Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Audi e-tron

Inlägg av Stevvee »

mati skrev:
Laban skrev:
dd88 skrev:
Snygg!
Urk. Bort med grillen ..
Grillen är nog ingen grill utan bara ett designelement. Det är likadant på min e-tron. Största delen av det som ser ut som en klassisk grill är bara fejk. Det är så det blir när designen blir viktigare än funktionen. Även om denna grill troligen tar priset så är ju Audis designers långt ifrån ensamma om denna tveksamma förkärlek för fejk-grillar. Jag tänker då främst på Model S pre-facelift (lyckad design) och Hyundai Ioniq (grovt misslyckad design).
Fast jag får erkänna att jag ändå tycker att Q4 e-tron är ganska snygg, fast kanske inte på just denna bild rakt framifrån.
Vet inte hur E-tron gör men på Mercedes är ju grillen till för kylning.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Zalman3 »

dd88 skrev:
Bild

Gillar den helt klart.
Men få köper en Audi Q4 för 60.000 euro om "samma bil" kostar 40.000euro från Skoda.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Audi e-tron

Inlägg av Stevvee »

Zalman3 skrev:
dd88 skrev:
Bild

Gillar den helt klart.
Men få köper en Audi Q4 för 60.000 euro om "samma bil" kostar 40.000euro från Skoda.
Ehhh nej ? Isåfall varför säljer A6 så jäkla bra när man kan köpa en superb ?

Skoda är Skoda och håller en lägre kvalite rakt igenom. Tunnare plåt, mindre ljudisolering är bara några saker som har rätt stor påverkan.

Sen kommer Skodan sälja bra såklart men att Q4 skulle väljas bort finns inte i denna värld.
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1224
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Audi e-tron

Inlägg av Hertsh »

mati skrev:
Walker skrev:
Njaaa.... min eGolf var också utrustad med värmepump. Men när den slog av efter 15 min (eller 30 min om den var inkopplad) så var bilen inte ens fisljummen. Den höll + men inte mycket mer. Teslan går från +-0 till 21° på 4 min.
Det måste varit nåt fel på din e-Golf. Jag upplever värmepumpen i den som mycket effektiv. Den är alltid varm och go på morgonen, oavsett utetemperatur. En Tesla är dock extremt snabb och värms upp på några få minuter som du säger. Men då drar den också 6-7kW. Inte konstigt att det går fort då. :D
Tror värmepumpen i min i3 drar 1,5 kw/h.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
roder99
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 02 maj 2019 17:49
Ort: Gävle

Re: Audi e-tron

Inlägg av roder99 »

Grillen kanske har ett camper-mode, dvs när man blir sugen på en bratwurst så är det bara att stanna, fälla ut grillen, slå på elgrillen och lägga på ett par korvar. Genialt eller hur :-)
-16 Model S 85D Multi-Coat Red
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4180
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Audi e-tron

Inlägg av nek0 »

Stevvee skrev:
Zalman3 skrev:
dd88 skrev:
Bild

Gillar den helt klart.
Men få köper en Audi Q4 för 60.000 euro om "samma bil" kostar 40.000euro från Skoda.
Ehhh nej ? Isåfall varför säljer A6 så jäkla bra när man kan köpa en superb ?

Skoda är Skoda och håller en lägre kvalite rakt igenom. Tunnare plåt, mindre ljudisolering är bara några saker som har rätt stor påverkan.

Sen kommer Skodan sälja bra såklart men att Q4 skulle väljas bort finns inte i denna värld.
Och var kommer dina uppgifter ifrån?
https://biluppgifter.se/fordon/YOX881
https://biluppgifter.se/fordon/RHG155
Kolla vilken bil som är tystare
Sedan är skodan snabbare 0-100 och har högre maxhastighet
Skodan är också bättre utrustad bland annat har skodan krockkuddar bak som standard och Audi tar extra betalt för de
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Audi e-tron

Inlägg av Stevvee »

nek0 skrev:
Stevvee skrev:
Zalman3 skrev:
dd88 skrev:
Bild

Gillar den helt klart.
Men få köper en Audi Q4 för 60.000 euro om "samma bil" kostar 40.000euro från Skoda.
Ehhh nej ? Isåfall varför säljer A6 så jäkla bra när man kan köpa en superb ?

Skoda är Skoda och håller en lägre kvalite rakt igenom. Tunnare plåt, mindre ljudisolering är bara några saker som har rätt stor påverkan.

