Artikel i media
Moderator: Redaktion
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5516
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Artikel i media
Sorry, exklusivt för Aftonbladets plusläsareLarsL skrev:Åh, det paketet vill jag ha.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Artikel i media
Gustafsson skrev:Sorry, exklusivt för Aftonbladets plusläsareLarsL skrev:Åh, det paketet vill jag ha.
Artikel i media
Absoluta majoriteten produceras via naturgas(ja, fossilt), över 90% om jag inte minns fel.Geni87 skrev:Tyvärr så produceras ju den absoluta majoriteten av vätgasen i världen redan idag från fossila bränslen, där kol står för en stor del. Så det här är inget nytt.
Men dumt är det.
Någon Fosters lär inte Australiensaren dricka dock.
Kol tror jag nog inte är särskilt vanligt?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Artikel i media
Jag har sett siffror på 50/30/20% för naturgas/olja/kol, vet inte hur gamla de siffrorna var dock. Kanske är mer naturgas nu.taliz skrev:Absoluta majoriteten produceras via naturgas(ja, fossilt), över 90% om jag inte minns fel.Geni87 skrev:Tyvärr så produceras ju den absoluta majoriteten av vätgasen i världen redan idag från fossila bränslen, där kol står för en stor del. Så det här är inget nytt.
Men dumt är det.
Någon Fosters lär inte Australiensaren dricka dock.
Kol tror jag nog inte är särskilt vanligt?
EDIT: Från 2006 var de visst, olja hade minskat och naturgas och kol ökade 2000->2006.
Re: Artikel i media
Naturgas har blivit betydligt mer populärt på senare år som kraftkälla för allt möjligt.Geni87 skrev:Jag har sett siffror på 50/30/20% för naturgas/olja/kol, vet inte hur gamla de siffrorna var dock. Kanske är mer naturgas nu.taliz skrev:Absoluta majoriteten produceras via naturgas(ja, fossilt), över 90% om jag inte minns fel.Geni87 skrev:Tyvärr så produceras ju den absoluta majoriteten av vätgasen i världen redan idag från fossila bränslen, där kol står för en stor del. Så det här är inget nytt.
Men dumt är det.
Någon Fosters lär inte Australiensaren dricka dock.
Kol tror jag nog inte är särskilt vanligt?
EDIT: Från 2006 var de visst, olja hade minskat och naturgas och kol ökade 2000->2006.
Visserligen "bara" USA, men... "Today, 95% of the hydrogen produced in the United States is made by natural gas reforming in large central plants."
https://www.energy.gov/eere/fuelcells/h ... -reforming
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Artikel i media
Redan rost på nya Tesla Model 3
https://www.bytbil.com/nyheter/larmet-r ... el-3-19711
https://www.bytbil.com/nyheter/larmet-r ... el-3-19711
Re: Artikel i media
Precis vad man kunde befara när man började läsa om blästrade trösklar efter bara några dagar/veckor för vissa ägare.Max3 skrev:Redan rost på nya Tesla Model 3
https://www.bytbil.com/nyheter/larmet-r ... el-3-19711
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Re: Artikel i media
Elbil är inte för alla.
https://www.expressen.se/motor/bilnyhet ... anpassade/
Undrar hur det fungerar på Teslas laddstationer. Är de lika dåliga?
https://www.expressen.se/motor/bilnyhet ... anpassade/
Undrar hur det fungerar på Teslas laddstationer. Är de lika dåliga?
Re: Artikel i media
Jag tror att vi får vänta på snakechargers eller liknande.MagnusG skrev:Elbil är inte för alla.
https://www.expressen.se/motor/bilnyhet ... anpassade/
Undrar hur det fungerar på Teslas laddstationer. Är de lika dåliga?
Jag fattar verkligen problematiken, för även med fullt fungerande armar och ben, kan jag tycka att många laddstationer kan upplevas lite konstigt placerade och kablarna är rätt otympiga.
Fast att tanka fossiljuice verkar inte vara helt enkelt för alla heller. Fantastiskt att det funkar ändå.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Artikel i media
Håller verkligen med om kritiken mot tillgängligheten på många av snabbladdarna, några är som sagt svåra tom för fullt friska personer.
På frågan om det är bättre med Teslas laddare så kan man iaf konstatera att problemet med betalterminaler inte existerar på Teslas laddare iaf
och dom jag besökt har oftast saknat hinder (tex påkörningsskydd) och borde vara lättare att ladda ifrån.
Skulle vara intressant att höra hur tex den där killen som bor lite norrut i landet (Ö-vik?) upplever det, jag tänker på han som är rullstolsbunden (tror
han kan gå kortare sträckor dock) och kör Tesla sedan ganska länge. Han brukar dessutom ha en annan rullstolsbunden kompis med sig...
På frågan om det är bättre med Teslas laddare så kan man iaf konstatera att problemet med betalterminaler inte existerar på Teslas laddare iaf
och dom jag besökt har oftast saknat hinder (tex påkörningsskydd) och borde vara lättare att ladda ifrån.
Skulle vara intressant att höra hur tex den där killen som bor lite norrut i landet (Ö-vik?) upplever det, jag tänker på han som är rullstolsbunden (tror
han kan gå kortare sträckor dock) och kör Tesla sedan ganska länge. Han brukar dessutom ha en annan rullstolsbunden kompis med sig...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7084
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Artikel i media
På "vanliga" SuC, dvs dom där man backar in, så är nog problemen ungefär dom samma, allt för smala fickor för att ta sig fram med rullstol.Bjelke skrev:På frågan om det är bättre med Teslas laddare så kan man iaf konstatera att problemet med betalterminaler inte existerar på Teslas laddare iaf
På dom SuC som är av modellen "kör in" så borde det vara väsentligt bättre eftersom fickorna är bredare. På SuC av typen "2+2" borde det ju fungera bra, där har man ju ingenting på ena sidan bilen, där bör tillgängligheten vara bra.
Det borde ju vara tämligen enkelt för Tesla att se till att åtminstone 1-2 platser på alla SuC har bra tillgänglihet, det är ju egentligen bara att frigöra utrymme runt de yttre platserna. Skulle man implementera prio- och kösystem för SuC i navigatorn som jag och många andra har propagerat för, så skulle det ju dessutom vara en smal sak att reservera dessa platser för rörelsehindrade på väg in till SuC.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Artikel i media
Frågan är vilket som kommer att bli vanligare i Europa, brown outs I elnätet på grund av effektbrist eller avbrott eller brist på bränsle pga strejk eller annan kris i transport eller produktion av bensin/diesel?
Bensinransonering i 10 dagar i Portugal:
https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7278286
Bensinransonering i 10 dagar i Portugal:
https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7278286
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Artikel i media
Ytterligare ett problem som biltillverkarna skulle bli av med ifall de gick över till elbilar:
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... r-det-sig/
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... r-det-sig/
I flera års tid kände flera av Fords ingenjörer till att dubbelkopplingslådan Powershift var av usel kvalitet. Men trots att de slog larm hände ingenting. Nu tvingas Ford betala för misstaget.
Tiden när automatlådor hörde till lyxutrustning i dyra bilmodeller är för länge sedan förbi. Allt fler bilmärken erbjuder automatlådor även till mindre och billigare modeller.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Artikel i media
Svenssons skrev:Frågan är vilket som kommer att bli vanligare i Europa, brown outs I elnätet på grund av effektbrist eller avbrott eller brist på bränsle pga strejk eller annan kris i transport eller produktion av bensin/diesel?
Bensinransonering i 10 dagar i Portugal:
https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7278286
Igen?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Artikel i media
Nu alla elbilsfantaster får ni vatten på kvarnen:
Analytiker Mark Lewis på banken BNP dömer ut oljan, snabbt också troligen?
De närmaste fem åren kommer elbilarna slå ut oljedrivna , 2023-2025 kommer en elbil att kosta lika mycket som en oljebil.
Priset skall ner till 10-20 dollar per fat för att vara konkurrenskraftigt mot elbilar. Ligger priset kvar på 60 dollar /fat kommer 40 % av efterfrågan försvinna när alla kör elbil!
https://investors-corner.bnpparibas-am. ... oleum-age/
De introducerar ett nytt begrepp, ”energi at the Wheels” per investerad krona!
Executive summry:
The death toll for petrol. With 36% of demand for crude oil today accounted for by LDVs and other vehicle categories susceptible to electrification, and a further 5% by power generation, the oil industry has never before in its history faced the kind of threat that renewable electricity in tandem with EVs poses to its business model: a competing energy source that (i) has a short-run marginal cost (SRMC) of zero, (ii) is much cleaner environmentally, (iii) is much easier to transport, and (iv) could readily replace up to 40% of global oil demand if it had the necessary scale. We conclude that the economics of oil for gasoline and diesel vehicles versus wind- and solar-powered EVs are now in relentless and irreversible decline, with far-reaching implications for both policymakers and the oil majors.
A warning from the European utility sector. If all of this sounds far-fetched, then the speed with which the competitive landscape of the European utility industry has been reshaped over the last decade by the rollout of wind and solar power – and the billions of euros of fossil-fuel generation assets that this has stranded – should be a flashing red light on the oil industry’s dashboard.
Men allt detta visste ni väl redan?
Analytiker Mark Lewis på banken BNP dömer ut oljan, snabbt också troligen?
De närmaste fem åren kommer elbilarna slå ut oljedrivna , 2023-2025 kommer en elbil att kosta lika mycket som en oljebil.
Priset skall ner till 10-20 dollar per fat för att vara konkurrenskraftigt mot elbilar. Ligger priset kvar på 60 dollar /fat kommer 40 % av efterfrågan försvinna när alla kör elbil!
https://investors-corner.bnpparibas-am. ... oleum-age/
De introducerar ett nytt begrepp, ”energi at the Wheels” per investerad krona!
Executive summry:
The death toll for petrol. With 36% of demand for crude oil today accounted for by LDVs and other vehicle categories susceptible to electrification, and a further 5% by power generation, the oil industry has never before in its history faced the kind of threat that renewable electricity in tandem with EVs poses to its business model: a competing energy source that (i) has a short-run marginal cost (SRMC) of zero, (ii) is much cleaner environmentally, (iii) is much easier to transport, and (iv) could readily replace up to 40% of global oil demand if it had the necessary scale. We conclude that the economics of oil for gasoline and diesel vehicles versus wind- and solar-powered EVs are now in relentless and irreversible decline, with far-reaching implications for both policymakers and the oil majors.
A warning from the European utility sector. If all of this sounds far-fetched, then the speed with which the competitive landscape of the European utility industry has been reshaped over the last decade by the rollout of wind and solar power – and the billions of euros of fossil-fuel generation assets that this has stranded – should be a flashing red light on the oil industry’s dashboard.
Men allt detta visste ni väl redan?
Re: Artikel i media
Ja, det var visst knappt 4 månader sedan sist. Elbilar borde vara lättare att sälja där nu, kanske tillsammans med solceller så man känner sig mer oberoende av samhället.Jeppe_E skrev:Svenssons skrev:Frågan är vilket som kommer att bli vanligare i Europa, brown outs I elnätet på grund av effektbrist eller avbrott eller brist på bränsle pga strejk eller annan kris i transport eller produktion av bensin/diesel?
Bensinransonering i 10 dagar i Portugal:
https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7278286
Igen?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Artikel i media
https://www.teslarati.com/tesla-rival-v ... interview/
“Diesel has always been very economical and now it is absolutely clean."
Säger alltså VW, 2019... dags för en ny vända reklam för "Clean Diesel" like it's 2014?
“Diesel has always been very economical and now it is absolutely clean."
Säger alltså VW, 2019... dags för en ny vända reklam för "Clean Diesel" like it's 2014?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Artikel i media
Och bland kommentarerna om gårdagens artikel av Tibor här på TCS så nämns det även att det kanske inte blir en så kraftig höjning av skatterna
vid årsskiftet som planerat utan något mildare
Det länkas där till
https://www.bytbil.com/nyheter/bytbil-a ... ppas-19875
vid årsskiftet som planerat utan något mildare
Det länkas där till
https://www.bytbil.com/nyheter/bytbil-a ... ppas-19875
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Artikel i media
Detta visar med all önskvärd tydlighet att fossilbilstillverkarna inte vill sluta med att sälja fossilbilar!Bjelke skrev:Och bland kommentarerna om gårdagens artikel av Tibor här på TCS så nämns det även att det kanske inte blir en så kraftig höjning av skatterna
vid årsskiftet som planerat utan något mildare
Det länkas där till
https://www.bytbil.com/nyheter/bytbil-a ... ppas-19875
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Artikel i media
Var det någon som trodde det? Var det någon som trodde att oljeindustrin skulle ge upp sin årliga vinster på Biljonbelopp? Nej, naturligtvis kommer de fortsätta att streta emot med näbbar och klor. Vi kommer den närmaste tiden få se en skitstorm som vi inte ens trodde var möjlig.Zalman3 skrev:Detta visar med all önskvärd tydlighet att fossilbilstillverkarna inte vill sluta med att sälja fossilbilar!Bjelke skrev:Och bland kommentarerna om gårdagens artikel av Tibor här på TCS så nämns det även att det kanske inte blir en så kraftig höjning av skatterna
vid årsskiftet som planerat utan något mildare
Det länkas där till
https://www.bytbil.com/nyheter/bytbil-a ... ppas-19875
Re: Artikel i media
Elon citat:
http://www.ibtimes.comThe CEO went on further to say that come the year 2022, owning a gas-powered vehicle would be similar to “owning a horse.”
In a tweet over the weekend, Musk slammed gasoline-run vehicles and called them a “passing fad.” He went on to say that “gas cars are so last-century!” and added that “they look cool in a museum.” Musk has always been very vocal about his hate for anything that runs on internal combustion engines.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Artikel i media
Bjelke skrev:Och bland kommentarerna om gårdagens artikel av Tibor här på TCS så nämns det även att det kanske inte blir en så kraftig höjning av skatterna
vid årsskiftet som planerat utan något mildare
Det länkas där till
https://www.bytbil.com/nyheter/bytbil-a ... ppas-19875
Volvo vill ha kvar V90, V60, XC60 osv på topplistan av Sveriges mest sålda bilar. Tror nog att våra politiker har fått ta emot en del "information" från Volvo gällande detta.Bilbranschens organisation Bil Sweden har krävt att skattehöjningen ska stoppas, och de ser nu ut att få sin vilja igenom. Även Volvo Cars i Sverige har debatterat emot att hybrider straffas och mister sin status som bonusbilar och ser ut att ha blivit bönhörda.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Artikel i media
Fast Volvos hybridförsäljning i Sverige står för ~5% av det totala antalet sålda Volvos. Så att hybriderna får behålla sin bonus är knappast en garanti för att de kommer fortsätta ligga i topp.Laban skrev:Bjelke skrev:Och bland kommentarerna om gårdagens artikel av Tibor här på TCS så nämns det även att det kanske inte blir en så kraftig höjning av skatterna
vid årsskiftet som planerat utan något mildare
Det länkas där till
https://www.bytbil.com/nyheter/bytbil-a ... ppas-19875Volvo vill ha kvar V90, V60, XC60 osv på topplistan av Sveriges mest sålda bilar. Tror nog att våra politiker har fått ta emot en del "information" från Volvo gällande detta.Bilbranschens organisation Bil Sweden har krävt att skattehöjningen ska stoppas, och de ser nu ut att få sin vilja igenom. Även Volvo Cars i Sverige har debatterat emot att hybrider straffas och mister sin status som bonusbilar och ser ut att ha blivit bönhörda.