Ursäkta om jag blir tjatig med flera trådar angående laddbox, men det är enklare att hålla reda på diskussionen då...
Jag sitter och väljer emellan en Easee laddbox, den som det pratas om här: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 29&t=13529 samt en Garo box som min elektriker tog fram på offert: http://www.garo.se/ladda-din-elbil_1/la ... 22kw-dc-mm ?
Elektriker på väg att installera boxen i fjällstugan om två veckor, och det ska beställas nu på måndag-tisdag, därför brinner frågan lite.
För/nackdelar mellan dessa? Garon kostar enligt offerten som elektrikern tagit fram åt oss, 9100. Easee kan man via Tibber få för 6500 Kr med rabattkod (har inte Tibber idag), annars i annan butik ser jag den för cirka 8000 Kr.
Har behov av lastbalansering emot huset och att den ska vara hyfsat framtidssäkrad för smart laddning osv.
Vilken laddbox av dessa två?
Moderator: Redaktion
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Vilken laddbox av dessa två?
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Vilken laddbox av dessa två?
För att last balansera med Eease måste du också köpa elmätaren Watty för 2000 och få den installerad.
Tycker det är en smidig lösning och lätt installation med wifi, och att man i app kan se belastning per fas.
Men jag vet inte hur bra lastbalanseringen funkar. Kan tänka mig att den inte är jättesnabb eftersom två apparater ska prata med varandra över wifi. Vet inte ens om dom pratar direkt med varandra eller om kommunikationen ska ut på nätet och snurra först.
Skaffar du tibber får du halva priset på elen du laddar också, för närvarande.
Tycker det är en smidig lösning och lätt installation med wifi, och att man i app kan se belastning per fas.
Men jag vet inte hur bra lastbalanseringen funkar. Kan tänka mig att den inte är jättesnabb eftersom två apparater ska prata med varandra över wifi. Vet inte ens om dom pratar direkt med varandra eller om kommunikationen ska ut på nätet och snurra först.
Skaffar du tibber får du halva priset på elen du laddar också, för närvarande.
Re: Vilken laddbox av dessa två?
Jag valde Garo:s variant själv till min fjällstuga, dock inte heller installerad och klar än. Tyckte den innehöll de faktorer jag ville ha till rimligt pris. Ansåg lastbalansering mot huvudsäkring ett måste, sedan kräver den inte JFB-B då den detekterar läckande DC strömmar. Att tänka på är att den kräver kraftigare, mer oflexibla och dyrare kablar då den är klassad för 22kW.Teslaspolen skrev:Ursäkta om jag blir tjatig med flera trådar angående laddbox, men det är enklare att hålla reda på diskussionen då...
Jag sitter och väljer emellan en Easee laddbox, den som det pratas om här: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 29&t=13529 samt en Garo box som min elektriker tog fram på offert: http://www.garo.se/ladda-din-elbil_1/la ... 22kw-dc-mm ?
Elektriker på väg att installera boxen i fjällstugan om två veckor, och det ska beställas nu på måndag-tisdag, därför brinner frågan lite.
För/nackdelar mellan dessa? Garon kostar enligt offerten som elektrikern tagit fram åt oss, 9100. Easee kan man via Tibber få för 6500 Kr med rabattkod (har inte Tibber idag), annars i annan butik ser jag den för cirka 8000 Kr.
Har behov av lastbalansering emot huset och att den ska vara hyfsat framtidssäkrad för smart laddning osv.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Vilken laddbox av dessa två?
Ja då, rejäl kabel blir det om den går i existerande rör. 20 eller 25A trefas.johan_w skrev:Jag valde Garo:s variant själv till min fjällstuga, dock inte heller installerad och klar än. Tyckte den innehöll de faktorer jag ville ha till rimligt pris. Ansåg lastbalansering mot huvudsäkring ett måste, sedan kräver den inte JFB-B då den detekterar läckande DC strömmar. Att tänka på är att den kräver kraftigare, mer oflexibla och dyrare kablar då den är klassad för 22kW.Teslaspolen skrev:Ursäkta om jag blir tjatig med flera trådar angående laddbox, men det är enklare att hålla reda på diskussionen då...
Jag sitter och väljer emellan en Easee laddbox, den som det pratas om här: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 29&t=13529 samt en Garo box som min elektriker tog fram på offert: http://www.garo.se/ladda-din-elbil_1/la ... 22kw-dc-mm ?
Elektriker på väg att installera boxen i fjällstugan om två veckor, och det ska beställas nu på måndag-tisdag, därför brinner frågan lite.
För/nackdelar mellan dessa? Garon kostar enligt offerten som elektrikern tagit fram åt oss, 9100. Easee kan man via Tibber få för 6500 Kr med rabattkod (har inte Tibber idag), annars i annan butik ser jag den för cirka 8000 Kr.