Sen kommer Skodan sälja bra såklart men att Q4 skulle väljas bort finns inte i denna värld.
Och var kommer dina uppgifter ifrån?
https://biluppgifter.se/fordon/YOX881
https://biluppgifter.se/fordon/RHG155
Kolla vilken bil som är tystare
Sedan är skodan snabbare 0-100 och har högre maxhastighet
Skodan är också bättre utrustad bland annat har skodan krockkuddar bak som standard och Audi tar extra betalt för de

Har stått själv och valt mellan dessa så jag har testat angående tystnad och upplevelse. Superb är lättare bil utav en anledning och har alltid varit.

Varför är alla så besatta utav 0-100 och maxhastighet ? Bryr man sig om det köper man inte direkt en snål diesel.

Ja Audi tar extra betalt för saker och är en betydligt dyrare bil men ändå säljer den.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4180
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Audi e-tron

Inlägg av nek0 »

Stevvee skrev:
nek0 skrev:
Stevvee skrev:
Zalman3 skrev:
dd88 skrev:
Bild

Gillar den helt klart.
Men få köper en Audi Q4 för 60.000 euro om "samma bil" kostar 40.000euro från Skoda.
Ehhh nej ? Isåfall varför säljer A6 så jäkla bra när man kan köpa en superb ?

Skoda är Skoda och håller en lägre kvalite rakt igenom. Tunnare plåt, mindre ljudisolering är bara några saker som har rätt stor påverkan.

Sen kommer Skodan sälja bra såklart men att Q4 skulle väljas bort finns inte i denna värld.
Och var kommer dina uppgifter ifrån?
https://biluppgifter.se/fordon/YOX881
https://biluppgifter.se/fordon/RHG155
Kolla vilken bil som är tystare
Sedan är skodan snabbare 0-100 och har högre maxhastighet
Skodan är också bättre utrustad bland annat har skodan krockkuddar bak som standard och Audi tar extra betalt för de

Har stått själv och valt mellan dessa så jag har testat angående tystnad och upplevelse. Superb är lättare bil utav en anledning och har alltid varit.

Varför är alla så besatta utav 0-100 och maxhastighet ? Bryr man sig om det köper man inte direkt en snål diesel.

Ja Audi tar extra betalt för saker och är en betydligt dyrare bil men ändå säljer den.
Inte besatt vill bara att man håller sig nära fakta. Själv valde jag superben för att den var bättre på allt som jag ville ha.Billigare,större, bättre utrustad och längre garantier . Många är märkestrogna oavsett vad det kostar eller vad man får. Jag skiter i vad som står på bakluckan Dacia eller Mercedes, den bil som ger mig det jag vill ha köper jag :)
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Audi e-tron

Inlägg av HelectriC »

roder99 skrev:
Grillen kanske har ett camper-mode, dvs när man blir sugen på en bratwurst så är det bara att stanna, fälla ut grillen, slå på elgrillen och lägga på ett par korvar. Genialt eller hur :-)
Det är ju faktiskt ett användningsområde dom borde tänka lite på. Vad kan man göra med denna stora platta? Borde ju gå att faktiskt få någon funktion av den, iaf ett litet bord att byta blöjor på eller nåt :lol: eller att ställa upp saker på loppmarknad, så slipper man ha med separat bord?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Audi e-tron

Inlägg av Stevvee »

nek0 skrev:
Stevvee skrev:
nek0 skrev:
Stevvee skrev:
Zalman3 skrev:
Men få köper en Audi Q4 för 60.000 euro om "samma bil" kostar 40.000euro från Skoda.
Ehhh nej ? Isåfall varför säljer A6 så jäkla bra när man kan köpa en superb ?

Skoda är Skoda och håller en lägre kvalite rakt igenom. Tunnare plåt, mindre ljudisolering är bara några saker som har rätt stor påverkan.

Sen kommer Skodan sälja bra såklart men att Q4 skulle väljas bort finns inte i denna värld.
Och var kommer dina uppgifter ifrån?
https://biluppgifter.se/fordon/YOX881
https://biluppgifter.se/fordon/RHG155
Kolla vilken bil som är tystare
Sedan är skodan snabbare 0-100 och har högre maxhastighet
Skodan är också bättre utrustad bland annat har skodan krockkuddar bak som standard och Audi tar extra betalt för de

Har stått själv och valt mellan dessa så jag har testat angående tystnad och upplevelse. Superb är lättare bil utav en anledning och har alltid varit.

Varför är alla så besatta utav 0-100 och maxhastighet ? Bryr man sig om det köper man inte direkt en snål diesel.

Ja Audi tar extra betalt för saker och är en betydligt dyrare bil men ändå säljer den.
Inte besatt vill bara att man håller sig nära fakta. Själv valde jag superben för att den var bättre på allt som jag ville ha.Billigare,större, bättre utrustad och längre garantier . Många är märkestrogna oavsett vad det kostar eller vad man får. Jag skiter i vad som står på bakluckan Dacia eller Mercedes, den bil som ger mig det jag vill ha köper jag :)
Och vart sa jag att Skodan var långsam 0-100? Eller maxhastighet?

