Bensinupproret

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jjonas
Teslaägare
Inlägg: 318
Blev medlem: 15 sep 2018 08:21
Ort: Stockholm

Re: Bensinupproret

Inlägg av Jjonas »

taliz skrev:
Kevork skrev:
"Underskatta aldrig dumma människor i stora grupper."
Det är en av de riktigt tråkiga baksidorna med sociala medier.
Det är nu alldeles för enkelt för en tokstolle med fullständigt galna idéer att få bekräftat att de inte är ensamma med dessa idéer. Sen organiserar de sig och voilà...
Och fastnar dessutom i sin egen filterbubbla - ser bara sånt som dom vill se.
Tesla Model Y 2022 Deep Blue LR 20" Dragkrok Cineastknapp
Användarvisningsbild
andersm
Teslaägare
Inlägg: 53
Blev medlem: 18 sep 2018 22:06
Ort: Stockholm

Re: Bensinupproret

Inlägg av andersm »

Jjonas skrev:
taliz skrev:
Kevork skrev:
"Underskatta aldrig dumma människor i stora grupper."
Det är en av de riktigt tråkiga baksidorna med sociala medier.
Det är nu alldeles för enkelt för en tokstolle med fullständigt galna idéer att få bekräftat att de inte är ensamma med dessa idéer. Sen organiserar de sig och voilà...
Och fastnar dessutom i sin egen filterbubbla - ser bara sånt som dom vill se.
Tur att det inte händer oss elbilister!! :D :D
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Bensinupproret

Inlägg av Teslaspolen »

andersm skrev:
Jjonas skrev:
taliz skrev:
Kevork skrev:
"Underskatta aldrig dumma människor i stora grupper."
Det är en av de riktigt tråkiga baksidorna med sociala medier.
Det är nu alldeles för enkelt för en tokstolle med fullständigt galna idéer att få bekräftat att de inte är ensamma med dessa idéer. Sen organiserar de sig och voilà...
Och fastnar dessutom i sin egen filterbubbla - ser bara sånt som dom vill se.
Tur att det inte händer oss elbilister!! :D :D
Aldrig i livet! :D :?


...

Använd Startpage.com eller ddg.gg. 8-)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Bensinupproret

Inlägg av mati »

Bensin är tydligen fortfarande alldeles för billigt. När jag var på min dagliga kvällspromenad med hundarna igår kväll hörde jag plötsligt ett vrålande ljud. Sen såg jag en skrotfärdig Golf II som tydligen körs av en granne (som jag dock tack å lov inte känner). Den kom nedför en liten grusväg där de bor och stannade vid brevlådan nere vid vägen. Föraren i 20-årsåldern klev ur bilen, motorn gick, runt bilen bildades svarta avgasmoln. Människan klev in i bilen igen. Motorn dog med en smäll. Med mycket fullgas lyckades människan att få liv i vraket igen. Med en rivstart och grus flygande åt alla håll körde han .... hem igen! Han hade alltså tagit bilen till brevlådan, mindre än 100m fram och tillbaka! Helst hade jag gått och frågat ungjäveln vad i h*e han håller på med. Men troligen hade han ändå inte begripit vad jag menar.
Förslag: ändra bensinpriset till 2000kr litern dividerat med förarens IQ. Det blir nog bra.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Bensinupproret

Inlägg av LarsL »

Jag börjar bli mer övertygad om att den absolut bästa lösningen totalt sett, för bägge bensinuppror, är att sänka bensinskatten och höjd skatt (dubbla momsen?) på avgasbilar samt slopad moms på elbilar. Då kommer vi inte ruinera folk som måste ha bil men inte har råd att idag köpa en ny bil. Däremot kommer väldigt få nya avgasbilar säljas och vi borde nå upp till Norges nivå med 50% elbilar på bara något år eftersom det nu finns elbilar att köpa på marknaden. När väl normen är att köra elbil kommer avgasbilar snart inte vara socialt accepterade och då är de snart borta.
Verdi

