Luras

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Luras

Inlägg av Remuz »

MDurante skrev:
Remuz skrev:
Varför har alla fått för sig att det är ap1? Står ju uppgraderad AP. Ap1 hette ju autopilot med komfortfunktioner...
Aha den är AP2 alltså, är väl bara 2.5 som kan få total självkörning? Då blir det tråkigare scenario.
Jag hade ap2.0 och FSD på min förra X. Elon lovade att byta hårdvara på alla såna bilar
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Luras

Inlägg av NEO »

Remuz skrev:
MDurante skrev:
Remuz skrev:
Varför har alla fått för sig att det är ap1? Står ju uppgraderad AP. Ap1 hette ju autopilot med komfortfunktioner...
Aha den är AP2 alltså, är väl bara 2.5 som kan få total självkörning? Då blir det tråkigare scenario.
Jag hade ap2.0 och FSD på min förra X. Elon lovade att byta hårdvara på alla såna bilar
Så dilemmat här är alltså att bilen är såld med FSD men bilen har hårdvara som inte stöttar FSD i nuläget och Tesla vill inte bekosta hårdvaruuppgraderingen den dagen regelverket ändras och bilen kan köra själv? Förvirrande detta ...
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Luras

Inlägg av frippe »

Remuz skrev:
Varför har alla fått för sig att det är ap1? Står ju uppgraderad AP. Ap1 hette ju autopilot med komfortfunktioner...
Jag gick på bilderna, där ser det ut som om det är en AP1 bil. Och då att de kopierat in fel text i beskrivningen, vilket är slarvet från teslas sida. Men de kan likaväl valt fel bilder.
Den är tillverkad oktober 2016 om vin stämmer på pdf:en.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Luras

Inlägg av bylund »

Märklig attityd att inte vilja leverera det man lovat. Om de har gjort en tabbe bör de väl få lära sig att det kostar att ha så slarvig hantering som de verkar ha. Det är ju inte på något sätt en orimlig specifikation.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Luras

Inlägg av NEO »

AP2 kom oktober 2016, men det finns P100D med AP1 eftersom de började tillverkas ett kvartal innan AP2 kom ut. Ägaren får visa bild på fronten så kan vi avgöra, av bilderna att döma på PDFen har den inte AP2 blinkers, trippelkamera fram osv.
Användarvisningsbild
MartinGBG
Teslaägare
Inlägg: 110
Blev medlem: 05 nov 2018 10:00

Re: Luras

Inlägg av MartinGBG »

Den skall ha AP2 enligt chassinumret, om man googlar det och kollar på Teslascout alla utrustningskoder.
SÅLD: Model S 100D 2019 - Vitmetallic, Premium Interiör, Stora glastaket, APH4-hårdvaran
SÅLD: Model X 90D 2016 - Svartmetallic, 7-Sits, Premium-paket m ventilerade säten, AP2
Model S Long Range Plus 2021 - Vitmetallic - Crémeinteriör
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Luras

Inlägg av Bjelke »

Om det stämmer så är det bara för Tesla att aktivera fsd och leta fram en uppsättning 21"-hjul, därmed basta.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Eroz
Inlägg: 30
Blev medlem: 20 mar 2019 22:36

Re: Luras

Inlägg av Eroz »

Totalt oacceptabelt! Men jag är tyvärr inte speciellt förvånad och det kan jag säga av egen erfarenhet.

Är otroligt trött på folk som försöker försvara Tesla med allt för dåliga argument.

Om det inte går att få FSD på bilen ska du ha kompensation för det och vinterdäck.

Du ska få det du blivit lovad. PUNKT.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Luras

Inlägg av e5m1r »

Nu vet jag inte hur det egentligen ligger till och ingen annan heller så vi gissar en massa.
Låt säga att vinnr de presenterat är rätt och att det är AP1 bil
Vad är det som säger att tesla måste leverera nåt skrivfel är det varenda wbshop som skyddar sig mot
Köparen behöver inte köpa och säljaren sälja om de inte är överens svårare än så är det inte.
Fysiska köp hos bilhandlare med påskrivna kontrakt är helt annan sak.
Personligen hade jag inte varit glad om jag hade hamnat i samma sits men det är bara att inse att ingen är skyldig någonting
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
FutureTesla
Teslaägare
Inlägg: 268
Blev medlem: 14 feb 2019 10:37

Re: Luras

Inlägg av FutureTesla »

Tråkigt, hade inte heller gillat det. Dock ska man tänka på att det omvända också händer ibland dvs att Tesla ger kunder gratis utrustning som inte ingick.
Model S Plaid 2023
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Luras

