Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Vätgasstation exploderade

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Vätgasstation exploderade

Inläggav Swede1 » 12 jun 2019 22:26

roder99 skrev:Själv har jag kört elbil privat sedan 2013 och bränslecellsbil i jobbet sedan 2016. Framdrivningsmässigt är det rent tekniskt ingen skillnad mellan en elbil med stort batteri och en vätgasbil som har ett litet batteri i kombination med en bränslecell. Utmaningen har varit och är delvis fortfarande kostnaden att tillverka själv bränslecellen med tillräckligt hög verkningsgrad utan att använda ädla metaller. Detta är numera löst då det finns flera leverantören som kan göra detta mycket billigare än för 5 år sedan.

I Sverige tankar du vätgas fossilfritt. I Mariestad via solpaneler samt i Sandviken via vindkraft. Vätgasen på Arlanda kommer från Sandviken.

En Hyundai Nexo har en tank på 156 liter och kan fyllas med vätgas som väger 6.3 kg när tanken är full. Bilen går 65 riktiga mil på en tank. Ett kilo vätgas kostar 80 sek. Tillverkningskostnaden är ca 45 sek/kg i dag. Effektiviteten på bränslecellen går upp för varje år.

>>>>
65 riktiga mil på vintern klarar ingen elbil än, vätgas verkar bra som energilager och för större transporter. —-<<<

Ser ut som en kolfibertank sprängts, ligger skärvor överallt.
Säkerhetsaspektenen är inge vidare med vätgas, elbilar och bensin brinner, folk brukar hinna ur bilen.

En värgastank verkar ha större risk för ett mycket snabbare brandförlopp, explosion.

När första vätgasbilen exploderar med folk i som dör så ruttnar nog många på att köra runt med en vätgastank.

Tänk vad spännande med ny teknik , du kan dö när som helst i stor j***@ explosion.

När forskningsprojektet Hybrit https://www.lkab.com/sv/nyhetsrum/press ... mspellets/
tillverkar vätgas storskaligt kan priset vara nere i 30 sek/kg ut till konsument.

Både en elbil med stort batteri och en vätgasbil med ett litet batteri är en del i framtiden för att vi ska bli fossilfria. All ny teknik måste få sin tid för att kunna utvecklas till sitt bästa. Utan pionjärerna som trodde på Tesla Roadster hade inte blivit någon S X 3 eller den kommande Y
Swede1

Inläggav Teslaägare Teslaspolen » 12 jun 2019 22:34

LarsL skrev:
Teslaspolen skrev:
LarsL skrev:
roder99 skrev:Både en elbil med stort batteri och en vätgasbil med ett litet batteri är en del i framtiden för att vi ska bli fossilfria. All ny teknik måste få sin tid för att kunna utvecklas till sitt bästa. Utan pionjärerna som trodde på Tesla Roadster hade inte blivit någon S X 3 eller den kommande Y

Vad är det som lockar dig med en vätgasbil? För min del ser jag inga som helst fördelar, men du verkar ju positiv trots att du kört elbil. För mig känns det som att gå baklänges om jag skulle skaffa mig en bil jag måste tanka igen.

Norska förare verkar hålla med dig. Trots samma massiva subventioner som elbilar har så har försäljningen backat mellan 2017 och 2018, detta redan det från extremt låga nivåer.

Du menar vätgasbil inte elbilar?

Nej jag menar det jag skrev, vätgas- och elbilar har samma subventioner i Norge. Trots detta säljer inte vätgasalternativet utan backar medans elbilarna slår rekord efter rekord.
Like a bolt from the blue!

Investera för framtiden med TRINE! https://www.jointrine.com/just-invested/26249

Forumregel nr 1. Don't mention the kärnkraft! ;)

There is a storm coming...
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Referralkod: hans816

Inläggav Teslaägare Svenssons » 13 jun 2019 00:35

@Swede1 Model S Long-range och Hyundai Nexo har samma range enligt EPA körcykel, 370 miles. Hittar inte uppgifter för Nexo enligt WLTP utan endast NEDC vilket är märkligt eftersom det är en modell som lanseras efter att NEDC har skrotats. Du får inte längre räckvidd med vätgasbilar än elbilar utan att offra lastutrymme och passagerarplatser. Nexo är en SUV med mindre lastutrymme och mindre mittensäte bak än Model S. Ändå har den inte längre räckvidd än Model S.

