Tesla som personalbil - går det?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Speedy
Inlägg: 35
Blev medlem: 30 jun 2019 20:27

Tesla som personalbil - går det?

Inlägg av Speedy »

Hej,

Har en "diskussion" med HR på mitt företag rörande möjligheten att plocka ut en M3 som personalbil. Tyvärr har jag fått besked om att det inte ska vara möjligt pga deras affärsmodell, då de tydligen inte kan göra ett återköp av bilen efter 36 mån till ett garanterat restvärde så som alla andra leverantörer gör på den svenska marknaden. Stämmer detta och är det någon här som har TM3 som personalbil, om så är fallet hur har ni/företaget hanterat detta?

Det är skillnad på tjänste/förmånsbil och personalbil vilket jag är medveten om och i förstnämnda är ska det inte vara några problem men vad är egentligen skillnaden och vad gäller?

Skulle uppskatta om någon mer insatt i detta kan vara behjälplig då jag på frågan till HR hur andra löst det endast får svaret att de inte vet.

Mycket upprörd över att jobba på ett stort företag med en"klimatprofil" som inte kan lösa en sån här sak om det visar sig att det faktiskt är möjligt!
Verdi

Re: Tesla som personalbil - går det?

Inlägg av Verdi »

Speedy skrev:
Hej,

Har en "diskussion" med HR på mitt företag rörande möjligheten att plocka ut en M3 som personalbil. Tyvärr har jag fått besked om att det inte ska vara möjligt pga deras affärsmodell, då de tydligen inte kan göra ett återköp av bilen efter 36 mån till ett garanterat restvärde så som alla andra leverantörer gör på den svenska marknaden. Stämmer detta och är det någon här som har TM3 som personalbil, om så är fallet hur har ni/företaget hanterat detta?

Det är skillnad på tjänste/förmånsbil och personalbil vilket jag är medveten om och i förstnämnda är ska det inte vara några problem men vad är egentligen skillnaden och vad gäller?

Skulle uppskatta om någon mer insatt i detta kan vara behjälplig då jag på frågan till HR hur andra löst det endast får svaret att de inte vet.

Mycket upprörd över att jobba på ett stort företag med en"klimatprofil" som inte kan lösa en sån här sak om det visar sig att det faktiskt är möjligt!

De vill ha operationell leasing? Då får du ta den via Sixt:
https://www.sixtleasing.se/produkt-kate ... rke/tesla/

Eller LeasePlan:
https://www.leaseplan.se/page/sme-autom ... evelLabel=
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1267
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Tesla som personalbil - går det?

Inlägg av slugger75 »

Jag har Tesla som personalbil. Mitt jobb använder sig av ALD Bil (https://www.aldautomotive.se/om-ald-aut ... billeasing)

Vi kunde välja mellan Model 3 LR RWD samt Model 3 SR+, så jag tog LR RWD.

Nu tillverkas ju den inte längre, så bara SR+ går nu att välja för oss.

HR på ditt företag borde diskutera med deras partner för leasing/personalbilar.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Speedy
Inlägg: 35
Blev medlem: 30 jun 2019 20:27

Re: Tesla som personalbil - går det?

Inlägg av Speedy »

Tack för svar!

då är det med andra ord möjligt i varje fall och gissar att det är så att vi nyttjar finansiell leasing genrellt då. Ska ta och höra vidare med dem. Vet att vi hittills har haft Bilreda som partner för detta.
Användarvisningsbild
Mats79
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 10 jul 2019 21:19

Re: Tesla som personalbil - går det?

Inlägg av Mats79 »

Vi har också ALD och det är inga som helst problem med att välja Tesla som just personalbil så din HR-avdelning är troligen bara okunnig.

En fördel jag råkade ut för var att det garanterade restvärdet blev högre under tiden jag tog in offert. Dvs månadskostnaden blev lägre när vi stämde av priserna en andra gång.
Användarvisningsbild
admin
Teslaägare
Inlägg: 79
Blev medlem: 15 aug 2019 21:23

Re: Tesla som personalbil - går det?

Inlägg av admin »

Hej.

Samma här. På mitt arbete kunde vi först inte välja märket Tesla, av samma orsak.
Hade något om ett garanterat värde på återköp. (restvärde?).
Men vi hörde sedan att det gick igen, varvid jag tog ett affärsförslag via Tesla.
Vår bilparntner kunde då presentera ett förslag som sedan arbetades om till mig, som anställd.

Tesla Model 3, SR med dragkrok och vinterdäck.
Jag att jag erhöll löjligt lågt bruttolöneavdrag.
Brutto: 4500 :-/mån
4500mil/36mån

Då är jag inte heller någon höginkomsttagare på något vis.

