.
får se hur det är efter längre körsträcka.
Jag har kört snart tre säsonger, drygt 8000 mil, med Landsail LS588 SUV på min X och är jättenöjd.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Sommardäck?

Inlägg av HelectriC »

Nej, det är de däcken på din bild! Men det visar bara hur knäppt systemet är med de märkningarna. Premiumdäcken är likt VW software byggt upp för att passa märkningen, inte hur de är i vanlig körning.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2151
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Sommardäck?

Inlägg av jpetters »

Verdi skrev:
HelectriC skrev:
måste igen slå ett litet slag för Achilles. Nu har jag kört 3 sommarsäsonger på samma däck och det är fortfarande en bra bit kvar till de måste bytas ut :shock: Har kört autobahn under starkt regn och soliga högfartsetapper och de imponerar enormt! Mycket tystare, håller längre, bra väghållning (mycket bättre än standard 19" Michelin, har dock inte kört 21" premiumdäck på autobahn, så kan inte jämföra med de) och med en prislapp som är en annan värld än "premiumdäck". (Jag kör med 21", så kan inte uttala mig om hur de är i 19")

Jag väljer Achilles alla dagar i veckan :D

På papperet är de bullrigare, rullar trögare och har sämre våtgrepp än de andra. Men det kanske är annat i verkligheten? Eller är det fel modell?
Rätt modell men fel profil. Ska vara 245/35 21".

Jag körde också med Achilles tidigare på mina Turbin. När det blir dags att byta ut däcken jag fick med på Arachnid fälgarna blir det dem igen.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Verdi

Re: Sommardäck?

Inlägg av Verdi »

jpetters skrev:
Verdi skrev:
HelectriC skrev:
måste igen slå ett litet slag för Achilles. Nu har jag kört 3 sommarsäsonger på samma däck och det är fortfarande en bra bit kvar till de måste bytas ut :shock: Har kört autobahn under starkt regn och soliga högfartsetapper och de imponerar enormt! Mycket tystare, håller längre, bra väghållning (mycket bättre än standard 19" Michelin, har dock inte kört 21" premiumdäck på autobahn, så kan inte jämföra med de) och med en prislapp som är en annan värld än "premiumdäck". (Jag kör med 21", så kan inte uttala mig om hur de är i 19")

Jag väljer Achilles alla dagar i veckan :D

På papperet är de bullrigare, rullar trögare och har sämre våtgrepp än de andra. Men det kanske är annat i verkligheten? Eller är det fel modell?
Rätt modell men fel profil. Ska vara 245/35 21".

Jag körde också med Achilles tidigare på mina Turbin. När det blir dags att byta ut däcken jag fick med på Arachnid fälgarna blir det dem igen.

De fanns inte i rätt profil på Däckonline. Eller så gjorde jag nåt fel i hastigheten. :)
Skriv svar