Laddstation

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
victor_passe
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 16 apr 2019 07:37

Laddstation

Inlägg av victor_passe »

Tja, håller på att utveckla en laddsladd för type 2, 10A 1fas.
Tanken är att göra något som tillslut blir öppet så folk kan lägga till funktioner bäst man vill.
Grundtesen hittils är att bygga in all elektronik i själva handtaget:
Duosida-IEC-62196-type-2-EV-plug.jpg
Kabeln ut är en 2.5mm^2 kabel med schuko. säg 10M, jag vet inte vad som är rimligt.
Om man vill göra fast installation så gör man det, vill man ha "blå IEC 16A" får man byta till det.
Laddaren kommer ha inbyggd jordfelsbrytare TYP B.
Den kommer kunna mäta både ström, effekt och akkumulerad energi.
Laddhantaget kommer att ha ett wlan chip så man kan gå in på en webbsida och se förbrukning, schemalägga laddning osv. kanske att den kommer kunna använda nuvarande elnätspriser för att optimera nattladdning.
Om jag förstår det rätt ska man med sin tesla API nyckel kunna öppna laddluckan och laddaren kommer att ha en knapp på sig så man kommer kunna öppna sin tesla laddlucka med t.ex dubbelklick på knappen.
Knappen kommer också kunna toggla mellan t.ex 6A, 10A, 13A och 16A.
Givetvis kommer den uppfylla relevanta standarder innom EU iaf.

Vilka förändringar / tillägg skulle man vilja ha?
Vilket pris skulle vi kunna tänka dig att köpa en för och vilket pris skulle vara ett så bra pris att inget annat alternativ skulle vara relevant.
Jag vet att 16A enfas kan vara lite lite men att bygga in 3fas i kontakten kan man glömma och laddar man över natten så bör 16A 1fas räcka väl för en ganska stor grupp.

Progress hittils är att allt är färdig ritat och material är beställt för prototyper.
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 592
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Laddstation

Inlägg av macksie »

Jag är ledsen att vara en partypooper, men är det inte trefas är jag inte intresserad.
Den sladd du beskriver är den jag får med bilen. Förutom elektroniken. Behöver ingen elektronik i pluggen. Bilen rapporterar all statistik jag behöver, den läser jag ut via Tesla's API.

Säger dock inte att det inte finns en marknad. Jag tror att merparten av pluginhybriderna skulle vara intresserade.
MYP
X90d
Användarvisningsbild
Hammar
Inlägg: 493
Blev medlem: 03 feb 2015 01:35
Ort: Kalmar

Re: Laddstation

Inlägg av Hammar »

Kan bli problem med att sätta elektroniken i handtaget. Kabeln måste vara strömlös när inte laddning sker, för att följa standard om jag inte mins fel. Det är därför det sitter en stor klump på kabeln på de flesta laddkablar. Kolla vad regelverket säger för att den skall vara godkänd för försäljning innan du lägger för mycket tid på just den lösningen.
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 592
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Laddstation

Inlägg av macksie »

Äh, vad f#n, jag ångrar mig. Jag var på väg att strypa entusiasmen hos en entreprenör, något jag önskar att jag själv hade lite mer egenskaper av. Lyssna inte på oss som grupp, vi är mest grumpiga gubbar som kill-gissar.
MYP
X90d
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Laddstation

Inlägg av Walker »

EE50F78E-4659-44FD-AA3B-764955D576BA.png
Vill inte vara dryg utan mer så att jag öppet exponerar min okunskap.
Vad skulle den kabeln kunna som inte kabeln ovan kan? Förutom att denna de facto är 3-fas?
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
victor_passe
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 16 apr 2019 07:37

Re: Laddstation

Inlägg av victor_passe »

Den du länkat till har inte intern JFB vilket ökar faktiska priser någon tusenlapp till. Jag har också väldigt svårt att tro att den har avskiljning för L1, L2, L3 och N som klarar 32A. Skulle gissa att den alltid har 400V ut.
Min har en komponent kostnad på ca 3-400:- så bör kunna ha i bästa fall ett pris på 1000:-, troligtvis lite mer.
Givetvis är det inbyggda relän för L och N vilket är ett krav.
Min kommer också kunna logga energi vilket behövs om det är en förmånsbil. Tesla kan kanske logga energi men inte alla andra elbilar.
Även då att kunna schedulera laddning så den laddar på natten när man inte använder så mycket ström.
Användarvisningsbild
Trean
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 19 jan 2019 22:24
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tony98579

Re: Laddstation

Inlägg av Trean »

Varför måste man logga energi om det är en förmånsbil? Det krävs bara om arbetsgivaren betalar elen och du ska bli förmånsbeskattas dyrt för detta. Det är mycket bättre att betala elen privat och ta ut milersättning.
Användarvisningsbild
victor_passe
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 16 apr 2019 07:37

Re: Laddstation

Inlägg av victor_passe »

Ok, det visste jag inte att man kunde göra.
Jag kan väldigt lite om elbilar, har precis beställt en LR RWD och anledningen att jag bygger en sladd är för att jag vill ha en extra sladd och tycker det är kul.
Jag jobbar med att utveckla nätdriven kraftelektronik och har möjlighet att köra egna produkter i massproduktion så jag tänkte att detta skulle bli ett kul hobby projekt.
Så jag lär mig i takt med utvecklandet.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Laddstation

Inlägg av themax »

Jag tycker du verkar ha ett kul projekt på gång. Kan du hålla nere priset med de funktionerna så lär det bli en storsäljare ändå, trots avsaknad av trefas. Är gärna med och testar prototypen ;-)
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Laddstation

Inlägg av Remuz »

Den sladd du bygger skulle jag vilja ha med trefas. En billig sådan skulle vara grymt
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Holm
Teslaägare
Inlägg: 1
Blev medlem: 08 jul 2019 07:55

Re: Laddstation

Inlägg av Holm »

Det finns redan eftermarknads sladdar med knapp funktion så det är bara att beställa..

https://www.evchargeking.com/en/chargin ... -16a-type2

Ligger videos på Youtube så man kan se hur det fungerar.




REVIEW: Type 2 Charging Cable with Built-in Chargeport Opener:
https://www.teslarati.com/review-type-2 ... rt-opener/
Skriv svar