Ionitys laddnätverk

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av OfarligTesla »

Ja det börjar ju se riktigt bra ut faktiskt med Ionity, innan året är slut lär man kunna åka både till kontinent och fjällen från Stockholm. Då kan E-tron med flera på riktigt vara ett alternativ för mig.
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Nilp »

OfarligTesla skrev:
Ja det börjar ju se riktigt bra ut faktiskt med Ionity, innan året är slut lär man kunna åka både till kontinent och fjällen från Stockholm. Då kan E-tron med flera på riktigt vara ett alternativ för mig.
För min del hoppas jag Verkligen dom,öppnar något mellan Karlstad och Sälen innan mars 2020. I annat fall kommer jag behöva stanna på Coop i Torsby och Slöladda. :D

Det kommer ge upphov till enormt med gnäll från 3 barn och en fru gissar jag... :D
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av taliz »

Det stora problemet verkar som sagt vara att de inte siktar på att nätverket skall hålla ihop. Laddare byggs i klungor istället för på led. Fortsätter man så kan det dröja länge innan man kan ta sig till Sydeuropa via IONITY.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av OfarligTesla »

Nilp skrev:
OfarligTesla skrev:
Ja det börjar ju se riktigt bra ut faktiskt med Ionity, innan året är slut lär man kunna åka både till kontinent och fjällen från Stockholm. Då kan E-tron med flera på riktigt vara ett alternativ för mig.
För min del hoppas jag Verkligen dom,öppnar något mellan Karlstad och Sälen innan mars 2020. I annat fall kommer jag behöva stanna på Coop i Torsby och Slöladda. :D

Det kommer ge upphov till enormt med gnäll från 3 barn och en fru gissar jag... :D
Skulle bli mycket förvånad om de inte får fjällen färdiga till skidåkningen drar igång i vinter. Dock kan det nog bero mycket på kommuner osv som skall ge bygglov så det beror väl på när de kan ställa ner kaffekoppen och faktiskt göra något arbete.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Walker »

Har tankar hem deras app och kollar stationslistan. Hittar då två (2) stationer i heeeeeeela landet.
En i Tranås och en i Tråvad :roll:
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Walker skrev:
Har tankar hem deras app och kollar stationslistan. Hittar då två (2) stationer i heeeeeeela landet.
En i Tranås och en i Tråvad :roll:
Den visar alla möjliga laddplatser, inte bara Ionitys egna. Troligen någon form av samarbete de har med vissa andra.
Ställ in ett filter som rensar bort alla AC-stolpar, då blir det färre. Väljer du dessutom bara laddare med minst 150kW försvinner alla utom Ionitysarna. Funkar dock bara på kartan, såvida du inte befinner dig i närheten av en laddare.
Sen kan du välja en laddplats och se status på den, starta laddning osv.
Inte att jag tycker att appen är direkt superbra eller så, men jag antar att den gör ungefär det den ska.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Walker »

mati skrev:
Walker skrev:
Har tankar hem deras app och kollar stationslistan. Hittar då två (2) stationer i heeeeeeela landet.
En i Tranås och en i Tråvad :roll:
Den visar alla möjliga laddplatser, inte bara Ionitys egna. Troligen någon form av samarbete de har med vissa andra.
Ställ in ett filter som rensar bort alla AC-stolpar, då blir det färre. Väljer du dessutom bara laddare med minst 150kW försvinner alla utom Ionitysarna. Funkar dock bara på kartan, såvida du inte befinner dig i närheten av en laddare.
Sen kan du välja en laddplats och se status på den, starta laddning osv.
Inte att jag tycker att appen är direkt superbra eller så, men jag antar att den gör ungefär det den ska.
Nu tror jag att du missförstod mig, mati. - jag ställde mig frågan varför min app visar E N D A S T 2 st laddare i hela landet. Det tycker inte jag är för många - snarare tvärtom.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Walker »

