Elpriser per timme.

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10280
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Elpriser per timme.

Inlägg av Legato »

Jag inser att elpriset i dagsläget är en försvinnande liten del av kostnaderna associerade med att äga en Tesla. Jag var dock ändå intresserad av att kolla hur priserna varierar över dagen och tänkte att det kanske finns någon annan som är statistikintresserad så tänkte att jag kan lika gärna dela med mig av resultatet 8-)
ElPriser.jpg
Tabellen baseras på samtliga dagar under 2016 och är spotpriser (SEK/MWh), dvs skatt, moms, elcertifikat och Bra Miljöval (om man har det) tillkommer. Givetvis gäller detta också enbart om man har timdebiterad el.

Man kan alltså konstatera att man billigast laddar mellan typ 23 och 06. Denna period är också nästan befriad från "spikes" i elpriset. Det som är lite lurigt är ju att priserna är som högst mellan 8 och 10 på förmiddagen, så det gäller att bilen inte fortfarande laddar då. Förutom det högsta snittpriset så har man där också de extremaste spikesen i priset.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Kirre
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 07 okt 2015 14:50

Re: Elpriser per timme.

Inlägg av Kirre »

Intressant, tack för sammanställningen.
Har precis bytt till timspotpris via Skellefteå Kraft, kombinerat med deras Tesla-erbjudande.
Då vi har fjärrvärme står laddelen för den absolut största förbrukningsposten så det ska bli intressant att se hur mycket vi sparar.
Faceliftad 75D, Titanium, grå klädsel med svart tak, allt lullull utom ljud. Dock många kablar och adaptrar.
M3 LR AWD, Midnight Silver, AP3/FSD, dragkrok.
MY LR, Pearl White
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Elpriser per timme.

Inlägg av Monark1954 »

Intressant.
Vilken del av landet har du tittat på?

Grovt 30% lägre kostnad på ca 23-06.

En moderna värmepump kan kopplas upp mot aktuell timtaxa verkar det som och då undviks rimligen maxpriserna.
Vi har en sådan värmepump men ej aktiverat uppkopplingen eller timtaxa från min elleverantör än.
Kan man styra huvuddelen av förbrukningen så blir det mer intressant att även styra elbilsladdning.

Går man över på timtaxa och hamnar för ofta då timtaxan är väldigt hög försvinner mycket av det man sparar.

Var skulle man enklast som elbilsägare, som då saknar automatisk avläsning av aktuell taxa, kunna bevaka sitt timelpris?

Jag antar det är elbörsen Nordpol alternativ någon app som det egna elbolaget tillhandahåller.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
SQLS
Teslaägare
Inlägg: 49
Blev medlem: 08 jul 2016 19:49

Re: Elpriser per timme.

Inlägg av SQLS »

Elskling appen har timpriser.

Jag har inget timabb själv, men väl differensierat elnätspris. Kl 6-22 måndag till fredag i perioden november till mars är högsäsong. Då betalar jag 59 öre kwh (för enbart transporten....) Övrig tid på året är det 16 öre. Alternativet är flatrate på 29 öre.
Det lönade sig för mig även innan teslan.
Så nu har jag ställt in bilen på att börja ladda vid kl 22 hemma. Hat inte räknat på exakt vat jah spar på det, men kanske 2000kr om jag laddar 10000 -11000 kwh hemma per år
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10280
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Elpriser per timme.

Inlägg av Legato »

Kirre skrev:
Intressant, tack för sammanställningen.
Har precis bytt till timspotpris via Skellefteå Kraft, kombinerat med deras Tesla-erbjudande.
Då vi har fjärrvärme står laddelen för den absolut största förbrukningsposten så det ska bli intressant att se hur mycket vi sparar.
Det var så lite, kul att någon mer tyckte det var intressant iaf :D

Skellefteå Kraft är nog ett riktigt bra val med deras erbjudande. Jag håller mig lojal till God El då jag älskar deras affärsidée (där vinsten skänks till välgörenhet), samt att de har väldigt bra kundtjänst och låga priser (dock antagligen högre än Ske Kraft med erbjudande).
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10280
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Elpriser per timme.