Re: Bensinupproret

Inlägg av Verdi »

LarsL skrev:
Jag börjar bli mer övertygad om att den absolut bästa lösningen totalt sett, för bägge bensinuppror, är att sänka bensinskatten och höjd skatt (dubbla momsen?) på avgasbilar samt slopad moms på elbilar. Då kommer vi inte ruinera folk som måste ha bil men inte har råd att idag köpa en ny bil. Däremot kommer väldigt få nya avgasbilar säljas och vi borde nå upp till Norges nivå med 50% elbilar på bara något år eftersom det nu finns elbilar att köpa på marknaden. När väl normen är att köra elbil kommer avgasbilar snart inte vara socialt accepterade och då är de snart borta.

Precis. Höga bensinpriser är ett trubbigt instrument som mest drabbar de som har dålig ekonomi. Den som köper en ny X5 eller Q7 struntar ju i vad bränslet kostar eftersom det är så lite jämfört med vad bilen kostar i övrigt.
Användarvisningsbild
Viper
Teslaägare
Inlägg: 307
Blev medlem: 12 jun 2017 20:59
Ort: Örebro

Re: Bensinupproret

Inlägg av Viper »

LarsL: Jag håller med ... Tror dock inte att Volvo skulle gå med på det, så det kommer aldrig att hända.
Senast redigerad av Viper, redigerad totalt 1 gånger.
Model S 75D 2016 Midnight silver
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Bensinupproret

Inlägg av LarsL »

Skulle ju kunna krydda med en skrotpremie på avgasbilar också. Säg 10000kr i skrotpremie, det är ju bara att lägga på det på försäljningspriset på nya avgasbilar utöver dubbla momsen.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Bensinupproret

Inlägg av LarsL »

Viper skrev:
LarsL: Jag håller med ... Tror dock inte att Volvo skulle gå med på det, så det kommer aldrig att hända.
Som politiker hade jag jobbat mer på att få igång mer elbilstillverkning inom landet. Nu har vi lyckats få hit Sonos Motor tänk om vi kunde få hit fler?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Bensinupproret

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
Viper skrev:
LarsL: Jag håller med ... Tror dock inte att Volvo skulle gå med på det, så det kommer aldrig att hända.
Som politiker hade jag jobbat mer på att få igång mer elbilstillverkning inom landet. Nu har vi lyckats få hit Sonos Motor tänk om vi kunde få hit fler?
Jag instämmer. Tyvärr tror jag inte att Sono Motors har lagt sin produktion till Sverige eftersom någon har "lyckats" få hit dem, utan det berodde mer på den i det här fallet lyckliga omständigheten att det råkade finnas en sedan flera år tillbaka oanvänd bilfabrik i Trollhättan som dessutom ägs av ett företag som vill bygga elbilar. Jag har mycket svårt att tro att någon politiker har varit med och lobbat för att få hit dem. Men det var kanske det du menade.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Bensinupproret

Inlägg av mickeisol »

LarsL skrev:
Jag börjar bli mer övertygad om att den absolut bästa lösningen totalt sett, för bägge bensinuppror, är att sänka bensinskatten och höjd skatt (dubbla momsen?) på avgasbilar samt slopad moms på elbilar. Då kommer vi inte ruinera folk som måste ha bil men inte har råd att idag köpa en ny bil. Däremot kommer väldigt få nya avgasbilar säljas och vi borde nå upp till Norges nivå med 50% elbilar på bara något år eftersom det nu finns elbilar att köpa på marknaden. När väl normen är att köra elbil kommer avgasbilar snart inte vara socialt accepterade och då är de snart borta.
Ja jag har tyckt detsamma hela tiden, elbilarna kommer att ta över hur som helst, men det vore väldigt bra att nu göra som norge för att snabba på övergången (exakt som LarsL skriver).
Det skulle lösa alla problem (utom eventuellt för kinesiska volvo då). Jag är mest förvånad över att inget av våra så kallade miljövänliga partier redan har föreslagit detta. Speciellt som vi har facit i vårat grannland.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Bensinupproret