...nu visar appen 6 stationer plötsligt. :shock: :roll: :?
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
macky
Inlägg: 939
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av macky »

7st är klara och 4 byggs just nu i Sverige. Lättare att se här: https://ionity.eu/en/where-and-how.html
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Walker »

macky skrev:
7st är klara och 4 byggs just nu i Sverige. Lättare att se här: https://ionity.eu/en/where-and-how.html
Lustigt.... inte någon på samma plats som i appen. Känns sådär stabilt. :lol:
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
macky
Inlägg: 939
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av macky »

I min app kan jag hitta dem på rätt plats. Fast när man zoomar ut på kartan i appen så klumpas de ihop. Ser tex ut som att Gbg har två men det är de som ligger typ i Varberg och en bit norr om Gbg. Men zoomar man in så finns de där på rätt ställe.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av iAkita »

Walker skrev:
macky skrev:
7st är klara och 4 byggs just nu i Sverige. Lättare att se här: https://ionity.eu/en/where-and-how.html
Lustigt.... inte någon på samma plats som i appen. Känns sådär stabilt. :lol:
Jag vet inte hur du gör, men för mig är de 7 färdigbyggda stationerna på samma plats i appen och på kartan. Om du väljer att lista stationerna i appen, istället för att använda kartfunktionen, så listar den bara stationer inom det avstånd du ställt in. Kanske där det går snett för dig.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av nek0 »

Walker skrev:
Har tankar hem deras app och kollar stationslistan. Hittar då två (2) stationer i heeeeeeela landet.
En i Tranås och en i Tråvad :roll:
I Tranååååås finns det garanterat ingen Ionity station :)
Rv 31 är inte någon prio väg Vetlanda-Eksjö-Aneby-Tranås-Mjölby
"Ladda din elbil i Tranås

I Tranås kan du ladda din elbil på följande platser.

På parkeringen i korsningen Ågatan/Missionsgatan finns en snabbladdare där du kan ladda upp till 80 % på ungefär en halvtimme.

Semisnabbladdare finns på Parkhallens parkering, Gillesgatan 3, med plats för tre bilar och på taket finns solceller som förser stationen med el. Vid Tranås Resecentrum finns två platser, och vid Bredstorps Idrottsplats, Sportvägen 1, fyra platser.

I dessa laddare tar Tranås Energi betalt för laddningen via betalsystemet Park & Charge, antingen som registrerad kund med månadsfaktura eller, om du är tillfällig kund, med bankkort och din smartphone (mer information i länken under Relaterade sidor).

Vid Tranås energi finns två platser med långsamladdning tillgänliga utanför kontorstid. För att kunna ladda här behöver du låna en nyckel, som finns:
i receptionen på Tranås Energi (tfn 0140-692 00)
i Stadshusets reception (tfn 0140-681 00)
på Tranås Direkt, Storgatan 22 (tfn 0140-687 90)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Walker skrev:
mati skrev:
Walker skrev:
Har tankar hem deras app och kollar stationslistan. Hittar då två (2) stationer i heeeeeeela landet.
En i Tranås och en i Tråvad :roll:
Den visar alla möjliga laddplatser, inte bara Ionitys egna. Troligen någon form av samarbete de har med vissa andra.
Ställ in ett filter som rensar bort alla AC-stolpar, då blir det färre. Väljer du dessutom bara laddare med minst 150kW försvinner alla utom Ionitysarna. Funkar dock bara på kartan, såvida du inte befinner dig i närheten av en laddare.
Sen kan du välja en laddplats och se status på den, starta laddning osv.
Inte att jag tycker att appen är direkt superbra eller så, men jag antar att den gör ungefär det den ska.
Nu tror jag att du missförstod mig, mati. - jag ställde mig frågan varför min app visar E N D A S T 2 st laddare i hela landet. Det tycker inte jag är för många - snarare tvärtom.
Nej, jag fattar. Det är likadant för mig när jag tittar i listan. En i Götene och en i Mariestad. Garanterat inga Ionity-stationer där inte. Grejen är att den bara listar kända laddplatser i din närhet, beroende på vilka inställningar du har gjort.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Walker »

