Vad jag sett finns ingen frunk i den utan bara en stor kåpa som täcker motorn med dess kylning osv.
och grova rör som ska? simulera? en motor? vid krock
grova_rör.png
Det är för att de inte ska behöva bygga om fabriken. Så att de kan montera EQC på samma lina som på ICE bilar. Så i ställer för att lyfta i motor och växellåda så kan de lyfta i ett paket med massa elbils grunkor i stället.
Vad jag sett finns ingen frunk i den utan bara en stor kåpa som täcker motorn med dess kylning osv.
och grova rör som ska? simulera? en motor? vid krock
grova_rör.png
Det är för att de inte ska behöva bygga om fabriken. Så att de kan montera EQC på samma lina som på ICE bilar. Så i ställer för att lyfta i motor och växellåda så kan de lyfta i ett paket med massa elbils grunkor i stället.
Enligt ett youtubeklipp från Mercedes.
Naturligtvis är det bara en del av sanningen. Den bör ju även vara en del av krocksäkerheten, allt annat är ju korkat. Mercedes är inte korkade
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Oj, tuffa siffror om den drar säg 2,4 kWh/ mil. Det är runt 30 mil i effektiv räckvidd.
Det bör påpekas att WLTP förbrukningen är räknat från ladduttaget, alltså försvinner en del i laddförluster.
Gissningsvis är energiförbrukningen 2,1 kWh per mil utan laddförluster.
Och varför skulle de ange något annat än WLTP förbrukning?
The measurement is carried out as prescribed in the previous fuel consumption measurement specification: the battery must be fully charged at the start of test bench test. Immediately after testing, test engineers reconnect the vehicle to a charger. The cable is equipped with an electricity meter. This meter measures the total amount of current, which has the advantage that the battery’s energy losses during charging are detected as well. The resulting value is divided by the range determined in test bench testing.
Vad jag sett finns ingen frunk i den utan bara en stor kåpa som täcker motorn med dess kylning osv.
och grova rör som ska? simulera? en motor? vid krock
grova_rör.png
Det är för att de inte ska behöva bygga om fabriken. Så att de kan montera EQC på samma lina som på ICE bilar. Så i ställer för att lyfta i motor och växellåda så kan de lyfta i ett paket med massa elbils grunkor i stället.
Enligt ett youtubeklipp från Mercedes.
Naturligtvis är det bara en del av sanningen. Den bör ju även vara en del av krocksäkerheten, allt annat är ju korkat. Mercedes är inte korkade
Vet inte om det stått tidigare i tråden. Då får det bli repetition.
Förmånsvärde: 3030kr för bas modellen. Jag antar att de medar Netto vid 50% marginalskatt.
Bagagevolymen är 500l-1400l Antar att det är upp till fönstren som tyskarna brukar mäta.
Leverans från oktober-november. (1886 modellen kommer lite tidigare.)
Förmånsvärde: 3030kr för bas modellen. Jag antar att de medar Netto vid 50% marginalskatt.
Är inte det sättet att ange "förmånsvärde" bara ett stort jävla otyg? Jag har länge retat mig på det, för det som anges är ju inte alls ett förmånsvärde utan den förmånsskatt man får betala om man råkar ha just 50% marginalskatt. Jag vet att "alla" bilhandlare (som jag har mina egna åsikter om rent generellt...) använder detta sätt att beskriva förmånsvärde i annonser, men i mina ögon gränsar det närmast till bedrägeri. Jag är ärligt talat förvånad över att ingen dragit det till konsumentverket eller någon annan instans, men det kanske inte spelar någon roll för dem då det ju i fallet med förmåns/tjänste/personalbilar inte handlar om försäljning direkt till konsument.
Men faktum kvarstår att förmånsskatten mycket väl kan bli en helt annan rejält högre. Bor man t.ex. i en kommun med kommunalskatt runt 32% och dessutom ligger över gränsen för värnskatt - troligen inte helt ovanligt för den som plockar ut bilar i miljonklassen som tjänstebil - hamnar man alltså istället på en marginalskatt på 57% vilket med ovan exempel skulle ge en förmånsskatt på 3455.
Senast redigerad av StefL, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Mest på skoj, bilen kommer troligen ändå ratas av frun pga för litet bagage. (Hon menar att E-tron är för liten med sina 600l+60l) Har ngn sett hur stor baljan under lastgolvet är, det låsbara utrymmet?