Inlägg av NEO »

FutureTesla skrev:
Tråkigt, hade inte heller gillat det. Dock ska man tänka på att det omvända också händer ibland dvs att Tesla ger kunder gratis utrustning som inte ingick.
Typ FSD :lol:
Användarvisningsbild
FutureTesla
Teslaägare
Inlägg: 268
Blev medlem: 14 feb 2019 10:37

Re: Luras

Inlägg av FutureTesla »

Ja typ ;)
Model S Plaid 2023
Användarvisningsbild
MartinGBG
Teslaägare
Inlägg: 110
Blev medlem: 05 nov 2018 10:00

Re: Luras

Inlägg av MartinGBG »

e5m1r skrev:
Köparen behöver inte köpa och säljaren sälja om de inte är överens svårare än så är det inte.
Det är faktiskt svårare än så..

Konsumentköplagen gäller, och man kan som företag inte friskriva sig mot ”felskrivningar” och liknande när det felaktig utrustning. Likaså skall det anses vara ett bindande avtal för företaget när orderbekräftelse skickats ut och så vidare.

Går trådskaparen till ARN så har inte Tesla en chans i det här fallet. Dock lite segt att det tar ca 6 månader att få sitt ärende prövat hos ARN, så förhoppningsvis når dom en lösning sinsemellan istället.
SÅLD: Model S 100D 2019 - Vitmetallic, Premium Interiör, Stora glastaket, APH4-hårdvaran
SÅLD: Model X 90D 2016 - Svartmetallic, 7-Sits, Premium-paket m ventilerade säten, AP2
Model S Long Range Plus 2021 - Vitmetallic - Crémeinteriör
Frefrik88
Inlägg: 8
Blev medlem: 06 jun 2019 23:28

Re: Luras

Inlägg av Frefrik88 »

Har nu fått ytterligare svar från Tesla.
De medger att bilens spec är felaktig men att de friskriver sig från det och har rätt att annulera köpet pga ngt finstilt som jag bifogar som ni får använda lupp för att läsa.
Tesla står inte över lagen, de kan som flera skriver ej avtala bort konsumentköplagen.
Undrar hur detta slutar......
Terms and Conditions_RN4389140_1-5-2019.pdf
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Luras

Inlägg av NEO »

Frefrik88 skrev:
Har nu fått ytterligare svar från Tesla.
De medger att bilens spec är felaktig men att de friskriver sig från det och har rätt att annulera köpet pga ngt finstilt som jag bifogar som ni får använda lupp för att läsa.
Tesla står inte över lagen, de kan som flera skriver ej avtala bort konsumentköplagen.
Undrar hur detta slutar......
Det där är ett köpeavtal för Model 3 i Norge, varför fick du det?
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 972
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Luras

Inlägg av Generalbogge »

Hur vet du att den inte har FSD (total självkörningsförmåga)?
Model S 90D -2017 Titanium
Frefrik88
Inlägg: 8
Blev medlem: 06 jun 2019 23:28

Re: Luras

Inlägg av Frefrik88 »

Det var det dokumentet säljaren bifogade o hänvisade till.
Frefrik88
Inlägg: 8
Blev medlem: 06 jun 2019 23:28

Re: Luras

Inlägg av Frefrik88 »

Generalbogge skrev:
Hur vet du att den inte har FSD (total självkörningsförmåga)?
Jag gick igenom tillbehörs listan för att se så allt stämde o då sa säljaren att det ej var det, utan vanlig AP.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Luras

Inlägg av HelectriC »

Benz skrev:
Det är en AP1 bil väl? Jobbigt o få total självkörningsförmåga på en sådan?
inte lätt för en köpare att veta att det är AP1 när det står på det viset. Att kunna se det på blinkers (som iofs kan vara fel bild) är inte heller alla som vet om. Det verkar hetl sjukt att dom inte vill ersätta för felaktig leverans.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Luras

Inlägg av frippe »

HelectriC skrev:
Benz skrev:
Det är en AP1 bil väl? Jobbigt o få total självkörningsförmåga på en sådan?
inte lätt för en köpare att veta att det är AP1 när det står på det viset. Att kunna se det på blinkers (som iofs kan vara fel bild) är inte heller alla som vet om. Det verkar hetl sjukt att dom inte vill ersätta för felaktig leverans.
Fast, hur ska den ersättningen beräknas?
Om det är en AP1 bil finns ingen möjlighet att lägga till total självkörningsförmåga, och hur då beräkna vilken skada köparen drabbats av? För det är väl det som är det bärande i ersättningsanspråket, den skada eller påverkan detta drabbat köparen.