Har behov av lastbalansering emot huset och att den ska vara hyfsat framtidssäkrad för smart laddning osv.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
- westerlund
- Teslaägare
- Inlägg: 89
- Blev medlem: 27 jul 2017 12:09
Re: Vilken laddbox av dessa två?
Har den lastbalansering mot huset? Hur då? Måste man ha en dosa? Läste att den går att ställa i steg om 4 Ampere, gör den det när den lastbalanserar också?johan_w skrev:Jag valde Garo:s variant själv till min fjällstuga, dock inte heller installerad och klar än. Tyckte den innehöll de faktorer jag ville ha till rimligt pris. Ansåg lastbalansering mot huvudsäkring ett måste, sedan kräver den inte JFB-B då den detekterar läckande DC strömmar. Att tänka på är att den kräver kraftigare, mer oflexibla och dyrare kablar då den är klassad för 22kW.Teslaspolen skrev:Ursäkta om jag blir tjatig med flera trådar angående laddbox, men det är enklare att hålla reda på diskussionen då...
Jag sitter och väljer emellan en Easee laddbox, den som det pratas om här: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 29&t=13529 samt en Garo box som min elektriker tog fram på offert: http://www.garo.se/ladda-din-elbil_1/la ... 22kw-dc-mm ?
Elektriker på väg att installera boxen i fjällstugan om två veckor, och det ska beställas nu på måndag-tisdag, därför brinner frågan lite.
För/nackdelar mellan dessa? Garon kostar enligt offerten som elektrikern tagit fram åt oss, 9100. Easee kan man via Tibber få för 6500 Kr med rabattkod (har inte Tibber idag), annars i annan butik ser jag den för cirka 8000 Kr.
Har behov av lastbalansering emot huset och att den ska vara hyfsat framtidssäkrad för smart laddning osv.
- AndreasPaulsson
- Teslaägare
- Inlägg: 11
- Blev medlem: 16 nov 2021 09:30
Re: Vilken laddbox av dessa två?
Om du har en nyare elmätare med HAN-port (vilket du nästan garanterat har eftersom de flesta elmätare i Sverige har bytts de senaste åren eftersom det nyligen blev krav på att de skall kunna redovisa timförbrukning) så skall du inte ha en Watty, du skall ha en Pulse. Den är billigare, exaktare och behöver ingen elektriker för installation. Jag kör det själv med Tibber och en Easee-box och det fungerar utmärkt att låta boxen ladda med 16A med en 16A huvudsäkring.p1457 skrev:För att last balansera med Eease måste du också köpa elmätaren Watty för 2000 och få den installerad.
Tycker det är en smidig lösning och lätt installation med wifi, och att man i app kan se belastning per fas.
Men jag vet inte hur bra lastbalanseringen funkar. Kan tänka mig att den inte är jättesnabb eftersom två apparater ska prata med varandra över wifi. Vet inte ens om dom pratar direkt med varandra eller om kommunikationen ska ut på nätet och snurra först.
Skaffar du tibber får du halva priset på elen du laddar också, för närvarande.
Jag har kört detta med en Kia e-Niro (får min MYLR på måndag) i två månader nu och det fungerar utmärkt.
Tesla Model Y LR -22
Kia e-Niro -19
Re: Vilken laddbox av dessa två?
Nja. Det trodde jag också, men hade tydligen inte det själv. Läste på lite och insåg att utrullningen på många ställen är i sin linda. Mitt nätbolag planerar att byta mätare om 1 år ungefär.AndreasPaulsson skrev:Om du har en nyare elmätare med HAN-port (vilket du nästan garanterat har eftersom de flesta elmätare i Sverige har bytts de senaste åren eftersom det nyligen blev krav på att de skall kunna redovisa timförbrukning) så skall du inte ha en Watty, du skall ha en Pulse. Den är billigare, exaktare och behöver ingen elektriker för installation. Jag kör det själv med Tibber och en Easee-box och det fungerar utmärkt att låta boxen ladda med 16A med en 16A huvudsäkring.p1457 skrev:För att last balansera med Eease måste du också köpa elmätaren Watty för 2000 och få den installerad.
Tycker det är en smidig lösning och lätt installation med wifi, och att man i app kan se belastning per fas.
Men jag vet inte hur bra lastbalanseringen funkar. Kan tänka mig att den inte är jättesnabb eftersom två apparater ska prata med varandra över wifi. Vet inte ens om dom pratar direkt med varandra eller om kommunikationen ska ut på nätet och snurra först.
Skaffar du tibber får du halva priset på elen du laddar också, för närvarande.
Jag har kört detta med en Kia e-Niro (får min MYLR på måndag) i två månader nu och det fungerar utmärkt.
Å andra sidan kan man nog leva med det…