Senaste version 2024.8

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare
Inlägg: 502
Blev medlem: 28 nov 2018 21:03

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av thedude »

lcf skrev:
Ser inte hur NoA skulle kunna funka med de begränsningarna.
Tror du på tomten också? :lol:
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av Pontus »

lcf skrev:
Installerade 2019.16.2 igår kväll och testkörde den imorse (Tyresö->Stockholm + dagis dropoff). De första 20 minuterna tyckte jag att det här var den värsta uppdateringen någonsin, på grund av extremt ökade nags. Jag tyckte AP hade blivit oanvändbar i start-stop kötrafik. Sen hittade jag ett sätt genom att dra åt mig mitt högra ben ha låret halvlöst mot ratten och då försvann nagsen.

Glad att ha funnit en ny metod, dock är den kanske inte världens bästa ur säkerhetssynpunkt. Min högra fot är nu längre bort från pedalerna och det är en ratt i vägen, så det tar kanske en halv sekund längre att ta nå pedalerna. Riktigt idiotiskt drag från Tesla. Jag tyckte förra systemet funkade helt OK, med längre perioder vid låga hastigheter. Det som kom nu är bara irriterande och tar uppmärksamheten från körandet.

Autosteer funkar som den ska, eventuellt mer aggressiv lustigt nog.

Inte kunna byta fil där man borde kunna byta fil (exempel, se bifogad bild) är ett problem. Ser inte hur NoA skulle kunna funka med de begränsningarna.

Den nya visualiseringen av bilen är OK, dock inte fantastisk. Mestadels lyckas den få en relevant zoom nivå, men missar ibland.
Ser inte ut som att jag själv skulle bytt fil där du tagit bilden, inte utan att känna att jag gjort något osäkert i varje fall :?
Sedan fungerar väl NoA och fil byten ganska bra på motorväg när man har lite fart då den gasar upp ganska bra om det kommer en bil bakom med fart. Inte riktigt MadMax känsla men ändå ;)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
erkap
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 14 jun 2017 16:21

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av erkap »

evilirish skrev:
FutureTesla skrev:
Såg i Tesla appen att bilen har version 2019.8.5. Ser i denna tråd att det pratas om version 2019.6? Sker uppdateringarna automatiskt av bilen själv eller ska jag söka efter en uppdatering och installera?
I din version går uppdateringar ut närmast slumpmässigt. I versionen som kom för ett litet tag sen (kommer inte ihåg exakt nummer) ska man kunna sätta preferenser när man vill få uppdateringar och även söka efter nya själv. Så du får nog tyvärr vänta tills den kommer.
Vissa har rapporterat att det går fortare att få uppdateringar om bilen är uppkopplad mot wifi när den är parkerad, men inte garanterat..
Man får garanterat fler versioner om bilen är uppkopplas mot wi-fi. Är bilen inte på wi-fi så får man endast en ny version ett fåtal gånger per år. Tesla trycker väldigt sällan ut sådana versioner som laddas ner via bilens mobilnät.

Förhoppningsvis ändras detta i framtiden.
MYP -22
MS 75D -17 (såld -22)
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av bylund »

Förr skickade de ut mer över mobilnätet, och trenden kommer nog inte att vända till att de trycker ut mer över mobilnätet, då de antagligen betalar för den dataöverföringen på något sätt. Och ju fler bilar, desto större anledning att köra över wifi.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
erkap
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 14 jun 2017 16:21

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av erkap »

bylund skrev:
Förr skickade de ut mer över mobilnätet, och trenden kommer nog inte att vända till att de trycker ut mer över mobilnätet, då de antagligen betalar för den dataöverföringen på något sätt. Och ju fler bilar, desto större anledning att köra över wifi.
Finns förändringar på beställningssidorna som pekar på att uppdateringar ska skickas över mobilnätet. Men ja, det kommer vara kopplat till kostnad.
MYP -22
MS 75D -17 (såld -22)
Användarvisningsbild
FutureTesla
Teslaägare
Inlägg: 268
Blev medlem: 14 feb 2019 10:37