Problematiken med din ”fakta” via transportstyrelsen inte talar hela sanningen angående ljudnivån. Släng på exakt samma hjul på Audi och Skoda, valfri modell så kommer du märka. Eller så plockar du ner ex dörrsidan på båda och jämför. Eller hjulhus,undersida,bagaget ja hela bilen om du vill och jämför. Har jag jobbat med bilar ? Ja! Har jag varit i kontakt med dom flesta bilmärken ? Ja!

Jag är verkligen inte märkestrogen och blir rätt
Trist att inte vara det för jag gillar när man kan hålla sig till en sak och följa men bilar har jag bytt märken varje gång för jag vill ha det bästa för mig just då och då måste man byta.

Några andra saker när det gäller kvalite är hur toleranserna är. Åk ex till valfri oberoende hjulinställningsfirma och fråga dom hur ofta hjulinställningarna är fel från fabrik när det gäller billiga kontra dyra. Kia är absolut värst när det gäller detta.


Just ja ! Kan ju lägga till faktan att Audi har lägre HK angivet på pappret än vad det är i verkligheten efter flertalet kontroller.
Senast redigerad av Stevvee, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Audi e-tron

Inlägg av Walker »

Det har med känsla att göra. När jag växte upp var Audi en tråkig gubb-bil. Sedan kom quattro och sopade banan i rallyvärlden, och vips blev det ”premium”. De flesta prylarna under plåten är samma på Skoda/VW/Audi (titta bara på produktstämpeln på vilken som helst del).
Det handlar om marknadsföring och prestige. Det är helt enkelt ”finare” att köra Audi - därför kan VW-group ta mer betalt för den. Hästen sängar och Jotun Demidekk är andra exempel på samma fenomen. Inte bättre, bara exklusivare.
Några gillar Audi, andra Skoda, och ytterligare andra Tesla. Det kanske är därför det finns så många olika märken...
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Audi e-tron

Inlägg av Bjelke »

HelectriC skrev:
roder99 skrev:
Grillen kanske har ett camper-mode, dvs när man blir sugen på en bratwurst så är det bara att stanna, fälla ut grillen, slå på elgrillen och lägga på ett par korvar. Genialt eller hur :-)
Det är ju faktiskt ett användningsområde dom borde tänka lite på. Vad kan man göra med denna stora platta? Borde ju gå att faktiskt få någon funktion av den, iaf ett litet bord att byta blöjor på eller nåt :lol: eller att ställa upp saker på loppmarknad, så slipper man ha med separat bord?
Framluckeloppis 8-) :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Audi e-tron

Inlägg av HelectriC »

Bjelke skrev:
HelectriC skrev:
roder99 skrev:
Grillen kanske har ett camper-mode, dvs när man blir sugen på en bratwurst så är det bara att stanna, fälla ut grillen, slå på elgrillen och lägga på ett par korvar. Genialt eller hur :-)
Det är ju faktiskt ett användningsområde dom borde tänka lite på. Vad kan man göra med denna stora platta? Borde ju gå att faktiskt få någon funktion av den, iaf ett litet bord att byta blöjor på eller nåt :lol: eller att ställa upp saker på loppmarknad, så slipper man ha med separat bord?
Framluckeloppis 8-) :lol:
Eller om det regnar och man ändå vill vänta utanför bilen när man laddar för att få lite frisk luft, så kanske man kan fälla ut som ett lite tak att sitta under? Verkar ju tillräckligt stor för att en normalstor familj på 12-13 pers ska kunna få plats under den iaf ;)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Audi e-tron

Inlägg av Bjelke »