Någon som har liknande Model 3 som personalbil och kan jämföra priser? hittade ingen tråd om detta.
Beställt 15/10 -19, Model 3 SR+, White Pearl
Many
Inlägg: 1
Blev medlem: 24 okt 2019 13:10

Re: Tesla som personalbil - går det?

Inlägg av Many »

Vilket leasingbolag fick du denna offerten ifrån ?
Jeppszon
Inlägg: 1
Blev medlem: 22 aug 2020 13:25

Re: Tesla som personalbil - går det?

Inlägg av Jeppszon »

Blivit erbjuden ett jobb som använder personal bil via ett leasingbolag, idag kör jag tjänstebil med det klassiska förmånsvärdet på lönen.

Har räknat och kikat lite på en tesla (om jag nu får välja det) och det känns som det absolut mest förmånligaste valet? Då jag kan ladda den hemma för väldigt liten summa per månad och får ersättning för tjänstemilen vilket det kommer bli en del.

Är tesla mest förmånlig gentemot t.ex Kia Hybrid eller Volvo Hybrid?
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Tesla som personalbil - går det?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Jeppszon skrev:
Blivit erbjuden ett jobb som använder personal bil via ett leasingbolag, idag kör jag tjänstebil med det klassiska förmånsvärdet på lönen.

Har räknat och kikat lite på en tesla (om jag nu får välja det) och det känns som det absolut mest förmånligaste valet? Då jag kan ladda den hemma för väldigt liten summa per månad och får ersättning för tjänstemilen vilket det kommer bli en del.

Är tesla mest förmånlig gentemot t.ex Kia Hybrid eller Volvo Hybrid?
Det verkar som 'folket' missat det senaste inlägget i den här tråden...

Själv kan jag för lite om det ekonomiska i sådana här ärenden för att kunna svara.

Det brukar vara lättare att få svar om man ställer frågan i en helt ny tråd...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Tesla som personalbil - går det?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Jeppszon skrev:
Blivit erbjuden ett jobb som använder personal bil via ett leasingbolag, idag kör jag tjänstebil med det klassiska förmånsvärdet på lönen.

Har räknat och kikat lite på en tesla (om jag nu får välja det) och det känns som det absolut mest förmånligaste valet? Då jag kan ladda den hemma för väldigt liten summa per månad och får ersättning för tjänstemilen vilket det kommer bli en del.

Är tesla mest förmånlig gentemot t.ex Kia Hybrid eller Volvo Hybrid?
Hur mycket skulle du kunna tjäna på att köpa en Kia- eller Volvohybrid?

Du skriver att du kommer köra en 'hel del' tjänstemil. Jag gissar att det betyder motorväg. En Kia- eller Volvohybrid kommer inte särskilt långt på el i motorvägsfart. Och som jag förstår det så är räckvidden ännu sämre under det kyligare halvåret…

Det kommer väl innebära att du kommer behöva tanka en hel del fossilt bränsle...


Så här kan man ju också tänka:

Har du råd att istället skaffa en Tesla?

Har du kanske till och med råd med god marginal?

Med dagens globala förbrukning av fossila bränslen har vi kanske 10 år kvar innan mänskligheten fyllt atmosfären med absolut max av vad den klarar av. Allt utöver det kommer leda till mycket allvarliga problem för kommande generationer…

Källa (och notera att den artikeln snart är två år gammal (!)):

https://www.svd.se/fn-snart-for-sent-att-na-klimatmalen


Har du barn?

Om du har barn: Tycker du inte att en ren elbil är värd den eventuella merkostnad som det handlar om?

Som jag förstår det är det en hel del människor på den här planeten som köpt en elbil eftersom de haft möjlighet – trots att de fått betala lite mer rent privatekonomiskt jämfört med vad de kunde ha valt istället…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Tesla som personalbil - går det?

Inlägg av Gargamel »

Jeppszon skrev:
Blivit erbjuden ett jobb som använder personal bil via ett leasingbolag, idag kör jag tjänstebil med det klassiska förmånsvärdet på lönen.

Har räknat och kikat lite på en tesla (om jag nu får välja det) och det känns som det absolut mest förmånligaste valet? Då jag kan ladda den hemma för väldigt liten summa per månad och får ersättning för tjänstemilen vilket det kommer bli en del.

Är tesla mest förmånlig gentemot t.ex Kia Hybrid eller Volvo Hybrid?
Jag har en Kia Optima PHEV som hyrbil tills min Mercedes EQC 400 kommer.
Jag kan inte ladda hemma, och ladda ute är värdelöst då det tar minst 4-5 timmar att ladda fullt.

Jag har en snittförbrukning på 0.64L/milen (mätt på pump/räknat med app)
Skriv svar