Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Polestar 2

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Polestar 2

Inläggav Teslaägare Olof Borjesson » 19 jun 2019 20:14

Smart av Volvo/Polestar att ta bort startknapp, nyckel mm liksom Tesla. Jag tycker det är irriterande att behöva trycka på knappar som finns där bara för att de behövdes i gammaldags avgasbilar.
Användarvisningsbild
Olof Borjesson
Teslaägare
 
Inlägg: 86
Blev medlem: 01 jun 2014 11:59
Ort: Kungshamn, nära Smögen på västkusten

Re: Polestar 2

Inläggav Stevvee » 19 jun 2019 21:29

taliz skrev:
Jeppe_E skrev:
Zalman3 skrev:Tydligen har Polestar 2 kopierat hejvilt från Tesla.

"Polestar 2 har ingen nyckel. I stället har den din telefon. Med telefonen som autentiseringsenhet är du spindeln i nätet för hela den digitala upplevelsen, bortsett från den självklara fördelen att du inte behöver någon fysisk nyckel. Polestar 2 anpassas till dig, inte tvärtom.
Din telefon registreras av Polestar 2 innan du ens har kommit fram till bilen. På tio meters avstånd känner bilen av din närvaro och börjar stegvis ”vakna upp”: displayen visar laddningsstatus och återstående körsträcka, vilket syns utifrån. När du rör vid handtaget låses bilen upp. När du väl har satt dig i bilen påminner telefonen automatiskt Polestar 2 om dina inställningar för säte och backspeglar (via appen Polestar Connect).
Så får du tillträde till bilen. Hur Polestar 2 startar är en annan femma. Smarta sensorer i förarsätet signalerar till bilen att du är klar att ge dig av. Tryck ned bromspedalen och lägg i växeln, och Polestar 2 är redo att rulla.
Det förenklar också bildelningen. Du ger en annan förare tillgång till bilen genom att lämna över nyckeln via Polestar-appen."



Tja, med det tankesättet så kan ju nästan ingen lansera någonting utan att bli anklagade för kopiering. Jag ser inte riktigt problematiken? Tesla har ju kopierat/använt detaljer från andra märken tidigare. Så?


Han sa väl iofs inte att det var ett problem?
Det är dock lite störande när vissa hävdar eller insinuerar att de är först med något, eller ”unika”, när de inte är det.


En sjukt slarvig googling visar att Nissan höll på med detta redan 2008 och att Hyundai pratade om att införa det 2015..... så ja.....
Stevvee
 
Inlägg: 348
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Polestar 2

Inläggav Teslaägare taliz » 21 jun 2019 16:30

Jeppe_E skrev:
taliz skrev:
Jeppe_E skrev:
Zalman3 skrev:Tydligen har Polestar 2 kopierat hejvilt från Tesla.

"Polestar 2 har ingen nyckel. I stället har den din telefon. Med telefonen som autentiseringsenhet är du spindeln i nätet för hela den digitala upplevelsen, bortsett från den självklara fördelen att du inte behöver någon fysisk nyckel. Polestar 2 anpassas till dig, inte tvärtom.
Din telefon registreras av Polestar 2 innan du ens har kommit fram till bilen. På tio meters avstånd känner bilen av din närvaro och börjar stegvis ”vakna upp”: displayen visar laddningsstatus och återstående körsträcka, vilket syns utifrån. När du rör vid handtaget låses bilen upp. När du väl har satt dig i bilen påminner telefonen automatiskt Polestar 2 om dina inställningar för säte och backspeglar (via appen Polestar Connect).
Så får du tillträde till bilen. Hur Polestar 2 startar är en annan femma. Smarta sensorer i förarsätet signalerar till bilen att du är klar att ge dig av. Tryck ned bromspedalen och lägg i växeln, och Polestar 2 är redo att rulla.
Det förenklar också bildelningen. Du ger en annan förare tillgång till bilen genom att lämna över nyckeln via Polestar-appen."



Tja, med det tankesättet så kan ju nästan ingen lansera någonting utan att bli anklagade för kopiering. Jag ser inte riktigt problematiken? Tesla har ju kopierat/använt detaljer från andra märken tidigare. Så?


Han sa väl iofs inte att det var ett problem?
Det är dock lite störande när vissa hävdar eller insinuerar att de är först med något, eller ”unika”, när de inte är det.


Marknadsfluff. De insinuerar väl inte att de vare sig är först eller unika?