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av FutureTesla »

Tack för era svar! Men installerar bilen detta automatiskt eller måste jag som förare sätta igång installationen?
Anledningen till frågan är att jag för ca 2 veckor sen såg en ruta dyka upp gällande uppdatering av mjukvara, men då jag hade bråttom läste jag inte igenom allt utan tryckte på "x" istället för "ok", för att ta det vid senare tillfälle, samt risken att bli stående i väntan på att uppdateringen slutförs. Så jag undrar om uppdateringen gått igenom eller väntar den på att aktiveras av mig och isåfall var kan jag hitta detta meddelande igen? Sökt runt bland menyvalen men hittar inget....
Model S Plaid 2023
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av Bjelke »

Det installeras inte automatiskt utan meddelandet dyker
upp igen nästa gång man startar bilen igen, men ibland drar dom tillbaks versioner som inte är ok och
då får man vänta tills nästa version dyker upp...
Händer inte ofta men ibland gör dom så.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
lcf
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 12 apr 2018 22:04
Ort: Tyresö

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av lcf »

Pontus skrev:

Ser inte ut som att jag själv skulle bytt fil där du tagit bilden, inte utan att känna att jag gjort något osäkert i varje fall :?
Sedan fungerar väl NoA och fil byten ganska bra på motorväg när man har lite fart då den gasar upp ganska bra om det kommer en bil bakom med fart. Inte riktigt MadMax känsla men ändå ;)
Om man vill in mot centrum och inte Arlanda så måste man byta fil där :)

Men..having said that var det nog en feltolkning från min sida. Som det har nämnts tidigare så döljer displayen möjliga körbanor när det är bilar i vägen. Det var nog bara det i det här fallet.
2018 MX P100D
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 dec 2018 15:22

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av anna__ »

När jag lägger bilen i Parkering så står det bara 0 km/h och det lilla P:et men det stora är försvunnet, någon mer som märkt detta?
Senast redigerad av anna__, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av evilirish »

FutureTesla skrev:
Tack för era svar! Men installerar bilen detta automatiskt eller måste jag som förare sätta igång installationen?
Anledningen till frågan är att jag för ca 2 veckor sen såg en ruta dyka upp gällande uppdatering av mjukvara, men då jag hade bråttom läste jag inte igenom allt utan tryckte på "x" istället för "ok", för att ta det vid senare tillfälle, samt risken att bli stående i väntan på att uppdateringen slutförs. Så jag undrar om uppdateringen gått igenom eller väntar den på att aktiveras av mig och isåfall var kan jag hitta detta meddelande igen? Sökt runt bland menyvalen men hittar inget....
Det brukar dyka upp en gul "klocka" i toppen av skärmen, bredvid laddnings-"blixten" där du kan schemalägga ny tid.
Eroz
Inlägg: 30
Blev medlem: 20 mar 2019 22:36

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av Eroz »

Fick meddelande om att ny programvara fanns för installation i min X i Torsdags. Har 19.12.1.1.

Men jag strunta i att installera den efter allt jag läst här inne om att det kunde innebära mer ”nags” osv.

Meddelandet om att installera kom upp varje gång jag skulle åka iväg tills idag då det var borta. Fanns inte längre någon ”gul” klocka heller. Skönt. Antingen drog de tillbaka den eller så fatta dom att jag inte ville ha den. Skönt oavsett.