Inlägg av Legato »

Monark1954 skrev:
Intressant.
Vilken del av landet har du tittat på?

Grovt 30% lägre kostnad på ca 23-06.

En moderna värmepump kan kopplas upp mot aktuell timtaxa verkar det som och då undviks rimligen maxpriserna.
Vi har en sådan värmepump men ej aktiverat uppkopplingen eller timtaxa från min elleverantör än.
Kan man styra huvuddelen av förbrukningen så blir det mer intressant att även styra elbilsladdning.

Går man över på timtaxa och hamnar för ofta då timtaxan är väldigt hög försvinner mycket av det man sparar.

Var skulle man enklast som elbilsägare, som då saknar automatisk avläsning av aktuell taxa, kunna bevaka sitt timelpris?

Jag antar det är elbörsen Nordpol alternativ någon app som det egna elbolaget tillhandahåller.
Jag tog faktiskt bara SE1 rakt av, dvs längst upp i Norr. Vid en snabb överblick verkar priserna numera nära nog identiska över hela landet, det är väldigt sällan de diffar överhuvudtaget och gör de det verkar det vara marginellt.

Smart att koppla värmepump mot timtaxa, det visste jag faktiskt inte att det fanns! Tror tyvärr inte vår ComfortZone har stöd för det.

Jag har bara kollat på http://www.nordpoolspot.com/ men det verkar ju smidigare med en app som SQLS skrev om :)
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Elpriser per timme.

Inlägg av ellerstrom »

Monark1954 skrev:
Intressant.
Vilken del av landet har du tittat på?

Grovt 30% lägre kostnad på ca 23-06.

En moderna värmepump kan kopplas upp mot aktuell timtaxa verkar det som och då undviks rimligen maxpriserna.
Vi har en sådan värmepump men ej aktiverat uppkopplingen eller timtaxa från min elleverantör än.
Kan man styra huvuddelen av förbrukningen så blir det mer intressant att även styra elbilsladdning.

Går man över på timtaxa och hamnar för ofta då timtaxan är väldigt hög försvinner mycket av det man sparar.

Var skulle man enklast som elbilsägare, som då saknar automatisk avläsning av aktuell taxa, kunna bevaka sitt timelpris?

Jag antar det är elbörsen Nordpol alternativ någon app som det egna elbolaget tillhandahåller.
Jag har tyvärr inte räknat på det, utan detta är enbart en fundering:

Vid användande av värmepumpen på natten är ju förvisso elpriset lägre, men det brukar ju också vara kallare. Detta kommer att påverka olika typer av värmepumpar olika mycket och man bör kolla att det man sparar på lägre elpris inte äts upp av sämre effektivitet. Exempelvis har en luft/vatten-värmepump definitivt sämre effektivitet ju lägre temp den verkar i.

Sedan tillkommer förluster vid lagringen av värme (förmodligen klart mindre, men dessa bör tas i beaktande). Laddar man varmvattnet till rätt temp på natten så kommer det inte att hålla sig på denna temp hela dagen utan att man tillför mer energi.

Till sist bör man nog kolla på säkringen också. Ska alla ens apparater, där möjligheten finns, köras samtidigt på natten kan det ställa till problem för husets huvudsäkring. Och ett byte till en större sådan tar elbolagen dessutom (bra) betalt för.

Jag har som sagt inte räknat på detta, är ingen elektriker och har ingen praktisk erfarenhet utan detta är enbart mina funderingar. Andra som vet mer om detta och/eller har praktiska erfarenheter får gärna kommentera. Då jag finner detta väldigt intressant och något som jag själv skulle kunna tänka mig att göra, lär jag mig gärna mer i ämnet. :)
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Elpriser per timme.