Inlägg av Teslaspolen »

Inom MP så är man skeptisk till massbilism, och inom C är det dragkamp mellan biobränslen och eldrift, med det vanliga elbilsmyterna som källa för det första lägret.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Bensinupproret

Inlägg av LarsL »

mickeisol skrev:
LarsL skrev:
Jag börjar bli mer övertygad om att den absolut bästa lösningen totalt sett, för bägge bensinuppror, är att sänka bensinskatten och höjd skatt (dubbla momsen?) på avgasbilar samt slopad moms på elbilar. Då kommer vi inte ruinera folk som måste ha bil men inte har råd att idag köpa en ny bil. Däremot kommer väldigt få nya avgasbilar säljas och vi borde nå upp till Norges nivå med 50% elbilar på bara något år eftersom det nu finns elbilar att köpa på marknaden. När väl normen är att köra elbil kommer avgasbilar snart inte vara socialt accepterade och då är de snart borta.
Ja jag har tyckt detsamma hela tiden, elbilarna kommer att ta över hur som helst, men det vore väldigt bra att nu göra som norge för att snabba på övergången (exakt som LarsL skriver).
Det skulle lösa alla problem (utom eventuellt för kinesiska volvo då). Jag är mest förvånad över att inget av våra så kallade miljövänliga partier redan har föreslagit detta. Speciellt som vi har facit i vårat grannland.
Det lite ”roliga” är ju att det går att göra lite populärt genom att säga att vi sänker skatten på bensin till nivån som var 2015. Men de som köper en 600 000kr bil kommer betala 720 000kr istället (dubbla momsen). Vi tar också bort alla förmåner för företag, eftersom vanligt folk inte kan använda det.

Det folk inte inser är att bensinpriset kommer rusa när färre ska dela på kostnaden för raffenaderi och stationer.
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Bensinupproret

Inlägg av mickeisol »

LarsL skrev:
mickeisol skrev:
LarsL skrev:
Jag börjar bli mer övertygad om att den absolut bästa lösningen totalt sett, för bägge bensinuppror, är att sänka bensinskatten och höjd skatt (dubbla momsen?) på avgasbilar samt slopad moms på elbilar. Då kommer vi inte ruinera folk som måste ha bil men inte har råd att idag köpa en ny bil. Däremot kommer väldigt få nya avgasbilar säljas och vi borde nå upp till Norges nivå med 50% elbilar på bara något år eftersom det nu finns elbilar att köpa på marknaden. När väl normen är att köra elbil kommer avgasbilar snart inte vara socialt accepterade och då är de snart borta.
Ja jag har tyckt detsamma hela tiden, elbilarna kommer att ta över hur som helst, men det vore väldigt bra att nu göra som norge för att snabba på övergången (exakt som LarsL skriver).
Det skulle lösa alla problem (utom eventuellt för kinesiska volvo då). Jag är mest förvånad över att inget av våra så kallade miljövänliga partier redan har föreslagit detta. Speciellt som vi har facit i vårat grannland.
Det lite ”roliga” är ju att det går att göra lite populärt genom att säga att vi sänker skatten på bensin till nivån som var 2015. Men de som köper en 600 000kr bil kommer betala 720 000kr istället (dubbla momsen). Vi tar också bort alla förmåner för företag, eftersom vanligt folk inte kan använda det.

