Solceller

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Svim
Teslaägare
Inlägg: 67
Blev medlem: 29 apr 2019 14:19

Solceller

Inlägg av Svim »

Funderar på att slänga upp solceller på stugan.

- Vilka har bäst deal på solcellpaket?
- Hade varit coolt att ladda Teslan men det går väll knappast?
- Några övriga tankar/tips

Tack alla härliga Teslaägare.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Solceller

Inlägg av Teslaspolen »

Klart du kan ladda bilen med solel.

Eller menar du typ sommarstuga utan elnät, med solceller? Dvs lågspänning? Ja då kan det bli svårare.
Användarvisningsbild
Johan84
Teslaägare
Inlägg: 163
Blev medlem: 22 dec 2018 00:11
Ort: Umeå

Re: Solceller

Inlägg av Johan84 »

Vad har du för storlek på huvudräkningen och vad är din årsförbrukning där? Taklutning och väderstreck?

Har kollat runt en del och blir garanterat att skaffa lite längre fram, dom jag hittat bäst pris hos är http://www.swedensol.se/

Lika bra att sätta så stor du kan för att få bäst ekonomi i det.
Röd S100D -18, OZ superturismo black 21”, Chrome Delete, EAP+FSD och fri SuC.
Användarvisningsbild
perwis
Teslaägare
Inlägg: 110
Blev medlem: 01 mar 2015 22:13

Re: Solceller

Inlägg av perwis »

Har satt upp solceller på taket och lärt mig en hel del. Mina bästa tips:

Börja med solcellskollen.se så kan du se ungefär vad ditt tak kan ge.

Sen börja fundera på hur många paneler du får plats med. Standardstorlek är ca 1x1,7m men det finns också större 1x2 m. Ett tips är att tänka till själv hur du vill ha det. Små ventialtionsskorstenar kan du ofta ta bort. Kan sotaren komma åt? Ser det snyggt ut? Är det praktiskt? Detta tror jag du vet bäst själv.

Iterera några gånger med solcellskollen. Kanske får du plats med fler? Standardpaneler ger ca 270-330 Wp (Wp = Watt peak dvs märkeffekt). Den faktiska effekten blir olika beroende på klimat och position. Ju fler paneler desto bättre ekonomi. Sätt fullt på taken när du ändå håller på är mitt tips.

När du har en grov uppfattning ungefär hur du vill ha det kan du ta in offerter från olika håll.
Användarvisningsbild
snowtroll
Teslaägare
Inlägg: 554
Blev medlem: 11 aug 2017 15:10
Ort: Alnö
Referralkod: ts.la/peter15233

Re: Solceller

Inlägg av snowtroll »

Teslaspolen skrev:
Klart du kan ladda bilen med solel.

Eller menar du typ sommarstuga utan elnät, med solceller? Dvs lågspänning? Ja då kan det bli svårare.
Aha,... :geek: Vad behöver man för grejor för att ladda bilen (Teslan) med solel, något Tesla har?
2023-06-30 MYLR awd PärlVit
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Solceller

Inlägg av Svenssons »

Är det ongrid, kopplat till nätet så laddas Teslan automatiskt av solelen när bilen laddar under dagtid. Behövs ingen extra utrustning och laddar du med större effekt än vad solcellerna ger så tas det från nätet.

Är det off-grid, ej kopplat till nätet, så kommer du inte kunna ladda mer än vad solen ger utan batteribackup och även ifall du har batteribackup lär den vara på mycket mindre än vad bilen har. Ju större effekt du har installerad, desto mer kommer gå förlorat när bilen inte laddar. Det gäller alltså att balansera vad man är beredd att betala för anläggningen mot hur mycket maxeffekt man kan tänka sig behöva. Du kommer inte få betalt för överskottet.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
snowtroll
Teslaägare
Inlägg: 554
Blev medlem: 11 aug 2017 15:10
Ort: Alnö
Referralkod: ts.la/peter15233

Re: Solceller

Inlägg av snowtroll »

Tack, bra svar :D
2023-06-30 MYLR awd PärlVit
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Solceller

Inlägg av Zalman3 »

Etc el säljer 275W solceller för 1.205kr st.
https://etcel.se/energi/nu-halverar-vi- ... illsammans
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Solceller

Inlägg av Svenssons »