Inlägg av Foluke »

Legato skrev:
Kirre skrev:
Intressant, tack för sammanställningen.
Har precis bytt till timspotpris via Skellefteå Kraft, kombinerat med deras Tesla-erbjudande.
Då vi har fjärrvärme står laddelen för den absolut största förbrukningsposten så det ska bli intressant att se hur mycket vi sparar.
Det var så lite, kul att någon mer tyckte det var intressant iaf :D

Skellefteå Kraft är nog ett riktigt bra val med deras erbjudande. Jag håller mig lojal till God El då jag älskar deras affärsidée (där vinsten skänks till välgörenhet), samt att de har väldigt bra kundtjänst och låga priser (dock antagligen högre än Ske Kraft med erbjudande).
Jag har kört timpris under hösten. Jag har laddat Teslan under natten när timpris är lågt. Allt rätt. Ändå blev snittpriset så pass högt att jag valde att med hjälp av elskling.se (efter tips här på forumet) byta till fast pris under tre månader och får Ca25% lägre pris! Med min förbrukning blir det 7500-8500 kronor lägre kostnad på ett år om den differens håller. Tillräckligt mycket för att jag skall hålla koll på detta!
Model S P85D,
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Elpriser per timme.

Inlägg av bylund »

Timpris eller inte, så laddar den gode elbilisten på natten om det fungerar, då det ger minst belastning på nätet. Det är ju så lätt att ställa en tid då man börjar ladda hemma, och bilen kommer ju ihåg att det är just på den platsen det gäller.

Behöver man någon gång starta tidigare är det ju bara att manuellt sätta igång det på skärmen eller i appen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Elpriser per timme.

Inlägg av Monark1954 »

App för timpriser på el.

"Elskling live" finns för Android och Iphone.
Enkelt att se aktuellt elpris, växla till diagram eller tabell.

Ställ in ert elprisområde och larmgränser på priser i inställningar.

I dag är det högsta elpriser ca 50% högre än de lägsta i södra Sverige, skiljer ca 15% i norr.

Priset för nästa dygn uppdateras ca 13:00 på elbörsen, i appen finns det efter ca 16.00.

För mej verkar en app enkel för att lära sig om vi kan/orkar jobba med timmätning.

PS. Hittar en app till "Kraftringen". Den har jag ej testat. DS.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 17 okt 2015 19:56
Ort: Skarpö, Vaxholm

Re: Elpriser per timme.

Inlägg av Johnalm »

Legato skrev:
Kirre skrev:
Intressant, tack för sammanställningen.
Har precis bytt till timspotpris via Skellefteå Kraft, kombinerat med deras Tesla-erbjudande.
Då vi har fjärrvärme står laddelen för den absolut största förbrukningsposten så det ska bli intressant att se hur mycket vi sparar.
Det var så lite, kul att någon mer tyckte det var intressant iaf :D

Skellefteå Kraft är nog ett riktigt bra val med deras erbjudande. Jag håller mig lojal till God El då jag älskar deras affärsidée (där vinsten skänks till välgörenhet), samt att de har väldigt bra kundtjänst och låga priser (dock antagligen högre än Ske Kraft med erbjudande).
Jag sitter med God El idag och håller med om ovanstående (gillar deras affärsidé osv).
Men jag skänker även pengar både via företaget och privat till SOS Barnbyar vid sidan om. Tänker byta till samma upplägg som Kirre ovan, kompletterat med utökad välgörenhet vid sidan om - problem solved när det gäller samvetesfrågan :D
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4869
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Elpriser per timme.

Inlägg av chaffis75 »

Foluke skrev:
Jag har kört timpris under hösten. Jag har laddat Teslan under natten när timpris är lågt. Allt rätt. Ändå blev snittpriset så pass högt att jag valde att med hjälp av elskling.se (efter tips här på forumet) byta till fast pris under tre månader och får Ca25% lägre pris! Med min förbrukning blir det 7500-8500 kronor lägre kostnad på ett år om den differens håller. Tillräckligt mycket för att jag skall hålla koll på detta!
Vad gick snett här?
Vet du själv varför de inte lönade sig för dig?

Jag har funderat på att skaffa ett abb med timpris men man blir ju tveksam när man ser denna kommentaren ovan.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
+46
Teslaägare
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Elpriser per timme.

