Bästa alternativet för att sova i bilen?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Datordoktorn
Teslaägare
Inlägg: 319
Blev medlem: 27 mar 2014 21:46
Ort: Partille

Bästa alternativet för att sova i bilen?

Inlägg av Datordoktorn »

Ok, vet att det finns några trådar om det här sen tidigare och har skummat igenom dem hjälpligt men hittar inte riktigt svaren jag söker.
Vet också att ett antal av er här på forumet har testat att övernatta i bilen.

Så, exakt vad har ni köpt för madrasser och jox för att övernatta i bilen? Vad fyller man ut utrymmet bakom framstolarna med? Hur får man golvet plant?
Och visst räcker det väl med "dog mode" nuförtiden för att både vara inlåst och hålla ventilationen igång men all belysning släckt?

Bilen är en S75D 2018

Tack på förhand!

Och för er som vet min historia så kan jag berätta att jag mår utmärkt för tillfället och jobbar 75% med att köra mina godståg.
Men allt är bara en väntan på nästa rond i matchen, jag kan bara hoppas att det tar så lång tid som möjligt!
S85 2014 grått skinn, såld.
Blå S75 AP2 beställd o avbeställd (pga sjukdom)
Blå S75D, vit insida, pano, AP, premium, kolfiber.

http://---
juristen
Teslaägare
Inlägg: 859
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Bästa alternativet för att sova i bilen?

Inlägg av juristen »

För att fylla ut utrymmet bakom framstolarna funkar det med vad som helst. Jag har använt den packning jag har haft med mig för tillfället, väskor eller en 12V kylbox t.ex.

För att få golvet plant har jag använt ett ihopfällbart campingbord och en filt som jag ändå haft med mig. Lite samma där tycker jag, man behöver inget dedikerat utan kan använda det man ändå har.

Med den 22 cm höga luftmadrass från Jysk som jag använt så har golvet inte behövt vara helt plant, man känner ändå inte kanten genom madrassen. En skummadrass skulle vara bekvämare, men tar stor plats när den inte används.
https://jysk.se/utemobler/luftmadrasser ... l191xh22cm

Var också smidigt med denna pump som går på både 12V och 220V och funkar till att både fylla och tömma luftmadrassen:
https://jysk.se/utemobler/luftmadrasser ... do-2v-220v

Kan också tipsa om att använda detta lakan, det har resår som omsluter luftmadrassen och är mjukt och skönt mot kroppen:
https://jysk.se/sovrum/lakan/formsydda/ ... 0x35cm-gra

För att köra ventilation/värme/kyla med bilen avstängd väljer du bara "Keep climate on". Glöm inte att låsa bilen också. :)

Det du också vill ha är skydd för fönstren mot insyn och solljus. Jag skar till skydd för sidofönstren av liggunderlag som har reflekterande folie på ena sidan (utsidan). Skär man till dem någon millimeter "för stora" så kläms de fast mot kanterna och sitter perfekt utan att släppa in något ljus alls! Har ännu inget för bak- och framruta, men till nöds går det att parkera nosen mot skogen eller nåt som skyler och använda hatthyllan till bakrutan.
https://www.biltema.se/fritid/friluftsl ... 2000041440
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
Bejje
Teslaägare
Inlägg: 303
Blev medlem: 17 nov 2018 18:35

Re: Bästa alternativet för att sova i bilen?

Inlägg av Bejje »

Glöm inte larmet!

1 April 2016, 04:41: Reservation lagd
12 April 2019, 06:56: Pearl White SR+ Model 3 beställd
24 Juni 2019, 15:17: Uthämtad!

26 Maj 2021, 13:47: Beställning lagd
4 Juni 2021, 14:40: Uthämtad!
Användarvisningsbild
jseverinson
Teslaägare
Inlägg: 70
Blev medlem: 27 jun 2019 23:08

Re: Bästa alternativet för att sova i bilen?