Hade det funnits en likvärdig bil med totalt självkörningsförmåga är det bara att räkna ut mellanskillnaden, men det existerar väl inte vad jag kan förstå. För det blir väl fel att jämföra med en AP2 bil. Om det nu är en AP1 bil.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Luras

Inlägg av Remuz »

Jag vill ha den bilen om den är ap1. Älskar ap1 :)
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
MartinGBG
Teslaägare
Inlägg: 110
Blev medlem: 05 nov 2018 10:00

Re: Luras

Inlägg av MartinGBG »

Det är fortfarande en AP2 bil :lol:
SÅLD: Model S 100D 2019 - Vitmetallic, Premium Interiör, Stora glastaket, APH4-hårdvaran
SÅLD: Model X 90D 2016 - Svartmetallic, 7-Sits, Premium-paket m ventilerade säten, AP2
Model S Long Range Plus 2021 - Vitmetallic - Crémeinteriör
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Luras

Inlägg av GreenMachine »

frippe skrev:
HelectriC skrev:
Benz skrev:
Det är en AP1 bil väl? Jobbigt o få total självkörningsförmåga på en sådan?
inte lätt för en köpare att veta att det är AP1 när det står på det viset. Att kunna se det på blinkers (som iofs kan vara fel bild) är inte heller alla som vet om. Det verkar hetl sjukt att dom inte vill ersätta för felaktig leverans.
Fast, hur ska den ersättningen beräknas?
Om det är en AP1 bil finns ingen möjlighet att lägga till total självkörningsförmåga, och hur då beräkna vilken skada köparen drabbats av? För det är väl det som är det bärande i ersättningsanspråket, den skada eller påverkan detta drabbat köparen.

Hade det funnits en likvärdig bil med totalt självkörningsförmåga är det bara att räkna ut mellanskillnaden, men det existerar väl inte vad jag kan förstå. För det blir väl fel att jämföra med en AP2 bil. Om det nu är en AP1 bil.

66 000 kr är ju prislappen som du får betala om man lägger till det "tillbehöret" så om bilen då inte levereras med detta så är det ju inte konstigare än att man helt enkelt räknar av det - ev. rimmlig avskrivning etc.
Användarvisningsbild
jonsalgerier
Teslaägare
Inlägg: 375
Blev medlem: 11 dec 2016 00:29
Ort: Knivsta

Re: Luras

Inlägg av jonsalgerier »

GreenMachine skrev:
frippe skrev:
HelectriC skrev:
Benz skrev:
Det är en AP1 bil väl? Jobbigt o få total självkörningsförmåga på en sådan?
inte lätt för en köpare att veta att det är AP1 när det står på det viset. Att kunna se det på blinkers (som iofs kan vara fel bild) är inte heller alla som vet om. Det verkar hetl sjukt att dom inte vill ersätta för felaktig leverans.
Fast, hur ska den ersättningen beräknas?
Om det är en AP1 bil finns ingen möjlighet att lägga till total självkörningsförmåga, och hur då beräkna vilken skada köparen drabbats av? För det är väl det som är det bärande i ersättningsanspråket, den skada eller påverkan detta drabbat köparen.

Hade det funnits en likvärdig bil med totalt självkörningsförmåga är det bara att räkna ut mellanskillnaden, men det existerar väl inte vad jag kan förstå. För det blir väl fel att jämföra med en AP2 bil. Om det nu är en AP1 bil.

66 000 kr är ju prislappen som du får betala om man lägger till det "tillbehöret" så om bilen då inte levereras med detta så är det ju inte konstigare än att man helt enkelt räknar av det - ev. rimmlig avskrivning etc.
Kruxet är nog att (och jag kan ha fel men enligt min erfarenhet och mina diskussioner med Tesla-säljare genom åren) man måste högt upp i chefs-hierarkin för att kunna ändra priset på en bil. Troligtvis så högt upp att det blir riktigt jobbigt för en säljare som gjort fel. Så då kanske det är enklare att försöka gå den "enkla" vägen och hoppas att kunden vill ha bilen mer än vad ett utdraget bråk är värt.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Luras

Inlägg av NEO »

Skriker du och slåss tillräckligt länge får du tillträde till de höga hönsen i näringskedjan. Jag hade definitivt lagt lite energi med tanke på att det är ganska väsentliga saker det saknas. I mina ögon är iaf vinterhjulen en katastrof att de inte ordnar autopilot/självkörningsförmågan hade jag struntat fullständigt i. Köparen har ju gjort ett jävla kap här, kom igen världens snabbaste serieproducerade bil med 772hl och ludi för 750k, typ vad jag gav för min P3D :D
Skriv svar