Inlägg av +46 »

IMG_0584.PNG
Legato skrev:
Monark1954 skrev:
Intressant.
Vilken del av landet har du tittat på?
Jag tog faktiskt bara SE1 rakt av, dvs längst upp i Norr. Vid en snabb överblick verkar priserna numera nära nog identiska över hela landet, det är väldigt sällan de diffar överhuvudtaget och gör de det verkar det vara marginellt.

Smart att koppla värmepump mot timtaxa, det visste jag faktiskt inte att det fanns! Tror tyvärr inte vår ComfortZone har stöd för det.

Jag har bara kollat på http://www.nordpoolspot.com/ men det verkar ju smidigare med en app som SQLS skrev om :)
Det är oftast SE4 som avviker från de tre övriga prisområderna i Sverige. Så här ser det ut just nu:
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Elpriser per timme.

Inlägg av Bjelke »

NordNorge verkar najs :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
swegarm
Teslaägare
Inlägg: 217
Blev medlem: 30 okt 2018 22:56
Ort: Göteborg

Re: Elpriser per timme.

Inlägg av swegarm »

Hej,

Lyfter en gammal tråd lite.

Vi flyttar till ett nytt hus snart och kollar lite alternativ gällande el-avtal. Är helt ny i ämnet då jag tidigare endast förbrukat hushållsel.
Huset är nybyggt/välisolerat med luftvärmepump och vattenburen värme. Beräknad energiförbrukning (exkl. elbil) är 5 900 kWh. Vi har en MX och en M3, beräknad total körsträcka ca 3000mil (varav en del el är SC).
Värmepumpen heter Nibe F750 och ska gå att koppla till nordpool (dvs. den ska kunna värma smart när priset är billigt).
Huset är uppskärrat till 25A, vilket Ellivio tar 580kr/mån för (!).

Att det är bra med timpriser för just laddningen av Teslorna är givet, men har någon erfarenhet av att även styra värmepumpen?

Jag vill ju helst inte påverka komforten nämnvärt negativt. Hur skulle ni göra? Har läst om TCS:s rabatter via Fyrfasen och teslas samarbete med Skellefte-kraft.

Utöver elleverantörens pris varierar Ellivios priser enligt:
Skärmavbild 2019-07-10 kl. 22.57.28.png

Hade ni
1. Valt billigaste möjliga "vanliga" abbonemanget och ev försökt säkra ner till 20 A
2. Valt timpriser och styra om förbrukning.
Vet inte om vi har behov av 25A . Finns ju inget annat stort som förbrukar och om man t.ex. kör infravärme kan man pausa laddningen. Tror förövrigt att jag sällan kommer behöva ladda båda bilarna samtidigt. 8A Trefas nattladdning till en bil lär räcka i de allra flesta fallen.

Tycker det är kul om man på ett enkelt sätt kan minska totala effektbehovet, samtidigt får de inte vara/bli för bökigt och barnen ska få bada badkar även om elen är dyr kl 18...
Och det är ju dumt om timpriset blir dyrare jmf. vanlig taxa om man t.ex. badar mycket.

Har försökt hitta info om erfarenheter kring Niben utan större framgång, i princip bara denna tråd:
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum ... c=56383.15


Tacksam för råd

Hälsningar en vilsen blivande villaägare
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1774
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Elpriser per timme.

Inlägg av tor-ake »

Om huset är nybyggt och du inte har tidigare årsstatistik tror jag du skall ta fastpris och mäta förbrukningen under ett år.

Jag ser ett potentiellt problem där med tidstariffen, och det är att om du skall både köra en f750 gasen i botten på natten samt ladda minst en bil, behöver du 25A huvudsäkring vilket redan det äter upp 1500kr av tidstariffbesparingen jmf att ha en mer distribuerad last över dygnet.

Jag bor i ett hus som är 10 år gammalt med fvp och förbrukar 65% av årstotalen i de högkostnadsmånaderna, då fvpn:s vp-del inte räcker till och den måste gå in med elpatronerna. För mig hade det varit en dålig affär med den tidstariffen ellevio har. Men jag borde komplettera med ytterligare en luftvärmepump så jag kan ta bort en av elpatronerna i fvpn (Nibe F360)
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 593
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Elpriser per timme.

