Enligt Tesla Daily så kan Teslaägare nu köpa en I-Pace för $35.800 i USA efter rabatter och bidrag! Det är alltså billigare än den billigaste Model 3-versionen!
Jag tycker det känns som Jaguar kör på med sin strategi att överproducera bilar även för i-Pace. Det känns mer och mer troligt att den kommer följa övriga Jaguar-bilars trend med riktigt uselt andrahandsvärde.
Tycker fortfarande det är en fin bil på många sätt. Får vi ett riktigt prisras i Sverige också så kan det mycket väl bli en framtida andrabil för oss.
Vilken blir då förstabil? Model 3?
Det optimala vore en uppdaterad SPL med 3-interiör
Om allt går som det ska så är vår S såld denna vecka och vår X på plats om två veckor. Känner redan nu att S:en kommer vara saknad av oss båda
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Oj då, bara 1309 sålda i USA jan-jun. Inte mycket jämfört med lilla Sveriges 125 st under samma period, eller varför inte Norges 2128 st
USA är inte ett Jaguar-land, de kan ju inte ens uttala märket korrekt
Då borde det inte säljas någon Porsche i USA, för det namnet kan dom iaf inte uttala
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Enligt Tesla Daily så kan Teslaägare nu köpa en I-Pace för $35.800 i USA efter rabatter och bidrag! Det är alltså billigare än den billigaste Model 3-versionen!
Jag tycker det känns som Jaguar kör på med sin strategi att överproducera bilar även för i-Pace. Det känns mer och mer troligt att den kommer följa övriga Jaguar-bilars trend med riktigt uselt andrahandsvärde.
Tycker fortfarande det är en fin bil på många sätt. Får vi ett riktigt prisras i Sverige också så kan det mycket väl bli en framtida andrabil för oss.
Kan det vara laddinfrastrukturen som spökar ? Det är åtminstone det för mig, hade inte köpt en i-Pace även om den var billigare än 3:an.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Enligt Tesla Daily så kan Teslaägare nu köpa en I-Pace för $35.800 i USA efter rabatter och bidrag! Det är alltså billigare än den billigaste Model 3-versionen!
Jag tycker det känns som Jaguar kör på med sin strategi att överproducera bilar även för i-Pace. Det känns mer och mer troligt att den kommer följa övriga Jaguar-bilars trend med riktigt uselt andrahandsvärde.
Tycker fortfarande det är en fin bil på många sätt. Får vi ett riktigt prisras i Sverige också så kan det mycket väl bli en framtida andrabil för oss.
Kan det vara laddinfrastrukturen som spökar ? Det är åtminstone det för mig, hade inte köpt en i-Pace även om den var billigare än 3:an.
Säkert en faktor iaf. Skulle aldrig köpa den som förstabil, mycket av just den anledningen. Som andrabil (som i praktiken bara laddas hemma) skulle den dock funka fint (åtminstone ur det hänseendet).
Största nackdelen för mig förutom laddnätverket är nog GUI:et. Riktigt rörigt imo. Men tycker iaf den är körglad, samt den klart snyggaste elsuven (om man nu ska kalla den SUV).
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Det var länge sedan det skrevs något här om Jaguaren, har vi ingen här
på forumet som äger en och som kan berätta lite om hur den funkar osv?
Det har ju varit en vinter nu tex
HelectriC hade förvisso en men det var ingen långvarig kärlek precis...
Det var länge sedan det skrevs något här om Jaguaren, har vi ingen här
på forumet som äger en och som kan berätta lite om hur den funkar osv?
Det har ju varit en vinter nu tex
HelectriC hade förvisso en men det var ingen långvarig kärlek precis...
Hade Jaguar fixat några små detaljer så hade jag definitivt kunnat tänka mig att köpa en igen. Snabbare och mer stabil snabbladdning (känns inte helt 2020 med maxfart på 100kW som ofta inte blir mer än 70-80, det är för dåligt). Om även infotainmentsystemet får ett uppryck, så känns bilen betydligt med attraktiv i mina ögon. Den var ju riktigt trevlig att köra och kändes ombonad och trevlig inuti.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Det var länge sedan det skrevs något här om Jaguaren, har vi ingen här
på forumet som äger en och som kan berätta lite om hur den funkar osv?
Det har ju varit en vinter nu tex
HelectriC hade förvisso en men det var ingen långvarig kärlek precis...
Du kan ju skaffa en själv... Priserna når snart ner i källaren.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Det var länge sedan det skrevs något här om Jaguaren, har vi ingen här
på forumet som äger en och som kan berätta lite om hur den funkar osv?
Det har ju varit en vinter nu tex
HelectriC hade förvisso en men det var ingen långvarig kärlek precis...
Du kan ju skaffa en själv... Priserna når snart ner i källaren.
Jo förvisso men den saknar fortfarande 3fas-laddning
Däremot så verkar det som att dom fick ordning på laddning och värme iaf eller rättare
sagt så funkar snabbladdning bättre men Max effekt är fortfarande typ sämst i klassen...
Vad kan man få en för i Sverige nu?
Den verkar inte vara supervanlig på vägarna. Jag har bara sett en enda Aj-Pace irl, åtminstone medvetet. Och för den delen så har jag inte sett en enda EQC. E-tronsar ser jag däremot nästan dagligen trots alla försök att misskreditera den, och trots alla försök från Audis sida att klanta till det så mycket som möjligt.
Jag förstår egentligen inte alls varför det är så. Är efterfrågan på Jaggan verkligen så dålig? Eller vad är det som är fel?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Den är ju dock fortfarande väldigt dyr jämfört med vad den vräkts ut för i USA. Under en period var ju i-Pace billigare än Model 3 i USA (vet inte om det fortfarande är så).
I Oslo kryllade det av i-Pace när vi var där för några månader sedan. Upplevde att man såg fler i-Pace än e-Tron tom. Dock har ju i-Pace sålts längre. I Stockholm har jag bara sett en handfull.
Jaguar har ju en historik av att ha en stor grå marknad av nya bilar som säljs långt under listpris pga överproduktion. Trodde inte detta skulle drabba i-Pace, men undrar om det inte blir samma sak för den.
Riktigt snygg och kul bil att köra, synd att infotainment-systemet är så hopplöst.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
I Oslo kryllade det av i-Pace när vi var där för några månader sedan. Upplevde att man såg fler i-Pace än e-Tron tom. Dock har ju i-Pace sålts längre. I Stockholm har jag bara sett en handfull.
Enligt car.info har det sålts 351 i-Pace i Sverige. Som jämförelse 1257 e-Tron. Så den säljer inte överdrivet bra trots den initiala hypen. Jag håller nog med HelelectriC om laddning + infotainment problemet. Sen är väl frågan om den kanske är för lite SUV. Den som vill ha en mer klassisk SUV (utrymmen) väljer e-Tron, den som vill ha en rolig bil att köra Model 3.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Tittar man på statistiken på Bil Sweden för mars 2019 till mars 2020 så har det sålts 229 i-pace mot 1266 E-tron. Svårare att se EQC, där står bara benämning med Mercedes EQ med 124 bilar. Oklart vad som ingår i EQ grupperingen.
Tittar man bara på mars 2020 är det än större skillnad, 9 i-pace mot 315 E-Tron. För övrigt såldes det bara fler model 3 än E-tron i mars av alla elbilsmodeller.
Har nästan en granne som har EQC samt ett annat hus nära som har Etron och åker dagligen förbi ett hus längre bort som har en IPace. EQC ser riktigt bra ut IRL måste jag säga.
Tittar man bara på mars 2020 är det än större skillnad, 9 i-pace mot 315 E-Tron. För övrigt såldes det bara fler model 3 än E-tron i mars av alla elbilsmodeller.
Känns på något sätt som att i-Pace har försvunnit från marknaden. De saker som har nämnts här angående långsam DC laddning, infotainment, 3-fas. Borde det inte ha kommit uppdateringar vid det här laget som åtgärdar detta ?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Sjukt att en I-Pace i USA kostar 50.000 dollar men i Sverige får man lägga ut 200.000kr extra minst?! Tänk om de kunde ligga på 500.000kr netto, skulle de nog bli mer poppis med eldrivna katter längs vägarna. åtminstone jag skulle överväga att överge P2 för en I-Pace då...
Sjukt att en I-Pace i USA kostar 50.000 dollar men i Sverige får man lägga ut 200.000kr extra minst?! Tänk om de kunde ligga på 500.000kr netto, skulle de nog bli mer poppis med eldrivna katter längs vägarna. åtminstone jag skulle överväga att överge P2 för en I-Pace då...
Fast $50000 i USA är utan moms. 500000*1,25 = 625000 + kostnad för VSG. Då är skillnaden inte så stor längre.
Sjukt att en I-Pace i USA kostar 50.000 dollar men i Sverige får man lägga ut 200.000kr extra minst?! Tänk om de kunde ligga på 500.000kr netto, skulle de nog bli mer poppis med eldrivna katter längs vägarna. åtminstone jag skulle överväga att överge P2 för en I-Pace då...
Den kostade för något halvår sedan runt $35k efter alla rabatter!
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Den är ju dock fortfarande väldigt dyr jämfört med vad den vräkts ut för i USA. Under en period var ju i-Pace billigare än Model 3 i USA (vet inte om det fortfarande är så).
I Oslo kryllade det av i-Pace när vi var där för några månader sedan. Upplevde att man såg fler i-Pace än e-Tron tom. Dock har ju i-Pace sålts längre. I Stockholm har jag bara sett en handfull.
Jaguar har ju en historik av att ha en stor grå marknad av nya bilar som säljs långt under listpris pga överproduktion. Trodde inte detta skulle drabba i-Pace, men undrar om det inte blir samma sak för den.
Riktigt snygg och kul bil att köra, synd att infotainment-systemet är så hopplöst.
Att Jaguaren sålt bra i Norge är nog en kombo av att det är helt ok där med enfas samt att det fanns ett
uppdämt behov av ”något annat än Tesla” (i den större klassen iaf)...
Men med tiden har försäljningen dalat lite överallt verkar det som...
Här i Sverige blev det iaf ingen succé precis iaf...
Tittar man bara på mars 2020 är det än större skillnad, 9 i-pace mot 315 E-Tron. För övrigt såldes det bara fler model 3 än E-tron i mars av alla elbilsmodeller.
Känns på något sätt som att i-Pace har försvunnit från marknaden. De saker som har nämnts här angående långsam DC laddning, infotainment, 3-fas. Borde det inte ha kommit uppdateringar vid det här laget som åtgärdar detta ?
Jo det borde verkligen ha kommit vid det här laget
Dom är knappast omedvetna om läget liksom.
Den är ju dock fortfarande väldigt dyr jämfört med vad den vräkts ut för i USA. Under en period var ju i-Pace billigare än Model 3 i USA (vet inte om det fortfarande är så).
I Oslo kryllade det av i-Pace när vi var där för några månader sedan. Upplevde att man såg fler i-Pace än e-Tron tom. Dock har ju i-Pace sålts längre. I Stockholm har jag bara sett en handfull.
Jaguar har ju en historik av att ha en stor grå marknad av nya bilar som säljs långt under listpris pga överproduktion. Trodde inte detta skulle drabba i-Pace, men undrar om det inte blir samma sak för den.
Riktigt snygg och kul bil att köra, synd att infotainment-systemet är så hopplöst.
Att Jaguaren sålt bra i Norge är nog en kombo av att det är helt ok där med enfas samt att det fanns ett
uppdämt behov av ”något annat än Tesla” (i den större klassen iaf)...
Men med tiden har försäljningen dalat lite överallt verkar det som...
Här i Sverige blev det iaf ingen succé precis iaf...
Helt enig.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
I Sverige kostar iPace och étron närmare miljonen, medan en XC60 ligger runt 400k.
I Norge kostar billigaste XC60 över 600k, vilket råkar vara ungefär vad ipace kostar. När ipace var ensam BEV-SUV i den prisklassen(X kostar mkt mer) var det nog ett ganska enkelt val för många.
Sen kom étron med pris från 500, enkelt val igen.
Snart kommer Y som också lär bli väldigt poppis.
I Sverige kostar iPace och étron närmare miljonen, medan en XC60 ligger runt 400k.
I Norge kostar billigaste XC60 över 600k, vilket råkar vara ungefär vad ipace kostar. När ipace var ensam BEV-SUV i den prisklassen(X kostar mkt mer) var det nog ett ganska enkelt val för många.
Sen kom étron med pris från 500, enkelt val igen.
Snart kommer Y som också lär bli väldigt poppis.