Det var mer en allmän kommentar om branschen. Särskilt i USA är det helt galet. En bil är "all new" när man bytt en plastkåpa. Och man är alltid "market leading", även om man ligger femma.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
 
Inlägg: 2522
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04
Referralkod: martin51282

Re: Polestar 2

Inläggav Teslaägare bylund » 05 jul 2019 08:10

Några Polestar 2 (och Taycan) har setts ladda i Tyskland
https://electrek.co/2019/07/04/porsche-taycan-volvo-polestar-2-prototypes-spotted-upclose/
Det hävdas ju med emfas att Polestar inte är Volvo. Fast just dessa verkar vara det om man tittar i bilregistret.
Registreringsnummer
TME87G
Fabrikat
VOLVO
Ägare
Namn
VOLVO PERSONVAGNAR AB

Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
 
Inlägg: 8158
Blev medlem: 11 jun 2014 21:11
Ort: Stockholm
Referralkod: olga1734

Re: Polestar 2

Inläggav Geni87 » 05 jul 2019 09:06

bylund skrev:Några Polestar 2 (och Taycan) har setts ladda i Tyskland
https://electrek.co/2019/07/04/porsche-taycan-volvo-polestar-2-prototypes-spotted-upclose/
Det hävdas ju med emfas att Polestar inte är Volvo. Fast just dessa verkar vara det om man tittar i bilregistret.
Registreringsnummer
TME87G
Fabrikat
VOLVO
Ägare
Namn
VOLVO PERSONVAGNAR AB



Hehe. Det är ju olika varumärken men eftersom den utvecklas och byggs av Volvo kan ju identiteten diskuteras. :P
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Geni87
 
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Polestar 2

Inläggav Hok » 05 jul 2019 15:55

RKB54T har en registrerad motoreffekt på 300 kW. Längd 4607 mm och bredd 1850 mm. Totalvikt 2500 kg, tjänstevikt 2100 kg.

Men hur bra dessa uppgifter stämmer för testfordon vet jag inte.

Den är registrerad med dispens som provbil.
Hok
 
Inlägg: 294
Blev medlem: 13 jan 2015 17:37

Re: Polestar 2

Inläggav Teslaägare BjornS » 05 jul 2019 16:20

Hok skrev:RKB54T har en registrerad motoreffekt på 300 kW. Längd 4607 mm och bredd 1850 mm. Totalvikt 2500 kg, tjänstevikt 2100 kg.

Och den ser ut att vara aerodynamisk som ett kylskåp. Har de lovat något om effektiviteten?
Model 3 SR+
Användarvisningsbild
BjornS
Teslaägare
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 27 feb 2018 14:58
Referralkod: bjrn83645

Re: Polestar 2

Inläggav Geni87 » 05 jul 2019 17:45

BjornS skrev:
Hok skrev:RKB54T har en registrerad motoreffekt på 300 kW. Längd 4607 mm och bredd 1850 mm. Totalvikt 2500 kg, tjänstevikt 2100 kg.

Och den ser ut att vara aerodynamisk som ett kylskåp. Har de lovat något om effektiviteten?


500 km WLTP är målet. Med ett batteri på 78 kWh och om vi antar att 74 av dem är användbara (95%) ger det då ca 1,5 kWh/10 km, för WLTP.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Geni87
 
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Polestar 2

Inläggav Teslaägare taliz » 05 jul 2019 18:36

Geni87 skrev:
BjornS skrev:
Hok skrev:RKB54T har en registrerad motoreffekt på 300 kW. Längd 4607 mm och bredd 1850 mm. Totalvikt 2500 kg, tjänstevikt 2100 kg.

Och den ser ut att vara aerodynamisk som ett kylskåp. Har de lovat något om effektiviteten?


500 km WLTP är målet. Med ett batteri på 78 kWh och om vi antar att 74 av dem är användbara (95%) ger det då ca 1,5 kWh/10 km, för WLTP.


Inte en chans den kommer gå så snålt. Skulle tippa på åtminstone 2kwh/10km.
Förövrigt riktigt synd att den skall se så mkt tråkigare ut än en avgasvolvo. :(
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
 
Inlägg: 2522
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04
Referralkod: martin51282

Re: Polestar 2

Inläggav Teslaägare HelectriC » 05 jul 2019 18:41

taliz skrev:
Geni87 skrev:
BjornS skrev:
Hok skrev:RKB54T har en registrerad motoreffekt på 300 kW. Längd 4607 mm och bredd 1850 mm. Totalvikt 2500 kg, tjänstevikt 2100 kg.

Och den ser ut att vara aerodynamisk som ett kylskåp. Har de lovat något om effektiviteten?


500 km WLTP är målet. Med ett batteri på 78 kWh och om vi antar att 74 av dem är användbara (95%) ger det då ca 1,5 kWh/10 km, för WLTP.


Inte en chans den kommer gå så snålt. Skulle tippa på åtminstone 2kwh/10km.
Förövrigt riktigt synd att den skall se så mkt tråkigare ut än en avgasvolvo. :(


Ser görtuff ut ju. Men har du inte sett den i verkligheten, så skulle jag rekommendera att vänta tills du har fått se den live. Då blev iaf jag övertygad, riktigt nice stance! Det som är lite synd är en del missar i inredningen, bara en mugghållare i mittkonsolen, växelväljare som tar upp plats som kunde använts till nåt mer förnuftigt, aningen tråkigt stolsmaterial om man inte tar den beige skinninredningen (men har sett nån teaser om att det kommer nån häftig ulltygklädsel, som skulle kunna vara kul)
Model S 75D -17
eGolf 300km -18
Jaguar iPace -18
Model S 85 -15
eGolf 190km -15
Hyundai Kona EV -19
VW ID.3, Polestar2, Byton
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
 
Inlägg: 7845
Blev medlem: 10 apr 2015 08:23
Ort: Bergen, Norge

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.