Köper man solceller av annan än ETC så måste man inte byta elleverantör till dem. De betalar dåligt för elen man producerar. Det går även att köpa paneler billigare än vad ETC säljer dem för. Exempel på 275W-panel från Trina för €98:
https://www.photovoltaik-shop.com/solar ... -poly.html

Dessutom verkar ETC inte ha 275W panel längre utan deras "favoriter" är en 270Wp för 2199:- eller en 280Wp för 2823:-. Det är ca dubbla priset om du köper från t.ex. Tyskland.

https://www.etcel.se/energi/har-ar-vara ... solpaneler
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Solceller

Inlägg av Zalman3 »

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Solceller

Inlägg av zyax »

Köp från någon där man kan vara otrogen, det är fantastiskt med solceller men ett av argumenten är ju att komma bort från beroenden...
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
A76
Teslaägare
Inlägg: 243
Blev medlem: 29 dec 2018 18:16
Ort: Onsala
Referralkod: ts.la/andreas13052

Re: Solceller

Inlägg av A76 »

Håller också på att tittar runt efter en bra paketdeal. Swedensol tycker jag inte känns så intressant, mest för att det är polypaneler med låg effektivitet, dvs man måste ha betydligt fler av dom för att uppnå samma produktion. Kommer troligen att bygga ihop ett eget paket genom att köpa från Tyskland. Men annars tycker jag paketen härifrån verkar ok. Snygga helsvarta monopaneler och ok pris.
http://www.solcellsbyggarna.se
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Solceller

Inlägg av NiklasTesla »

Kolla på Blocket.se.

Vi kom över ett billigt parti med restsolceller (10st 285w mono) för några år sedan när vi satte upp på sommarhuset. Det blev många många 1000lappar billigare än att köpa paket från elbolaget vi har.
Användarvisningsbild
BjornS
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 27 feb 2018 14:58

Re: Solceller

Inlägg av BjornS »

Om man inte har bråttom kan det eventuellt vara värt att vänta och se hur IKEAs erbjudande hamnar i pris. De ska börja sälja solpanelsystem i Sverige nu under 2019 och brukar ju kunna pressa priser ganska bra när de vill.

https://www.ikea.com/se/sv/this-is-ikea ... ub0fb5e981

Om det blir samma koncept "IKEA Solstråle" som i övriga europeiska länder kan man välja mellan polykristallina ("basic"), monokristallina ("plus") och takintegrerade paneler ("design"): https://www.ikea.com/nl/nl/zonnepanelen.html
2019 Model 3 SR+ 18" FSD Dragkrok
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Solceller

Inlägg av Walker »

A76 skrev:
Håller också på att tittar runt efter en bra paketdeal. Swedensol tycker jag inte känns så intressant, mest för att det är polypaneler med låg effektivitet, dvs man måste ha betydligt fler av dom för att uppnå samma produktion. Kommer troligen att bygga ihop ett eget paket genom att köpa från Tyskland. Men annars tycker jag paketen härifrån verkar ok. Snygga helsvarta monopaneler och ok pris.
http://www.solcellsbyggarna.se
Swedensol har ju inte bara polypaneler. Jag köpte mina mono hos dem. Anders som driver stället är sjukt bara att ha och göra med och hjälper en att plocka ihop en anläggning som man blir nöjd med. Jag har kört min ett år nu och är supernöjd!
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Gr1pen
Teslaägare
Inlägg: 77
Blev medlem: 16 apr 2019 12:27

Re: Solceller

Inlägg av Gr1pen »

Svim skrev:
Funderar på att slänga upp solceller på stugan.

- Vilka har bäst deal på solcellpaket?
- Hade varit coolt att ladda Teslan men det går väll knappast?
- Några övriga tankar/tips

Tack alla härliga Teslaägare.
Jag har 16,8 KW installerade solceller sedan 3 år och en Tesla Model 3 sedan 1 vecka. Var i princip självförsörjande (på årsbasis) innan Teslan kom in i bilden :)
Går utmärkt att ladda bilen med solel (om bilen är hemma dagtid), men faktum är att det just nu är billigare för mej att ladda med ström från elnätet (genom att tex ladda på natten) och sälja den egenproducerade elen. Har rörligt pris på elen så det kan ju växla lite över året, men det är inga stora skillnader i pris på köpt resp såld el.
Skriv svar