Inlägg av jseverinson »

Jag har inte testat själv men sett många annonser för DreamCase. Här recenserad av Bjørn:

Model S Long Range levererad 2019-08-05.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Bästa alternativet för att sova i bilen?

Inlägg av fth »

Jag killgissar att TeslaBjörn har flest Tesla-nätter i världen. Lyssna på honom, han har flera videos på tuben där han beskriver hur han gör och vad han använder.

Han är iofs lite kortare än svensk medellängd, men om du har en S, 3, eller X utan monopost så bör du kunna sträcka ut dig utan problem.

Jag har själv 7-sits monopost X, då finns det inget enkelt sätt att sträcka ut mina 187cm, men jag har ändå fått några timmars hyfsad sömn i bilen på långresor, oftast då i förarsätet med en anpassad ”sleep”-profil.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Latt
Teslaägare
Inlägg: 124
Blev medlem: 15 jan 2019 10:30

Re: Bästa alternativet för att sova i bilen?

Inlägg av Latt »

fth skrev:
Jag killgissar att TeslaBjörn har flest Tesla-nätter i världen. Lyssna på honom, han har flera videos på tuben där han beskriver hur han gör och vad han använder.

Han är iofs lite kortare än svensk medellängd, men om du har en S, 3, eller X utan monopost så bör du kunna sträcka ut dig utan problem.

Jag har själv 7-sits monopost X, då finns det inget enkelt sätt att sträcka ut mina 187cm, men jag har ändå fått några timmars hyfsad sömn i bilen på långresor, oftast då i förarsätet med en anpassad ”sleep”-profil.

/fth
Monopost?

I min S sov jag som en kung för strax över en månad sen. Bara en natt och mycket begränsat packning i bilen, då jag bara skulle sova en natt efter ett bröllup mitt i skogen. Men jag tog en soffkudde och la mellan baksätet och framsätet, hundens kudde i skuffen upp emot steget och sen en skumgummi madrass på det.

Men glöm för gudsskuld inte att stänga av Sentry. Det gjorde jag så där var lite kortvarig panik i bilen kl. 3 på natten.

Se också till att parkera på en slutning med fronten neråt. Jag kanade ner i botten av skuffen hela natten, men inget som störde super mycket.

Keep climate on och på auto. Hade min på 18 grader men vaknade efter en stund av att det var för kallt. Super smidigt att ändra i appen.

Jag har tonade rutor så jag brydde mig inte om insynsskydd men hade nog fixat det om jag skulle använda bilen till camping oftare
Model S 100D
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Bästa alternativet för att sova i bilen?

Inlägg av lator »

Datordoktorn skrev:
Ok, vet att det finns några trådar om det här sen tidigare och har skummat igenom dem hjälpligt men hittar inte riktigt svaren jag söker.
Vet också att ett antal av er här på forumet har testat att övernatta i bilen.

Så, exakt vad har ni köpt för madrasser och jox för att övernatta i bilen? Vad fyller man ut utrymmet bakom framstolarna med? Hur får man golvet plant?
Och visst räcker det väl med "dog mode" nuförtiden för att både vara inlåst och hålla ventilationen igång men all belysning släckt?

Bilen är en S75D 2018

Tack på förhand!

Och för er som vet min historia så kan jag berätta att jag mår utmärkt för tillfället och jobbar 75% med att köra mina godståg.
Men allt är bara en väntan på nästa rond i matchen, jag kan bara hoppas att det tar så lång tid som möjligt!
Skönt att höra att du mår bra. Visst är det en osäker kamp men förhoppningsvis så får du inget motstånd i ringen och slipper gå nästa rond i närtid!

En fråga angående tåg: Hur många godståg kör fortfarande på diesel? Finns det hybrider? Är det en tydlig övergång till eldrivet?