Kanske beror på den nya versionen 2019.17 som börjat visa sig på teslafi. Det lär visa sig..
Användarvisningsbild
FutureTesla
Teslaägare
Inlägg: 268
Blev medlem: 14 feb 2019 10:37

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av FutureTesla »

Troligtvis drogs även min tillbaka då jag inte sett meddelandet förutom den gången.
Model S Plaid 2023
Användarvisningsbild
larsw
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 24 apr 2018 23:17
Kontakt:

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av larsw »

Fick 2019.16.3 i natt. Ej kollat vad det innebär än.
Författare och bloggare. Model S 2023
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av e5m1r »

larsw skrev:
Fick 2019.16.3 i natt. Ej kollat vad det innebär än.
Innebär Navigate On Autopilot är med i sverige nu Bild
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
larsw
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 24 apr 2018 23:17
Kontakt:

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av larsw »

e5m1r skrev:
larsw skrev:
Fick 2019.16.3 i natt. Ej kollat vad det innebär än.
Innebär Navigate On Autopilot är med i sverige nu Bild
Jupp, gick ut och kollade.
IMG_6757.jpeg[/attachment][attachment=1]IMG_6756.jpeg
IMG_6757.jpeg
IMG_6756.jpeg
Författare och bloggare. Model S 2023
Användarvisningsbild
hanst
Teslaägare
Inlägg: 171
Blev medlem: 28 mar 2017 23:37
Ort: Täby

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av hanst »

Är det någon som har testat hur det funkar att installera uppdateringen i software-menyn? Är på semester så jag har inte tillgång till min bil :(
MS LR -23
MS 100D -18
Användarvisningsbild
erkap
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 14 jun 2017 16:21

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av erkap »

hanst skrev:
Är det någon som har testat hur det funkar att installera uppdateringen i software-menyn? Är på semester så jag har inte tillgång till min bil :(
Menar du i Teslas mobilapp? Jag har initierat uppdateringar via mobilappen och det har fungerat bra. Tror dock inte att jag skulle göra det medan jag är på semester och inte har tillgång till bilen då det finns en risk att något går fel vid uppdateringen...
MYP -22
MS 75D -17 (såld -22)
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare
Inlägg: 502
Blev medlem: 28 nov 2018 21:03

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av thedude »

larsw skrev:
e5m1r skrev:
larsw skrev:
Fick 2019.16.3 i natt. Ej kollat vad det innebär än.
Innebär Navigate On Autopilot är med i sverige nu Bild
Jupp, gick ut och kollade.
IMG_6757.jpeg[/attachment][attachment=1]IMG_6756.jpeg
Har du testat NoA då? spännande att höra hur det funkar i Sverige. DU får göra en landet runt resa :-D
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2151
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av jpetters »

Är inte detta första gången det aktiverats på S och X i Europa?
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av fth »

jpetters skrev:
Är inte detta första gången det aktiverats på S och X i Europa?
Nej, det har funnits i Norge en tid redan.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2151
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av jpetters »

fth skrev:
jpetters skrev:
Är inte detta första gången det aktiverats på S och X i Europa?
Nej, det har funnits i Norge en tid redan.

/fth
Även på S och X? Jag hade bara sett det på 3or.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1595
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av frippan »

jpetters skrev:
fth skrev:
jpetters skrev:
Är inte detta första gången det aktiverats på S och X i Europa?
Nej, det har funnits i Norge en tid redan.

/fth
Även på S och X? Jag hade bara sett det på 3or.
Har sett Model S i England som kör med NoA
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1595
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av frippan »

16.3.1 har rapporterats nu.

Är väl någon liten bugg som de hittade
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
hanst
Teslaägare
Inlägg: 171
Blev medlem: 28 mar 2017 23:37
Ort: Täby

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av hanst »

erkap skrev:
hanst skrev:
Är det någon som har testat hur det funkar att installera uppdateringen i software-menyn? Är på semester så jag har inte tillgång till min bil :(
Menar du i Teslas mobilapp? Jag har initierat uppdateringar via mobilappen och det har fungerat bra. Tror dock inte att jag skulle göra det medan jag är på semester och inte har tillgång till bilen då det finns en risk att något går fel vid uppdateringen...
Inte riktigt, jag menar via software-menyn i bilen.
MS LR -23
MS 100D -18
Användarvisningsbild
Grammi
Teslaägare
Inlägg: 148
Blev medlem: 25 dec 2016 20:05
Ort: Skara

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av Grammi »

2019.16.3 3e8c226
Fick jag i dag.
Skriv svar