Inlägg av macksie »

Foluke skrev:
Legato skrev:
Kirre skrev:
Intressant, tack för sammanställningen.
Har precis bytt till timspotpris via Skellefteå Kraft, kombinerat med deras Tesla-erbjudande.
Då vi har fjärrvärme står laddelen för den absolut största förbrukningsposten så det ska bli intressant att se hur mycket vi sparar.
Det var så lite, kul att någon mer tyckte det var intressant iaf :D

Skellefteå Kraft är nog ett riktigt bra val med deras erbjudande. Jag håller mig lojal till God El då jag älskar deras affärsidée (där vinsten skänks till välgörenhet), samt att de har väldigt bra kundtjänst och låga priser (dock antagligen högre än Ske Kraft med erbjudande).
Jag har kört timpris under hösten. Jag har laddat Teslan under natten när timpris är lågt. Allt rätt. Ändå blev snittpriset så pass högt att jag valde att med hjälp av elskling.se (efter tips här på forumet) byta till fast pris under tre månader och får Ca25% lägre pris! Med min förbrukning blir det 7500-8500 kronor lägre kostnad på ett år om den differens håller. Tillräckligt mycket för att jag skall hålla koll på detta!
Tack för att du delar med dig. Intressant inlägg.

Pprovade att ta ett abonnemang med timpris för att det verkade tilltalande att kunna påverka priset med hur jag laddar bilen. Använde sen android-app för att styra laddningen till när det var billigt och toppa upp det sista på morgonen. Men efter att ha kört så ett halvår så insåg jag att besparingen mar högst marginell. Har sen precis som Foluke valt ett fastprisabonnemang istället. För mig mer bekvämt att alltid vara ipluggad och alltid ladda.
MYP
X90d
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1774
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Elpriser per timme.

Inlägg av tor-ake »

Skulle tro att elbolaget, med sin tillgång till data har "riggat" prismodellen så att vi vanliga konsumenter inte kan spara något. De har inget egentligt incitament att erbjuda tidstariff annat än att lagen kräver det.

Om man hade haft V2H eller annan kostnadseffektiv energilagring plus solpaneler optimerade för höst&vårbruk så att man kunde förbruka noll kWh under högpristid, samt perfekt lastbalansering så man kunde ha lägsta möjliga säkring, då vore det helt klart affär.

Rent matematiskt är det ju möjligt att ta ut 2600kWh bara mellan 22 och 06 på en 16A säkring, vilket vi helt klart skulle klara oss på, men induktionshällen ensam kan ta 16A ur två faser så det funkar ju inte i praktiken utan någon form av batterilagring.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
clecab
Teslaägare
Inlägg: 177
Blev medlem: 11 aug 2016 08:40
Ort: Åkersberga

Re: Elpriser per timme.

Inlägg av clecab »

Om du hade haft gamla porslin säkringar på inkommande service, så är det bara att byta ut 25A till 16A och provköra några dagar…. Går säkringen byt till 20A och kör vidare.
Rekommenderar att skaffa laddbox som har lastbalancering så att du ej överlastar huvudsäkringarna. Det kostar ca 2000-5000kr extra men då undviker du att bilarna gör huset kallt en vinternatt!
Har själv solanläggning och 2 elbilar med lastbalancering och förstås timavtal. Laddar alltid mellan 1-5 och VVB går bara mellan 1 och 5. Dvs 80% av elen köps mellan dessa timmar. På dagen så säljer jag all solel och får bättre betalt än vad jag köper in den för. :D
on order MYP & MSPl
M3LR
MSLR
S85-14(såld)
Leaf 30kWh-16(såld)
Leaf 24kWh-12(såld)
Hembränt T-bränsle: https://monitoringpublic.solaredge.com/ ... /dashboard
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Elpriser per timme.