Sov gott i bilen och glöm inte klistermärket för klimatiserad hund...! ;) Jobbigt om någon får för sig att krossa en ruta för att "rädda" dig.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare
Inlägg: 760
Blev medlem: 21 feb 2016 20:46
Ort: Stockholm/Täby

Re: Bästa alternativet för att sova i bilen?

Inlägg av lem »

12 cm skumgummimadrass går precis ner i facket under bakre bagageutrymmet ( om man med surrband drar åt). MS.
Hälsningar
Lars

MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
Datordoktorn
Teslaägare
Inlägg: 319
Blev medlem: 27 mar 2014 21:46
Ort: Partille

Re: Bästa alternativet för att sova i bilen?

Inlägg av Datordoktorn »

Tack för era svar, speciellt juristen som var väldigt utförlig i sitt svar. Har bestämt mig för att satsa på Jysk madrass eftersom den verkar ha bra pris/kvalitetsförhållande. Blir en luftmadrass för att den ska ta så lite plats som möjligt när den inte används. Hade ju varit skönt med en typ 45 cm tjock luftbädd men då hamnar man nästan i taket så 22 cm får räcka. Jysk har en variant som är 137 cm bred och en som är 152. Den bredare modellen är också 12 cm längre så det blir nog den varianten. Och så en elpump som funkar på 12 volt.

Vad det gäller larm och klimat så är det sentry off och dog mode on, antar jag. Om man har den på "keep climate on" så är väl rörelsedetektorn inkopplad, eller?

Så det här ska testas närmaste tiden. En DreamCase hade ju varit fräckt men priset är ju helt sjukt.

Och vad det gäller lators tågfrågor.....jag jobbar ju på statens lilla godstågsföretag och vi har runt 450 lok, men då är även små växlingslok och lokomotorer medräknade. De stora dieselloken, T44 och Td, används bara för att flytta runt vagnar eller dra tåg till ställen där det inte finns kontaktledning. Om man kör längre än typ 5 mil och sen ska in på ett industrispår utan el så tar man med en diesel med sig i transport och skiftar lok när man kommer fram. Diesel är ju väldigt mycket dyrare att köra på och inte speciellt miljömässigt korrekt.

En del av de små bolagen har några gamla Tmy och Tmz diesellok, men de rullar nog rätt sparsamt.

Finns hybridlok, alltså med både diesel och el, men inte i vår flotta. Det som borde komma är ju ellok med ett stort jäkla batteri som kan laddas på linjen och sen köra batteridrift på industrispåren. Gör man loken lite längre kan man klämma in ett rejält batteri och vikten är bara en fördel. Mer vikt ger bättre grepp!

För att inte den här tråden ska "spåra ur" så får du gärna starta en "tågtråd" nånstans på forumet så svarar jag gärna på frågor om nån är intresserad?
S85 2014 grått skinn, såld.
Blå S75 AP2 beställd o avbeställd (pga sjukdom)
Blå S75D, vit insida, pano, AP, premium, kolfiber.

http://---
Användarvisningsbild
roder99
Teslaägare
Inlägg: 273
Blev medlem: 02 maj 2019 17:49
Ort: Gävle

Re: Bästa alternativet för att sova i bilen?

Inlägg av roder99 »

Shoppat en madrass i memory foam https://jysk.se/sovrum/baddmadrasser/go ... -wellpur-0
Fräst ut tre skivor plywood samt ska bygga ett träunderrede med regel 120x45 med lagringsutrymme under skivorna samt för att jämna ut underlaget.
IMG_4648.JPG
-16 Model S 85D Multi-Coat Red
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Bästa alternativet för att sova i bilen?

Inlägg av evilirish »

Man måste gå in i säkerhetsinställningarna och stänga av "tilt and intrusion detection" om man vill kunna använda något annat än dog-mode.
Samma som man ska slå av när man kör ombord en färja.
Användarvisningsbild
Latt
Teslaägare
Inlägg: 124
Blev medlem: 15 jan 2019 10:30

Re: Bästa alternativet för att sova i bilen?