Det kommer att komma batterielbilar med längre räckvidd än dagens Model S, Det är enbart en kostnadsfråga, men på vätgasbilar kommer det vara svårt att få längre räckvidd utan att offra utrymme. Det är inte enbart en kostnadsfråga utan även en fråga om fysikens lagar. Att få rum med mer än 6,5 kg vätgas i en personbil som ska kunna ta 4 passagerare och lite lastutrymme är svårt.
Tesla Model X Signature #588 VIN S01051 Signature Red med drag och kyla samt ljust koskinn och svart på övrig interiör och fälgar. Started to move away from ICE-age!
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Referralkod: axel6326

Inläggav GreenMachine » 13 jun 2019 08:35

zyax skrev:Vätgas till havs är rätt. Jag tror på tankning ute till havs och kanske produktion ute till havs (från de havsbaserade vindkraftverken på natten när det kan vara mer lönsamt att göra vätgas av elen än att skeppa elen till en översvämmad marknad). Det finns redan idag stora tankbåtar främst för LNG (liquid natural gas) men vätgas bör lagras på samma sätt.

Så döm inte ut vätgasen för att den inte passar i en bil (vilket jag verkligen håller med om).

Bränsleceller är mycket effektivare när de jobbar med en jämn last vilket är exakt vad som oftast är fallet till sjöss men inte så vanligt när det kommer till bilar som gasar och bromsar. Vätgas har helt klart potential inom sjötrafiken och i Norge har man, eller håller på att bygga en vätgashybrid som går på både el och vätgas. El inne i hamnar etc. och vätgas på öppet hav.
GreenMachine

Inläggav Teslaägare jeppe_sthlm » 13 jun 2019 10:13

Intressant med vätgasfartyg! Men varför vill man ha eldrift i hann om man ändå har vätgas att köra på? Det ger väl inga utsläpp?
Model S P85+ med AP
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare

Referralkod: JESPER42420

Inläggav Elbilisten » 13 jun 2019 11:40

jeppe_sthlm skrev:Intressant med vätgasfartyg! Men varför vill man ha eldrift i hann om man ändå har vätgas att köra på? Det ger väl inga utsläpp?

Jo, vatten. Höjd havsnivå är inte bra.
Elbilisten

Inläggav Teslaägare Verdi » 13 jun 2019 11:47

Teslaspolen skrev:
LarsL skrev:
roder99 skrev:Både en elbil med stort batteri och en vätgasbil med ett litet batteri är en del i framtiden för att vi ska bli fossilfria. All ny teknik måste få sin tid för att kunna utvecklas till sitt bästa. Utan pionjärerna som trodde på Tesla Roadster hade inte blivit någon S X 3 eller den kommande Y

Vad är det som lockar dig med en vätgasbil? För min del ser jag inga som helst fördelar, men du verkar ju positiv trots att du kört elbil. För mig känns det som att gå baklänges om jag skulle skaffa mig en bil jag måste tanka igen.

Norska förare verkar hålla med dig. Trots samma massiva subventioner som elbilar har så har försäljningen backat mellan 2017 och 2018, detta redan det från extremt låga nivåer.

Dyrare bränsle och sämre prestanda är väl de största orsakerna? Är dessutom oslagbart smidigt att ladda hemma jämfört med att åka till en vätgasmack.
Model S 100D -18 Obsidiansvart, soltak, vitt fuskskinn.
Model S 90D -16 Röd multi coat, Soltak, Köldpaket, Premium, Ultra HiFi, Luftfjädring, AP1, svart skinn
Model S 75D -17 Midnight silver, Soltak, AP2, ljusbrunt skinn
Användarvisningsbild
Verdi
Teslaägare

Inläggav elbilist Jerker » 13 jun 2019 11:47

Elbilisten skrev:
jeppe_sthlm skrev:Intressant med vätgasfartyg! Men varför vill man ha eldrift i hann om man ändå har vätgas att köra på? Det ger väl inga utsläpp?

Jo, vatten. Höjd havsnivå är inte bra.

:lol: :lol: :lol:

Nej, och i synnerhet i dessa dagar med förhöjd havsnivå pga polissmältningen!
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Reserverat Tesla 3 i MoS 31/3 -16 med köplats #1
Beställt en Kia e-Niro med dragkrok
Reserverat Sono Sion med dragkrok könr. 2170 (!)
Renault Zoe Intense 41 kWh -18
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inläggav TiborBlomhall » 13 jun 2019 12:02

Jerker skrev:Nej, och i synnerhet i dessa dagar med förhöjd havsnivå pga polissmältningen!

maxresdefault.jpg
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

Referralkod: tibor72449

Inläggav GreenMachine » 13 jun 2019 12:15

"tests including fuel cells are robust enough for repetitive, short-burst service duties".

I hamn så har man behov av att snabba reglerbara kraftuttag vid ex manövrering och som jag förstår det hela så är det inte optimalt då det kommer till bränsleceller.
GreenMachine

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon