Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3245
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Niklas Z »

fredli74 skrev:
iAkita skrev:
Vanliga SR för 36 000$ blir en ren förlust, det är väl därför Tesla inte gärna säljer den.
Vanliga SR hade tillverkningspris uppskattat till 28000, varav 18000 är ren materialkostnad och 10000 är logistik och arbete. Det var den siffran man kom fram till förra året i alla fall.
Men ingår kostnader för distribution, försäljning, kostnader för utveckling av bilen, m m i dessa siffror?
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Mickep »

Om vi antar att elbilar inte går att tillverka till ett lågt pris är ALL bilindustri dödsdömt. Tror inte någon säljar elbilar med förlust. Det är ren FUD. Att de inte har tillgång till batterier är ett hinder, och att batteritillverkarna höjer priset är ett irritationsmoment men det skadar kunden med högre pris än väntat.
De är de som säger att elbilar tvärt om är billigare att tillverka än motsvarande fossilbol. Om vi antar att 20% marginal är rätt och beror på ett högt pris istället för låg tillverkningskostnad då är tesla illa ute. Jag tror tesla gör vinst. Anledning till att de inte gjorde det är investeringar i fabrik som nu avskrivits, lösning av skulder och övrig investering som blivit dyrare än normalt pga oerfarenhet (enligt Monroe som såg nybörjarmisstag).
Kommer europeisk bilindustri kunna ställa om? Jag ser inte att de inte skulle kunna göra det, så stor skillnad i tillverkning för montörerna är det inte. Att säkra tillgång till batterier och motorer handlar om att samla rätt kompetens.
Vi kommer se billiga elbilar från Europa utan att de gör förlust. De kommer kosta som motsvarande vanlig bil.(ni har märkt kanske att priserna på Volvos bilar har ökat från 200 till 300 kkr)
Användarvisningsbild
fredli74
Teslaägare
Inlägg: 180
Blev medlem: 17 apr 2019 18:12
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av fredli74 »

Niklas Z skrev:
fredli74 skrev:
iAkita skrev:
Vanliga SR för 36 000$ blir en ren förlust, det är väl därför Tesla inte gärna säljer den.
Vanliga SR hade tillverkningspris uppskattat till 28000, varav 18000 är ren materialkostnad och 10000 är logistik och arbete. Det var den siffran man kom fram till förra året i alla fall.
Men ingår kostnader för distribution, försäljning, kostnader för utveckling av bilen, m m i dessa siffror?
Nej, men distribution och försäljning är en ganska liten del. Normalt ligger marginalen på nybilsförsäljning under 9% i USA, och här har Tesla valt att sälja så mycket som möjligt online för att få ned det ytterligare. Så säg för enkelhetens skull att dom gör 5000 i vinst per bil. Vinsten ska sen täcka nödvändiga investeringar och utveckling. Här börjar man förstå varför stor volym och dyra tillval är nödvändigt. FSD är t.ex ren vinst eftersom hårdvaran är samma. Men absolut Model 3 är inte den kassa ko som S och X är, men det var ju aldrig meningen.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Zalman3 »

En Renault Zoe kostar ca 213.000kr efter rabatter och stöd.
Och Renault gnäller inte över att de säljer med förlust.

Skoda Citigo EV ska säljas från 16.000 euro.
Så visst kan man sälja elbilar med vinst.

Grejen är att man inte vill sälja billiga elbilar, då dör ju fossilbils
försäljningen.

Enligt Munro så kostar Teslas elmotor ca 750 dollar.
Ett batteri under 1000kr per kWh.
Övrigt går att få under 100.000kr.
Så en 40kWh bil borde kosta ca 150.000kr.
80kWhs bil under 200.000kr.
Dra sen 60.000kr i stöd från dessa priser.

Edit.
Intressant är att en elmotor på 100 eller 300hk kostar nästan lika mycket.
Så det är billigt att göra starka bilar som är roliga att köra.

Så är det inte för fossilbilar. En 300hk bensinmotor är dyr att tillverka.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
iAkita
elbilist
Inlägg: 2523
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av iAkita »

Zalman3 skrev:
En Renault Zoe kostar ca 213.000kr efter rabatter och stöd.
Och Renault gnäller inte över att de säljer med förlust.

Skoda Citigo EV ska säljas från 16.000 euro.
Så visst kan man sälja elbilar med vinst.

Grejen är att man inte vill sälja billiga elbilar, då dör ju fossilbils
försäljningen.

Enligt Munro så kostar Teslas elmotor ca 750 dollar.
Ett batteri under 1000kr per kWh.
Övrigt går att få under 100.000kr.
Så en 40kWh bil borde kosta ca 150.000kr.
80kWhs bil under 200.000kr.
Dra sen 60.000kr i stöd från dessa priser.

Edit.
Intressant är att en elmotor på 100 eller 300hk kostar nästan lika mycket.
Så det är billigt att göra starka bilar som är roliga att köra.

Så är det inte för fossilbilar. En 300hk bensinmotor är dyr att tillverka.
Ja, Nissan/Renault har ju länge skrytit med att de är de enda som lyckas sälja elbilar med vinst. Dit har de nått genom att skynda långsamt. Batteriestorleken har utökats först när priset gått ner tillräckligt för att de ska kunna fortsätta sälja bilarna med vinst, utan att de behöver höja priset allt för mycket. Möjligheten att hyra batteriet och därmed få ner inköpspriset har även det bidragit till att Zoe varit den bäst säljande elbilen i Europa. I Sverige säljer den numera lika mycket som Clio och tävlar om att vara Renaults bäst säljande modell 2019. Renault var dessutom tidigt ute med att teckna stora avtal med batterileverantörer och jag kan tänka mig att de får ett bra pris. Den långa generationstiden och det faktum att både Renault och Nissan satsar på facelift istället för helt nya plattformar bidrar till att hålla nere kostnaden så länge det är svårt att få lönsamhet.

Hur som helst, ordinarie pris för den billigaste versionen av Zoe inklusive batterier är 352 000 kr, vilket blir ca 320 000 kr efter rabatter och vid de återkommande kampanjerna. Personligen tycker jag Zoe är en briljant liten bil - enkel funktionalitetet utan några krusiduller. Men den är inte en model 3, Kia e-Niro eller ens Hyundai Kona. Dessa har 40-50% större batteri, vätskekylning, snabbladdning, mer påkostad interiör, avancerade förarstödsystem (eller i alla fall hårdvaran för det), bättre prestanda, med mera. Ändå kostar de ”bara” 100 – 200 kkr mer, vilket är billigare eller ungefär lika mycket som en Leaf+ utan batterikylning. Inte konstigt att det inte blir någon vidare vinst. Jag tror Leaf+ är en bra indikator på vad en elbil med runt 60 kWh ”borde” kosta, eftersom Nissan vill sälja den med vinst och därmed sparat in så mycket det bara går för att kunna hålla nere priset. Att Skoda slänger ur sig sifror om hur billiga deras elbilar kommer vara säger ingenting om vad de faktiskt kommer kosta eller hur mycket vinst de kommer generera. Det är väl mest ett sätt att få folk att skjuta upp sitt elbilsköp tills Skoda har en elbil på marknaden.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av LarsL »

Ja anledningen till att sätta låga priser eller tala om låga priser är ju för att kunder ska skjuta upp inköpet. Tanken med det är så klart att de själva ska hinna ut med en bil men också att de ska göra det svårare för Tesla att överleva. Det som kommer bita dem lite i svansen är ju att det drar ner försäljningen av deras avgasbilar något och att de får bad-Will om de inte lyckas hålla priset. Och självklart förlusterna om de säljer till för lågt pris.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Zalman3 »

"Hur som helst, ordinarie pris för den billigaste versionen av Zoe inklusive batterier är 352 000 kr, vilket blir ca 320 000 kr efter rabatter och vid de återkommande kampanjerna"

Det stämmer inte.
Du kan idag köpa en Renault Zoe för 305.990kr(ej batterihyra).
https://www.cdn.renault.com/content/dam ... slista.pdf

Rabatt och bonus
Zoe (elbil) 8% rabatt, 7 500 kr i bonus
https://www.lrf.se/medlemsformaner/raba ... r/renault/

Pris efter rabatt.
274.010kr

Netto efter 60.000kr i stöd, 214.010kr.
Lägg till 20.000kr för 62kWh batteri
Lägg till 10.000kr för kombi.

Då landar man på 244.010kr netto för en bra kombibil med 62kWh batteri.
Den skulle passa många Svenskar.

Problemet är att man inte vill sälja den.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Zalman3 »

För den som har begränsad budget och tvekar till att köpa en elbil så kan en plugin vara ett alternativ.

En intressant bil är KIA CEED Sportswagon Plug-In som kommer i september 2019.
Den har samma drivlina som KIA Niro plugin.
Gissar att den ligger väldigt nära KIA Niro plugin i pris.
KIA Niro plugin kostar 304.900kr.

"Rabatt på alla ordinarie modeller
Genom LRF Samköps avtal med Kia kan ditt företag få 13 % rabatt på bilen"
https://www.lrfsamkop.se/leverantorer/a ... torer/kia/

Efter rabatt kostar den 265.263kr.
Stödet blir på ca 35.843kr.
Nettopris 229.420kr.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Zalman3 »

Vissa av Europas biltillverkare har förstått att lägga ner fossilbils modeller och ersätta dom med elbilar.

Så det kanske finns visst hopp kvar för europeisk bilindustri ändå.

Man lägger ner fossilversionerna av VW up, Skoda Citigo och Seat Mii.

"This is the kind of news that I like to read, the ICE (Internal Combustion Engine) variants will no longer be produced. The VW triplets will only be available as electrics."
https://pushevs.com/2019/06/05/seat-mii ... is-coming/

Edit:
Smart car blir endast BEV.

Kia Soul blir endast BEV.

Nissan Leaf säljer så bra att motsvarande fossilbil Pulsar läggs ner.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Zalman3 »

Ford (F) that just decided to close six European plants as part of global downsizing?

General Motors (GM) that's targeting five North America plants for closure and will slash 15 percent of salaried jobs?

BMW (OTCPK:BMWYY) that just warned of a significant decrease in 2019 profit and reportedly froze new hires?

Fossilbilstillverkarna har det jobbigt nu.
Och inte bara i Europa.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
HenrikC
Inlägg: 661
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av HenrikC »

Peak dieselbil har passerats. Om marknaden för bilar inte lyfter inom två år så har vi också passerat peak bensinbil. Ni har precis upplevt förbränningsmotorns största stund.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Laban »

Zalman3 skrev:
Vissa av Europas biltillverkare har förstått att lägga ner fossilbils modeller och ersätta dom med elbilar.
..
Man lägger ner fossilversionerna av VW up, Skoda Citigo och Seat Mii.
Trevligt. VW ser längre än bara ett år framåt. VW sålde 97k Up i Europa 2018 så det är en ganska stor volym som nu endast blir elbilar. Det här kanske också innebär att de priser man nämner för elmodellerna (€16-20k snarare än dagens €30k) faktiskt också är korrekta.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av 12man »

Daimler vinstvarnar för 4de? gången i år

https://media.daimler.com/marsMediaSite ... d=43845311
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Laban »

Volkswagen går nu tydligen ut med varningar till deras underleverantörer av delar till förbränningsmotorer. Ska bara försöka komma på var jag läste det..
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Elbilisten
Inlägg: 455
Blev medlem: 11 sep 2015 21:38

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Elbilisten »

Några kommer att överleva. Men omställningen kommer inte bli smärtfri.

https://www.autoblog.com/2019/07/09/emi ... uisitions/
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Jerker »

Laban skrev:
Volkswagen går nu tydligen ut med varningar till deras underleverantörer av delar till förbränningsmotorer. Ska bara försöka komma på var jag läste det..
Här kanske? http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 45#p347845
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Laban »

Jerker skrev:
Laban skrev:
Volkswagen går nu tydligen ut med varningar till deras underleverantörer av delar till förbränningsmotorer. Ska bara försöka komma på var jag läste det..
Här kanske? http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 45#p347845
Det var det nog. Det står om det i Elbilistens länk ovan också. Det kommer att hända saker de närmsta 4-5 åren..
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Zalman3 »

VAG satsar 91B$ på elbilar.
Klart att det finns vinnare och förlorare på detta paradigmskifte.

I filmen från Autoline weekly så hävdar man, föga förvånande, att de stora drakarna klarar sig bättre än mindre underleverantörer för förbränningsmotorer och transmissioner.

Intressant är att nya aktörer tar stor plats i en elbil.
Siffror som att 53% av värdet i en Bolt kommer från LG Chem.

Traditionella stoltheter som fossilmotor och växellåda, finns helt plötsligt inte längre. Vilket är en mental omvandling för den traditionella bilindustrin som är svår att överskatta.

Man måste också förstå att det finns en tipping point.
När fossilbilsfabriken nåt 70% kapacitetsutnyttjande,
då går man med förlust och måste göra ett val, lägga ner eller lägga om produktionen till eldrift.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Zalman3 »

Det blir allt mera riskabelt att sälja bilar med fossilmotor. Man är beroende av kanske 100 underleverantörer. Många ganska små hårt specialiserade underleverantörer, som har lövtunna marginaler.
När nu marknaden för fossilmotorer minskar, kommer allt flera av dessa små leverantörer gå i konkurs och försvinna från marknaden.
Vad gör då tex Mercedes, om leverantören för tex turboaggregat går i konkurs?
Bilen går inte att sälja utan turbo.
Det kanske går att hitta en annan leverantör, men det tar tid och kostar pengar.

Går man däremot till elsidan ser man stordriftsfördelar som vida överstiger det man någonsin åstadkommit på fossilsidan.

Tesla använder SAMMA elmotor i S, X och 3. Åtminstone ena av 2 motorer.
Tesla Semi har 4st Tesla 3 motorer.
Detta är något helt nytt, aldrig tidigare har man använt samma motor i en personbil på 250hk som i en lastbil på 1000hk.
Och man kan använda SAMMA batteriteknik och kraftelektronik.

Och nu när man drar igång Kina fabriken, kan man göra många av dessa grundkomponenter i jätteserier, och till marknadens lägsta priser.

Tesla har nu skrämt upp Ford till den grad att de samarbetar med VW om MEB plattformen.

Har du inte sett filmen från Autoline, måste du se den:
Tech Impacts on Suppliers - AAH #471 LIVE
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Laban »

Zalman3 skrev:
Det blir allt mera riskabelt att sälja bilar med fossilmotor. Man är beroende av kanske 100 underleverantörer. Många ganska små hårt specialiserade underleverantörer, som har lövtunna marginaler.
När nu marknaden för fossilmotorer minskar, kommer allt flera av dessa små leverantörer gå i konkurs och försvinna från marknaden.
Vad gör då tex Mercedes, om leverantören för tex turboaggregat går i konkurs?
Bilen går inte att sälja utan turbo.
Det kanske går att hitta en annan leverantör, men det tar tid och kostar pengar.
Det man pratade om i autoblog artikeln var konsolideringar. Detta startade man väl egentligen med för länge sedan men kommer accelereras de närmsta åren. Några exempel från nutid:

Mercedes A-klass - Renault motorer
BMW 1 samt 3 serien har modeller med PSA motorer

Hur många motortillverkare finns det kvar om 4-5 år ? VW, BMW, Mercedes, ... bildar ett dotterbolag som får ta hand om reservdelar, tillverka motorer + delar så länge det finns en efterfrågan ? Dotterbolaget köper upp under leverantörer/konkursbolag eftersom för att säkra leveranser av delar. Begränsad del av personalen följer med.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Zalman3 »

Nu när Peak fossilbil är nådd, så börjar dödsspiralen.
1. Lägre volymer gör att pris per enhet höjs
2. Högre avgaskrav gör att bilens pris höjs
3. Vissa underleverantörer försvinner, ger mer leveransstörningar, förseningar och högre kostnader
4. Höjda skatter på fossilbilar, gör det allt svårare att sälja en elbil

2021 kommer 95g CO2 per km taket. Det motsvarar ca 0,41 liter per mil för bensinbil och 0,36 liter per mil för dieselbil.

Överskrider man detta väntar miljardböter.

EDIT:
Och CO2 kravet skärps hela tiden, från 95g till 81g, och sedan till 67g.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Laban »

Zalman3 skrev:
2021 kommer 95g CO2 per km taket. Det motsvarar ca 0,41 liter per mil för bensinbil och 0,36 liter per mil för dieselbil.
Tar vi ex Toyota RAV4 Hybrid så får vi följande siffror:

Bränsleförbrukning (NEDC)
Blandad körning 0,44 l/mil. CO2 100 g/km.

Bränsleförbrukning (WLTP)
Blandad körning 128 g/km.

Intressant nog så skriver de inte förbrukningen enligt WLTP utan endast NEDC. Men räknar man på CO2 så blir det 0.56 l/mil. Inte ens Toyotas minsta hybrid Auris klarar gränsen med 104 g/km enligt WLTP.

Så det kommer att krävas laddhybrider eller elbilar för att klara målen.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Zalman3 »

Blir intressant att se konsekvenserna av bilskattehöjningen den 1 januari 2020.
Kommer den slå ännu hårdare än höjningen 1 juli 2018?

"Skattehaveri på gång: "Det blir tvärnit för bilförsäljningen"
 PREMIUM Bonus/malus chockhöjde straffskatten för många vanliga storsäljare med bensin- och dieselmotor. Och redan om några månader kommer nästa förändring, när skatten för en vanlig Volvo XC60 ökar till 10.000 kronor om året. "Det kommer ge tre riktigt tråkiga konsekvenser", enligt auto motor & sports chefredaktör."
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... ehaveriet/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Swede1 »

Zalman3 skrev:
Blir intressant att se konsekvenserna av bilskattehöjningen den 1 januari 2020.
Kommer den slå ännu hårdare än höjningen 1 juli 2018?

"Skattehaveri på gång: "Det blir tvärnit för bilförsäljningen"
 PREMIUM Bonus/malus chockhöjde straffskatten för många vanliga storsäljare med bensin- och dieselmotor. Och redan om några månader kommer nästa förändring, när skatten för en vanlig Volvo XC60 ökar till 10.000 kronor om året. "Det kommer ge tre riktigt tråkiga konsekvenser", enligt auto motor & sports chefredaktör."
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... ehaveriet/
Vad är det för konsekvenser?
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av frippe »

Efter lite fundering tror jag att många europeiska bilföretag kommer att hårdlansera HVO och vätgas som de nya alternativen.

Då kan de hålla kvar vid sin ekonomiska modell med intäkter på service sidan även i framtiden. De behöver inte heller ställa om produktionslinor eller designtänk så mycket.

Jag ser det som deras korta väg till miljövänligare produkter utan större förändringar.
Model Y LR.
Model S70D
Skriv svar