nek0 skrev:
Walker skrev:
Har tankar hem deras app och kollar stationslistan. Hittar då två (2) stationer i heeeeeeela landet.
En i Tranås och en i Tråvad :roll:
I Tranååååås finns det garanterat ingen Ionity station :)
Rv 31 är inte någon prio väg Vetlanda-Eksjö-Aneby-Tranås-Mjölby
"Ladda din elbil i Tranås

I Tranås kan du ladda din elbil på följande platser.

På parkeringen i korsningen Ågatan/Missionsgatan finns en snabbladdare där du kan ladda upp till 80 % på ungefär en halvtimme.

Semisnabbladdare finns på Parkhallens parkering, Gillesgatan 3, med plats för tre bilar och på taket finns solceller som förser stationen med el. Vid Tranås Resecentrum finns två platser, och vid Bredstorps Idrottsplats, Sportvägen 1, fyra platser.

I dessa laddare tar Tranås Energi betalt för laddningen via betalsystemet Park & Charge, antingen som registrerad kund med månadsfaktura eller, om du är tillfällig kund, med bankkort och din smartphone (mer information i länken under Relaterade sidor).

Vid Tranås energi finns två platser med långsamladdning tillgänliga utanför kontorstid. För att kunna ladda här behöver du låna en nyckel, som finns:
i receptionen på Tranås Energi (tfn 0140-692 00)
i Stadshusets reception (tfn 0140-681 00)
på Tranås Direkt, Storgatan 22 (tfn 0140-687 90)
Så här säger ionity-appen.
7337C47C-83A4-4378-AE79-2A38B9A91266.png
Jag ”tankar” iaf bara hemma och på SuC - minst krångel så....
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Din mobil behöver laddning. Undrar vad som händer när du klickar på "ladda nu". :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av nek0 »

Walker skrev:
nek0 skrev:
Walker skrev:
Har tankar hem deras app och kollar stationslistan. Hittar då två (2) stationer i heeeeeeela landet.
En i Tranås och en i Tråvad :roll:
I Tranååååås finns det garanterat ingen Ionity station :)
Rv 31 är inte någon prio väg Vetlanda-Eksjö-Aneby-Tranås-Mjölby
"Ladda din elbil i Tranås

I Tranås kan du ladda din elbil på följande platser.

På parkeringen i korsningen Ågatan/Missionsgatan finns en snabbladdare där du kan ladda upp till 80 % på ungefär en halvtimme.

Semisnabbladdare finns på Parkhallens parkering, Gillesgatan 3, med plats för tre bilar och på taket finns solceller som förser stationen med el. Vid Tranås Resecentrum finns två platser, och vid Bredstorps Idrottsplats, Sportvägen 1, fyra platser.

I dessa laddare tar Tranås Energi betalt för laddningen via betalsystemet Park & Charge, antingen som registrerad kund med månadsfaktura eller, om du är tillfällig kund, med bankkort och din smartphone (mer information i länken under Relaterade sidor).

Vid Tranås energi finns två platser med långsamladdning tillgänliga utanför kontorstid. För att kunna ladda här behöver du låna en nyckel, som finns:
i receptionen på Tranås Energi (tfn 0140-692 00)
i Stadshusets reception (tfn 0140-681 00)
på Tranås Direkt, Storgatan 22 (tfn 0140-687 90)
Så här säger ionity-appen.
7337C47C-83A4-4378-AE79-2A38B9A91266.png
Jag ”tankar” iaf bara hemma och på SuC - minst krångel så....
På den adressen ligger Skobes bil och Tanka och absolut ingen Ionity laddare
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av nek0 »