Det folk inte inser är att bensinpriset kommer rusa när färre ska dela på kostnaden för raffenaderi och stationer.
Jo men kanske det är smart att förmånerna för företag är kvar på elbilar, så att dom verkligen väljer dom i första hand. Speciellt för att få ut så många begagnade elbilar på marknaden så fort som möjligt.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Bensinupproret

Inlägg av LarsL »

mickeisol skrev:
Jo men kanske det är smart att förmånerna för företag är kvar på elbilar, så att dom verkligen väljer dom i första hand. Speciellt för att få ut så många begagnade elbilar på marknaden så fort som möjligt.
Det kommer de göra ändå eftersom avgasbilarna kostar dubbla momsen och företag bara får dra halva momsen på förmånsbilar.
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Bensinupproret

Inlägg av Alfred »

Håller med ett gäng här i tråden som är inne på att vi främst borde rikta in oss på att få stopp på nybilsförsäljningen av fossilbilar för att undvika att kostnaderna för omställningen drabbar låginkomsttagare på landsbygd som ändå i praktiken inte har något alternativ till att fortsätta tanka bensin idag.

Blev dessutom ombedd av Aftonbladet att skriva ett inlägg i frågan i slutet på förra veckan eftersom jag har varit ute och vevat i stad/land-debatten tidigare. Det publicerades nyss på webben och ska gå i tidningen imorgon tillsammans med ett helt paket om Bensinskatteupporet 3.0.

Sprid gärna om ni tycker det finns något vettigt i det.

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/Xg4 ... ivna-bilar
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Bensinupproret

Inlägg av LarsL »

Alfred skrev:
Blev dessutom ombedd av Aftonbladet att skriva ett inlägg i frågan i slutet på förra veckan eftersom jag har varit ute och vevat i stad/land-debatten tidigare. Det publicerades nyss på webben och ska gå i tidningen imorgon tillsammans med ett helt paket om Bensinskatteupporet 3.0.
Bensinupproret inte bensinskatteupproret.
JFAH
Inlägg: 491
Blev medlem: 31 jul 2014 22:04

Re: Bensinupproret

Inlägg av JFAH »

Alfred skrev:
Håller med ett gäng här i tråden som är inne på att vi främst borde rikta in oss på att få stopp på nybilsförsäljningen av fossilbilar för att undvika att kostnaderna för omställningen drabbar låginkomsttagare på landsbygd som ändå i praktiken inte har något alternativ till att fortsätta tanka bensin idag.

Blev dessutom ombedd av Aftonbladet att skriva ett inlägg i frågan i slutet på förra veckan eftersom jag har varit ute och vevat i stad/land-debatten tidigare. Det publicerades nyss på webben och ska gå i tidningen imorgon tillsammans med ett helt paket om Bensinskatteupporet 3.0.

Sprid gärna om ni tycker det finns något vettigt i det.

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/Xg4 ... ivna-bilar
Det finns mycket som är fel med dagens upplägg. Inte minst det faktum att det är staten som tjänar pengar på status quo... Vill tillägga att jag inte i sig har något emot att staen tar in pengar för den verksamhet man erbjuder, men när man gör det genom att ljuga för sina medborgare, då blir jag förbannad eftersom det inte går att ha en vettig debatt i frågorna.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Bensinupproret

Inlägg av Jeppe_E »

jaha, eftersom man har fb-vänner som är med i gruppen så verkar det som att spärren inte riktigt fungerar.

Senaste nytt från gruppen:

"Vårt krav är att momsen och energiskatten tas bort på bensin, diesel m.m.
Det betyder att vi i dagsläget hamnar runt 12 kr/liter

Dit skall vi!
12 kr/Litern
Dela, gilla, gör vad ni vill, men för att vi skall nå dit måste vi vara många och bestämda!!!
Vi ger oss inte innan vi är där!"

Ja, nä men då får vi väl önska dem lycka till.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Bensinupproret

Inlägg av EnTraktor »

Kollade på denna video på Aftonbladet. Vilka "stjärnor" det finns där ute :D

- Det finns massa som säger att det är bättre att vi kör mindre av miljöskäl, vad säger du till dom?
- Det tror inte jag på. Jag har läst på rapporterna och så där, men jag tror inte på det. Nä... Elbilen är ju värre Vi kan inte sluka mer el från jorden, det går inte! Vi kommer äta upp jorden inifrån. Så finns det ingenting kvar.
- Men nu måste jag ändå ställa en kritisk fråga, gör man inte samma sak med bensin?
- Nää, nä det tror jag inte... Det är alldeles för hög skatt på det!