Inlägg av Latt »

evilirish skrev:
Man måste gå in i säkerhetsinställningarna och stänga av "tilt and intrusion detection" om man vill kunna använda något annat än dog-mode.
Samma som man ska slå av när man kör ombord en färja.
Jag körde bara climate on och sentry off vill jag minnas
Model S 100D
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Bästa alternativet för att sova i bilen?

Inlägg av evilirish »

Latt skrev:
evilirish skrev:
Man måste gå in i säkerhetsinställningarna och stänga av "tilt and intrusion detection" om man vill kunna använda något annat än dog-mode.
Samma som man ska slå av när man kör ombord en färja.
Jag körde bara climate on och sentry off vill jag minnas
Brorsan upptäckte mitt i natten att det inte räckte :/
juristen
Teslaägare
Inlägg: 859
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Bästa alternativet för att sova i bilen?

Inlägg av juristen »

Datordoktorn skrev:
Tack för era svar, speciellt juristen som var väldigt utförlig i sitt svar. Har bestämt mig för att satsa på Jysk madrass eftersom den verkar ha bra pris/kvalitetsförhållande. Blir en luftmadrass för att den ska ta så lite plats som möjligt när den inte används. Hade ju varit skönt med en typ 45 cm tjock luftbädd men då hamnar man nästan i taket så 22 cm får räcka. Jysk har en variant som är 137 cm bred och en som är 152. Den bredare modellen är också 12 cm längre så det blir nog den varianten. Och så en elpump som funkar på 12 volt.
137 cm bred madrass blir nog svårt att få in, model S är bara ca 97 cm bred mellan hjulhusen. Hittar du någon annan lämplig så posta gärna länken.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
Bejje
Teslaägare
Inlägg: 303
Blev medlem: 17 nov 2018 18:35

Re: Bästa alternativet för att sova i bilen?

Inlägg av Bejje »

evilirish skrev:
Latt skrev:
evilirish skrev:
Man måste gå in i säkerhetsinställningarna och stänga av "tilt and intrusion detection" om man vill kunna använda något annat än dog-mode.
Samma som man ska slå av när man kör ombord en färja.
Jag körde bara climate on och sentry off vill jag minnas
Brorsan upptäckte mitt i natten att det inte räckte :/
Samma lika här, var lagom kul att larmet gick mitt i natten när man vände på sig.

1 April 2016, 04:41: Reservation lagd
12 April 2019, 06:56: Pearl White SR+ Model 3 beställd
24 Juni 2019, 15:17: Uthämtad!

26 Maj 2021, 13:47: Beställning lagd
4 Juni 2021, 14:40: Uthämtad!
Användarvisningsbild
roder99
Teslaägare
Inlägg: 273
Blev medlem: 02 maj 2019 17:49
Ort: Gävle

Re: Bästa alternativet för att sova i bilen?

Inlägg av roder99 »

Så här blev slutresultatet. Tajmade bra med en kampanj på sängkläder i bomullssatin på Lidl.

Utrymmet under sängen rymmer motsvarande ca 200 stycken 33 cl burkar då höjden är 120 mm och en burk är ca 117 mm :-)
campingsäng.JPG
underrede.JPG
-16 Model S 85D Multi-Coat Red
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare
Inlägg: 653
Blev medlem: 13 apr 2015 10:47

Re: Bästa alternativet för att sova i bilen?

Inlägg av MSO »

Jag har två formskurna madrassbitar (12cm tjocka tror jag) som fyller ut bak. Sen en uppblåsbar fyrkant med två luftkammare från Wish för att fylla ut tomrummet.
www.wish.com/share/6538fcqwqv

Sen bara lägga på sovmadrass på det. Oftast ett uppblåsbart liggunderlag.
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
Datordoktorn
Teslaägare
Inlägg: 319
Blev medlem: 27 mar 2014 21:46
Ort: Partille

Re: Bästa alternativet för att sova i bilen?