Mest på skoj, bilen kommer troligen ändå ratas av frun pga för litet bagage. (Hon menar att E-tron är för liten med sina 600l+60l) Har ngn sett hur stor baljan under lastgolvet är, det låsbara utrymmet?
Har du 10% i rabatt på ramavtalet?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Den kan ladda 110kw som mest men är det någon som sett en laddkurva på EQC? Nästan mer intressant att veta kW-snittet mellan 0-50% soc. Kan en ladda större delen med 110kW eller bara under en kort tid är det stor skillnad av användbarhet av bilen.
Mest på skoj, bilen kommer troligen ändå ratas av frun pga för litet bagage. (Hon menar att E-tron är för liten med sina 600l+60l) Har ngn sett hur stor baljan under lastgolvet är, det låsbara utrymmet?
Har du 10% i rabatt på ramavtalet?
Har aldrig haft ngn Mercedes tidigare så jag har ingen aning om vad koncernen har för avtal. Men vet några i som kört Mercedes tidigare, så ngt avtal bör det finnas.
Som LRF-medlem har du möjlighet att köpa samtliga modeller i Fleet Edition/SE-Edition/X-Klass Edition-utförande, vilka är rabatterade 12-18% lägre än samma bil med motsvarande utrustning. Dessutom får du en bonus på 2 500 kr i efterhand. https://www.lrf.se/medlemsformaner/raba ... /mercedes/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Som LRF-medlem har du möjlighet att köpa samtliga modeller i Fleet Edition/SE-Edition/X-Klass Edition-utförande, vilka är rabatterade 12-18% lägre än samma bil med motsvarande utrustning. Dessutom får du en bonus på 2 500 kr i efterhand. https://www.lrf.se/medlemsformaner/raba ... /mercedes/
Både EQC och ID.3 har en ljuslist mellan båda främre lyktorna! Detta är inte lagligt idag.
Trafikverkets TSFS 2013:63 Installationskrav
57 § Främre positionslyktas placering i sidled får vara högst 400 mm på
bil och avståndet mellan de inre kanterna av de lysande ytorna på lyktorna
ska vara minst 600 mm.
Betyder det att min LED-ramp snart kommer bli laglig att köra med tänt positionsljus i?
Både EQC och ID.3 har en ljuslist mellan båda främre lyktorna! Detta är inte lagligt idag.
Trafikverkets TSFS 2013:63 Installationskrav
57 § Främre positionslyktas placering i sidled får vara högst 400 mm på
bil och avståndet mellan de inre kanterna av de lysande ytorna på lyktorna
ska vara minst 600 mm.
EQC.jpg
VwID.3.jpg
Betyder det att min LED-ramp snart kommer bli laglig att köra med tänt positionsljus i?
Oti_LED.jpg
Nej din ledramp kommer ej bli laglig. Men precis som när Bmw kom med angeleyes så står godkännandet bakom bilen högre än lagarna i Sverige.
Mest på skoj, bilen kommer troligen ändå ratas av frun pga för litet bagage. (Hon menar att E-tron är för liten med sina 600l+60l) Har ngn sett hur stor baljan under lastgolvet är, det låsbara utrymmet?
Har du 10% i rabatt på ramavtalet?
Säljaren mailade ngn högre chef i Sverige och fick beskedet att ramavtalsrabatter ej gäller på EQC'n. men väntat.
Mest på skoj, bilen kommer troligen ändå ratas av frun pga för litet bagage. (Hon menar att E-tron är för liten med sina 600l+60l) Har ngn sett hur stor baljan under lastgolvet är, det låsbara utrymmet?
Har du 10% i rabatt på ramavtalet?
Säljaren mailade ngn högre chef i Sverige och fick beskedet att ramavtalsrabatter ej gäller på EQC'n. men väntat.
Verkar som att elmotorerna är tystast i klassen men att den släpper in mer vägljud än Audin. Den är även lite hårdare fjädrad och har mer aggressiv gasrespons än e-tron.
Verkar som att elmotorerna är tystast i klassen men att den släpper in mer vägljud än Audin. Den är även lite hårdare fjädrad och har mer aggressiv gasrespons än e-tron.
Skulle gissa på att jag föredrar EQC framför e-Tron körmässigt. Undrar när de får in en för provkörning häruppe.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
EQC verkar inte vara speciellt energisnål så det känns lite tveksamt med max 110 kW och avsaknad av trefas. Så "Bara" delen var väl i alla fall korrekt.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd