Laddgräns

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
kenny
Teslaägare
Inlägg: 276
Blev medlem: 01 apr 2019 14:16

Re: Laddgräns

Inlägg av kenny »

Max3 skrev:
kenny skrev:
Gäller detta även när man har den inställd på att visa procent istället? Alltså, kan det vara så att den tex visar 100% när man bara ge 90%, eller tvärt om? Räckviddssiffran är jag mindre intresserad av eftersom den ändå per definition alltid visar fel om man inte kör exakt som testcyklerna, det är direkt idiotiskt kan jag tycka. Finns det en enda fossilbil som visar en standardiserad räckvidd vid full tank?
Nu gör du samma misstag som SC. Model 3s räckvidd baseras på en konstant: i detta fall någonstans runt 150 wh/km (LR AWD). Bilen tar då kapaciteten på batteriet, på en ny model 3= ca 75000wh / 150wh/km= 500km. Model 3 visar alltså inte räckräckvidden boende på körsätt som model s och x kan göra.
Nej det gör jag inte alls, det är du som missförstår min fråga, jag har ju till och med refererat testcyklerna som ligger till bas för snittförbrukningen. Jag har persnligen därför ändrat så displayen inte visar avstånd, utan % istället, just av den anledning som du beskriver - att avståndeet är helt irrelevant eftersom det är baserat på en konstant snittförbrukning.

Min fråga är alltså om man kan lita på att %-satsen som visas stämmer, eller kan den också bli "okalibrerad" så att procentsatsen som visas är en annan än den faktiska laddningen? Räckvidden i km är alltså helt ointressant i denna kontexten. Jag misstänker att svaret är ja, eftersom det är så jag antar problemet för andra uppstår, att det avstånd som visas inte är vad dom förväntar sig, pga att bilen inte visar rätt nivå av laddning, vilket den i så fall också borde göra även i %-form. Jag uppfattar också att det är så batterier fungerar, om någon/några celler är 100% laddade så anses batteriet vara 100% laddat i helhet (därav att dom balanseras). Jag försöker bara verifiera om detta är fallet.

Dvs, om jag har 5% på min display, då finns en risk att jag i sjävla verket har 2% tex? Jag tolkar det som att det är det problemet du har, att när din bil visar 100% så kanske du i sjävla verket bara har 90% laddning (jag hittar på siffrorna nu för exemplets skull). Eller är det så att du inte kan nå 100% laddning öht?
Max3
Inlägg: 171
Blev medlem: 04 jan 2019 19:32

Re: Laddgräns

Inlägg av Max3 »

kenny skrev:
Max3 skrev:
kenny skrev:
Gäller detta även när man har den inställd på att visa procent istället? Alltså, kan det vara så att den tex visar 100% när man bara ge 90%, eller tvärt om? Räckviddssiffran är jag mindre intresserad av eftersom den ändå per definition alltid visar fel om man inte kör exakt som testcyklerna, det är direkt idiotiskt kan jag tycka. Finns det en enda fossilbil som visar en standardiserad räckvidd vid full tank?
Nu gör du samma misstag som SC. Model 3s räckvidd baseras på en konstant: i detta fall någonstans runt 150 wh/km (LR AWD). Bilen tar då kapaciteten på batteriet, på en ny model 3= ca 75000wh / 150wh/km= 500km. Model 3 visar alltså inte räckräckvidden boende på körsätt som model s och x kan göra.
Nej det gör jag inte alls, det är du som missförstår min fråga, jag har ju till och med refererat testcyklerna som ligger till bas för snittförbrukningen. Jag har persnligen därför ändrat så displayen inte visar avstånd, utan % istället, just av den anledning som du beskriver - att avståndeet är helt irrelevant eftersom det är baserat på en konstant snittförbrukning.

Min fråga är alltså om man kan lita på att %-satsen som visas stämmer, eller kan den också bli "okalibrerad" så att procentsatsen som visas är en annan än den faktiska laddningen? Räckvidden i km är alltså helt ointressant i denna kontexten. Jag misstänker att svaret är ja, eftersom det är så jag antar problemet för andra uppstår, att det avstånd som visas inte är vad dom förväntar sig, pga att bilen inte visar rätt nivå av laddning, vilket den i så fall också borde göra även i %-form. Jag försöker bara verifiera om detta är fallet.

Dvs, om jag har 5% på min display, då finns en risk att jag i sjävla verket har 2% tex? Jag tolkar det som att det är det problemet du har, att när din bil visar 100% så kanske du i sjävla verket bara har 90% laddning (jag hittar på siffrorna nu för exemplets skull).
Jaha, sry, ang procent vet jag inte riktigt. När jag körde ner batteriet till 1% så gick det ju bra. Vid 1% kunde jag fortfarande köra. Tror dock att procentsatsen inte kan bli okalibrerad. Detta eftersom bilen tar vad BMSen räknar ut att batteriet har tillgängligt i kapacitet och utifrån detta beräknar procent. Alltså om BMSen blir okaliberad visas ju mindre antal km då bilen läser av att mindre antal kWh finns i batteriet. I mitt fall ca 60 kWh. Detta vet bilen om och utgår då från att 100% är 60kwh. Den tar väll då 60/100 och kommer fram till att varje procent är 0,6 kWh. Skulle tro att procenten beräknas alltid utifrån vad BMSen räknar ut att batteriet har och är ganska säker på att BMSen inte kan tro att batteriet har mer energi än än vad som finns. Isåfall kanske bilen stänger av tidigare än väntat, men tror inte det ska kunna hända, brukar nog ofta vara på andra hållet istället.
Användarvisningsbild
kenny
Teslaägare
Inlägg: 276
Blev medlem: 01 apr 2019 14:16

Re: Laddgräns

Inlägg av kenny »

Max3 skrev:
Jaha, sry, ang procent vet jag inte riktigt. När jag körde ner batteriet till 1% så gick det ju bra. Vid 1% kunde jag fortfarande köra. Tror dock att procentsatsen inte kan bli okalibrerad. Detta eftersom bilen tar vad BMSen räknar ut att batteriet har tillgängligt i kapacitet och utifrån detta beräknar procent. Alltså om BMSen blir okaliberad visas ju mindre antal km då bilen läser av att mindre antal kWh finns i batteriet. I mitt fall ca 60 kWh. Detta vet bilen om och utgår då från att 100% är 60kwh. Den tar väll då 60/100 och kommer fram till att varje procent är 0,6 kWh. Skulle tro att procenten beräknas alltid utifrån vad BMSen räknar ut att batteriet har och är ganska säker på att BMSen inte kan tro att batteriet har mer energi än än vad som finns. Isåfall kanske bilen stänger av tidigare än väntat, men tror inte det ska kunna hända, brukar nog ofta vara på andra hållet istället.
Ah ja, fast det är lite det jag syftar på som du beskriver nu, dvs att bilen tror att 100% är 60kwh, dvs där är mindre kvar än man förväntar sig vid 100% (det var det jag menade med att den visar 5% men det finns bara 2%, i förhållande till batteriets totala 75kwh). Jag tycker själv det låter logiskt att procentsatsen också är fel, i förhållande till teoretisk kapacitet då. Som sagt har jag förstått det som att ett helt batteris state of charge är i princip baserat på den mest laddade cellen. Så, låt oss säga att vi har två celler, där en är laddad till 100% och den andra till 50%, då tror väl BMS'en att det är laddat till 100%, fastän i verkligheten är det laddat till 75%, varvid batteriet är att betrakta som obalanserat och behöver balanseras, genom att laddning från den ena cellen flyttas till den andra, tills båda ligger på 75%. Så när vi pratar om okalibrerad BMS, pratar vi egentligen om ett obalanserat batteri då, som behöver balanseras av BMS'en? (Jag har ställt den frågan i en annan tråd tidigare men fick inget riktigt svar då).

Det är detta jag försöker få verifierat, om min uppfattning är korrekt gällande detta, det känns som någon här borde VETA detta. :) Så för att sammanfatta:

1. Procentsatsen i bilen, kan den vara fel, om batteriet är obalanserat?
2. När man läser begreppet "okalibrerad BMS" här, bör man då läsa det som "obalanserat batteri"?
Max3
Inlägg: 171
Blev medlem: 04 jan 2019 19:32

Re: Laddgräns

Inlägg av Max3 »

kenny skrev:
Max3 skrev:
Jaha, sry, ang procent vet jag inte riktigt. När jag körde ner batteriet till 1% så gick det ju bra. Vid 1% kunde jag fortfarande köra. Tror dock att procentsatsen inte kan bli okalibrerad. Detta eftersom bilen tar vad BMSen räknar ut att batteriet har tillgängligt i kapacitet och utifrån detta beräknar procent. Alltså om BMSen blir okaliberad visas ju mindre antal km då bilen läser av att mindre antal kWh finns i batteriet. I mitt fall ca 60 kWh. Detta vet bilen om och utgår då från att 100% är 60kwh. Den tar väll då 60/100 och kommer fram till att varje procent är 0,6 kWh. Skulle tro att procenten beräknas alltid utifrån vad BMSen räknar ut att batteriet har och är ganska säker på att BMSen inte kan tro att batteriet har mer energi än än vad som finns. Isåfall kanske bilen stänger av tidigare än väntat, men tror inte det ska kunna hända, brukar nog ofta vara på andra hållet istället.
Ah ja, fast det är lite det jag syftar på som du beskriver nu, dvs att bilen tror att 100% är 60kwh, dvs där är mindre kvar än man förväntar sig vid 100% (det var det jag menade med att den visar 5% men det finns bara 2%, i förhållande till batteriets totala 75kwh). Jag tycker själv det låter logiskt att procentsatsen också är fel, i förhållande till teoretisk kapacitet då. Som sagt har jag förstått det som att ett helt batteris state of charge är i princip baserat på den mest laddade cellen. Så, låt oss säga att vi har två celler, där en är laddad till 100% och den andra till 50%, då tror väl BMS'en att det är laddat till 100%, fastän i verkligheten är det laddat till 75%, varvid batteriet är att betrakta som obalanserat och behöver balanseras, genom att laddning från den ena cellen flyttas till den andra, tills båda ligger på 75%. Så när vi pratar om okalibrerad BMS, pratar vi egentligen om ett obalanserat batteri då, som behöver balanseras av BMS'en? (Jag har ställt den frågan i en annan tråd tidigare men fick inget riktigt svar då).

Det är detta jag försöker få verifierat, om min uppfattning är korrekt gällande detta, det känns som någon här borde VETA detta. :) Så för att sammanfatta:

1. Procentsatsen i bilen, kan den vara fel, om batteriet är obalanserat?
2. När man läser begreppet "okalibrerad BMS" här, bör man då läsa det som "obalanserat batteri"?
1. I förhållande till orginalkapaciteten på batteriet så: ja, det tror jag.
2. Nej det är två olika saker. Att batteriet är obalanserat beror på att celler i batteriet har olika laddning. Detta vad jag har läst under åren är inte något stort problem och teslas batterier brukar vara bra på att hålla nivån jämn mellan cellerna. Sen kan det ju fortfarande hända och då hjälper det att köra ned batteriet lågt så att de celler med mer laddning ger till de celler med mindre laddning.

BMSen kan bli okalibrerad också. Men i detta fallet är det från vad jag förståt så att problemet är att BMSen har svårt att avgöra hur mycket kapacitet finns tillgängligt i batteriet. Säg tex att du laddar till 80% varje dag och kör ned till 70%. Efter ett tag "glömmer" BMSen bort en del av batteriets kapacitet då man inte använder hela. BMSen ser inte rikigt hela bilden (alltså batteriet) då man aldrig kör ner på låga nivåer och ger BMSen chans att beräkna rätt. Då hjälper det att köra några gng från 100-0% för att BMSen ska få en mer accurate beräkning.

Vet inte vad mitt problem är dock, då inget jag gjort ovan funkat.
Användarvisningsbild
Mikael-jkpg
Teslaägare
Inlägg: 14
Blev medlem: 12 aug 2019 10:36

Re: Laddgräns

Inlägg av Mikael-jkpg »

kenny skrev:
1. Procentsatsen i bilen, kan den vara fel, om batteriet är obalanserat?
Kort svar: procentsatsen kan alltid vara fel.

Långt svar:
Är ingen expert men har jobbat lite med Li-batterier och enligt min erfarenhet så är det otroligt svårt att avgöra hur mycket laddning som är kvar, det är inte alls som att mäta bränslenivån i en tank utan det hela är bara en avancerad gissningslek som man gör baserat på flertalet parametrar däribland energianvändning, spänning, inre resistans och temperatur.

Så när ni läser att ni har 62% kvar i era laptops eller mobiler så behöver det inte ens vara i närheten av verklig kapacitet. Tesla är kanske bäst i världen på den här typen av batterier och har med all säkerhet betydligt mer avancerade metoder än jag känner till för att avgöra hur mycket kapacitet som är kvar men vill kasta in brasklappen att även deras algoritmer som jag gissar är självlärande också ägnar sig åt gissning om än väldigt avancerad gissning.
Användarvisningsbild
Savage
Teslaägare
Inlägg: 8
Blev medlem: 14 aug 2019 11:43

Re: Laddgräns

Inlägg av Savage »

Är det ingen mer än undertecknad som är intresserad av andra intervall avseende förbrukning än 10, 25 och 50?
Mot bakgrund av de intressanta inläggen i den här tråden så ger ju en 100/150/200 en mindre nervös och mer dämpad graf och borde därmed ge en bättre extrapolation. Och därmed bättre förmodad förbrukning/räckvidd? Eller hur tänker ni andra när ni är ute på långfärd (då detta är mest intressant)?
Användarvisningsbild
FlyingBlue
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 08 dec 2018 10:30
Ort: Norrköping
Referralkod: ts.la/Roger53431

Re: Laddgräns

Inlägg av FlyingBlue »

Savage skrev:
Är det ingen mer än undertecknad som är intresserad av andra intervall avseende förbrukning än 10, 25 och 50?
Mot bakgrund av de intressanta inläggen i den här tråden så ger ju en 100/150/200 en mindre nervös och mer dämpad graf och borde därmed ge en bättre extrapolation. Och därmed bättre förmodad förbrukning/räckvidd? Eller hur tänker ni andra när ni är ute på långfärd (då detta är mest intressant)?
Man har ju förbrukningsmätningen i trippmätaren i nedre vänstra hörnet på skärmen förbrukning sedan senaste start, senaste laddning, tripp A och tripp B
Tesla Model Y P, AP, -22
Tesla Model 3 LR AWD, FSD, -19
BMW i3, -18
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
Användarvisningsbild
Savage
Teslaägare
Inlägg: 8
Blev medlem: 14 aug 2019 11:43

Re: Laddgräns

Inlägg av Savage »

Undviker historiskt alla sådana typer av "hjälpmedel", devisen är att det skall alltid vara möjligt att köra fel, men nu har du gett mig ett argument att testa "tripen", tack!
Skriv svar