Inlägg av [JM] »

Klen huvudsäkring?
Skapade en tråd för alternativ lösning:

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 29&t=17063
Användarvisningsbild
Mr S
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 29 jul 2018 14:45

Re: Elpriser per timme.

Inlägg av Mr S »

clecab skrev:
Om du hade haft gamla porslin säkringar på inkommande service, så är det bara att byta ut 25A till 16A och provköra några dagar…. Går säkringen byt till 20A och kör vidare.
Rekommenderar att skaffa laddbox som har lastbalancering så att du ej överlastar huvudsäkringarna. Det kostar ca 2000-5000kr extra men då undviker du att bilarna gör huset kallt en vinternatt!
Har själv solanläggning och 2 elbilar med lastbalancering och förstås timavtal. Laddar alltid mellan 1-5 och VVB går bara mellan 1 och 5. Dvs 80% av elen köps mellan dessa timmar. På dagen så säljer jag all solel och får bättre betalt än vad jag köper in den för. :D
Vilket bolag säljer du din el till? Har vattenfall idag då de ger 40 öre påslag på elen de köper av mig. Men det avtalet går ut snart.
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Användarvisningsbild
swegarm
Teslaägare
Inlägg: 217
Blev medlem: 30 okt 2018 22:56
Ort: Göteborg

Re: Elpriser per timme.

Inlägg av swegarm »

Har en Tesla WC som väntar på att installeras så fort vi fått huset !

Gör nog som ni rekommenderar, börjar med ”vanligt” abonnemang och kollar om ja kan gå ner till 16 amp. Får testa en kall vinterdag...

På sikt hoppas jag på solceller mm så då kanske de är ytterligare incitament med tidsstyrning och försöka sälja dyrt och köpa billigt.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Elpriser per timme.

Inlägg av [JM] »

Solceller och klen huvudsäkring?
Länkar igen ifall du missade på förra sidan.
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 29&t=17063
halper
Inlägg: 58
Blev medlem: 11 aug 2018 11:15

Re: Elpriser per timme.

Inlägg av halper »

Vi har inte haft större problem med 16 A och timpriser. Har gjort en enkel och ful app som visar mitt totala pris (med moms, tidstariff, skatt) och brukar ställa in bilen på billigaste tiden. Klumpigt. Känns som det saknas en standard för tids-styrning och lastbalansering. Nåväl. Bergvärmen går på alla tre faser och laddboxen på två. Den drar ca 13 A och bergvärmepumpen ca 3, så det är precis på gränsen. Tvättmaskinen ligger på den ”lediga” fasen så det går att klämma in den också. Eltillskottet har jag stängt av, för det behövs inte, i alla fall inte ner till 20 minus.

Värmepumpen har en lastvakt inkopplad så om en sak till skulle gå igång så ska den stänga av sig, rent teoretiskt. Har inte hänt än, men däremot så låg tidigare laddaren och tvättmaskinen och delade en fas och det gick inte så bra alla gånger.

Antar att vi snart får uppsäkring iom införandet av effekttariffer, och har man då tur så ligger lågpristiden (22–06) inte till grund för beräkningen av effekttaxan. Då kan vi brassa på med alla maskiner utan att fundera så mycket. Eltillskottet låter jag nog vara avstängt: skulle det bli en 10-årsnatt köldmässigt så tolererar jag att temperaturen faller några grader. Ser hellre att kompressorn snurrar på dygnet runt då.

Sedan har jag också byggt en liten styrdator med en raspberry Pi som emulerar de nyare värmepumparnas ”nordpool-styrning”: gasar lite när priset är ovanligt lågt och tvärtom. Eftersom vi har bergvärme påverkas ju inte COP på samma sätt som med luft-värme, utan det går rätt bra att gasa på timmarna innan sex på morgonen om priset är lägre då, osv.
+46
Teslaägare
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Elpriser per timme.

Inlägg av +46 »

Här är en som kört med timpriser under ett år:
https://cornucopia.cornubot.se/2019/07/ ... -elen.html
Installerat 13,2 kWp solceller
Skriv svar