HelectriC skrev:
Bjelke skrev:
HelectriC skrev:
roder99 skrev:
Grillen kanske har ett camper-mode, dvs när man blir sugen på en bratwurst så är det bara att stanna, fälla ut grillen, slå på elgrillen och lägga på ett par korvar. Genialt eller hur :-)
Det är ju faktiskt ett användningsområde dom borde tänka lite på. Vad kan man göra med denna stora platta? Borde ju gå att faktiskt få någon funktion av den, iaf ett litet bord att byta blöjor på eller nåt :lol: eller att ställa upp saker på loppmarknad, så slipper man ha med separat bord?
Framluckeloppis 8-) :lol:
Eller om det regnar och man ändå vill vänta utanför bilen när man laddar för att få lite frisk luft, så kanske man kan fälla ut som ett lite tak att sitta under? Verkar ju tillräckligt stor för att en normalstor familj på 12-13 pers ska kunna få plats under den iaf ;)
:lol: :lol: true.............
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Stevvee skrev:
mati skrev:
Laban skrev:
dd88 skrev:
Snygg!
Urk. Bort med grillen ..
Grillen är nog ingen grill utan bara ett designelement. Det är likadant på min e-tron. Största delen av det som ser ut som en klassisk grill är bara fejk. Det är så det blir när designen blir viktigare än funktionen. Även om denna grill troligen tar priset så är ju Audis designers långt ifrån ensamma om denna tveksamma förkärlek för fejk-grillar. Jag tänker då främst på Model S pre-facelift (lyckad design) och Hyundai Ioniq (grovt misslyckad design).
Fast jag får erkänna att jag ändå tycker att Q4 e-tron är ganska snygg, fast kanske inte på just denna bild rakt framifrån.
Vet inte hur E-tron gör men på Mercedes är ju grillen till för kylning.
Samma i e-tron. Men bara en väldigt liten del av grillen är för kylning. Det är spjäll bakom som går att öppna och stänga efter behov. Mer än två tredjedelar av det som ser ut som en grill är bara fejk. Det hade i mitt tycke inte gjort nåt om grillen-imitationen i e-tron hade varit lite mindre. Men man kan ju inte ha allt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Laban »

mati skrev:
Fast jag får erkänna att jag ändå tycker att Q4 e-tron är ganska snygg, fast kanske inte på just denna bild rakt framifrån.
Tycker också den är snygg, bortsett från grillen då. Men även 3:an kan se lite märklig ut rakt framifrån beroende på vinkel så det skulle jag kunna leva med. Viktigare är interiören och drivlinan. De måste ta bort den artificiella (killgissning) fördröjningen i acceleration från nuvarande e-Tron.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Laban skrev:
... De måste ta bort den artificiella (killgissning) fördröjningen i acceleration från nuvarande e-Tron.
Men i dynamic-läge har den ju ingen fördröjning som jag upplever det. Fast själv kör jag alltid i economy-läge eller vad det heter, trots att de flesta Tesla-ägare troligen skulle anse att bilen inte flyttar på sig alls då. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Audi e-tron

Inlägg av dd88 »

Har ju hellre den där grillen i backspegeln än ligga bakom den här otroligt osmickrande bakdelen, man kräks lite i munnen.

Bild
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Audi e-tron

Inlägg av HelectriC »

Ooo, nu är du ute på hal is igen....
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

dd88 skrev:
Har ju hellre den där grillen i backspegeln än ligga bakom den här otroligt osmickrande bakdelen, man kräks lite i munnen.

Bild
Har hört en del klaga på baken på M3. Själv tycker jag den ser betydligt bättre ut än Model S.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Audi e-tron

Inlägg av dd88 »

taliz skrev:
dd88 skrev:
Har ju hellre den där grillen i backspegeln än ligga bakom den här otroligt osmickrande bakdelen, man kräks lite i munnen.

Bild
Har hört en del klaga på baken på M3. Själv tycker jag den ser betydligt bättre ut än Model S.
Vilket är ett snällt sätt att säga att den ser förjävlig ut.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Audi e-tron

Inlägg av taliz »

dd88 skrev:
taliz skrev:
Har hört en del klaga på baken på M3. Själv tycker jag den ser betydligt bättre ut än Model S.
Vilket är ett snällt sätt att säga att den ser förjävlig ut.
Så du tycker Model S är hemsk också?
Jag tycker Model S är ok, lite för fet. Model 3 däremot är ”just right”.
Det enda som är lite udda är väl att kupén ovanför baken är lite farmor anka-aktig. Men det kan jag acceptera eftersom det är bra utrymme & aerodynamik.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Verdi

Re: Audi e-tron

Inlägg av Verdi »

Model 3 bakifrån är lite märklig. Plåten går upp för högt vid bakrutan på nåt vis. Samma sak framifrån. Blir just lite "Farmor Anka" över det hela. Men allt är förlåtet då det inte finns nån annan elbil som är lika bra att köra. Knappt någon fossilbil heller. Man måste nog upp på Cayman eller 911 då. Och Model 3 är en fyradörrars sedan. Gott betyg!

Visst. Skiter man i nackdelarna så kan man ju välja en "snyggare" sedan. Men man är ju knäpp om man accepterar en fossil drivlina pga utseendet.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Audi e-tron

Inlägg av e5m1r »

Just gonna leave this here
Bild
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6516
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Audi e-tron

Inlägg av Tars »

Bild

Hittat vinnaren.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Skriv svar