Inlägg av Datordoktorn »

Jag tackar ödmjukast för de tips och bilder som kommit in i den här tråden.

Nästa vecka ska det bli premiär för att sova i Teslan och jag ska givetvis försöka lägga ut lite bilder då. Men jag köpte en 137 cm madrass på Jysk och en 12 volts pump. Testat att blåsa upp, provligga (nej, inte ”provligga” på det sättet) och tömma madrassen igen och hittills ser det lovande ut. Däremot börjar sambon, på kvinnors vis, yra om allt som ”måste” tas med på resan. Givetvis var en kylbox det första som hon förde på tal....

Så, 12-volts uttaget mellan sätena, när är det spänningssatt egentligen?
Jag uppfattar det som att det bara har spänning när skärmarna i bilen är på, dvs direkt när man öppnar dörren och sen när man lämnar bilen är det spänning nån eller några minuter?

Kan man hålla det spänningssatt hela tiden, helst med helt stängda dörrar?
S85 2014 grått skinn, såld.
Blå S75 AP2 beställd o avbeställd (pga sjukdom)
Blå S75D, vit insida, pano, AP, premium, kolfiber.

http://---
juristen
Teslaägare
Inlägg: 859
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Bästa alternativet för att sova i bilen?

Inlägg av juristen »

Datordoktorn skrev:
Så, 12-volts uttaget mellan sätena, när är det spänningssatt egentligen?
Jag uppfattar det som att det bara har spänning när skärmarna i bilen är på, dvs direkt när man öppnar dörren och sen när man lämnar bilen är det spänning nån eller några minuter?

Kan man hålla det spänningssatt hela tiden, helst med helt stängda dörrar?
Ja, det är som du befararar. 12V-uttaget i bilen går bara någon minut efter man stängt dörren. Elon har pratat om ett "party mode" där man ska kunna välja att ha konstantström i 12V och USB, men det har inte kommit än.

Jag har tänkt lösa detta genom att dra ström direkt från batteriet till ett nytt säkrat cigarettändaruttag i frunken där jag kommer ha 12V-kylväskan. Återstår att se om detta kommer ge problem med låg spänning i 12V-systemet efter man kört kylboxen en hel natt... :roll: Funkar det så kommer jag troligen dra till ett uttag till i bagaget, för att kunna köra en värmefilt medelkalla nätter - det lär dra mindre ström än att köra hela värmesystemet.

Hur blev det med luftmadrassen som är 137 cm bred? Blev den inte för bred mellan hjulhusen (som är 97 cm i bredd om jag minns rätt), eller hur funkade det?
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
Datordoktorn
Teslaägare
Inlägg: 319
Blev medlem: 27 mar 2014 21:46
Ort: Partille

Re: Bästa alternativet för att sova i bilen?

Inlägg av Datordoktorn »

juristen skrev:
Hur blev det med luftmadrassen som är 137 cm bred? Blev den inte för bred mellan hjulhusen (som är 97 cm i bredd om jag minns rätt), eller hur funkade det?
Som du säger så är det 97 cm som smalast mellan hjulhusen men madrassen formar sig rätt bra verkar det som. Blåste ju upp madrassen "på plats" i bilen. Har ju en viss farhåga att belastningen blir större på madrassen där den är ihopklämd så det blir punktering istället. Men återkommer när vi testat på riktigt!
S85 2014 grått skinn, såld.
Blå S75 AP2 beställd o avbeställd (pga sjukdom)
Blå S75D, vit insida, pano, AP, premium, kolfiber.

http://---
Användarvisningsbild
Tuborg
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 14 aug 2019 22:27

Re: Bästa alternativet för att sova i bilen?

Inlägg av Tuborg »

Hur gick det med madrassen? Fick ni testat den? Höll den?
Skriv svar