Walker så här ser den ut :)
https://goo.gl/maps/6mhMmMU3vx8ojtUEA
Tranås Ågatan 34 laddaren .
Snabbladdningsstation Tranås Energi
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Walker »

nek0 skrev:
Walker så här ser den ut :)
https://goo.gl/maps/6mhMmMU3vx8ojtUEA
Tranås Ågatan 34 laddaren .
Snabbladdningsstation Tranås Energi
Men det är ju det jag säger...
Ionityappen suger.... fett!
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av bullen »

Kanske en vanlig syn framöver. 10 Tesla o 4 Ionity mitt emot varandra på Aire de Baie de SommeBild
Användarvisningsbild
Akerstrom
Teslaägare
Inlägg: 12
Blev medlem: 10 feb 2019 15:42

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Akerstrom »

Jag ville prova Ionity och skippade Ödeshög SuC för att testa snabbare laddning i Mantorp (Ionity). Det började bra med 193 kW så jag gick in och beställde mat. Lagom till maten stod på bordet avbröts laddningen så jag fick gå ut och starta om den, vilket krävde ny betalning. Hastigheten föll snabbt så att ladda kostade mycket mer än SuC, tog längre tid och var struligt. Ingen vidare bra upplevelse, även om det förstås är bra med fler möjligheter.

Hursomhelst, nu har jag testat och håller mig till SuC fortsättningsvis, där funkar det bra och går hyggligt snabbt. :)
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7086
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av fth »

Akerstrom skrev:
Hursomhelst, nu har jag testat och håller mig till SuC fortsättningsvis, där funkar det bra och går hyggligt snabbt. :)
Det är ju märkligt hur dom vågar sabba sitt varumärke på det här sättet.

Man har ju hört otaliga berättelser nu om problem på Ionity, laddning som inte öht startar, dubbla debiteringar, avbrutna laddningar efter 10 minuter etc, det är säkert massor av helt problemfria laddbesök som man inte hör talas om, men förtroendet hos mig är iaf på noll, jag skulle aldrig våga förlita mig på ett Ionity-stopp på en långresa om/när jag får min CCS-ombyggnad.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
macky
Inlägg: 939
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av macky »

Så bra, då blir det färre teslor som blockerar laddarna ;) . Jag följer ju mest e-tron på tyska forum och youtube och hur den verkar funka och visst har ngn fått sin laddning avbruten på ionity. Men som helhet verkar det funka bra. Lite barnsjukdomar får man ju räkna med så jag är inte orolig för framtiden. Inte alltid laddarens fel att laddningen inte funkar. Att varumärket skulle vara förstört är ju nonsens. Isf skulle ju tesla redan vara i konkurs beaktat alla barnsjukdomar som funnits.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5516
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Gustafsson »

macky skrev:
Så bra, då blir det färre teslor som blockerar laddarna ;) . Jag följer ju mest e-tron på tyska forum och youtube och hur den verkar funka och visst har ngn fått sin laddning avbruten på ionity. Men som helhet verkar det funka bra. Lite barnsjukdomar får man ju räkna med så jag är inte orolig för framtiden. Inte alltid laddarens fel att laddningen inte funkar. Att varumärket skulle vara förstört är ju nonsens. Isf skulle ju tesla redan vara i konkurs beaktat alla barnsjukdomar som funnits.
Det är väl bara bra att laddarna används. Så länge det finns en ledig kabel kan man ju inte prata om blockerade laddare. Det är ju dessutom så att det är bara om många laddar som det byggs fler. Tror Ionity blir ett bra komplement till SuC även för Tesla. Fast det gäller förstås att Ionity inte blir ett nytt Fortum med undermåliga laddare som ofta inte fungerar.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
macky
Inlägg: 939
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av macky »

Skrivet med viss ironi som en reaktion på lite tillspetsade slutsatser om hur dåliga Ionity är ;) . Vore ju toppen om Tesla kunde öppna upp sina laddare också.
Skriv svar