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/2G ... protestera
Vi kan inte sluka mer el från jorden, det går inte!
:D :D :D
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19530
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Bensinupproret

Inlägg av Bjelke »

:lol: jösses...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Bensinupproret

Inlägg av Jeppe_E »

EnTraktor skrev:
Kollade på denna video på Aftonbladet. Vilka "stjärnor" det finns där ute :D

- Det finns massa som säger att det är bättre att vi kör mindre av miljöskäl, vad säger du till dom?
- Det tror inte jag på. Jag har läst på rapporterna och så där, men jag tror inte på det. Nä... Elbilen är ju värre Vi kan inte sluka mer el från jorden, det går inte! Vi kommer äta upp jorden inifrån. Så finns det ingenting kvar.
- Men nu måste jag ändå ställa en kritisk fråga, gör man inte samma sak med bensin?
- Nää, nä det tror jag inte... Det är alldeles för hög skatt på det!

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/2G ... protestera
Vi kan inte sluka mer el från jorden, det går inte!
:D :D :D

Amen va fn???

- Gör man inte samma sak med bensin?
- uhhmmm nääää.
- När man tar upp den från marken?
- Nää det tror jag inte.

Okej, så vi utvinner el ifrån marken och urholkar jorden. Men råolja bara finns liksom? :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

:shock: :shock: :shock: :shock: :shock:

Jag vet inte riktigt hur jag ska ställa mig till kunskapsnivån hos vissa individer. Men det är klart. Hon lägger ju halva lönen på bensin, när hon kör 10 mil om dagen i Stockholm?
Så 200 mil x 0,8 x 16:50 = 2640 kr. Har postanställda verligen bara 5300 kr ut i månaden?

- Alltså om vi sänker koldioxidutsläppen till noll så dör vi. Det är en förutsättning för att vi ska kunna leva.
- men det fanns ju människor som levde innan vi hade bilar.
- Det gjorde det, litegrann.

:lol: :lol: :lol:
Senast redigerad av Jeppe_E, redigerad totalt 1 gånger.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Inlägg: 562
Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
Ort: Smedjebacken
Referralkod: ts.la/mats11813

Re: Bensinupproret

Inlägg av Elmil »

EnTraktor skrev:
Kollade på denna video på Aftonbladet. Vilka "stjärnor" det finns där ute :D

- Det finns massa som säger att det är bättre att vi kör mindre av miljöskäl, vad säger du till dom?
- Det tror inte jag på. Jag har läst på rapporterna och så där, men jag tror inte på det. Nä... Elbilen är ju värre Vi kan inte sluka mer el från jorden, det går inte! Vi kommer äta upp jorden inifrån. Så finns det ingenting kvar.
- Men nu måste jag ändå ställa en kritisk fråga, gör man inte samma sak med bensin?
- Nää, nä det tror jag inte... Det är alldeles för hög skatt på det!

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/2G ... protestera
Vi kan inte sluka mer el från jorden, det går inte!
:D :D :D
Jag hade tänkt föreslå att be dem räkna på energiinnehållet i bensinen (9 kWh) för att få dem att förstå att ett kWh-pris på ca 1:80 inte är särskilt dyrt, men jag inser nu att det vore meningslöst.. :roll: :roll:
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Bensinupproret

Inlägg av TiborBlomhall »

Solar Farm Rejected Amid Fears It Will ‘Suck Up The Sun’s Energy’
https://m.huffpost.com/us/entry/us_566e ... 92150e5d66
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Bensinupproret

Inlägg av Svenssons »

Vi har bunktrat lite olja för sämre tider... Vad ska vi göra med oljan nu när el tar över?
20190512_120333.jpg
Minst 10 fat är oöppnade...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Skriv svar